Vi
door Viezebeestjes Nov 10, 2016 om 02:55
Huishouden & energie
Beestjes op de muur

Hallo,

Ik heb sinds een aantal weken last van kleine beestjes op een muur bij mijn bed. Het zijn een soort van kleine bruin witte 'larfjes' (zie foto). Ze zijn maar een maar milimeter groot en hebben, volgens mij, geen pootjes. Ik zie ze veelal op de muur, maar ben er ook een keer één op een kussen tegen gekomen. Kan iemand mij vertellen wat dit voor beestjes zijn, hoe ik eraan kom en vooral, hoe ik er weer van af kom?

308921 26 Rapporteer

JH
door JHS70 - Nov 10, 2016 om 05:57
1 Antwoorden / Vragen

Zie deze link (bedwantsen):

http://www.bed-wants.nl/

marita5
door marita5 - Nov 10, 2016 om 06:41
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Viezebeestjes ,

Als dit Bedwants is , kunt u dit hier aan herkennen,

  • Zitten er bloedvlekjes op het laken, hoeslaken, dekbed of matras?
  • Liggen er dode bedwantsen onder het bed?
  • Ziet u bruine vlekjes of stipjes op de lattenbodem? Ruikt het zoet naar amandelen? Dan kan dit poep van de bedwants zijn.

Zie hier de afbeelding , klik op de rode regel .

https://www.google.nl/search?q=ongedierte+in+huis&biw=1600&bih=773&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwiTzO_Ur_TLAhWBB5oKHf0dAtkQsAQIUg&dpr=1#imgrc=6pob2HGMh48GQM%3A

ampi
door ampi - Nov 10, 2016 om 06:51
17 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zijn geen bedwantsen, maar larfjes van de tapijtkever. Tapijtkevers zijn heel kleine kevertjes die leven van stuifmeel van bloemen. Soms vliegen die je huis binnen en leggen daar dan hun eitjes in spleten en kiertjes of in je kledingkast. De larfjes die daaruit komen leven van organisch materiaal, zoals wol, leer, veren, haren etc. Ze zijn dus erg schadelijk.
Om er vanaf te komen kun je het beste alle kleding en beddengoed uitwassen op minstens 60 graden. Kleding die niet zo heet gewassen mag worden kun je ook een paar dagen in de vriezer leggen op  -20 graden. Dat doodt de kevers en de larven. Daarnaast een week lang elke dag heel goed stofzuigen, vooral alle spleten en kieren in je kamer en kledingkast, langs de plinten, onder het bed, op en onder het matras, vloerbedekking, vloerkleden etc. Eventueel kun je ook nog een insecticide tegen kruipende insecten gebruiken. Succes!

Tessa R
door Tessa R Nov 11, 2016 om 16:06
Antwoorden / Vragen

Inderdaad tapijtkevers. Ze eten vooral tapijt en andere (resten van) organisch materiaal.

marita5
door marita5 - Nov 10, 2016 om 09:20
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Viezebeestjes ,

Als het een tapijtkever is , dan ziet het beestje er zo uit , ( goh wel gezellig in de vroege ochtend ;-)) , ik moet er niet aan denken )

https://www.google.nl/search?q=ongedierte+in+huis&biw=1600&bih=773&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwiTzO_Ur_TLAhWBB5oKHf0dAtkQsAQIUg&dpr=1#tbm=isch&q=tapijtkever&imgrc=Ki1tDDl0CtR1gM%3A

hansje klein
door hansje klein Nov 10, 2016 om 10:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ja, het lijkt inderdaad op de tapijtkever, die per ongeluk in uw huis is terrecht gekomen. Ik lees, dat ze in de natuur van aas leven, maar kan me niet voorstellen dat dit in uw slaapkamer is aan te treffen. Lees volgende raad om er zelf iets tegen te doen alvorens een bedrijf in te huren die professioneel maar erg radicaal te werk moeten gaan. http://www.plaagdierbeheersing.nl/plaagdieren/kevers-klanders/gewone-tapijtkever/

eclipse
door eclipse - Nov 10, 2016 om 10:07
1561 Antwoorden / 370 Vragen

JHS70 , als je zeker wilt zijn, stuur de link even naar de direnarts, en vraag wat het nu is en wat te doen,, hier lees je er alles over  hoe en wat, waar   http://www.ggd.amsterdam.nl/dierplagen/overzicht-dieren/bedwantsen/   als je de video wilt  zien even op het ytube woordje klikken

tenormin
door tenormin - Nov 10, 2016 om 10:20
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Zo op Google te vergelijken zijn het inderdaad larfjes van de tapijtkever. Dus maar doen wat @ampi schrijft om ze kwijt te raken. Succes hoor.

Vi
door Viezebeestjes - Nov 10, 2016 om 10:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties. Het is niet echt fijn gezelschap om mee wakker te worden. Ik heb zelf ook een beetje onderzoek gedaan. Het beestje komt niet overeen met het uiterlijk van een larve van een bedwants. Ook schijnt de larve van de tapijtkever haartjes te hebben. Dit hebben 'mijn larfjes' niet. Ik ben ook nog geen kevertjes of keverlijklijkjes gezien.

ampi
door ampi Nov 13, 2016 om 09:44
17 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik uw foto uitvergroot zijn toch duidelijk haartjes te zien!
Dat u nog geen volwassen tapijtkevers bent tegengekomen is ook heel goed mogelijk. Doorgaans zie je die alleen in het voorjaar. Afhankelijk van de omstandigheden (temperatuur, luchtvochtigheid e.d.) kan het zelfs langer dan een jaar duren voordat de larven kevertjes geworden zijn. Daarbij zijn de kevertjes niet veel groter dan een speldenknop, dus nog veel kleiner dan de larven.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 10, 2016 om 10:58
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Er van af komen, wat het ook is aan vliegend of kruipend 'spul': bij iedere drogist, doe het zelf zaak of onderdelenwinkle kunt u spuitbussen kopen met verdelgingsmateriaal. Goed spuiten, vooral op de plaatsen waar ze zitten, slaapkamer daarna een tijd afsluiten. Na een uurtje ramen opens zetten.
Na twee dagen herhalen.

aurora1
door aurora1 - Nov 10, 2016 om 14:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Koop een spuitbus tegen kruipende insecten, voordelig bij Kruidvat van het huismerk en (ook) in alle kieren en gaten spuiten. Kamer een paar uur afsluiten en erna goed luchten. Dat een enkele dag later herhalen of zoveel als nodig is. Beddegoed goed wassen en dekbed en kussens buiten luchten als die niet gewassen kunnen worden.
Doe in kasten e.d. mottenballen, lavendel (bundeltjes, spuitbus etc.) en/of cederhoutballen of cederhoutplankjes om dit verder te voorkomen.
Lees eventueel nog hier: http://nl.wikihow.com/Zo-kom-je-van-tapijtkevers-af

mslingen
door mslingen - Nov 11, 2016 om 13:10
33 Antwoorden / 0 Vragen
dokun
door dokun Nov 11, 2016 om 14:25
152 Antwoorden / 0 Vragen

Nou die website is een beetje een onzin website. Daar word bv beweerd  dat een Hoorenaar een Killerbee is. Ik heb geen idee waarom u die link geplaatst heeft. Maar betrouwbare info geeft die dus niet!

xd
door xdbrjpjmt - Nov 11, 2016 om 13:30
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook iets dergelijks gehad. Kreeg jeuk aanvallen van. Huisarts raadde mij aan een foto te sturen naar GGD. Bleken inderdaad bedwantsen te zijn (brrrr). Hun voorstel was om het hele huis grondig aan te pakken, stofzuigen e.d.
Ook kun je GGD laten komen om je huis te ontsmetten????? Wat een hoop geld kost.
Bij mij was het beperkt tot mijn slaapkamer. Heb het matras vernieuwd en heb nu nergens last van.
Veel succes verder

ge
door germ boersma - Nov 11, 2016 om 14:06
1 Antwoorden / Vragen

Op de foto lijken het wel tapijtkevers, als is de foto niet zo heel scherp. Op deze link vind je meer informatie en kun je zelf even kijken of het dezelfde zijn. http://www.plaagdierbeheersing.nl/plaagdieren/kevers-klanders/gewone-tapijtkever/
Er bestaan dus meerdere soorten tapijtkevers. Succes.
Bestrijding boven 60graden wassen van beddengoed, goed stofzuigen en een middel tegen kruipend ongedierte zou moeten werken. Lees goed de gebruiksaanwijzing en voorzorgsmaatregelen.

mocht je er niet uit komen neem dan contact op met het kennis en adviescentrum dierplagen www.kad.nl

succes!

dr
door drogist212 - Nov 11, 2016 om 14:19
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het zijn tapijtkeverlarven,en zeker geen bedwantsen!
Wat men al voorstelde :spuitbus tegen kruipende insecten gebruiken en na 10 dagen herhalen!

ag
door agapon - Nov 11, 2016 om 15:22
115 Antwoorden / 0 Vragen

Grootmoeders middeltjes helpen vaak ook tegen dit soort vriemelende beesjes.
Leg overal in huis camferballetjes neer, buiten bereik kinderen en dieren uiteraardt.
Ga anders een fles drank zoeken drink die leeg en ga het lied zoeken "weetje wat ik zie al ik gedronken heb ......."
hahahahaha

pi
door piete242 Nov 12, 2016 om 21:23
12 Antwoorden / 0 Vragen

Canfer is verboden !!

an
door anja kappert - Nov 11, 2016 om 16:09
1 Antwoorden / Vragen

Het zijn larven van de tapijtkever! Lastig weg te krijgen! Zoek maar even op internet, er staan genoeg tips op! Succes!

ja
door janenan - Nov 11, 2016 om 16:37
23 Antwoorden / 4 Vragen

volgens mij is dat stofluis. Heb ik ook weleens gehad achter een nachtkastje. Onder de loupe gelegd en op google opgezocht. Goed ventileren helpt.

im
door imvb86 - Nov 11, 2016 om 17:49
6 Antwoorden / 5 Vragen

Dit zijn larven van de tapijtkever !     nl.wikihow.com › Home › Categorieën › Dieren › Insecten .

fr
door frfglimmen - Nov 11, 2016 om 18:02
4 Antwoorden / Vragen

Hebt u misschien riet op het dak? Is dat riet dit jaar vernieuwd? Dan zou het ook rietmijt kunnen zijn. Een flink strenge winter en het is voorbij.

kkruidentuin
door kkruidentuin - Nov 11, 2016 om 19:05
22 Antwoorden / 4 Vragen

Ik denk zelf aan bedwantsen en als dat zo is heb je best een groot probleem.  Als je ze op de muur ziiet zitten zitten hoogst waarschijnlijk ook in je matras. Bedwantsen voeden zich met jouw bloed en zijn erg lastig te bestrrijden omdat ze zich in alle bekleding incl vloerbedekking, sprei gordijnen en matras ophouden. 's-nachts komen ze tevoorschijn en voeden zich met bloed.Volwassen bedwantsen zijn gemiddeld 5 mm lange, roodbruine, ovaalvormig ze zijn lichtschuw en houden van warmte. De nymfen (larven) zijn ongeveer 1 mm lang en vuilwit van kleur, steeds donkerder naarmate ze ouder worden. Om ervanaf te komen moeten drastische maatregelen worden genomen zoals het wegddoen van matras(sen) en vloerbedekking.Afbeeldingsresultaat voor foto van bedwantsen

el
door eldebee - Nov 11, 2016 om 19:08
3 Antwoorden / Vragen

Hallo,

Het zijn volgens mij houtwormpjes en larfjes. Heb je houten meubelen op je slaapkamer staan? Zo ja, dan kun je kleine ronde gaatjes in het hout zien en houtgruis op de grond/vloerbedekking. Dat houtgruis lijkt veel op (bruine) stof. Ik heb ze zelf ook in een oude tafel in de keuken. Wanneer na een koude periode het weer warm wordt, worden ze actief. Je moet ze wel bestrijden, want je hebt zo in andere houten meubels.

christin
door christin - Nov 11, 2016 om 21:05
105 Antwoorden / 4 Vragen

Geen idee wat dit zijn, misschien door droogte in je huis?

freix.
door freix. - Nov 11, 2016 om 22:09
28 Antwoorden / 14 Vragen

Ik denk dat het een broodkever is..... Deze is niet schadelijk voor de gezondheid. Heb je ergens een vergeten reep chocola liggen? Daar komen ze o.a. op af....
Informatie kun je vinden op:

http://www.ggd.amsterdam.nl/dierplagen/overzicht-dieren/broodkevers/

en op:

https://www.kijk-op-ongedierte.nl/bestrijding-kevers-kevertjes/broodkevers-bestrijden

lion4
door lion4 - Nov 12, 2016 om 09:27
2 Antwoorden / Vragen

Ik ben van 1945 en het bartste overal toenvan die soort klein spul, dat werd door mijn vader altijd afgedaan mmet de woorden " alle beessie hebben hun vet "

op
door oplossing - Nov 12, 2016 om 10:51
119 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,
Volgens mij is het "mijt" , heeft u misschien lang bewaard voer voor dieren, het kan zijn dat ze daar vandaan komen, vaak zitten ze ook in lang bewaarde pinda's in dop (wel of niet voor dieren) maar als de zak of pak eenmaal open is geweest en het wordt lange tijd niet gebruikt heb je kans op mijt in het voer.................. als mijt ook inderdaad in het voer zit kan je alles in de vriezer leggen dan is de mijt dood en alleen moet je wel het voer in een andere verpakking doen en toch voor alle zekerheid even kijken of alles inderdaad door is.
Ze kruipen inderdaad tegen muren op en vooral ook naar het licht dus kijk even onder het raam/cv/vensterbank..............
Succes

pi
door piete242 - Nov 12, 2016 om 21:21
12 Antwoorden / 0 Vragen

soms kan je kleren etc als er geen ijzer inzit in de magnetron stoppen een paar seconden. Wedden dat ze dan ook dood zijn?
Succes, Piet

Di
door Dick Beek - Nov 14, 2016 om 12:02
2 Antwoorden / Vragen

Twee dingen
twee vocht vreters onder je bed ztten en op tijd legen .
Af en toe s' morgens een citronellen kaarsje branden