ni
door nijhuis63 Feb 25, 2011 om 15:07
Huishouden & energie

Berekening stof gordijnen

Ik ga zelf mijn gordijnen maken,nu wil ik graag weten hoeveel stof ik extra moet berekenen. bijv. mijn raam is 210 breed hoeveel moet ik er dan bijrekenen voor plooien.bijv. dank.

24092 5 Rapporteer

spooky01
door spooky01 - Feb 25, 2011 om 15:32
418 Antwoorden / 56 Vragen

Als ik je een goed antwoord wil geven heb ik nog wat informatie nodig. Wat voor stof ga je gebruiken, wat voor plooien wil je, enkele of dubbele. Alvast een eerste tip, was de stof voordat je de gordijnen gaat naaien, de stof kan krimpen, vooral als je katoen gebruikt en misschien ook handig om te weten, kun je een beetje goed naaien.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 25, 2011 om 16:23
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Bij mij hangt de vitrage die begonnen is met 3x de breedte maar normaal is 2x voldoende, dat wat voor een eisen u er aan stelt. Een goede stofferings zaak heeft voorbeelden hiervan dan kunt u zien hoe ze dan hangen. Het blijft n.l. een kwestie van smaak en soort vitrage. Als het overgordijnen betref kan het zelfde verhaal hier over vertellen mits ze niet gevoert worden.

na
door naataalie - Feb 25, 2011 om 18:41
129 Antwoorden / 20 Vragen

eerst de zijkantjes erbij rekenen. de zijkantjes sla je 2x om want als je dat 1x doet zie je de gerafelde kant, dus links 6 cm. en rechts 6 cm. dan kom je op 12 cm extra voor twee zijkantjes van 3 cm.
als je om de 10 cm. een plooi wilt dan heb je 22 plooien nodig. maak je de plooien 3 cm diep dan heb je 22x6 cm. extra nodig.
je kan de plooien ook om de 8 cm doen maar dan heb je meer plooien nodig, dus meer stof. je kan de plooien ook dieper maken zodat je ze dubbel kunt doen (dus zo:W) dan heb je 4x de diepte van de plooi nodig. dus een plooi van 8 cm die je dubbel doet waardoor de plooi 4 cm diep word, daar heb je 16 cm stof voor nodig.
dit is voor 1 gordijn, wil je voor het raam van 210 twee gordijnen hangen dan heb je twee extra zijkantjes in het midden (12 cm) en twee extra plooien in het midden.
hou er ook rekening mee dat de onderkant en bovenkant ook dubbel moeten. wil je de zoom 8 cm wilt maken heb je er weer 16 cm extra voor nodig en voor de bovenkant idem.

user123
door user123 - Feb 27, 2011 om 22:42
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Wannneer je zelf gordijnen wilt gaan naaien dan weet je ook wel hoe je moet uitrekenen hoeveel stof je nodig hebt.

Je bent dus niet eerlijk. Wat wil je écht ?

Om gordijnen echt mooi te maken moet je er niet zelf aan beginnen. Laat een professioneel atelier dit doen.

- welke plooi wil je hebben ? (heel belangrijk voor het stofverbruik)
- Om welke stof gaat het (inbetween, weefstof)
- Welke functie heeft het gordijn ? (privacy, zonwering, verduistering, sier)
- Stofbreedte en rapport

Wanneer je niets van dit soort zaken weet dan wordt het een drama. Alleen wanneer je heeeel snel tevreden bent (gordiijn voor een donkere kamer of zo) dan wordt het wat. Ik zie zoveel gordijnen die er triest bijhangen omdat een zus of buurvrouw die kleding vermaakt ze inelkaar heeft genaaid.

Jammer van die dure stof.

na
door naataalie - Feb 28, 2011 om 09:59
129 Antwoorden / 20 Vragen

@user123
je hebt geleik. ik zie ook vaak scheve gordijnen waar mensen erg trots op zijn. dan lach ik vriendelijk en dan denk ik, ach zij is er blij mee.

ik heb 4 jaar in een gordijnattelier gewerkt en heb thuis voor al mijn ramen zelf gordijnen gemaakt. ik weet hoe het werkt, heb ze in de slaapkamer zelfs gevoerd.
het is te doen, maar mensen vergissen zich er vaak in hoe moeilijk het is om 2 meter RECHT te naaien. en als je dan zelf gordijnen hebt gemaakt ben je snel tevreden over het resultaat.