SB
door SBruinen 11 jan. 2019 om 19:22
Huishouden & energie

Badkamerleverancier annuleert order na aanbetaling

Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht welke over anderhalve maand wordt opgeleverd. Hier willen we door een badkamerboer een complete badkamer laten plaatsen. Op de wanden willen we decostuc hebben. Meer dan een jaar geleden hebben wij dit met ze afgesproken en is de order helemaal rond gekomen. Daar hebben we ook een orderbevestiging van gekregen en daarna zelfs een aanbetaling moeten doen en dit ook gedaan. 
Nu wil het zo zijn dat de badkamerleverancier nu terugkrabbelt en aangeeft dat ze het decostuc niet willen plaatsen ivm vergrote risico op scheuren in een nieuwbouwhuis. Vanuit 'hoger hand' gaan ze het niet doen. Ze hebben aangegeven dat we volgens hun 2 opties hebben. Of we kiezen (in overleg) om de wanden te laten betegelen ipv stucdeco of we zoeken maar een andere badkamerleverancier.

Mogen zij dit zomaar annuleren en dit 'eisen'? Als wij het willen annuleren dan moeten we 30% van de aanneemsom betalen. Hoe zit het als de leverancier het zelf annuleert of de order die we hebben afgesproken ineens niet wil uitvoeren, welke rechten hebben we dan? 

Alvast bedankt.

513 9 Rapporteer
door heremietkreeft - 11 jan. 2019 om 19:34
9552 Antwoorden / 155 Vragen
0

Neen, dat betekent dat men in gebreke blijft om een overeenkomst na te leven. 
Verwijzing naar wetgeving volgt nog. DE aannemer in kwestie zal met wel heel erg duidelijke bewijzen moeten komen waar de afwijzing op gebaseerd is. Komt op mij over als 'kul'. Volgens de wetgeving kunt u de aannemer aansprakelijk stellen voor de schade die u leidt door het in gebreke blijven.

In beginsel geldt o.a dit wetartikel: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html

door tijger1 - 11 jan. 2019 om 19:36
38282 Antwoorden / 21 Vragen
1

Ik heb geen idee of dat deco stuc op nieuwe wanden zou kunnen. Maar als zij veronderstellen dat het kan gaan scheuren, zou ik er niet aan beginnen. 

Is dat bedrijf nergens bij aangesloten?

door heremietkreeft - 11 jan. 2019 om 19:39
9552 Antwoorden / 155 Vragen
0

Ps. zo dat aan de orde komt, niet aangeven dat eventueel risico van scheuren voor uw risico is. Hetgeen nu als argumentb wordt gebruikt had men bij het aannemen van de opdracht kunnen/(m.i.) moeten melden. U heeft nota bene een aanbetaling gedaan! Dat betekent dat u mag uitgaan van uitvoering volgens afspraak/overeenkomst.

Topantwoord

Iv
door Ivo W - 11 jan. 2019 om 19:46
51 Antwoorden / Vragen
10

U heeft er het recht op dat de wederpartij de gesloten overeenkomst nakomt. Wanneer dat er niet meer in zit, omdat ze blijven weigeren, heeft u mogelijk recht op een schadevergoeding. 

Waarschijnlijk lijdt u immers schade. Wanneer u op zo'n korte termijn bij een andere badkamerleverancier eenzelfde badkamer wilt bestellen als u nu heeft gedaan, is in de huidige markt immers de kans groot dat u duurder uit zult zijn. Het verschil in de overeengekomen prijs en de prijs van de alternatieve leverancier is dan uw schade.

Als er echt zoveel risico is dat deco-stuc zou scheuren in een nieuwe woning (waarom dan?) dan is het de badkamerleverancier aan te rekenen dat ze dit niet in het offerte stadium hebben aangegeven, maar pas vele maanden later.

Topantwoord

door tenormin - 11 jan. 2019 om 19:51
14745 Antwoorden / 86 Vragen
11

Lijkt mij wat vreemd dat ze dit als excuus gebruiken, het is juist goed geschikt voor natte plaatsen, zoals douche en badkamer. Aan de andere kant: een nieuw huis is inderdaad nog niet "uitgewerkt", misschien zijn ze daarom bang later een claim aan de broek te krijgen als er scheuren ontstaan. Die dan niet hun schuld zijn. Dat dan niet.
https://www.stucdecoweb.nl

door gerbera - 11 jan. 2019 om 23:44
4831 Antwoorden / 6 Vragen
0

Blijkbaar willen ze het risico niet lopen omdat het om een badkamer gaat waar het vaak vochtig is .

Bij nieuwbouw komt het voor dat ondergronden zoals beton- of gipsblokken nog nat zijn. Deze werken nog, als er dan overheen gestukadoord wordt ben je bijna verzekerd van scheurvorming. Wacht dus tot de ondergrond volledig gedroogd is.

bron

door user123 - 11 jan. 2019 om 23:56
1274 Antwoorden / 3 Vragen
2

Niet eigenwijs zijn en de order afdwingen. Kennelijk is decostuc verkocht en nu er een montagebedrijf moet worden gevonden lukt dat niet omdat die het niet zien zitten. 

Bel zelf eens met een stucadoor en informeer uzelf over de risico’s.

mogelijk bespaart u zichzelf een heleboel trammelant.

door panter22 - 12 jan. 2019 om 09:22
2694 Antwoorden / Vragen
0

Het is even omschakelen als je zolang van tevoren al een badkamer uitgezocht hebt. Maar plannen kunnen wijzigen.
Die badkamermeubels zijn gewoon leverbaar.
Het gaat alleen over de wand. Dat stucwerk is wel leverbaar, dat is het probleem ook niet.
Het gaat er om dat het stucwerk kan gaan scheuren in een nieuwbouwhuis.
Kennelijk heeft de badkamerleverancier hiermee in de anderhalf jaar ervaring opgedaan. Zodanig dat ze het niet meer aanbrengen in nieuwbouwhuizen. Maar je wilt perse die wand?
Die decostuc is toch een soort gekleurde stuc met een stoere industriele uitstraling.Dat zal in een keer goed op de muur aangebracht moeten worden en moelijk bij te werken zijn bij scheurvorming, Vraag eens aan een stucadoor. Dan weet je meer.
Soms moet je even nadenken wat verstandig is. Toch bij een ander bedrijf de wand laten stucen en de badkamer meubels wel bij de badkamerlerancier kopen? Helemaal annuleren hoeft toch niet? Onderhandelen kan toch wel?
Of kiezen voor de meest verstandige oplossing, tegels aanbrengen. Onderhandelen over extra kosten of schadevergoeding kan altijd nog wel, Je moet nu eerst kiezen wat je wilt.




jo
door jorisw - 12 jan. 2019 om 09:50
4031 Antwoorden / 1 Vragen
0

Je kunt ze wellicht dwingen om het alsnog te doen, maar dan moet je niet raar opkijken dat zij officieel waarschuwen voor de risico's en geen garantie geven op mogelijke problemen later. Dan is het volledig je eigen risico.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ly
Lyd81 - 23 jun. 2019 om 23:22
Winkels & webshops

Is Siebel weer failliet ?

Horloge gekocht voor €225, na ontvangst contact opgenomen omdat het horloge flink beschadigd was. Afgesproken dat ik het terug zou sturen op 11-6. 
Via postnl app te zien dat het horloge bij Siebel aangekomen is op 13-6. 

Vervolgens hoor ik maar niks waarop ik contact opneem, de medewerker van het hoofdkantoor geeft aan dat er een storing is, dus ze kunnen niks verwerken.  ... Lees meer

ti
tien - 23 jun. 2019 om 01:52
Winkels & webshops

Moeten ready-to-eat avocado's ready-to-eat zijn?

In supermarkten kun je avocado's kopen die nog wat moeten rijpen maar ook ready-to-eat avocado's. Deze laatste zijn duurder. Wat mij opvalt is dat de meeste ready-to-eat avocado's te hard zijn om meteen te kunnen gebruiken. Een proef op de som gedaan. Eerst 2 avocado's ready to eat in 1 pakketje bij de Lidl gekocht en afgerekend bij de kassa. Thuis opengesneden met een mesje en deze bleken beiden ... Lees meer

On
OnlineBoeker - 22 jun. 2019 om 11:15
Vakantie & reizen

Zijn er meer mensen gedupeerd door Travelberry?

Zijn er meer mensen gedupeerd door het niet doorgaan van onder andere stedentrips en Disneyworld Parijs reizen die door het bedrijf Travelberry (al dan niet via Vakantieveilingen) wordt of werd aangeboden?   Meermaals afgezegd?
Geen afzegging ontvangen? Belofte gedaan dat volgende keer wel doorgaat en dan toch weer niet? Geen reacties op mail krijgen?
Telefonisch niet bereikbaar? G ... Lees meer