hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 11:41
Huishouden & energie

Bent u van plan een houtkachel aan te schaffen?

Vorige week ...

was er veel media-informatie over de manier van bestrijden van geur, fijnstof en toxische uitstoot door 'gezellige' houtkachels en vuurkorven. Tenslotte bleef het echter hangen bij een mogelijkheid om een landelijke/regionale melding te maken, dat bij ongeschikt stookweer, zoals het ontbreken van wind of bij mist, de kachel beter niet moet wordt aangestoken. Contrôle/handhaving: geen!

Omdat in Nederland de wet m.b.t. de inbouw van (open) houthaarden achterloopt, kan momenteel niemand een klacht deponeren resp. om handhaving vragen van/bij bijvoorbeeld de Gemeente. De APV voorziet ook landelijk nergens hierin. Tòch berichten de GGD's over een toename van burgermeldingen, maar heeft behalve toereikende onderzoeken verder niet meer in de hand, dan Gemeentes te verzoeken over houtstookoverlast iets meer op de website te zetten (verantwoordelijkheid nemen, metingen laten doen, protokollen schrijven, buren aanspreken .. of, uiteindelijk maar naar de rechter te gaan).

Daarom is het nuttig om voor (aspirant-) kopers èn bestaande gebruikers meer informatie te verstrekken over het bestaan van de houtkachelkatalysator  zonder direct spam voor één merk informatie mee te linken:

>HIER<

Voorzover ik het kan beoordelen beginnen de prijzen voor een katalysator bij € 300,-, maar wat vooral interessant is, of er gebruikers zijn die ervaring hiermee hebben en of het beoogde effect ook is ingetreden, zoals een betere verbranding kunnen aansturen omdat op de katalysator een warmtemeter zit. Een tweede vraag is, of de houtkachelverkoper u heeft gewezen op het bestaan van deze producten (m.a.w. of zij hun verantwoordelijkheid nemen of deze accessoires eerder verbloemen)?
__________________________________________________________________________________________________________

*) Voor de stam-deelnemers wijs ik er (misschien overbodigerwijze) nog eens op, dit dit een heus consumentenprobleem en voor sommigen een realistisch gezondheidsprobleem is, er tenminste één vraag in de topic staat en dat niet ter zake dienende opmerkingen gemeld zullen worden als off-topic-reactie. Ook is de topic niet als een discussie-topic opgezet. Consumenten zijn in deze samenhang (potentiële) particuliere gebruikers van houtkachels ect. en bijbehorende producten.
Voor commerciële bedrijven bestaan er al toereikende milieuspelregels m.b.t. uitstoot.

4270 24 Rapporteer

R81
door R81 - Mar 24, 2018 om 11:49
25 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, ik ben niet van plan een houtkachel an te schaffen, hiermee is Uw vraag beantwoord. De rest is ballast en doet niet ter zake.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 24, 2018 om 11:50
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Absoluut niet @hansje klein en ook geen open haard hoe knus dit ook is, de centrale verwarming bevalt mij goed.
Ik ga wel de klokken een uur vooruit zetten. ;-)

simon55
door simon55 - Mar 24, 2018 om 11:50
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Nee dank u

diumenge
door diumenge - Mar 24, 2018 om 12:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb pas een zogenaamde 'vuilhoutkachel' aangeschaft, speciaal voor sloophout e.d. Er staat een grote ventilator op het dak die er voor zorgt dat de vuile rook evenredig in de wijk wordt verpreid zodat ik zelf geen last heb van die vieze rook.

hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 12:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@ Diumenge ...

U heeft zich beslist in de datum vergist. ! Voor 1-Aprilgrapjes is het nú nog te vroeg ... ;-)

simon55
door simon55 Mar 24, 2018 om 12:24
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Laat n ander er maar last van hebben wat egoistisch

diumenge
door diumenge Mar 24, 2018 om 12:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Beter dan dat ik er zelf last van heb @simon55.

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2018 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lol

ju
door juliomariner - Mar 24, 2018 om 12:32
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Heb al een houtgachel. Pribeer altijd zo zwart mogelijke rook te krijgen. Des te zwarter des te beter, geeft een nostalgisch gevoel

hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 12:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Juliomarnier ...

Grapjurk, u heeft wel eens serieuzere berichten geschreven.

Het gaat eigenlijk meer over fijnstofdeeltjes en niet werkelijk over de kleur van de rook.
Er zijn al vroeg meerdere topics geweest over dit thema  >HIER<  en wanneer ik me niet vergis, woont of woonde u in Duitsland, daar heeft u meteen dezelfde dag nog een fikse boete aan uw broek als u zo handelt als omschreven ... IK stel wel vast, dat u al behoorlijk moeite krijgt met de nederlandse taal ... en dat zijn géén germanismen.

diumenge
door diumenge Mar 24, 2018 om 12:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik gooi er vaak wat plastic bij voor dat zwarte rook effect, scheelt ook weer in het afvalscheiden. Win win dus.

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2018 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Extra lol

hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 12:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

"Giftkikkers" ... hier aan het werk, maar dat was mijn thema niet, maar wèl te verwachten. IK zie jullie reacties in zoverre positief, want het houdt het topic-thema mooi bovenaan op de lijst.

Gr
door Grunn1 Mar 24, 2018 om 12:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En dat is de enige reden waarom je dit soort onzin hier dumpt. Aandacht. Je hebt echt een groot probleem.

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2018 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helemaal juist Epcot.

Gr
door Grunn1 - Mar 24, 2018 om 12:57
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nee

Sjesus Hansje Klein heb je nou echt niks beters te doen dan discussie punten op te zoeken die in het nieuws zijn geweest en die hier als vraag te deponeren? Zielig, zoek hulp.

hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 13:00
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Epcot ...

Ook wanneer u geen houtkachel gaat aanschaffen, ik plaats er als betroffene (ook zonder houtkachel) graag meer informatie over en die komt NIET van mij: >maar van het RIVM als waarschuwing<

https://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Toolkits_voor_publiekscommunicatie/Onderwerpen/Houtrook_en_gezondheid

Gr
door Grunn1 Mar 24, 2018 om 13:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als het niet van jou komt is het dus geen consumenten vraag waar dit forum voor is bedoeld. Nog,aalsmzoek psychische hulp. Heb inmiddels je “vraag” gemeld bij de redactie evenals je andere zogenaamde “vragen”.

hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 13:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mr. Epcot ...

uw twaalf, op dit forum gestelde vragen, interesseerden mij niet en ik heb er daarom ook gewoon niet op gereageerd.
Misschien houdt u beter uw brutale snavel en gaat iets anders/beters doen dan hier een deelnemer, tegen de spelregels in, te schrofferen  ... Lees eens liever mee hoe nijpend het probleem, met honderden reacties, wèrkelijk is: http://www.duurzamebrabanders.nl/blog/2012/01/de-houtkachel-stoker-is-een-stille-killer-van-zijn-buurtgenoten/

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2018 om 13:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ruimt dan lekker op in de buurt.

hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 13:21
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tijger1 ...

Dàt is inderdaad een mogelijkheid, maar ik dacht eerder aan een landelijk zinvolle oplossing ...
U schijnt geen aanschaffing te plannen en heeft verder géén werkelijk constructieve bijdrage meer? Aanbeveling: sla de berichtgeving van het verontruste Longfonds er eens bij op. U kunt altijd zo prima googlen ... en problemen voor anderen helpen oplossen.

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2018 om 13:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is een flinke overbevolking in Nederland.

hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 13:29
3037 Antwoorden / 62 Vragen

.... en Tijgers sterven óók uit. Maar of dat door fijnstof komt ... denk ik eerder niet.

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2018 om 14:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje. Uw problemen kunnen alleen door een psychiater worden opgelost in langdurige sessies.

hansje klein
door hansje klein - Mar 24, 2018 om 13:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Misschien mag ik vanaf hier om meer serieuze respons vragen ...

Off-topic opmerkingen worden vanaf nu, zoals aangekondigd, aan de redactie/beheerder gerapporteerd.

De redactie kan passief blijven of kan u vanaf maandag berispen, uw bijdrage verwijderen en/of een (tijdelijke) ban uitspreken en dat wil niemand. Ik moet mijn topic over gezondheidsproblemen en maatregelen hiertegen uiteindelijk kunnen verdedigen.

Check de lucht in uw eigen leefomgeving bij voorbeeld eens:  >en kies voor gezonde longen<
PS. Doe dit volgende week ook eens op een doordeweekse dag met meer verkeer.

https://www.longfonds.nl/nieuws/kies-voor-je-longen-stook-niet-op-hout

Gr
door Grunn1 Mar 24, 2018 om 13:46
1427 Antwoorden / 18 Vragen

newmikey
door newmikey Mar 24, 2018 om 13:47
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dit bericht al gemeld als off-topic en onnodig bedreigend.

newmikey
door newmikey - Mar 24, 2018 om 13:46
830 Antwoorden / 0 Vragen

Het zoveelste onzintopic. Dit keer maar eens gemeld aan de redactie.

hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 14:05
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dit keer maar eens gemeld aan de redactie ...

Dat mag natuurlijk ... en ... onzintopics worden ook prompt verwijderd na het weekend.

costnix
door costnix Mar 25, 2018 om 00:28
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Onzinnige posters worden ook door de redactie verwijderd/verbannen.
Ga toch een blog beginnen, dan vent u uw eigen baas.

Franske1958
door Franske1958 - Mar 24, 2018 om 13:46
422 Antwoorden / 2 Vragen

Die milieuvervuiling komt omdat veel mensen niet weten dat er een groot verschil is tussen een palletkachel en een pelletkachel.
Deze twee woorden worden nou eenmaal hetzelfde uitgesproken.  In advertenties, en ook op radio spotjes hoor ik regelmatig reclame
voor de milieu vriendelijkheid van een pelletkachel, waarop veel mensen zeggen, Zie je nou wel dat het nieuws niet klopt,
Daar vertellen ze dat een palletkachet vervuilend is.    Vrijwel iedereen noemt een houtkachel een palletkachel, vanwege het feit
dat veel mensen oude houten pallets stoken.

hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 14:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Piet987654 ...

Bedankt voor uw bijdrage.

Wanneer we op den duur tòch van het gas afmoeten, lijkt mij een pelletkachel, die automatisch met houtblokjes wordt nagevuld,  een mogelijkheid van alternatieve bio-oplossing. De in de handel zijnde pellets zijn tegenwoordig ook voorzien van een Keurmerk en de (duurzame) herkomst wordt door een certificering nauwkeurig gecheckt.

Pelletkachels verwarmen niet voor de gezelligheid, maar vervangen andere warmtebronnen evtl. ondersteund door zonnepanelen en/of een warmtepomp. Maar ook hier is het inbouwen van een geschikte katalysator bij de montage een dringende aanbeveling. >voorbeeld<

Het zou inderdaad verwarrend kunnen zijn om van palletkachels en pelletkachels te spreken. Uw punt!

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2018 om 14:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Valt wel mee met die verwarring, want palketkachels bestaan niet. Afgezien daarvan zijn pallets gemaakt van onbehandeld droog hout.

hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 14:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tijger1 ...

Dat klopt met één beperking, die verbranding van pallettenhout. Er wordt geadviseerd na te vragen of het gebruikte palettenhout chemisch is behandeld en ook niet gebruikt werd voor het transport van chemische producten, want dan schiet je uiteindelijk in de eigen knie.

diumenge
door diumenge - Mar 24, 2018 om 14:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dit is zo'n beetje het effect wat ik wil bereiken bij mij in de wijk, maar dan zwarter. Tips zijn welkom.

hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 14:21
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U vraagt er letterlijk om met deze post om gerapporteerd te willen worden.

Bij deze dus!

diumenge
door diumenge Mar 24, 2018 om 14:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee Hansje Klein, ik vraag letterlijk om tips! Hier een leuke quiz: Letterlijk of figuurlijk. Is wellicht een betere tijdsbesteding dan dit topic.

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2018 om 14:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent niet gauw tevreden Diumenge. Ik vind dit toch al een aardig gevormd wolkje.

Maar misschien voor iets zwarter het hout in vervuilde olie drenken? Maar pas op voor uw kachel, wordt dan misschien extra heet.

hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 14:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

IK wil het niet eens openen die link van u ...
u weet klaarblijkelijk ècht niet hoe u uw tijd nuttiger kunt besteden.

Misschien zoiets als collecteren voor het longfonds als warme tip?

diumenge
door diumenge Mar 24, 2018 om 14:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt @tijger1, dat is het proberen waard. Ik zet de airco dan wel aan om te compenseren voor die extra hitte.

diumenge
door diumenge Mar 24, 2018 om 14:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Hansje Klein, ik zou toch maar even op die link klikken. Is weer eens wat anders dan op 'rapporteer' klikken.

hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 14:39
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bijna al de hoop, dat de beheerder uw onfatsoenlijke manier van 'een topic willen torpederen' laat staan en het thema als landelijke nieuwsbrief gaat verschijnen ... waarmee deze deelnemers zonder ethiek en zonder maatschappelijke verantwoording zichzelf ook landelijk kunnen blameren ...

... overleg ik nog om mijn eerdere rapportage in te trekken. Jullie zijn hierboven een schande voor V&B van de BNNVara. Mensen worden hiervan ziek, krijgen longaandoeningen, kanker e.a. of hebben er al last van en gaan eraan dood ... en jullie maken er hier ook nog vulgaire platte grapjes mee?

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2018 om 14:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diumenge. Ik ben glansrijk voor uw quiz geslaagd. Gooi nog maar een blokje op het vuur als prijs.

diumenge
door diumenge Mar 24, 2018 om 14:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Met een beetje mazzel horen we Brecht er vanavond nog over @hansje klein. @Tijger1 gefeliciteerd! Dat extra blokje bewaar ik nog even, begint hier inmiddels wel heel warm te worden.

hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 15:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb er maar één verklaring voor, jullie tot beledigen toe absurde gedrag ...

Hebben jullie soms een flink drankprobleem?

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2018 om 15:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, daar beginnen we vanavond pas aan bij de lekker brandende open haard.

hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 15:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb het idee, dat u hier nu liegt en al eerder de contrôle kwijt was... (een uur geleden al) vóór uw rare opmerkingen

door tijger1 24 mrt. 2018 om 14:11
35034 Antwoorden / 17 Vragen

Valt wel mee met die verwarring,
want palketkachels bestaan niet.
Afgezien daarvan zijn pallets gemaakt van onbehandeld droog hout.

palketkachels en pallets verwisseld met pellets ... terwijl paletten weer vaak buiten staan in de regen

Toch kan ik het opbrengen om u een 'gezellige' avond te wensen en een goede nacht. Morgen fris weer op ... !

diumenge
door diumenge Mar 24, 2018 om 16:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Hansje Klein, een drankprobleem? Knap zeg, ik had inderdaad een flink drankprobleem! Maar ben net naar de slijterij geweest dus dat is opgelost.

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2018 om 16:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje

Ik was ook even naar de super, dus kan er weer tegen. Morgen fris weer op? Dat zal tegenvallen, uur minder slapen.

Lijkt me echt een onderwerp voor u om een topic over te starten.

Voor- en nadelen van de zomer- en wintertijd.

gerbera
door gerbera Mar 24, 2018 om 23:01
7360 Antwoorden / 14 Vragen

@DIUMENGE,  Al eens autobanden geprobeerd? Gebruikte wij vroeger in de boomgaard tegen bevriezing van de bloesemknoppen.

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2018 om 23:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, geeft perfecte zwarte rook.

diumenge
door diumenge Mar 24, 2018 om 23:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan ga ik dat morgen proberen, 's-nachts als niemand het ziet dan vind ik dat zonde.

hansje klein
door hansje klein Mar 26, 2018 om 11:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Walgelijk, dat dit soort des-structieve figuren hier een podium voor vulgaire toneelstukjes hebben.

me
door mein33 - Mar 24, 2018 om 15:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bent u van plan een houtkachel aan te schaffen ?

Wij hebben er twee, één in de woonkamer en één in de woonkeuken.
Die in de woonkeuken heeft z'n beste tijd wel gehad en is zo langzamerhand aan vervanging toe.
Als de topic strarter misschien een leuke en voordelige aanbieding heeft te bieden, dan ben ik daar mogelijk wel voor te porren !

Ik heb het topic en de daarop gegeven reacties niet gelezen, maar in geval van twijfel, ik ben bloed serieus over de vervanging.
Ik hou mij aanbevolen. :-))

hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 15:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Mein33 ...

Bedoelt u een nieuwe houtkachel, een pelletkachel als hoofdverwarming, de beruchte alles-brander, een sfeerkachel of gaat het eerder uitsluitend over mijn topic-thema: de katalysator?

Voor het laatste heb ik inderdaad goede tips en heb daarvoor o.a. de diameter van de schoorsteenpijp nodig. De prijs kan veranderen voor een type mèt of zonder warmtemeter (tot 300 graden C) en wanneer u een professionele meting, beoordeling en montage van het systeem wilt, tevens afhankelijk van uw standplaats door individuele/eerlijke aanrijdkosten. Een goede vakhandelaar kan dit ook met u bespreken zonder de stookcursus erbij.

Maar ... verwissel mij a.u.b. niet met een kachel- of katalysatorverkoper. Mijn passie is hoofdzakelijk 'de schone lucht van/voor ons allemaal'. Ik heb van nature wèl altijd een holististische kijk op de dingen. Ik moet bekennen, dat ik zèlf niet eens een houtkachel bezit en de openhaard heb dichtgemetseld. Deze topic moet zich nog even verderontwikkelen, nadat we veel onserieuze tot belachelijke reacties toe, nu achter ons blijken te hebben kunnen laten. Ga pas de topic lezen wanneer de redactie maandag hopelijk alles opgeschoond heeft is mijn aanbeveling. Maakt u momenteel al gebruik van een katalysator (of zelfs twee)?

hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 17:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Mein33 ....

Kijk alvast eens rond op deze site met een "laagste prijs garantie":  >HIER<

https: //www.houtkacheldirect.nl/c-2305655/goedkope-houtkachels/ Tevens misschien met 50% op showroommodellen: https://www.uwkachel.nl/aanbiedingen.html

Cookies
door Cookies - Mar 24, 2018 om 16:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je maakt je druk over mensen met longproblemen agv houtkachels, maar de longen lijden toch echt vele malen meer onder luchtvervuiling agv het verkeer.

Gun die mensen gewoon hun pleziertje. Je kan niet verwachten dat iedereen altijd maar rekening houdt met de zieke medemens. Oh, voordat je nu denkt dat ik kerngezond ben, ik heb zowel hart- als longproblemen, maar ik ga zeker niet lopen zeuren over houtkachels en smerige uitlaatgassen. Dan is het aan mij om te vertrekken naar een gezondere omgeving.

www.longfonds.nl/nieuws/ziek-door-uitlaatgassen-afscheid-van-diesel

hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 16:20
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Carola83 ...

Ik spreek u beslist niet tegen, het is zoals het is.

Commerciële verbranders hebben echter wèl met een strenge wetgeving te maken en krijgen hoge boetes, het verkeer rijdt al met katalysoren en de stinkers worden uit sommige steden ook geweerd, maar thuis ... kan en mag zomaar alles zonder regels?

Ik zie het zoals de opschudding die ontstond met het veranderde beleid rond roken, eerst verontwaardiging, dan informatie, toen een geringe aanpassing en tenslotte meer inzicht. Dat is nu eenmaal zo. Houtstook hoeft helemaal niet dodelijk of erg ongezond te zijn, maar ik stuur wèl op enige kleinere verbeteringen en betaalbare correcties aan.

Voor een gezondere omgeveing qua houtstook moet je verhuizen naar skandinavische of duitssprekende landen waar de wetgeving en de gestelde eisen wèl op orde zijn. Wèglopen is niet de oplossing, maar kop in het zand kan erg ongezond worden.

Bedankt voor uw reactie en blijf vooral zo gezond als maar mogelijk. We zitten beide niet op nog meer aandoeningen te wachten

costnix
door costnix - Mar 25, 2018 om 00:34
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de Geen palletkachel aangeschaft. Deze is heel goedkoop in gebruik.

pe
door peentjes - Mar 25, 2018 om 00:45
421 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn houtkachel werkt al jaren perfect en vervuilt niks.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 25, 2018 om 01:34
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Bent u ook van plan om uw pilletjes niet meer te slikken net als @hansjeklein?
Wat een gezeur weer. Kansloze vragen in de hoop een discussie te krijgen.

boppe1943
door boppe1943 Mar 26, 2018 om 14:01
1129 Antwoorden / 98 Vragen

En die krijgt ie ook als forumleden deze vragen gaan lezen en erop gaan reageren. Dus blijft het lekker doorgaan. Da's kicken.......

edrick3
door edrick3 - Mar 25, 2018 om 10:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

WERELDVERBETERAAR

1) Idealist 2) Maatschappijhervormer 3) Wereldhervormer

Voor jou:
Afbeeldingsresultaat voor medaille

hansje klein
door hansje klein Mar 25, 2018 om 10:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ontroerend ... 'Eén goed woord kan een hele winter verwarmen.'' Arabisch spreekwoord

gerbera
door gerbera - Mar 25, 2018 om 11:39
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Bent u ook van plan om uw pilletjes niet meer te slikken

Als ik dat zou doen zal mijn naam binnen 3 tot 4 weken niet meer op dit forum te vinden zijn.
Dat zou ik, voor mijzelf, jammer vinden want soms kun je hier best wel lachen, en er wordt al zo weinig gelachen.;-))

Cookies
door Cookies Mar 26, 2018 om 00:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je naam blijft tot in de eeuwigheid op dit forum te vinden. Zelfs na de dood ben je nog niet van @Kassa af.;-))

hansje klein
door hansje klein - Mar 25, 2018 om 11:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Een antwoord op de gestelde topicvraag ... wanneer u ook houtstook overweegt

In tegenstelling tot eerdere opmerkingen van reageerders, ben ik géén tegenstander van het stoken op hout en mijn topic is daarom bedoeld om méér informatie te verspreiden, vóórdat uw buren last van uw houtstook kunnen krijgen, want met de juiste voorbereidingen is overlast helemaal niet nodig. Houtstoken kan emissie-arm, reukarm en economisch ook nog voordelig zijn. Tevens wilde ik meteen appeleren aan de al prakticerende houtstokers, om zich tòch eens met een fijnstoffilter bezig te houden, indien nog niet geïnstalleerd.

Wanneer u een houtbrander met vakkundig advies en installatie koopt is er overigens niets aan de hand. Het is echter maar de vraag òf in deze trendy markt de juiste adviezen gegeven worden. Bent u niet helemaal zeker, laat dan voor het gaan gebruiken eventueel een scan maken en/of volg een praktische houtstook-cursus om klachten eventueel achteraf te voorkomen, maar óók om efficiënter hout te stoken.

Wat wordt er dan zoal gescanned? >checklist<

Over de eerder aangesproken fijnstof-filters kan uw leverancier e.e.a. uitleggen en laten zien òf vraag er zèlf naar.

@Edrick3 postte vandaag (met een medaille) een boodschap voor mij als wereldverbeteraar ... maar ik doelde hoofdzakelijk op het Nederland en het gemis aan goede informatie, regelgeving, wetgeving en de ontbrekende handhavingsmogelijkheden in tegenstelling tot  andere geciviliseerde landen om ons heen, die al generatieslang ervaring hebben met het stoken op hout.

Ik wordt gedreven door de scherpe houtrooklucht in mijn woonwijk, waar vóór en achter de meeste huizen houtblokken gestapeld staan. Een wijk, waarin tientallen jaren gelden àlle vrijstaande en rijtjeshuizen werden voorzien met een openhaard. Men kan zich toch uitdenken, dat wanneer die maar gedeeltelijk gaan branden, de lucht niet meer om te harden is. Om hiertegen iets te kunnen ondernemen is er m.i. vooral meer informatie noodzakelijk. en die bestaat vanuit het RIVM, dat in opdracht van meerdere GGD's is uitgewerkt.

Informatie vóór wetgeving ... is momenteel helaas de enige optie.

Grunnen.
door Grunnen. - Mar 25, 2018 om 12:14
509 Antwoorden / Vragen

Ben je weer met  weekend verlof thuis ?

hansje klein
door hansje klein Mar 25, 2018 om 12:23
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Beste @V1126 ...

Ik stel vast, dat dit uw eerste en ook enigste vraag is zolang u al op dit forum bent ... is dat zó belangrijk voor u?

Er zijn hier meerdere deelnemers, die verwisselen de functie van het forum ècht met de sportzaal.

Ga liever elders sparren!

Grunnen.
door Grunnen. Mar 25, 2018 om 16:23
509 Antwoorden / Vragen

@ Hansje Klein,

Je bedoeld de enige vraag ,want eniger dan enig bestaat niet. Je bent niet de enige die zijn gebruikersnaam gewijzigd hebt Jodocus
Wel het is  een goeie vraag toch Ik merk het maandag wel of de rust teruggekeerd is op dit vraag & antwoord forum.Oh ja , vergeet je me niet te rapporteren bij de redactie .

hansje klein
door hansje klein Mar 25, 2018 om 17:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Halve en on-waarheden ...

Klik eens op mijn profiel en u ziet dat ik mijn oorspronkelijke gebruikersnaam op last van de beheerder moest veranderen.

rembrantd
door rembrantd - Mar 25, 2018 om 17:22
116 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Hans, goed dat je dit onderwerp naar voren brengt. Gezien de vele reacties leeft het erg onder de kassabevolking.
Wij moeten met z'n allen accepteren dat binnenkort iedereen afgesloten wordt van het aardgas uit Groningen en een alternatief moeten vinden voor het verwarmen van ons huis.
Voor de één is het een windmolen en voor de ander groene stroom van de zonnepanelen op het dak.
Beide energiebronnen zijn ontoereikend in de winter dus daarom is een privé-houtenergiecentrale zo gek nog niet.
Zelf denk ik meer aan een oliekachel met een grote tank in de tuin zoals vroeger maar na de kolenkacheltijd.

hansje klein
door hansje klein Mar 25, 2018 om 17:40
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Er zullen inderdaad meerdere alternatieve verwarmingssystemen ontwikkeld worden en met hout(pellets) stoken zal er één van zijn. Hierbij werkt ook de cv-ketel niet op gas, maar op hout. Deze vorm van verwarming is energiezuinig en niet afhankelijk van gaslevering - en dus gasprijzen. Voor olie geldt hetzelfde. De gebruikte ‘houtpellets’ zijn gemaakt van een hernieuwbare grondstof die zorgt voor CO2-neutrale verwarming. Houtverwarming levert een rendement boven de 90 procent en kan als biologisch alternatief, ook op de lange termijn, garant staan voor de energiezekerheid in Europa.

tijger1
door tijger1 Mar 25, 2018 om 18:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@janpatat.

Een kolenkachel is overigens ook niet te versmaden. Rotterdam blijft nog heel lang de aanvoerhaven voor kolen.

hansje klein
door hansje klein - Mar 25, 2018 om 17:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

- Vóór de verkiezingen had ik een topic gepost met de vraag wie er in het verkiezingsprogramma iets over houtrook had gelezen.

Ikzelf had er drie (enigszins verstopt) gevonden, waaronder helaas mijn eigen Gemeente niet.

Tòch waren er meerdere partijen met het thema onderweg  >een bericht van RTL-nieuws<

https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/hout-stoken-in-woonwijk-moet-aan-banden-worden-gelegd

- Uiteindelijk zijn we met het informatieverzamelen al een flink stuk op goede weg: >milieucentraal<

https://www.milieucentraal.nl/in-en-om-het-huis/gezonde-leefomgeving/gezond-in-en-om-huis/overlast-van-hout-stoken/

ma
door maarten heest - Mar 26, 2018 om 08:06
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo @HANSJE KLEIN, leuk onderwerp. Ik heb geen houtkachels maar wel last van open haarden en houtkachels van buren. De gemeente waar ik woon publiceert enkele malen per jaar 'stookregels' maar doet niets aan controle en handhaving. Precies zoals u schrijft. Bij windstil/mistig weer roken de schoorstenen om ons heen gewoon door.

Over de gevolgen van het stoken van hout wordt nogal badinerend gedaan. Hret valt zogenaamd allemaal wel mee en mensen hebben en een 'pleziertje' aan.
Velen realiseren zich niet dat er jaarlijks miljoenen (!) doden vallen door houtrook.

Ik zie niets in de door u genoemde katalysator. We moeten helemaal af van het voor het plezier verstoken van hout. Het heeft geen enkel nut en het levert aantoonbare schade aan de gezondheid van anderen op.

Net als rookvrije generatie qua tabak moeten we richting een houtrookvrije generatie qua hout verstoken.

hansje klein
door hansje klein Mar 26, 2018 om 09:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Maarten Heest, bedankt voor uw reactie ...

Misschien is het radicaal verbieden van houtstoken momenteel nog een brug te ver, omdat de technische hulpmiddelen tegen fijnstof nog niet bindend werkzaam kunnen zijn vanwegen het gebrek aan regelgeving, maar een verbod op het (goedkoop) aanbieden van vuurkorven in bouwmarkten zou de richting kunnen aangeven dat we er niet meer voor de gezelligheid op los kunnen fikkiestoken zonder anderen lastig te vallen.

Het blijft toch vreemd, dat boeren in het buitengebied en de industrie wèl en burgers op hun terras en binnenshuis niet aan zinvolle regelgeving met betrekking tot het minimaliseren van fijnstof gebonden zijn, zoals in bijna héél Europa en in het verkeer overigens wèl standaard is.

ma
door maarten heest Mar 26, 2018 om 12:33
463 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het voor een heel groot deel met u eens. Alleen dat van die boeren niet helemaal. Ik woon er midden tussen in en wat door rond wordt gespoten is niet te zuinig. Weidevogels beginnen een bezienswaardigheid te worden en die enkele haas probeert zich wanhopig te verschuilen tegen de jagers. Maar goed, dat is dan weer een andere discussie.
Fijnstof moet inderdaad keihard aangepakt worden en wel zo snel mogelijk. Helemaal mee eens. En als het om recreatief fijnstof gaat is er geen enkel zinnig argument te bedenken om dat niet aan banden te leggen.

pino123
door pino123 Mar 26, 2018 om 14:18
2763 Antwoorden / 14 Vragen

In Nederland[bewerken]

De bronnen van door menselijke activiteiten ontstane fijnstof in Nederland in 2002[4]

Het fijnstof in de lucht boven Nederland komt voor ongeveer twee derde uit naburige landen. Nederland produceert evenwel meer fijnstof dan dat het uit andere landen ontvangt. Circa 15% is afkomstig van menselijke activiteiten in Nederland, vooral door de sectoren verkeer, energie en industrie.[5] In het westen bestaat het fijnstof - afhankelijk van de windrichting en de locatie - voor een flink deel uit het ongevaarlijke[1] zeezout. Het gebied van Londen, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en het Ruhrgebied is te zien als de ergste bron van vervuiling in Europa. In Nederland worden zeer hoge fijnstofconcentraties waargenomen in het eerste uur na de jaarwisseling als gevolg van het massaal afsteken van vuurwerk.

Gewoon iets van Wikipedia

Leuk hoor dat geneuzel over het branden van haarden, lijkt mij date riets anders gedaan zou moeten worden.

hansje klein
door hansje klein - Mar 26, 2018 om 12:21
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wist u, dat Nederland op haar beloftes qua fijnstofuitstoot achterloopt ..?  >en om uitstel heeft gevraagd<

https://www.nsl-monitoring.nl/informatie/inleiding/

Bekijk de kaarten (echttijd), klik op 'luchtkwaliteit' en op uw eigen lokatie: >HIER<

https://www.atlasleefomgeving.nl/kaarten

pino123
door pino123 - Mar 26, 2018 om 14:15
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ja, ik ben van plan om een houtkachel aan te schaffen, nee ik ga geen katalystor aanschaffen.

hansje klein
door hansje klein Mar 26, 2018 om 14:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... kijk ook liever niet bij katalystor, maar bij 'katalysator' in de winkel! Bij voorbeeld ABCAT.

hansje klein
door hansje klein Mar 26, 2018 om 14:33
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Meer over de werking, de kosten en het resultaat van de katalysator  >ABCAT<

http://www.groenehoedduurzaam.nl/ecolink-solutions-abcat-houtrookfilter.html