Engelse drop
door Engelse drop Jan 26, 2023 om 13:35
Huishouden & energie

Belasting btw

Deze week weer jaarrekeningen binnen gehad, water en energie. Dit zijn beide dingen die je nodig hebt om te overleven.  Waarom zit er op water maar 9% btw, en gaan we nu weer op de energie 21% btw betalen.

4802 13 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jan 26, 2023 om 13:39
1313 Antwoorden / 2 Vragen

Omdat we dit democratisch met elkaar hebben afgesproken. Klinkt als een dooddoener maar de politiek beslist daar over.
Dat dit momenteel niet echt logisch is de BTW te verhogen snap ik maar de overheid mist anders wel veel inkomen. Aangezien ze het momenteel met bakken weggeven o.a. voor wapentuig aan de Oekraine snap ik dat ze geld nodig hebben.

Gr
door Grunn1 Jan 26, 2023 om 13:45
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Is inderdaad een dooddoener want niemand bedenkt zoiets behalve de regering. Vaak wordt zoiets pas bedacht nadat de verkiezingen zijn geweest dus nee we hebben er niet democratisch voor gekozen.

ju
door juliomariner Jan 26, 2023 om 13:58
1313 Antwoorden / 2 Vragen

Daarom moeten we allen bij de provinciale verkiezingen gaan stemmen. De partijen die nu aan de macht zijn moeten duidelijk gemaakt worden dat de burgers het totaal niet met ze eens zijn en dat er veanderingen moeten komen. Het geeft een signaal maar deze pluceplakkers zullen er toch te weinig op uit doen ben ik bang.

pino123
door pino123 Jan 26, 2023 om 14:05
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@Grunn1 hoe hebben we er dan voor gekozen? Volgens mij gewoon via verkiezingen en vertegenwoordigd het kabinet een meerderheid in Nederland. Los even of je het met de inhoud eens bent.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 26, 2023 om 16:37
2011 Antwoorden / Vragen

Aangezien er op dit moment door de middenpartijen worden geregeerd heb je dan de keuze uit ultrarechtse vreemdelingen haters en mestverspteiders en ultralinks financieel waanbeleid. Welke keuze denk je aan?

ju
door juliomariner Jan 26, 2023 om 17:45
1313 Antwoorden / 2 Vragen

Om de rechtse zijde van de kamer direct vreemdelingen
haters en mestverspreiders te noemen.
Ik was altijd behoorlijk van het midden maar voel me door de chronisch liegende premier en zijn volgelingen, de cda die niet weet waar naar toe, de gristenen en dat nare mens van Deugmensen66 niet meer vertegenwoordigd.
Links was nooit en zal nooit een optie voor mij zijn. Die zijn mij veel te idealistisch en wereldvreemd.

rj
door rjw Jan 26, 2023 om 18:51
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt met wat we nu weten over de rechtse partijen in ieder geval achteraf niet zeggen dat je het niet wist. Bij de vorige verkiezingen kan het nog zijn dat het een alternatief was maar nu is het glashelder waar ze voor staan.

Gr
door Grunn1 - Jan 26, 2023 om 13:44
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En waarom wordt er btw geheven op leidingwater belasting? Dat is toch ook belasting over belasting.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 26, 2023 om 16:19
16777 Antwoorden / 202 Vragen

@GRUNN1, omdat ons parlement dat heeft besloten. En dat parlement is op basis van verkiezingsuitslagen vastgesteld. Ik zou benieuwd kunnen zijn waar u dan op heeft gestemd maar dat onderuk ik dus verwacht ik geen antwoord daarop.Dit is bovendien geen politiek discussieforum.

Gr
door Grunn1 Jan 26, 2023 om 18:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@HK, heeft niks met stemmen te maken. Belasting heffen over belasting zou niet mogen en toch gebeurt het hier ook weer.

ltmvz
door ltmvz - Jan 26, 2023 om 13:51
949 Antwoorden / 18 Vragen

Flauw antwoord: 21% levert de staat meer op dan 9%.

Men wil misschien iets terug van de goedgevigheid die men heeft vertoond.

Serieus: dit is wat ik er zelf van dacht toen ik het las.

ro
door ronny530 - Jan 26, 2023 om 14:15
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Water valt net als etenswaren in het lage btw tarief omdat beiden als eerste levensbehoefte zijn aangemerkt. Energie valt onder het hogere btw tarief omdat energie niet eetbaar is maar het leven wel makkelijker maakt en dus ook niet noodzakelijk is om te kunnen overleven. De btw op energie is in 2022 tijdelijk verlaagt om de energierekening 'betaalbaar' te houden en is met de komst van het prijsplafond zoals de bedoeling was weer naar 21% die het sinds jaren is gebracht. Als u de media een beetje gevolgd had wist u dat ook omdat er uitgebreid aandacht aan is besteed.

we
door weethet Jan 27, 2023 om 16:08
107 Antwoorden / 2 Vragen

door ronny530  DIT is het enige juiste antwoord. Zonder water ga je dood.

Thecla58
door Thecla58 - Jan 26, 2023 om 14:42
844 Antwoorden / 3 Vragen

Het BTW-percentage van 21% geldt voor wat diensten genoemd wordt. En het leveren van energie is een dienst. Hetzelfde als dat je een taxi neemt in een rit zit ook 21% BTW verdisconteerd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 26, 2023 om 16:15
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, belastin op belasting en m.b.t de terugverhoging van 9 naar 21 % heeft u  helaas alle berichtgeving in de pers (krant, radio, TV gemst . Het is een besluit van ons kabinet en dat is goedgekeurd door het parlement. En dat parlement kiezen wij met zijn allen zelf.

rj
door rjw - Jan 26, 2023 om 18:53
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Zullen we afspreken dat als mensen klagen over hoge belastingen ze tegelijkertijd een met cijfers onderbouwd voorstel doen waar dan op bezuinigd moet worden? Of laat je dat dan wel weer over aan de gekozen volksvertegenwoordigers?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 26, 2023 om 19:26
2011 Antwoorden / Vragen

Dat lost niets op, er staan altijd "rattenvangers" klaar met goedkope oplossingen; alle buitengelanders eruit, het ziekenfonds terug, gewoon gas blijven pompen,  uit de EU etc. Het komt het volk veel te goed uit dat soort flauwekul te geloven dus doen ze het ook.

rj
door rjw Jan 27, 2023 om 17:17
3238 Antwoorden / 5 Vragen

@hanssieben: hoeveel is dat in totaal en hoeveel is dat op de totale overheidsuitgaven?

ne
door neodutchio - Jan 26, 2023 om 21:07
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U kunt kiezen, 9% op het normale tarief, of 21% op het prijsplafond wat heeft dan uw voorkeur?
Even net bij Essent gekeken, stroom € 0,82672 incl. 9% BTW is €0,06826 per kWh. 21% in het prijsplafond is €0,06942. Een zeer klein verschil
Gas bij Essent nu €2,92796. 9% eruit gefiltert geeft €0,24175 aan BTW. 21% in het prijsplafond is €0,25165

Verschil tussen 9% en 21% bij stroom bij 2900 kWh is €197,95 - €201,32 = €3,37
Verschil bij gas bij 1200m3 is €290,10 - €301,98 = €11,88

Zo kunt u ook met uw eigen cijfers rekenen in hoeverre er een verschil in zit. In dit rekenvoorbeeld een gigantisch verschil van net iets boven de €15,- aan belasting. Die 4 cent per dag zijn verwaarloosbaar.

En als ik naar mijn eigen cijfers kijk heb ik dankzij de panelen een negatief stroomverbruik dankzij het salderen en gebruik ik nog maar 350m5 gas. Dat BTW verschil gaat over centen op jaarbasis. Niet nodig dus om daar druk om te maken.

To
door Ton Voorn - Jan 27, 2023 om 11:07
6 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt erop, dat de regering in deze zware tijden voor de armen, toch de schatkist wil spekken. Ik dacht dat het nu tijd werd om groente. fruit en energiekosten, naar 9% terug te brengen? Kan iemand mij bijpraten over het warom???

hetklopt
door hetklopt Jan 27, 2023 om 11:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt geen schatkist gespekt. Er is geld nodig om voorzieningen te betalen, waar wij gezamenlijk via de volksvertegenwoordiging hebben gekozen.

ha
door harrybre Jan 27, 2023 om 13:10
240 Antwoorden / Vragen

Juist !
BTW ergens omlaag = waar belastingen ergens omhoog resp. waar te bezuinigen. Net als met uw huishoud-portemonnee

Me
door Meindo Jan 27, 2023 om 13:12
61 Antwoorden / Vragen

Gezamenlijk deze volksvertegenwoordiging gekozen? Ik niet dus.

marijke77
door marijke77 - Jan 27, 2023 om 12:08
156 Antwoorden / 3 Vragen

Dat komt omdat den Haag wil verdienen aan ons gasverbruik.

Het zijn vooral de kleinverbruikers die deze prijs betalen; het gemiddelde tarief voor grootverbruikers is veel lager’
Dit komt doordat de belastingen dalen bij een hoger gebruik: hoe meer aardgas of elektriciteit een fabriek verbruikt, hoe lager de belasting per hoeveelheid energie.
Ook dragen kleine verbruikers relatief het meest bij aan de belasting die wordt geheven om onder meer het opwekken en de opslag van elektriciteit mogelijk te maken, de zogenoemde ODE. Het MKB en milieuorganisaties als Milieudefensie klagen al langer dat vooral burgers en het MKB opdraaien voor de energietransitie. Zij willen dat grootverbruikers naar rato gaan betalen.

ro
door ronny530 - Jan 27, 2023 om 13:02
2752 Antwoorden / 41 Vragen

De schatkist spekken is een veel gehoorde kreet maar klopt dat wel want dat zou betekenen dat er niets voor de burger gedaan zou worden. Het overgrote deel stroomt terug naar de burgers maar dat valt niet direct op omdat we het vanzelfsprekend vinden dat we kunnen leven in een land waar alle voorzieningen goed geregeld zijn. We betalen er middels belastingen allemaal aan mee maar uiteraard het liefst zo weinig als mogelijk. Er is veel kritiek op het uitvoeringsbeleid van deze regering in de crisis situatie met name vanuit de oppositie partijen maar oplossingen aandragen doen ze ook niet simpelweg omdat ze ook niet weten hoe het anders kan. Het enige wat we kunnen doen is bewust met de crisis om gaan in de hoop dat de veroorzaker van deze crisis tot inkeer wordt gebracht.

He
door Helen 66 - Jan 27, 2023 om 16:00
119 Antwoorden / Vragen

Energie en water, beide 1e levensbehoeften. Maar breng vooral de coalitie niet op een idee.

RW: voorstel bezuinigen op Klimaat ( stikstofcrisis bestaat niet, alleen in Nederland om zo boeren hun grond in te pikken om met hun stikstof extra asfalt aan te leggen (A27), huizen te bouwen voor asieleisers, Scbiphol uit te breiden en Lelystad Airport open te krijgen. Het gaat helemaal niet om bescherming van de NATUUR.