Wi
door Willy Jansen May 23, 2018 om 15:41
Huishouden & energie

Alternatief voor de wasdroger in de winter ?

Omdat de wasdroger veel energie gebruikt, zoeken wij even alternatieve methode welke geen/nauwelijks energie kost
Is de ouderwetse contrifuse weer een goed alternatief ? Hoor graag van jullie !

10781 31 Rapporteer

simon55
door simon55 - May 23, 2018 om 15:45
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik neem aan dat u cv heeft,als ik t s avonds ophang is t de volgende ochtend droog

koekeloer
door koekeloer May 27, 2018 om 18:17
562 Antwoorden / 18 Vragen

Niet echt energiezuinig om 's nachts de CV te laten branden om de was te drogen.

tijger1
door tijger1 - May 23, 2018 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met een centrifuge wordt het wasgoed natuurlijk niet droog.

Maar ik heb heel lang geleden een centrifuge gehad die 2.800 toeren draaide. Perfect ding, als ik toen de was buiten hing, was het wel zo droog. Maar toen deed ik de was wel met een snelwasser en spoelde ik in een teil.

Overigens zou ik mijn wasdroger er niet voor inruilen. Met een luchtdroger is het zo droog, de was zacht, pluisvrij en nauwelijks nodig om te strijken.

En als u toch 6.000 watt zelf gaat opwekken, dan zou ik die wasdroger maar gewoon gebruiken en geen geld uitgeven aan een centrifuge,

marita5
door marita5 - May 23, 2018 om 15:49
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Willy Jansen ,

Omdat de wasdroger veel energie gebruikt, zoeken wij even alternatieve methode welke geen/nauwelijks energie kost

Alternatief voor een wasdroger , hang de was op een droogrekje goedkoopste manier , zie hier keuze genoeg,  klik op de rode regel .

https://www.google.nl/search?q=droogrekjes&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjFspWN_JvbAhVCU1AKHe55BNwQsAQIXQ&biw=1455&bih=703

tenormin
door tenormin - May 23, 2018 om 16:01
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Heeft u een tuin? Dan de droogmolen. Zomer en winter te gebruiken; men kan er tegenwoordig een "paraplu" overhangen. Binnen drogen ben ik (persoonlijk) niet zo'n voorstander van. Het vocht komt toch in je huis. Centrifuge is een optie doordat die veel meer toeren kan maken maar daar komt de was natuurlijk niet droog uit. Zeker als men geen liefhebber van strijken is, hou ik het toch bij mijn droger.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 23, 2018 om 16:02
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Aannemend dat uw wasdroger een centrifuge mogelijkheid heeft: die op hoogste stand en dan een wasrek. Of buiten aan de waslijn.
(Indien geen centrifuge funktie: dan ouderwets wringen met de hand).

tijger1
door tijger1 May 23, 2018 om 16:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gerrit, denkt u niet dat de wasmachine centrifugeert?

tenormin
door tenormin May 23, 2018 om 16:09
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@gerrit, een wasdroger centrifugeert niet; wel de wasmachine. ;-)

aurora1
door aurora1 - May 23, 2018 om 16:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u nog nooit van wasrekjes gehoord, en buiten in de tuin of op het balkon waslijnen?
Hoe denkt u deed men het froegah  voordat de wasdroger er was?
U kunt nog extra besparen met op de hand te wassen met een wasbord en met de hand of een wringer uitwringen.
Wat is een contrifuse?

gerbera
door gerbera May 23, 2018 om 16:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Wat is een contrifuse?

Een cenrtrifuge die tegenovergestelde richting draaid;-))

aurora1
door aurora1 May 23, 2018 om 16:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ha ha, daar had ik nog even niet aan gedacht. Ik ga dan maar snel even bij de kringloper kijken want zo'n ding lijkt me wel wat.

tijger1
door tijger1 May 23, 2018 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een plank met borstel is ook nog een mogelijkheid om de was te doen.

aurora1
door aurora1 May 23, 2018 om 16:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja ja, zo weet ik er nog wel eentje: rollen over en op een rotsblok. Wordt ook nog veel gedaan.

gerbera
door gerbera - May 23, 2018 om 16:19
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Wasdroger in de koude stand (luchten) schakelen. De wind doet het werk en kost weinig energie.

tenormin
door tenormin May 23, 2018 om 16:31
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Maar in de koude stand wordt de was echt niet droog: probeer maar. ;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 23, 2018 om 16:29
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Ook in de winter en bij vreisweer droogt de was goed (tenzij het mistig is).

tenormin
door tenormin May 23, 2018 om 16:39
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, en als  het bevroren is kan je je wasgoed lekker breken. ;-)

aurora1
door aurora1 May 23, 2018 om 16:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan moet je er ook afblijven ook al kost dat zelfbeheersing. .... Met vorst droogt het wél extra schnell.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 23, 2018 om 16:49
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Laat uw vrouw de natte was gelijk strijken.  Is ie ook droog,  natuurlijk mag u het ook zelf doen.

@H
door @HENK@ May 24, 2018 om 01:14
158 Antwoorden / 1 Vragen

en dat strijken kost geen stroom ???

Cookies
door Cookies May 24, 2018 om 18:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Laat uw vrouw enz. Nog steeds bestaan er dus mannen, die huishoudelijke taken niet aan zichzelf toe bedelen, maar aan de vrouw??? Sorry, maar ik schrik echt van zo'n ingebakken gedachte bij een man van jouw leeftijd. Maar wel weer fijn, dat TS het ook zelf mag doen.

Gerry1969
door Gerry1969 May 24, 2018 om 22:13
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Carola,  sinds IK als kleurenblinde de was 2x heb  verkloot,  dingen in de droger gedaan  die er nogal klein uitkwanen en brandplekken had van het strijken ben ik vrijgestekd van dit soort werkzaamheden.  Daarmee wil ik absoluut niet pretenderen dat dit vrouwen taken zijn. ;-)

tijger1
door tijger1 May 25, 2018 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerry1969. Gelukkig zijn niet alle mannen zulke onhandige klunzen. Maar helaas wel velen.;-)) Volgens mij opzettelijk.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 23, 2018 om 16:49
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Laat uw vrouw de natte was gelijk strijken.  Is ie ook droog,  natuurlijk mag u het ook zelf doen.

Gerry1969
door Gerry1969 May 24, 2018 om 22:14
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Carola,  sinds IK als kleurenblinde de was 2x heb  verkloot,  dingen in de droger gedaan  die er nogal klein uitkwanen en brandplekken had van het strijken ben ik vrijgestekd van dit soort werkzaamheden.  Daarmee wil ik absoluut niet pretenderen dat dit vrouwen taken zijn. ;-)

gerbera
door gerbera - May 23, 2018 om 22:21
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Met al dat geneuzel van u over energie moet u zo langzamerhand zelf geen energie meer over hebben.

pe
door pebk - May 23, 2018 om 22:35
579 Antwoorden / 0 Vragen

De stelling dat 'een wasdroger' veel energie verbruikt is niet echt waterdicht. Er zijn inderdaad wasdrogers die veel energie gebruiken. Maar ook hier heeft de tijd niet stilgestaan. Er zijn tegenwoordig wasdrogers van klasse A+++++. Zoek eens op wasdrogers met een warmtepomp. De apparaten zijn iets duurder, maar de energierekening is lager.

Het alternatief is de was ophangen.

PS: In de zomer gebruiken wasdrogers bijna net zoveel energie als in de winter.

pe
door peentjes - May 24, 2018 om 00:01
421 Antwoorden / 0 Vragen

De wind.
Zelf droog ik mijn was in de kelderruimte en ik zet daarbij voor een paar uur een ventilator aan. De rest droogt dan spontaan.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2018 om 00:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U wordt blijkbaar helemaal kierewiet van het gedoe met energiebesparing. Doe normaal, breekt het lijntje niet.

tenormin
door tenormin May 26, 2018 om 17:38
16816 Antwoorden / 108 Vragen

't Is wel degelijk kleine hansje, met dit verschil: hij heeft geleerd niet meer te reageren en CB er niet meer bij te betrekken.;-)

tijger1
door tijger1 May 26, 2018 om 17:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, ook weer dwaas.

@H
door @HENK@ - May 24, 2018 om 01:13
158 Antwoorden / 1 Vragen

wij gebruiken ondertussen al meer dan 40 jaar naar volle tevredenheid een droger.

de was is zacht zonder toegevoegde wasverzachter en is droog wanneer je hem droog wil hebben, dus ook wanneer het regent enz.

Ook hoeft de was niet net als in ons pre droger tijdperk regelmatig opnieuw in de wasmachine omdat tijdens het drogen de vogels er als openbaar toilet gebruik van hadden gemaakt (heel veel duiven in de buurt)

Wel wil ik een klein misverstand recht zetten, er word al snel gedacht dat een losse centrifuge de was droger zou krijgen dan een wasautomaat en wel omdat de losse centrifuges een hoger toerental hebben.

Dat toerental is zeker belangrijk maar een goede wasautomaat met een goede (maar langzamere) centrifuge gang droog zeker zo goed want natuurlijk is de diameter van de trommel minstens zo belangrijk voor het opwekken van grote middelpuntvliedende (centrifugaal) kracht.

Bij het vergelijk van toerentallen is het dus zeker ook zaak om de diameter van de trommel ook in het vergelijk op te nemen !

Ta
door Tanyya - May 24, 2018 om 14:30
5 Antwoorden / Vragen

Ik zou gewoon een mooi inklapbaar wasrek aanschaffen en 's avonds de was op gaan hangen. Dan is het zo weer droog.

me
door mein33 - May 24, 2018 om 17:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ta
DOOR TANYYA - 24 MEI 2018 OM 14:30
5 ANTWOORDEN / VRAGEN

Ik zou gewoon een mooi inklapbaar wasrek aanschaffen en 's avonds de was op gaan hangen. Dan is het zo weer droog.

Mag het ook overdag worden opgehangen op het moment dat het het beste uitkomt, of droogt het dan niet ??  ;-))

Wij hangen de was veelal onder het afdak van het terras als het weer iets minder goed is en de wind doet toch zijn werk, zelfs bij matige vorst komt de was zelfs kurkdroog van de lijn.

panter22
door panter22 - May 24, 2018 om 18:30
6599 Antwoorden / Vragen

Een wasdroger geeft je een stukje vrijheid. Drogen wanneer je wilt. Geniet er van.

sc
door schippernaastmathilde - May 25, 2018 om 11:27
38 Antwoorden / Vragen

Tjong jonge je blijft wel doordraven met je energie. Hoeveel voordeel denk je nu te hebben. Kun je nu een huis kopen? Of ga je nu een wereldreis maken? Koop je nu een nieuwe auto ? Die paar tientjes op jaarbasis zet geen zoden aan de dijk en Den Haag lacht zich het apezuur met jouw domme redenatie.

edwin62
door edwin62 - May 25, 2018 om 13:10
3 Antwoorden / 0 Vragen

pffffffffffff is dat een serieuze vraag?
oplossingen zijn toch ruimschoots bekend en liggen voor de handals je verder doorlees, raar dat je deze vraag durft te stellen?
mijn vraag is lastig op te lossen, hoe krijg ik mezelf uit de telefoongids en uit plusbedrijf, ik heb me er nog nooit ingeschreven of ergens toestemming te hebben gegeven, gegevns zijn ergens vandaan gehaald en/of verzameld, Uitschrijven wordt je niet gegund , alles in het kader van privacy en avg zijn ze wel sstrafbaar want je krijg ook geen mail hieromtrent en ze geven je geen keuze

rf
door rfrijhoff - May 25, 2018 om 13:15
41 Antwoorden / Vragen

Gewoon op een droogrek/waslijn binnen of waslijn/droogmolen buiten. Binnen een paar uurtjes (binnen) of een uur (buiten) droog.

oldyeller
door oldyeller - May 25, 2018 om 13:28
54 Antwoorden / 0 Vragen

Waslijn of droogrekje.

ja
door jan24 - May 25, 2018 om 14:57
109 Antwoorden / 4 Vragen

Centrifuges zijn nog amper leverbaar. Het zal even zoeken zijn.
Trommel heeft in vele opzichten zijn voordelen.
En je kunt bewust kiezen, wat en wanneer droogt het beste buiten, wat heeft voordeel bij gedroogd te worden in de droogtrommel.
Zulks overwegend kun je ook besparen op energiekosten m.b.t. het gebruik van de droogtrommel.

j85hekke
door j85hekke - May 25, 2018 om 15:25
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het vanmorgen nog gedaan. De was op het balkon gehangen aan een paar lijnen en een paar wasrekken. Veel sneller droog als met een droger, al heb ik die ook. Een centrifuge heb ik ook nog maar die zijn nauwelijks nog te krijgen. In de winter gaat er wasgoed in de droger maar zodra het nasr buiten kan droog ik de was buiten.

He
door Helena.A - May 25, 2018 om 17:12
2 Antwoorden / Vragen

Zet een  ventilator aan en richt die op je was, zodanig dat je ziet dat je schone was beweegt door de wind. Hetzelfde effect als buiten hangen. Zorg er wel voor dat de vochtige lucht weg kan, dus zet een raam open.  Werkt perfect, je was is binnen een paar uur droog. En het gebruikt heel weinig energie. (Met een ventilator bedoel ik dus de  ventilator die je in de zomer gebruikt om koele lucht te krijgen )

ma
door mapaco - May 25, 2018 om 18:40
4 Antwoorden / Vragen

Gewoon buiten hangen.... een kind doet de was en de wind de rest... ????

il
door iljaha - May 26, 2018 om 15:07
179 Antwoorden / 3 Vragen

Een warmptepompdroger.

ma
door maarten heest - May 26, 2018 om 20:42
463 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, en dit zijn dan de hoogtepunten uit dit onderwerp in de rubriek Vraag & Beantwoord:

-'Met al dat geneuzel van u over energie moet u zo langzamerhand zelf geen energie meer over hebben.'

-'U wordt blijkbaar helemaal kierewiet van het gedoe met energiebesparing. Doe normaal, breekt het lijntje niet.'
-'Tjong jonge je blijft wel doordraven met je energie. Hoeveel voordeel denk je nu te hebben. Kun je nu een huis kopen? Of ga je nu een wereldreis maken?
 Koop je nu een nieuwe auto ? Die paar tientjes op jaarbasis zet geen zoden aan de dijk en Den Haag lacht zich het apezuur met jouw domme redenatie.'

Terwijl het eigenlijk heel erg makkelijk is: als een onderwerp je niet interesseert dan vooral wat anders gaan doen. Wassen, strijken, afwassen, stofzuigen, alles is goed! Als het maar wat anders is....

Jammer dat de moderatie -zo die hier al is- zoals gebruikelijk zo futloos afwezig is.

Nu nog even over het onderwerp: interessant item. Zelf heb ik nog nooit een wasdroger gehad. In mijn ogen is het een energieverslindend, milieubelastend overbodig apparaat. Hang je was gewoon buiten zoals velen hier al zeggen. Dat kan ook in de winter.

sl
door slobberbone - May 28, 2018 om 11:41
508 Antwoorden / 2 Vragen

Hier ook deze kwestie goed uitgezocht maar door de hoeveelheid wasgoed (6 personen) zijn er dagen dat wasgoed slecht droogt en daarbij te vochtig wordt in huis. En wasgoed buiten neerhangen als vriest lijkt mij ook geen prettig idee. Heb na 20 jaar toch een warmtepomp droger en was en droogbeurt  van 8 kilo wasgoed kost 0,65 kw/h aan stroom ( echt gemeten) dus valt reuze mee. Geen overdadige vochtig huis dus makkelijk warm te stoken.

fr
door frankve - May 28, 2018 om 15:37
36 Antwoorden / 1 Vragen

Nog nooit een wasdroger gehad. Ook werkelijk nog nooit nodig gehad.
Gewoon de was binnen ophangen (kan ook buiten aan een droogrek) en het is snel genoeg droog.
Als je niet kan plannen, en vanavond bedenkt dat je morgen die ene broek schoon aan wil trekken, kan je nog voor een warmtepomp-droger gaan.

Maar zoals gezegd: een droogrek doet wonderen. Je kan het drogen nog versnellen door een plafondventilator erboven te hangen (is vele malen voordeliger dan een droger - ook in ge/verbruik)

hansje klein
door hansje klein - May 29, 2018 om 10:36
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het is mij eraan gelegen ...

om OT aan te geven dat @Willy Jansen en @hansje klein NIET dezelfde personen zijn, zoals elders herhaaldelijk door  @epcot wordt beweerd. Het betreft dus een broodje aap. Ik heb dit intussen bij de redactie aangegeven.