be
door beautiful Oct 1, 2021 om 19:40
Huishouden & energie

Ben ik verplicht mee te betalen aan een nieuwe dakgoot van mijn buren

Ik woon in een eensgezindswoning met naast mij boven en beneden buren welke een appartement bewonen
het boven appartement is aan mijn woning gebouwd, wij delen een buiten muur samen en een deel van het pannendakje
nu is de dakgoot van mijn bovenbuurvrouw kapot en moet vervangen worden
deze dakgoot begint boven de voordeur van de bovenburen en loopt door tot de deur van de schuur van het beneden appartement
Afgelopen zondag kreeg ik een mail van de beneden buurvrouw dat half oktober de dakgoot vervangen gaat worden en dat ik hier aan mee moet betalen
mijn vraag is nu klopt dit wel?
wilde het eerst even hier vragen voor ik het bespreekbaar ga maken bij de buren

11891 9 Rapporteer

me
door mein33 - Oct 1, 2021 om 21:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Voert de dakgoot ook hemelwater van uw (pannen)dak af, dan is het antwoord 'ja'.
Zo niet, dan is het antwoord 'nee'.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 1, 2021 om 21:26
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Beautiful,

Kunt u een foto maken van de situatie?

U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.

Is er een Vereniging van Eigenaren van het pand?

Bent u lid van Vereniging Eigen Huis?

Zo ja, neem dan contact op met ze :

https://www.eigenhuis.nl/contact

gerbera
door gerbera - Oct 1, 2021 om 21:34
7360 Antwoorden / 14 Vragen

De buurvrouw had op zijn minst even met u moeten overleggen en gezamelijk een loodgieter moeten regelen. Nu de buurvrouw op eigen houtje een loodgieter heeft geregeld zou ik het maar eens over de prijs met haar hebben. Uit uw beschrijving is moeilijk op te maken in hoeverre u gebruik maakt van haar dakgoot en waar die lekkage zit.  Is het alleen haar deel dat slecht is dan is het nog maar de vraag of u hier aan mee dient te betalen. Dat is weer afhankelijk van waar de gootafvoer zit, is dat op de scheiding van de woningen dan lijkt mij dat haar probleem, loopt uw hemelwater ook door haar goot dan is het een gezamelijke goot waarvoor u beide verantwoordelijk bent dus zal u eraan mee moeten betalen.

pi
door piet limburg Oct 4, 2021 om 12:47
232 Antwoorden / 15 Vragen

Uiteraard is dit het juiste antwoord.
Via mail is wel erg afstandelijk zoniet een beetje onfatsoenlijk.

sw
door swat1500 - Oct 2, 2021 om 00:16
3776 Antwoorden / 0 Vragen

Een een gezinswoning met boven en onderburen bestaat mijns inziens niet. Er lijkt sprake van een appartementencomplexje.
Is er een (wellicht slapende) Vereniging van Eigenaren?
Zo nee dan is zoals al eerder gesteld of via de goot ook uw regenwater wordt afgevoerd. Het dak van de bovenbuurvrouw is feitelijk ook uw dak.

me
door mein33 Oct 2, 2021 om 09:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@swat1500,

In de tekst van Ts staat 'met naast mij' enz. !  ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 2, 2021 om 09:28
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Als al genoemd lijkt het mij ook dat hier sprake is van een appartementencomplex met een Vereniging voor Eigenaren. De leden van de Vereniging zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het onderhoud en is dit dus een kwestie die bij het bestuur dient te worden neergelegd. Als dat zo is is de brief van de buurvrouw geheel onterecht. Het onderhoud/de reparatie dient dan te geschieden uit de gezamenlijke onderhoudspot tenzij het bestuur van mening zou zijn dat de oorzaak van de lekkage bij de buurvrouw ligt.

ft
door ftm Oct 4, 2021 om 10:33
102 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begreep uit het verhaal van Beautiful dat zij een eengezinswoning bewoont en dat het pand ernaast een appartementenpand is met een boven- en benedenwoning.
Dan zal zij niet aangesloten zijn bij de VVE van haar buren.

be
door beautiful - Oct 2, 2021 om 12:25
25 Antwoorden / 19 Vragen

Inmiddels ben ik door de antwoorden hier wijzer geworden
het hemel water stroomt ook over het gezamenlijke deel van het dak
ook beide buren gesproken
doordat het ook deels mijn dak is betaal ik mee aan de kosten
dank voor de hulp iedereen

me
door mein33 Oct 2, 2021 om 13:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dank voor het melden van de oplossing van uw vraag.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 4, 2021 om 10:47
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor uw reactie. Geheel correct nu het een deels gezamenlijke dakgoot is.

mo
door mof - Oct 4, 2021 om 12:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt mij dat als alleen het stuk bij haar woning moet worden vervangen dit in principe haar kosten zijn. Tenzij de afvoer bij haar naar de regenpijp loopt. Dan maakt u ook ebruik van de dakgoot om uw water af te voeren. Dan zouden het gezamenlijke kosten kunnen zijn.

me
door mein33 Oct 4, 2021 om 15:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ts. heeft inmiddels aangegeven tevreden te zijn met de gegeven reacties en gaat meebetalen aan de dakgoot die ook de zijne blijkt te zijn.

1paul
door 1paul - Oct 4, 2021 om 14:48
3141 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag, bent u gezamenlijk eigenaar van dit gebouw dan wel complex?

Bent u gezamenlijk eigenaar wek dan als de donder deze slapende VVE, bent u niet gezamenlijk de eigenaars dan is het voor de buren mits de goot geen dienst doet voor u EN deze niet aan uw deel hangt van de woning....

op zijn minst had de buur u van te voren moeten aanspreken, nu zij opdracht hebben gegeven buiten u om bent u hen niets verschuldigd, het enkel feit dat eventueel regenwater van uw dak in deze goot afwatert maakt voor de kostenverdeling niet uit trouwens....