tj
door tjicco Dec 25, 2012 om 20:51
Huishouden & energie

Asbest platen

ik woon sinds ander half jaar in dit huurhuis er zit geen loopbare zolder op maar we hebben laast geken en vonden daar asbest platen tegen het dak nu is mijn vraag moet dit de woningbouw verwijderen en als ze het niet doen wat kan ik nog ik vind het geen prettig idee dat er mischien asbest platen op zolder zitten

10786 17 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 25, 2012 om 21:38
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Heb geen idee hoe oud uw huurwoning is. U zelf moet absoluut niets doen aan de asbest platen.
Zo lang u er niet aan komt, niet gaat zagen of iets dergelijks is er niets aan de hand. U kunt uw woningbouw wel vragen of uw huurwoning op de planning staat om te worden gerenoveerd, maar dit alles is niet aan u (om de asbest te verwijderen). Het idee is misschien niet prettig maar er kan niets gebeuren als u er maar niet aan gaat "verbouwen". Wel is het handig om dit punt ook eens bij de Gemeente en Brandweer aan te kaarten; het is natuurlijk wel gevaarlijk mocht er brand uitbreken. Maar dit is een algemeen bekend gegeven.

sy
door sylli - Dec 25, 2012 om 21:40
250 Antwoorden / 40 Vragen

Hoe weet je zo zeker dat het asbest platen zijn?
Daarbij is asbest alleen gevaarlijk als je het doorboort of anderszins bewerkt. Maar aangezien je zelf al aangeeft dat de zolder een loze ruimte is waar je niet verblijft, is mijn persoonlijke mening: lekker laten zitten, jezelf niet gek maken met rampscenario's en verder niet meer aan denken.
Fijne feestdagen!

tijger1
door tijger1 - Dec 25, 2012 om 22:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zegt het zelf al: een niet beloopbare zolder, dus u wordt niet veronderstelt daar te komen. En zoals de anderen al gezegd hebben, als u er niets aan doet, is er niets aan de hand.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 28, 2012 om 14:51
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Geloof Wimmi maar,
Dat zijn geen asbestplaten.
Tegen een dak werd nooit asbest geschroefd.
Asbest is een brandwerend middel, waarom zouden ze dat tegen het dak schroeven?
Het zal waarschijnlijk wel isolerend piepschuim zijn.

ro
door ron530 - Dec 28, 2012 om 15:29
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Asbest werd toentertijd voor alles gebruikt, in oudere huizen kom je het op de raarste plaatsen tegen. Gevaarlijk dat dan weer niet. De hype dat het zeer gevaarlijk spul is en bij inademing dodelijk is gaat enkel op voor mensen die langdurig met ruwe asbest werken.

on
door onshuisje - Dec 28, 2012 om 15:33
4 Antwoorden / 1 Vragen

flap

in de jaren 60_70 werden er in oude huisen zonder dak beschot aan de binnen zijde veel obraniet platen gebruikt zodat er geen stof of sneeuw naar binnen kon waaien de maten waren meestal 122x300 korter of langer het leek veel op hardboard maar veel harder de kleur was vaal groen/grijsig en was beslist geen asbest ik heb vele honderden m2 vertimmert. gerust gesteld ??

lottesanne
door lottesanne - Dec 28, 2012 om 15:43
438 Antwoorden / 47 Vragen

Wimmi, je kletst. In de oudere huurhuizen werden wel degelijk asbestplaten tegen het dak geschroefd. Wij wonen in een huurhuis uit de jaren 50,toen wij centrale verwarming kregen, moest een gespecialiseerd bedrijf een gat in de asbest platen maken voor het afvoerkanaal.

ro
door ron530 - Dec 28, 2012 om 16:05
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Maar is asbest per definitie gevaarlijk voor de gezondheid?, in vaste vorm komen geen deeltjes vrij. Bij langdurig werken met asbest kunnen er gezondheids klachten optreden. De slachtoffers tot nu toe zijn allemaal beroepsmatig met asbest in de weer geweest.

ta
door tar - Dec 28, 2012 om 16:39
522 Antwoorden / 9 Vragen

Beste Ron,

U zei:

"De hype dat het zeer gevaarlijk spul is en bij inademing dodelijk is gaat enkel op voor mensen die langdurig met ruwe asbest werken".

en u zei:

"De slachtoffers tot nu toe zijn allemaal beroepsmatig met asbest in de weer geweest".

Wetenschappelijk bewezen zijn deze uitspraken onjuist!

Er zijn ook aardig wat mensen die Asbestkanker (Mesothelioom) hebben gekregen door slechts een eenmalige blootstelling aan de juiste grootte Asbestvezels...
Men hield b.v. slechts 1 keer een Asbestplaatje vast wat op maat werd gezaagd...

Wat wetenschappelijk juist is, is dat elke blootstelling aan de juiste grootte Asbestvezels de kans op Asbestkanker altijd vergroot; hoe groot die kans is is altijd afhankelijk van vele (andere) factoren.

Omdat Asbestkanker (nog) altijd 100% dodelijk is, dient elke blootstelling aan Asbest vermeden te worden.

P.S.

Ook in vaste vorm kan Asbest een (in)direct gevaar opleveren zonder dat men er fysiek aan komt, b.v. als een Asbestgolfplaat onderhevig is aan weersinvloeden.

ta
door tar - Dec 28, 2012 om 16:53
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=onshuisje schreef op vrijdag 28 dec 2012, 15:33]flap

in de jaren 60_70 werden er in oude huisen zonder dak beschot aan de binnen zijde veel obraniet platen gebruikt zodat er geen stof of sneeuw naar binnen kon waaien de maten waren meestal 122x300 korter of langer het leek veel op hardboard maar veel harder de kleur was vaal groen/grijsig en was beslist geen asbest ik heb vele honderden m2 vertimmert. gerust gesteld ??
Geachte Onshuisje,

Nee, ik ben niet gerustgesteld.

Het risico op Asbestkanker hangt immers grotendeels af van welke bewerkingsmethode men gebruikte; om Asbestkanker te krijgen moet men wel de juiste grootte vezels inademen. Fijn machinale bewerking waarbij kleine Asbestvezels vrijkomen geeft het hoogste risico.

Tevens ontstaat Asbestkanker meestal pas na vele tientallen jaren na inademing...

ro
door ron530 - Dec 28, 2012 om 17:00
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De kans dat je bij het oversteken aangereden wordt is groter dan een asbestplaat in de woning.

borg queen
door borg queen - Dec 28, 2012 om 17:01
127 Antwoorden / 2 Vragen

Wij wonen ook in een huurhuis, uit 1961. Ook wij hebben een bergzolder, waar eterniet platen gebruikt zijn, waar weer de pannen op liggen. Dit is inderdaad asbest.
Niets mee doen, dan kan er ook niets gebeuren.Dat de woningbouw nu zelf erin heeft zitten zagen om een gat voor de nieuwe ketel afvoer te maken is niet mijn probleem. Ik kom er zelden.

defries
door defries - Dec 28, 2012 om 17:23
69 Antwoorden / 0 Vragen

De gevaren van asbest worden over het algemeen sterk overtrokken. Het woord asbest jaagt bij vrijwel iedereen de stuipen op het lijf. Recent is er nog een item hierover op tv geweest, waarbij enkele deskundigen hun visie hierop gegeven hebben (ik meen me te herinneren in een Brandpunt uitzending op een zondagavond) - 't valt allemaal nogal mee (wellicht even zoeken op uitzending gemist?)
In dit geval (TS), mooi laten zitten en niets aan doen (een gaatje er in boren leidt bepaald nog niet tot een levensbedreigende situatie), dan is er niets aan de hand. Ik neem aan dat u een soortgelijk antwoord van de woningstichting zult krijgen.
Waar Wimmi zijn bouwkundige kennis opgedaan heeft mag Joost weten - asbesthoudende platen werd vroeger te onpas en te onpas gebruikt, o.m. als dakbeschot (laatst nog bij een recreatiewoning geroepen, waarvan het dak beschoten was met asbesthoudende platen). Dit materiaal is m.n. vaak toegepast als brandwerende bekleding.
Volgens mij mag je in veel gemeentes als particulier asbesthoudende producten goed verpakt aanbieden bij de stort (milieustation), aan de verwerking (sloop, demontage e.d. door de particulier) worden dan niet specifieke eisen gesteld.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 28, 2012 om 18:25
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Waar defries zijn asbest kennis vandaan heeft mag Joost weten.
Defries beweert dat particulieren niet gebonden zijn aan regels betreffende asbest verwijdering.
Als we doen wat defries meent te weten kunnen we als particulier een boete van minimaal 1000 euro verwachten.
Een particulier mag niet meer dan 35 m2 asbest verwijderen.
Is het meer dan moet er een vergunning worden aangevraagd.
Deze regel geldt ook voor te slopen Eternit golfplaten op bv een schuur.
De dakbedekking van een schuur is al snel groter dan 35 m2.
In sommige gemeenten moet een speciale verpakking worden gekocht, anders neemt de milieustraat het asbest niet aan.
Het aangeboden asbest moet deugdelijk verpakt worden in dik landbouwplastic van minimaal 0.2 mm dikte.
Defries : voor particulieren zijn er dus wel degelijk regels.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===========

=defries schreef op vrijdag 28 dec 2012, 17:23:
Volgens mij mag je in veel gemeentes als particulier asbesthoudende producten goed verpakt aanbieden bij de stort (milieustation), aan de verwerking (sloop, demontage e.d. door de particulier) worden dan niet specifieke eisen gesteld.

defries
door defries - Dec 29, 2012 om 10:24
69 Antwoorden / 0 Vragen

Goed Wimmi, het is mij niet bekend of in alle gemeentes dezelfde hoeveelheid per kalenderjaar mag worden aangeboden, per gemeente kan dit verschillen, vandaar dat ik geen m2's genoemd heb. Geef mij dan even aan wat de specifieke regels zijn voor de demontage beneden de toegelaten hoeveelheid, buiten het goed verpakt zijn (wat ik al noemde) en de algemene regel dat verwijderen voorzichtig en met zorg moet gebeuren............

wimmi20
door wimmi20 - Dec 29, 2012 om 13:01
2154 Antwoorden / 7 Vragen

defries,
het is mij niet duidelijk waarom u over "per kalenderjaar" schrijft.
Ik heb heb het daarover niet gehad.
U vraagt naar verwijder regels.
Die zijn er niet.
Voor verdere vragen : wat dacht u van koekel ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++====

=defries schreef op zaterdag 29 dec 2012, 10:24: Goed Wimmi, het is mij niet bekend of in alle gemeentes dezelfde hoeveelheid per kalenderjaar mag worden aangeboden, per gemeente kan dit verschillen, vandaar dat ik geen m2's genoemd heb. Geef mij dan even aan wat de specifieke regels zijn voor de demontage beneden de toegelaten hoeveelheid, buiten het goed verpakt zijn (wat ik al noemde) en de algemene regel dat verwijderen voorzichtig en met zorg moet gebeuren............

defries
door defries - Dec 29, 2012 om 15:13
69 Antwoorden / 0 Vragen

Wimmi, soms moet je niet alleen goed lezen, maar vaak ook goed begrijpen. Ik had het over 'per kalenderjaar' en dat slaat niet op verwijderen, maar kosteloos aanbieden van asbesthoudend materiaal (35 m2 in mijn gemeente).. Verder was het geen vraag maar een ingeklede opmerking.