ne
door netti Jan 25, 2022 om 09:57
Huishouden & energie
Asbest in het dak

De schuur in mijn tuin bevat asbest in het dak.

Het is te zien en aan te raken. Het brokkelt ook af.
Zo grepen laatst de kinderen er per ongeluk in.
De woningbouwvereniging zal dit in 2023 verwijderen.
Ik vind dit laat, omdat het gevaar kan opleveren voor de gezondheid. Ik zie het graag spoedig onderzocht en verwijderd. Kan ik dit verzoeken?

3367 14 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 25, 2022 om 10:25
7156 Antwoorden / 3 Vragen

De woningbouwvereniging zal voorbereidingen treffen om de asbest te verwijderen en dat kost tijd, u zal niet de enige zijn die hiermee te maken krijgt.

https://www.trouw.nl/binnenland/tempo-van-verwijdering-asbestdaken-neemt-verder-af-zonder-verbod-of-subsidie~b5364bc5/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.startpage.com%2F

getty
door getty - Jan 25, 2022 om 10:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Verzoeken mag altijd, maar nee is ook een antwoord.

Ja
door JannieBoe Jan 25, 2022 om 16:24
124 Antwoorden / Vragen

Als het gevaarlijk is, is 'ja' ook een antwoord natuurlijk.

va
door vanlotjegetikt - Jan 25, 2022 om 10:27
809 Antwoorden / Vragen

Dat zit er al een tijdje en u weet ook al een tijdje wat asbest is. Een jaar langer kan er ook nog wel bij.

ne
door netti - Jan 25, 2022 om 10:58
67 Antwoorden / 29 Vragen

Oh dat wist ik niet van de kosten, dat het daarom wordt uitgesteld. Bedankt voor de link.

Lotje, als je hier nog niet zo lang woont en het ontdekt is dat toch een tegenvaller als het pas over een tijd gebeurt.

va
door vanlotjegetikt Jan 25, 2022 om 11:05
809 Antwoorden / Vragen

Dan heeft de WB jullie niet goed ingelicht bij aanvang huur, want dat is een dingetje. Zeker bij oude schuren zou ik het zelf al hebben gevraagd wat betreft het onderwerp asbest.

Ja
door JannieBoe Jan 25, 2022 om 16:26
124 Antwoorden / Vragen

Als het gevaarlijk is doet een overheidsplanning, subisdies etc. er helemaal niet toe.

borg queen
door borg queen - Jan 25, 2022 om 12:06
127 Antwoorden / 2 Vragen

Bij ons is het hetzelfde, maar de woningbouwvereniging trekt zijn handen er van af. Is niet van ons, zeggen ze, ondanks dat het er al stond toen wij het huis gingen huren. De gemeente wil dat al dit soort daken gesaneerd worden, zijn ook langs geweest, maar alleen huiseigenaren mogen van de verwijdersubsidie gebruik maken. Er zit asbest in dit hele huis, geen isolatie, maar de WV wil nog steeds niet aan renovatie, al roepen  ze al ruim 10 jaar dat ze het gaan doen. Waardeloos, dat huiseigenaren overal subsidies voor kunnen krijgen en huurders niet en alleen maar meer kosten krijgen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 25, 2022 om 16:03
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals ik de vraag begrijp behoort deschuur die vraagsteller noemt bij de woning. De corporatie geeft aan te gaan handelen.

borg queen
door borg queen Jan 26, 2022 om 13:17
127 Antwoorden / 2 Vragen

Deze schuur hoort ook bij de woning. Ze willen alleen niets doen aan de woning en bijbehorende gebouwen, omdat ze daaraan geen geld willen verspillen vanwege "gepland" renoveren, al schermen ze hier al zo'n 10 jaar mee. 6 jaar geleden konden we via schoonfamilie zonnepanelen aanschaffen, maar dat mocht ook niet : zouden ze er niet bij kunnen als er wat gerepareerd moest worden. Onzin natuurlijk. Ze willen zelf zonnepanelen gaan aanleggen en daar extra huur voor vragen na die, al jaren uitgestelde renovatie. Huis is van 1961, aan het verzakken en zit van boven tot onder vol met asbest. Keuken is zo klein, dat je moet kiezen voor een fornuis of een koelkast in de keuken. Heel veel buren hebben zowel de wasmachine (geen plaats in de badkamer) als de koelkast in de schuur staan en bij velen staat daar ook nog de vervarmingsketel. Wij hebben gelukkig wel plek in de badkamer voor de wasmachine, aangezien een vorige bewoner een muur van de er naast gelegen slaapkamer heeft verplaatst. Onze diepvries staat wel in die kamer, op de eerste verdieping en beneden een tafelmodel koelkast met een kookplaat (inductie).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 25, 2022 om 16:07
16774 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt dit voorleggen aan het bestuur van uw Huurdersbelangen organisatie omdat die wettelijk kan bemiddelen dat u dit toch voor eljaar krijgt.
Zie ook deze info van GGD/GHOR m.t. de mogelijkheid om een deskundige in te schakelen die dan mogelijk de afhandeling door uw verhuurder kan doen bespoedigen. https://ggdghor.nl/thema/asbest

Ja
door JannieBoe - Jan 25, 2022 om 16:22
124 Antwoorden / Vragen

Hallo Netti, vooral niet te licht over denken. Als het gaat om losse asbestvezels dan hangt het er volgens het RIVM vanaf hoeveel het er zijn. Ik zou er niet zonder meer gerust op zijn vooral als kinderhanden er zo maar bij kunnen. Kaart het nog eens bij de Woningbouwvereniging aan. Als het echt gevaarlijk is moeten ze het met spoed aanpakken. Of eventueel zorgen dat het gevaar afgedekt is, dat moet/hoeft u vooral niet zelf doen.
Mocht u er met de wbv niet uitkomen dan zou u Bouw- en Woningtoezicht van uw gemeente erbij kunnen halen.
Beter het zekere voor het onzekere.
Succes.

panter22
door panter22 - Jan 25, 2022 om 16:40
6599 Antwoorden / Vragen

De kinderen grepen in de asbest en van de grote spijkers hadden ze geen schrammetje?
Kinderen horen niet in de dakgoot te hangen.
Of op het schuurtje te klimmen.
Maar even wachten tot je aan de beurt bent.

bennieol
door bennieol Jan 26, 2022 om 12:05
64 Antwoorden / 3 Vragen

jij beef vroeger netjes met de armen over elkaar aan de keuken tafel zitten.

panter22
door panter22 Jan 26, 2022 om 14:03
6599 Antwoorden / Vragen

Vroeger wist je niet dat asbest schadelijk was en gebruikte je asbest gewoon.
En als je nu  van de asbest afblijft is er niets aan de hand.
Bovendien wordt de asbest verwijderd. Soms moet je even geduld hebben en de kinderen niet als excuus gebruiken.

ne
door netti Jan 28, 2022 om 13:20
67 Antwoorden / 29 Vragen

De bal zat vast onder de goot en als je springt en m wilt wegtikken, dan valt er een stukje af. Het was geen excuus.

mo
door mof - Jan 26, 2022 om 11:54
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een verzoek is altijd mogelijk natuurlijk. Maar, ik kan niet zien op uw foto of dit werkelijk asbest is, dat neem ik maar aan. Tevens kan ik niet goed zien waar het zit: het lijkt boven een garagedeur te zitten bij een dakgoot. Daar kunnen kinderen normaalgesproken niet bij en als ze dat dus toch doen, in ieder geval ook hun ouders aanspreken dat ze niet het dak op klimmen. Dat is ook om andere redenen onwenselijk.
Als u bevbreesd bent voor kinderen zou u er plastic folie omheen kunnen wikkelen, liefst van een felle opvallende kleur zodat meer mensen gaan klagen. Dan doet de woningbouw vanzelf wel wat.

bennieol
door bennieol - Jan 26, 2022 om 12:01
64 Antwoorden / 3 Vragen

ga eens een klacht indienen bij de gemeente. gevaarlijke situatie. kans dat ze dan binnen bebaalde tijd het moeten verweideren. met meerdere buren indienen helpt nog beter. succes ermee.

gerbera
door gerbera - Jan 26, 2022 om 13:59
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas is er ene NETTY die, met haar reacties, inbreekt op een ander zijn vraag en er alles bij haalt wat niet zo zeer bij de vraagstelling van de TS hoort.  Volgens u is uw gehele woning voorzien van asbest wat ozich geen kwaad kan zolang u er maar niet in gaat boren of zagen waarmee deeltjes los komen. Uw woning dateerd uit 1961 en is aan het verzakken, staat deze op drijfzand? uw kamers en keuken zijn te klein waardoor u de wasmachiene en koelkast nergens kwijt kan, allemaal punten die niets met deze vraag van doen zijn.
Van belang is dat asbest zoals op de foto te zien is zo snel mogelijk wordt verwijderd of op zijn minst wordt afgedekt. Zo de WB er niets aanwil doen neem dat eens contact op met de GGD of met de ambtenaar woningzaken in uw gemeente, mogelijk dat die de WB kan bewegen er iets aan te doen.

fr
door fredhannie - Jan 26, 2022 om 15:44
19 Antwoorden / 2 Vragen

Ook meegemaakt en toen stuurde de WBV een personeelslid die het wel "even zou weghalen". Grote kapotte en brokkelende asbest golfplaten die inmiddels los op de schuurtjes lagen van ons en de naaste buren (zat aan elkaar). Heb gezegd dat dit dus niet ging gebeuren en dat ik bij calamiteiten zoals storm (één van de schuren stond ook op instorten) alle omliggende buren waar het terecht zou komen zou inlichten over het asbest en zou doorverwijzen naar ze. Binnen een week kwamen de rood/witte linten (zelfs op straat) en de witte pakken en toen was ook grotendeels de erfafscheiding weg. Of wij dat even met de buren wilden regelen. Uiteindelijk toch een goede, nieuwe schutting wij hoefden nl. geen schuren terug in die kleine tuinen maar dit alleen als zij een schutting zouden zetten en zo gezegd, zo gedaan. Houd rekening met asbestgevaar, ook voor je buren en laat je niet afschepen!

rj
door rjw - Jan 26, 2022 om 16:03
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Er moet in het hele land nog heel veel asbest worden verwijderd. En zoals je ongetwijfeld hebt meegekregen is in zo'n beetje iedere branche een groot personeelstekort, dus dit soort klussen zullen allemaal ingepland moeten worden in meerjarenplannen (je trekt niet zomaar een blik asbestverwijderaars open). Als ze nu jouw probleem gaan prioritiseren, dan komen anderen weer later aan de beurt. Dus gewoon wachten totdat het volgens plan wordt aangepakt.