Bed gekocht, maar hoofdbord kan niet door deur
Na een super service een bed besteld. Vele vragen moeten beantwoorden om uit eindelijk bij ONS bed te komen, deze besteld en afgelopen zaterdag werd die geleverd. Alles tot nu toe tip top in orde....
Bij het naar binnen dragen van het hoofdbord (deze is 125 x 200 x 13cm (h x b x d)) komen ze er achter dat het hoofdbord te groot is. Ze kunnen niet de draai maken omdat het bord door het deurkozijn naar de eerste verdieping te brengen. Veel pas en meet werk verricht, maar mocht allemaal niet baten...
Dan zegt de man die samen met iemand het bed in elkaar behoord te zetten dat het hoofdbord kleiner gemaakt moet worden EN dat dit €175 gaat kosten (hoofdbord moet naar een stoffeerder). Dit alles komt voor mijn rekening.
Natuurlijk heeft de beste man zijn baas gebeld en ook zij zegt dat ik verantwoordelijk ben MAAR dat ze eventueel 50-50 willen doen omdat ik gezegd heb dat ze het bed dan maar weer mee mogen nemen omdat het niet voldoet aan de eisen.... immers ze krijgen het niet naar de eerste verdieping.
Kan dit zo maar?
Ben ik daadwerkelijk verantwoordelijk voor iets wat je koopt dat ik dan zeker moet weten dat het allemaal past?
Zitten hier geen regels aan vast?
Ik bedoel: Als ik een wasmachine koop dan heeft de wasmachine een bepaalde maat! Als ik een bankstel koop heeft ook deze een zodanige maat dat die (eventueel in delen) door een deur of raam past, toch?
Andere opties zijn er niet. We hebben geen raam die ver genoeg open kan, groot genoeg is, enz.
Herman
Uiteraard bent u zelf verantwoordelijk voor het feit of aankopen op een normale manier bij u naar binnen kunnen.
Dus zeer coulant van dat bedrijf dat zij 50% van de kosten voor hun rekening nemen.
En banken een bepaalde maat, zodat ze zeker naar binnen kunnen? Hoe komt u op het idee.
ik had een bank en daar moest de kamerdeur voor uit het kozijn gehaald worden, anders ging het echt niet lukken.
Dus voortaan meten, want dat is weten.
Ik mag toch aannemen dat u zelf eerst vooraf heeft gemeten of alles er doorheen kan om boven te komen. Zeker een super service dat ze fifty-fifty aanbieden. Zou het maar snel wel doen. En (echt waar) uw voorbeeldje over een wasmachine: ze hebben meestal standaard maten maar soms zijn er een paar uitschieters: die zijn wat groter.
Je kan vooraf alles in huis opmeten, maar als de verkoper zegt dat ze het bed in delen komen leveren en ter plaatse monteren dan schiet je daar niets mee op. De doorsnee beddenverkoper geeft namelijk niet de afmetingen van de afzonderlijke onderdelen op en dan mag je als koper simpelweg de verwachting hebben dat de delen 'handzaam' zijn. Wanneer er sprake is van grote starre delen dan moet de verkoper daar voor waarschuwen en de afmetingen communiceren voordat de koop gesloten is. Als dat niet gedaan is, dan is het enige wat de koper vooraf kan controleren of de totale afmetingen van het gemonteerde bed in de gewenste slaapkamer gaat passen.
Bij de meeste bedden heb je grote starre delen want anders heb je een oplblaas bed. Dus niet de verkoper maar de koper had moeten melden dat de draai erg klein was en dan vragen of het wel past. Ik neem aan dat bij de meeste huizen een bed wel gewoon naaar binnen kan.
U bent, helaas, zelf verantwoordelijk en op zich is de reactie heel erg coulant als al gezegd.
Dat betekent dat u zelf vooraf een en ander had dienen na te meten nameten. U kunt de verkoper daarvoor niet aansprakelijk stellen m.i.
(Ik bezit een Auping bed dat niet via het trapgat naar boven en beneden kan).
Het door u gekochte bed voldoet aan alle eisen die normaliter aan een bed gesteld mogen worden m.a.w. er is geen enkele geldige reden om beroep te doen op de consumentenbeschermingswetgeving en gelet op de getoonde coulance: wettrelijk is koop = koop.
Leg eens uit waarom koper verantwoordelijk is, wanneer hem de afmetingen van de onderdelen niet bekend zijn gemaakt vóór de aanschaf en/of levering van het bed?
Ik houd het eenvoudig: als ik iets groots koop ga ik wel eerst de afmetingen na resp. ga na of het past. En u mag best een andere mening hebben hoor? Ik zou ook kunnen zeggen: leg eens uit waarom de koper niet verantwoordelijk is. Hoe dan is het ook dat in het ultieme geval een rechter bepaalt en die naar mijn mening hetzelfde oordeel zou geven en mogelijk aandringen op bemiddeling / coulance en de verkoper biedt hier al coulanc.
@IVO W, Meent u dat nu of doet u gewoon grappig..?
De koper is zelf verantwoordelijk voor alle aankopen die zij/hij doet. Hoezo is de verkoper hier verantwoordelijk voor..?
Of verwacht u van verkopers dat die voor een koop gesloten wordt eerst alle kopers een interview moet gaan afnemen om te zien of het wel allemaal past in de ruimte waar het aangekochte heen moet..?
Koper koopt in dit geval niet alleen een bed, maar neemt ook de tegelijkertijd twee aan de aankoop verbonden diensten af:
- levering van de onderdelen tot in de slaapkamer
- montage van het bed in de slaapkamer.
Als verkoper voor het leveren van die diensten een bepaalde minimum afmeting aan doorgang nodig heeft, dan moet verkoper dat verifiëren of via de verkoop voorwaarden vastleggen.
Verkoper blijkt nu simpelweg de overeengekomen diensten niet na te kunnen kopen, omdat zijn voorwaarden onvoldoende zekerheid konden bieden.
Ivo, er is onlangs een uitspraak gedaan bij een zaak die aangespannen was door een klant die een online bestelling gedaan had dat de volgende dag geleverd zou worden. Dit werd niet gedaan vanwege het feit dat de straat opengebroken was en de bezorger niet bij de voordeur kon komen. De klant heeft een zaak gestart en heeft verloren. Dat de weg niet bereidbaar was lag buiten het vermogen van de verkoper. Net zo goed dat smalle gangen buiten zijn vermogen valt.
De overeenkomst kan niet nagekomen worden door problemen bij de koper.
Knap trouwens dat u uitspraken doet over de voorwaarden van deze verkoper. Er is geen naam genoemd, hoe weet u dan dat de voorwaarden niet afdoende zouden zijn?
Een opengebroken straat waardoor de vrachtwagen niet op het leveringsadres kan komen, is aan derden te wijten.
Dat verkoper de halffabrikaten zo groot maakt dat deze niet op de gewenste plek geleverd kunnen worden, is aan verkoper te wijten.
Ivo, de klant kiest zelf voor een dergelijk groot hoofdbord. Het wordt gemaakt op wensen van de klant. Ik werk in de toelevering van o.a. bedden. Een klant wil wat hebben en dat wordt gemaakt. Rond, hartvorm, recht, alles kan. Dan is het raar te noemen dat u nu de schuld gaat neerleggen bij de verkoper omdat de klant aangeeft iets gemaakt te willen hebben.
De kweker heeft de kerstboom zo groot laten groeien zodat ik de verkoper aansprakelijk kan stellen dat deze wel in mijn woonkamer past, maar niet meer door de deur kan. De grootste kolder.
Het is zeer zeker uw verantwoordelijkheid om te checken dat de aankoop naar boven/binnen kan. Als u 10 hoog woont en een meubelstuk past niet in de lift, gaan ze dat echt niet naar boven sjouwen. Soms kan een draai niet gemaakt worden, ook uw probleem.
Er wordt een bouwpakket geleverd. Zonder aanvullende informatie van de verkoper, mag je er als koper vanuit gaan dat het dan handzame pakketten/onderdelen betreft die probleemloos in elk huis in de gewenste kamer gezet kunnen worden. Alleen wanneer verkoper duidelijk de afmetingen van de losse onderdelen heeft vermeld, kun je stellen dat de koper onvoldoende controle heeft uitgevoerd.
Het is helemaal geen bouwpakket. Het is een bed met een hoofdbord. En een hoofdbord is breder dan een bed, dikte en hoogte staan ook aangegeven, dus maten zijn bekend.
Geen een bed word compleet in elkaar geleverd
@Ivo W,
Zelfs als het een bouwpakket betreft, is de koper gewoon zelf helemaal verantwoordelijk om te bepalen (voraf te weten) of het door haar/hem aangekochte haar/zijn huis in gebracht kan worden.
Of wilt u dat de verkoper eerst even naar de huizen gaat van de kopers om daar eerst door te meten of het wel allemaal gaat passen...?
Wat als het bed te groot blijkt te zijn voor de slaapkamer. Is de verkoper dan ook verantwoordelijk...?
Het bed is geen bouwpakket, maar op maat gemaakt en gestoffeerd.
Ts heeft vele vragen moeten beantwoorden. Het gaat dan niet om een standaardbed
Het is toch vrij algmeen bekend dat wanneer u iets groots koopt, bv een bankstel, u zelf altijd moet inschatten of dit past. Dit geldt voor de voordeur, maar bv ook voor de trap naar boven. Afhankelijk van hoe de draaiing is, kan het zo zijn dat bepaalde zaken niet naar boven kunnen.
De verkoper weet niet hoe u woont. Zou toch wat zijn als die daar verantwoordelijk voor is.
De koop ontbinden om deze reden is daarom niet mogelijk. Gewoon op uw kosten laten aanpassen dus.
Alsof zij van te voren weten hoe groot de afmetingen zijn van uw woning. Ik zou maar snel de 50/50 regeling aanpakken, anders slaapt u straks op de grond.
Ik heb een nieuwe auto gekocht, kom ik thuis, past deze niet in de garage. Moet de autodealer nu een aannemer laten komen om op zijn kosten mijn garage groter te maken? Het is toch niet mijn probleem dat ik een auto gekocht heb die niet in mijn garage past?
Laats had ik ook al ruzie met de bankstellenverkoper. Had daar een mooie grote hoek loungebank bestel. Deze was 3 meter breed en paste niet op mijn wand van 2,5 meter. Ik heb ze in gebreke gesteld en gemeld dat zij een uitbouw moesten plaatsen zodat mijn bank wel zou passen.
Die auto en bank zijn gewoon conform. Net zo goed als uw bed. Deze is samengesteld op uw wensen en ook afgeleverd. Dat het niet in uw huis past maakt dit niet non conform.
Het klinkt allemaal overdreven wat ik schreef, maar zo absurt is uw vraag. Natuurlijk bent u zelf verantwoordelijk voor uw eigen aankopen. Wat als u het bed zelf had afgehaald, was u dan terug gegaan?
HUMMER ? ;-))
Bij de auto gaat het om de totaalafmeting van het product. Die staan gewoon in de folder vermeld. Als het dan niet past: eigen schuld dikke bult. En ook bij uw voorbeeld van de bank gaat het om het eindproduct, waarvan de afmetingen vooraf aan de koper verstrekt worden
Bij TS gaat het om een bouwpakket wat geleverd wordt. Tenzij nadrukkelijk anders vermeld, mag je dan verwachten dat het om 'handzame' onderdelen gaat. De afmeting van de afzonderlijke pakketten wordt niet door de verkoper vermeld, tenzij je het bed bij de blauw-gele meubelgigant gekocht hebt. Die laatstgenoemde geeft wel info over de afzonderlijke pakketten, maar dat is echt een uitzondering. Zonder de afmetingen van de pakketten te kennen, kan de koper ook niet controleren of het door zijn deur en trapgat past. Uw voorbeelden slaan de plank dan ook volledig mis.
Bouwpakket of niet, TS weet in wat voor een huis hij woont en wat er naar binnen kan of niet. Volgens u mag je dus, als je 3 hoog achter woont, de winkelier verantwoordelijk stellen voor de 2 trappen die een bank/2 persoons matras/kast omhoog zou moeten langs 2 smalle stijle trappen en haakse bochten?
En wat als het bed bij een cash&carry gekocht is en de consument krijgt het niet naar boven? Mag dan het bed retour, ondanks dat koop koop is in een stenen winkel?
TS heeft het hoofdbord zelf uitgezocht en weet wel degelijk de maat daarvan. Of koopt u blind dergelijke meubelen zonder te weten of het past en hoe het komt te staan?
@Ivo W,
Wat u steeds zegt is gewoon allemaal nonsense. De koper moet zelf VOORAF bekijken of de maar geschikt is voor haar/zijn huis.
Btw, Normaliter kun je gewoon alle gegevens over de maat van de verpakkingen opvragen. Ook dit is de verantwoordelijkheid van de koper. De koper heeft zich hier gewoon niet goed geïnformeerd. Dat kun je niet afwentelen op de verkoper.
Je hoeft niet eens de maat van de verpakking te weten. TS weet toch zelf wat hij gekocht heeft.
@Neodutchio: wanneer je 3 hoog achter woont en je spreekt met de verkoper af dat hij de bank tot in de woonkamer of bed tot in de slaapkamer zal leveren, dan is het inderdaad volledig het probleem van de verkoper wanneer dit niet lukt.
Wil de verkoper niet tegen dit soort problemen lopen, dan moet hij voor de bezorging op verdiepingen aanvullende voorwaarden opnemen in de overeenkomst. Zoals een minimum grootte van een trapgat, minimumbreedte van de trap en van deuropeningen.
Ivo, wat niet kan kan niet. Een dergelijk topic is al eens voorbij gekomen met als uitkomst dat de koper moest bijbetalen voor een verhuislift.
@IvoWWaarom blijft u aan uw bewezen ongelijk vasthouden?
Juliomariner: bewezen ongelijk?
Verkoper heeft een overeenkomst met koper. Verkoper is verplicht die overeenkomst na te komen en als dat niet volledig lukt, dan mag koper kosteloos ontbinden.
Kan koper vervolgens gaan shoppen bij een partij die dit soort zaken wel fatsoenlijk regelt via de verkoopvoorwaarden danwel anderszins voor een oplossing zorgt.
Ivo, iets dat niet past, past niet. Ook een andere verkoper gaat datzelfde bord niet in de slaapkamer krijgen. De verkoper blijft ook niet in gebreke. Er is een bed besteld en gemaakt op de maat die de klant wil. Het is niet de schuld van de verkoper dat de gang te klein is.
Niet "de beste man" maar u bent verantwoordelijk voor het uitzoeken en meten of iets bij u geplaatst kan worden.
Compliment voor de leverancier dat ze u willen matsen met de helft van die kosten te betalen.
Ik zou dat aanbod maar snel (en dankbaar) aannemen.
TS heeft ongetwijfeld keurig alles nagemeten en het bed past in de slaapkamer.
Helaas vergeten veel mensen en in dit geval dus ook TS dat onderdelen via deuren en gangen getransporteerd moeten worden en hiervoor te groot kunnen zijn.
Zoals velen al zeiden: pak het aanbod met 2 handen aan.
De leverancier is dit niet verplicht!
Ik denk dat de leverancier u zeer netjes behandeld heeft.
U had zich beter moeten overtuigen(meten) of het bed de bocht heeft kunnen krijgen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer