mi
door misterh Jul 5, 2022 om 20:55
Huishouden & energie
Beging als woning verhuren/onjuiste akte

We hebben in 2019 een appartement gekocht. Dit appartement bevindt zich in een complex met twee andere woningen die worden verhuurd. De eerste huurwoning bevindt zich aan de voorkant van het complex, de tweede halverwege (mijn woning) en de derde huurwoning bevindt zich helemaal achterin het pand. Dit complex bestaat uit een begane grond, eerste verdieping en een tweede verdieping. De appartementen hebben twee verdiepingen. Onze woning heeft op de eerste verdieping de slaapkamers en op de tweede verdieping de woonkamer/ keuken.

Op moment van bezichtigen viel ons niets geks op. De slaapkamers kijken uit op een leeg stuk waar de bergingen van ons en de twee andere buren zijn. Je zou niet denken dat hier iemand zou wonen..

Maar nu komt het, tot onze schrik zagen we dat er wel degelijk mensen woonde in de ruimte die (naar mijn inziens) bestemd was voor de bergingen, deze huurders gebruiken zelfs de tussenruimte als tuin (zie tekening; dakterras/ toegang bergingen).Ter info: De verhuurder (hij en wij zijn samen de VVE, hij bezit 3/4 van het complex en ik 1/4).

Wij hebben de tekening erbij gepakt en het volgende valt ons op: de derde huurwoning loopt van halverwege het comlex tot helemaal naar achteren en heeft twee verdiepingen (zie tekening nr. 4), dit is echter wat er verhuurd wordt: De huurders hebben alleen toegang het gedeelte op de eerste verdieping, deze hebben wij rood omlijnd. De woonkamer/ keuken die te zien is op de tekening is onderdeel van de oorspronkelijke woning, die momenteel niet verhuurd wordt. De huidige huurders hebben ook geen toegang tot deze ruimte. Bij navraag bleek dit niet te mogen omdat er een winkel onder zit. Let wel, de lege woning heeft een eigen voordeur en wordt in zijn geheel niet gebruikt, de tekening doet echter anders denken. Ook hebben de huurders die nu in de onbenutte ruimte wonen geen huisnummer of voordeur. Aan niets is er te zien dat hier echt huurders zouden wonen.

Dus de onbenutte ruimte wordt als woonkamer gebruikt. De dakteras/ toegang tot berging (gemeenschappelijke ruimte) wordt door hen gebruikt als tuin. Zij bevinden zich dus direct tegenover onze slaapkamers, wij ondervinden hier heel veel last van. Zeker nu we een kleine baby hebben die vaak in haar kamer overdag moet slapen. de buren hebben ook vaak de deur open vanwege de hitte, de omgebouwde berging ruimte is natuurlijk heel warm. Op dat moment kijken vanuit onze slaapkamers recht hun woonkamer in en kunnen zelfs de tv horen.

Deze tekening heb ik afgelopen week opgevraagd, en deze is nooit aan mij getoond, daar zie je
https://d.pr/i/HzhmBm aan de rechterkant de slaapkamers van mijn appartement en onze berging.

Bij de verkoop werd de indruk gewekt dat het links allemaal bergingen waren, vanuit buitenkant hebben ze allemaal zelfde "berging look" en is er geen echte voordeur of huisnummer.

In de splitingsakte, welke ik wel gekregen heb, staat

het appartementsrecht omvattende het uitsluitend gebruik van het woonappartement met (slaap)kamers op de eerste verdieping, slaapkamer met terras op de tweede verdieping en meterkast op de begane grond van het gebouw
(Ter info: de huidige "berging" is gelijkvloers dus 1 verdieping, wat dus afwijkt van wat erboven staat)

Nu blijkt dus de onbenutte ruimte als woonkamer gebruikt te worden. De reden dat de oorspronkelijke ruimte niet gebruikt mag worden is omdat er een winkel beneden zit die niet wil dat het gebruikt wordt. Het pand waar de winkel zit is vandezelfde eigenaar als van dat andere appartement.

Dit beinvloedt ons woongenot enorm en totaal niet bevordelijker voor het zicht. Mochten wij het appartement ooit willen verkopen dan zal niemand een apartement willen waar je in je slaapkamer zowat geen privacy hebt.

Wie weet raad? Mag de eigenaar dat zomaar doen? Hij wijkt nu af van de splitingsakte?  Ik hoor graag wat jullie vinden.

6451 7 Rapporteer

sira
door sira - Jul 5, 2022 om 21:48
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Informeer bij de gemeente of raadpleeg een jurist of advocaat.

Over de baby hoeft u zich niet ongerust te maken, een baby went aan alle geluiden. Extra stil zijn voor de baby is juist helemaal niet goed.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 5, 2022 om 22:18
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Neem contact op met vereniging eigen huis en wordt daar lid van indien u dat niet bent voor nadere juridische hulp die u m.i. echt nodig heeft. Indien u een rechtsbijstandsverzekering heeft, schakel die dan in en een ander alternatief voor verkrijgen van juridische hulp is - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

De vraag is zelfs of de ruimte die u noemt wel gebruikt kan en mag worden als woonruimte en het lijkt mij dat er in ieder geval sprake is van onrechgtmatig handelen door uw mede VvE lid die overigens dan wel de meeste stemmen heeft. Allemaal zeer merkwaardigt en dus: goede juridische bijstand is zeer aan te bevelene/gewenst.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 5, 2022 om 23:35
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mister H,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Wanneer kwam u erachter, dat er mensen wonen in de "bergruimte"?

Heeft u de woning via een makelaar gekocht?

Zo ja, welke makelaar?

Heeft u geklaagd bij die makelaar?

Is die makelaar ergens bij aangesloten?

Heeft u geklaagd bij de andere eigenaar over de illegale verhuur?

Is het wel illegale verhuur?
Of zijn het "logies" /familie van de andere eigenaar?

Kunt u een foto's  maken van de situatie?

U kunt de foto's uploaden bij een nieuw antwoord.

1paul
door 1paul - Jul 6, 2022 om 06:49
3101 Antwoorden / 0 Vragen

het simpel, de splitsingsakte is leidend en wettelijk gezien mag je hier niet van afwijken, wil men dit toch zal er een nieuwe akte opgemaakt moeten worden.

informeer eens bij jullie gemeente hoe dit prcs zit, zit er een woonbestemming op dat deel, neem kontakt op met de andere eigenaar en overleg met hem hoe dit prcs zit.

mocht het zo zijn dat de bestemming wonen op dit deel zit mag je er wonen is dit echter niet het geval zullen deze bewoners het veld moeten ruimen!

Franske1958
door Franske1958 - Jul 6, 2022 om 07:48
414 Antwoorden / 2 Vragen

De term "onben. ruimte" wil niet zeggen onbeNUTTE ruimte maar een onbeNOEMDE  ruimte.
Dus een ruimte waarvan de bestemming niet benoemd is. dus naar eigen inzicht te gebruiken.

Pe
door Peterbv - Jul 6, 2022 om 11:56
8 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens op
https://www.rijssenbeek.nl/kennisbank/kelder-of-berging-bij-appartement-gebruiken-als-woonruimte/