pa
door paul_073 Apr 25, 2013 om 16:17
Huishouden & energie

Berekende kosten Camera inspectie riool niet vooraf gemeld

Onlangs is bij ons het riool ontstopt, na diverse pogingen zelf gedaan te hebben toch maar een professioneel bedrijf gebeld. Tijdens het telefoongesprek heb ik gevraagd hoeveel het ongeveer zou gaan kosten (ontstoppen riool). De aardige dame melde dat we rekening moesten houden met ongeveer 100 euro. Oke, weten we waar we aan toe zijn..
Riool is ontstopt, er bleek veel vet in te zitten (eigen schuld natuurlijk) maar nu komt de factuur waarop extra een hulpmonteur wordt berekend (48 euro) en voor het gebruik van een camera moeten ook nog 50 euro worden betaald. Dat er een extra persoon mee komt waar ik ook voor moet betalen vind ik al discutabel. De mannen zijn aan het werk gegaan met de bekende hoge drukslang maar dat leverde geen positief resultaat waarna de ene medewerker riep naar de andere medewerker "hier moet de camera bij komen".. deze is gebruikt, er was daarmee ook te zien wat het probleem was en ze hebben het opgelost. Voor het spontane gebruik van de camera moet ik dus 50 euro betalen. Dit is absoluut niet vooraf (telefonisch) noch tijdens het werk gemeld.

Net even het betreffende bedrijf gebeld, de betreffende dame had ik weer aan de telefoon maar volgens haar had ik maar moeten weten dat het gebruik van een camera 50 euro kost. De dame was niet te overtuigen dat dit niet terecht is en gedurende het gesprek werd ze duidelijk geïrriteerd (terwijl ik, uiteraard, correct ben gebleven). Dat er voor arbeid betaald moet worden (door de aanwezigheid van de hulpmonteur zal het probleem vast sneller zijn opgelost), vooruit dan maar, deze mensen moeten ook hun salaris krijgen (al had ze wel vooraf kunnen vertellen dat het riool reinigen ongeveer 100 euro kost maar dat er wel een hulpmonteur mee komt voor 48 euro..en dat het daardoor binnen een uur is opgelost..) maar het gebruik van de camera kost het bedrijf niets extra, deze kosten hadden, in mijn ogen, gecrediteerd mogen worden maar daar was de dame het niet mee eens..

Het lijkt mij toch niet dat een bedrijf achteraf het gebruik van gereedschap kan berekenen (hoe handig dit ook geweest is bij het oplossen van mijn probleem) zonder dit vooraf te melden?

Hoe dit nu aan te pakken, het betreffende bedrijf gaat niet de kosten voor het gebruik van de camera crediteren blijkbaar.

26879 16 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

diumenge
door diumenge - Apr 25, 2013 om 18:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

Gebruik van de camera kost niets? Denk je dat ze 'm gratis hebben gekregen?

Desalniettemin niet netjes dat ze niet eerst even overleg hebben gepleegd.

pa
door paul_073 - Apr 25, 2013 om 18:16
6 Antwoorden / 1 Vragen
0

@diumenge
Nee, zo'n camera is duur, dat weet ik ook wel maar het moet m.i. gewoon vooraf gemeld worden, ze hadden wel 500 euro kunnen rekenen..


diumenge
door diumenge - Apr 25, 2013 om 18:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

Ja, daar ben ik het ook mee eens. Maar je schreef zelf dat het gebruik van de camera hen niets extra's kost. Kijk eens wat er in algemene voorwaarden staat t.a.v. extra werk/kosten.

ro
door ron530 - Apr 25, 2013 om 18:42
4084 Antwoorden / 17 Vragen
0

Die aardige dame kan door de telefoon niet zien in hoeverre uw riool verstopt is, meer dan een indicatie van de kosten geven kan ze dus niet. Zij gaat in dit geval uit van de door u opgegeven klachten. Nu blijkt de verstopping complexer te zijn dan u verteld heeft dus gaat die indicatie niet meer op. Ergo die aardige dame heeft geen prijsafspraak gemaakt.
Eerlijk en dat is mijn mening wilt u wel een ontstopt riool en zo snel als mogelijk, maar betalen dat dan weer niet. Diep triest.

pa
door paul_073 - Apr 25, 2013 om 18:56
6 Antwoorden / 1 Vragen
0

@ron530

Diep triest? Ik heb hun toch gebeld om het probleem op te lossen? Lijkt mij niet triest.. ik wil best voor het werk betalen maar als er tijdens de werkzaamheden zonder overleg apparatuur gebruikt wordt waar achteraf voor betaald moet worden dan wil ik dat weten, ik kan dan zelf beslissen of ik dat nodig vindt of niet (met dus het risico dat het probleem niet op gelost kan worden of dat ze langer bezig zijn maar dat is dan mijn keuze).

pa
door paul_073 - Apr 25, 2013 om 19:02
6 Antwoorden / 1 Vragen
0

@diumenge
Heb je gelijk in, moet ik nuanceren. Inderdaad is zo'n camera niet gratis, ik wil er ook voor betalen als ik weet dat ik er voor moet betalen. Ik heb het bedrijf gevraagd om de camera kosten te crediteren, niet omdat die gratis is maar omdat daar weinig verdere bedrijfskosten aan zitten. De camera moet uiteraard door het bedrijf betaald worden en worden terugverdient maar deze 50 euro crediteren zal geen deuk slaan in de bedrijfsvoering. Gaat mij nu om het principe.

Ja
door JanvanAlles - Apr 25, 2013 om 19:05
328 Antwoorden / 1 Vragen
0

Wéér een gevalletje: het is altijd de schuld van een ander........
En jij denkt zeker dat die mannen gratis hun spullen door jouw ***** stoppen?
Dan ben je echt totaal verkeerd bezig. En dan: pas als het probleem bekend is kunnen ze pas zeggen wat het kost. Als je dat niet snapt ben je wereldvreemd.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 25, 2013 om 19:09
7840 Antwoorden / 95 Vragen
0

Ja als u geen vaste prijs heeft dan kan het zijn er ectra kosten er bij komen. Anders als een vaste peijs heeft op papier dan staat er meestral een stelpost bij voor onverziene omstandigheden. Nienamd kan zien waar door die verstopping is ontstaan. Als er dus extra voorzo=ieningen daar voor nodig zijn dan is dit normaal dat die in rekening worden gebracht.

Ja
door JanvanAlles - Apr 25, 2013 om 19:15
328 Antwoorden / 1 Vragen
0

By the way. je hebt het zelf over vet en eigen schuld: dus denk ik daarbij dat je frietvet en zo door het riool hebt gespoeld? Indien dat zo is vind ik het niet eer dan normaal dat je mag dokken.

ro
door ron530 - Apr 25, 2013 om 19:18
4084 Antwoorden / 17 Vragen
0

U bent dus van mening dat die 100 euro steekhoudend is want dat had de telefoniste gezegd, bij een eenvoudige verstopping was dat ook wel uit gekomen. Nu blijkt de verstopping complexer te zijn en het gebruik van een camera en een hulpmonteur is nodig om de boel weer klaar te krijgen. U blij tot u de factuur krijgt maar wil die niet betalen omdat u niet geïnformeerd bent. Ik blijf uw starre houding triest vinden.

pa
door paul_073 - Apr 25, 2013 om 19:24
6 Antwoorden / 1 Vragen
0

@thaorchid
Het was inderdaad vet, nee ik heb de frietpan niet door de gootsteen gespoeld, dat mag niet (zo slim ben ik nog net wel :p ) Het is in de loop der jaren aangegroeid (je spoelt altijd wel iets vettigs weg en de afwatering is volgens de regels gemaakt maar is niet stijl, dan kan er wat achter blijven, hebben de mannen geconstateerd en verteld) Ik wil er ook gewoon voor betalen maar dan moet ik wil van te voren weten dat ik voor meerwerk moet betalen en hoeveel. .. Er is een mondelinge prijsopgave gedaan op basis van mijn verhaal, ligt natuurlijk niet vast, ik heb ook keurig doorgekregen wat extra uren eventueel zouden gaan kosten als het niet in 1 uur op te lossen is.
Zou wat zijn als aannemers meerwerk zonder te overleggen uitvoeren en dat berekenen, zou jij het ook niet mee eens zijn denk ik.

pa
door paul_073 - Apr 25, 2013 om 19:31
6 Antwoorden / 1 Vragen
0

@ron530
Nee, was een richtprijs zodat we een idee zouden hebben wat het ongeveer zou kosten. De dame heeft verteld wat het 1e uur en extra uren kosten om het riool te ontstoppen. Er komt ieen hulpmonteur mee die extra betaald moet worden en er wordt apparatuur gebruikt die betaald moet worden. Dat is niet gemeld, vind ik niet netjes. Ik wil niet star zijn, zeikerig, wereldvreemd e.d. maar ik vraag telefonisch wat iets ongeveer gaat kosten, krijg een richtprijs op en wat extra uren kosten. Ik vind het niet raar dat ik dan niet "meerwerk" moet betalen wat niet tijdens het werk gemeld is. En de reactie van het bedrijf achteraf heeft bij mij "kwaad bloed" gezet, ze hebben nu voor elkaar dat ik het tot in de puntjes ga uitzoeken, al is het voor 50 euro..

pa
door paul_073 - Apr 25, 2013 om 19:32
6 Antwoorden / 1 Vragen
0

stijl is natuurlijk steil.. autocorrectie kent steil blijkbaar niet.. sorry

ro
door ron530 - Apr 25, 2013 om 19:35
4084 Antwoorden / 17 Vragen
0

Succes met uw principekwestie, wel een tip zorg dat u nooit meer een verstopping in de afvoer of riool krijgt want dan bent u zo aan de beurt dat wilt u niet weten.

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2013 om 21:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Persoonlijk den ik dat u een beetje genept wordt met die camera.

U hebt een verstopping, de hoge drukspuit gast er in, verstopping nog niet verholpen en dan gaan ze even met een camera kijken en dan kan die verstopping wel met de hoge drukspuit verholpen worden?

Als een riool verstopt zit, komt dat meestal door vet wat aankoekt, dus niets bijzonders. Pas als ze met die camera een verzakking of boomwortels of zo hadden geconstateerd, was het iets aparts geweest.

Veel voorkomende handelwijze van ontstoppers, doen alsof het moeilijk is, extra materiaal gebruiken, rekening opschroeven.

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2013 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Vaak proberen ze je nadien ook nog een abonnement aan te smeren. Komen hier elk jaar aan de deur met het verhaal dat heel veel buren ook regelmatig last van verstopping van het riool hebben, en zij bieden dan een abonnement aan. Pure onzin, nagevraagd bij 10 buren in de straat, nog nooit ern verstopping gehad.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ha
Hans Wijtman - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer

na
nanada - Apr 18, 2024 om 12:32
Winkels & webshops

Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?

Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.

Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.

Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n ... Lees meer

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met  aanmaningskosten.
Direc ... Lees meer