Inizio
door Inizio Oct 23, 2021 om 10:44
Huishouden & energie

Bestaande huurwoning gasvrij maken

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af hoe het gaat als een bestaande huurwoning aardgasvrij moet worden en of een huurder dit kan afdwingen. Natuurlijk vanwege de plannen van de overheid om in 2050 alle woningen aardgasvrij te hebben. Deze pagina van Rijksoverheid zegt maar heel miniem wat over bestaande huurwoningen, dat het per keer 200-400 woningen betreft. Ook deze pagina van de overheid over bestaande woningen aardgasvrij maken zegt niets over hoe je bij de woningbouwvereniging kunt opperen van het gas af te gaan, of wat je rechten daarin zijn. En de site Programma Aardgasvrije Wijken zegt er ook niets over.

Kortom: in hoeverre kan ik de woningbouwvereniging verplichten mijn huurwoning aardgasvrij te maken? Ik vermoed dat er niks te verplichten valt, maar dan rest de vraag: wanneer is mijn woning aan de beurt. 2050 is nog ver in de toekomst... ;-)

Iemand hier meer verstand van?

Bedankt alvast!

10119 21 Rapporteer

Ja
door JannieBoe - Oct 23, 2021 om 10:57
124 Antwoorden / Vragen

Als u het hebt over woningbouwverenigingen dan kunt u als huurder niets afdwingen. Het is de overheid die afspraken maakt met WBV's. Over wat en het tempo waarin. U kunt natuurlijk als huurder wel vragen aan de WBV wat er mogelijk is en of er aan uw wensen voldaan kan worden.

Wat betreft het tempo: gaan WBV's in Nederland nu ten tijde van de stijgende gasprijzen extra hard aan de slag met hun woningen? Dat doen ze niet!
Hier is te lezen dat ‘De Nederlandse woningcorporaties hebben geen plannen om hun verduurzaming te versnellen nu de gasprijzen maar blijven stijgen’,

Aldus Aedes, de landelijke vereniging van woningcorporaties.

Aedes stuurt aan op afschaffing van de verhuurdersheffing.
Die verhuurdersheffing is ingevoerd in 2013 door het kabinet Rutte. En die VVD is er niet uit of ze die heffing (gedeeltelijk) willen schrappen.

Wat er nu gebeurt is dat WBV's en het Kabinet politieke druk op elkaar uitoefenen maar dat de huurder in de kou blijft staan.

Inizio
door Inizio Oct 23, 2021 om 11:00
14 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt voor de reactie, Jannieboe! Ik had er even niet aan gedacht dat de huidige stijgende gasprijzen van invloed zullen hebben op het (versnellings)proces. We weten denk ik allemaal wel wat de woningbouwvereniging zegt als ik opper mijn apparatement gasvrij te willen hebben. ;-)

We wachten het maar af. Ik vind het zo jammer dat je als huurder eigenlijk weinig kunt doen in deze kwestie...

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 23, 2021 om 11:10
2010 Antwoorden / Vragen

Ik heb de indruk dat men eigenlijk alleen maar woningen aansluit op stadsverwarming als dat mogelijk is en dat er verder nog weinig gebeurt.
En van dwingen als huurder is geen sprake.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 23, 2021 om 11:12
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, dat kunt u niet. De woningbouwcorporaties zijn op dit moment hard bezig met het pallen van een en andere en er zijn er al veel die bijv. zonnepanelen op hun woningen hebben aangebracht.  Dat kost allemaal het nodige geld en daarom is is goed dat de verhuurdersheffing ongedaan wordt gemaakt (twee maanden hhur in de pot van de overheid) waar mnen dus juist zakjen kan kan gaan regelen zoals gasvij maken.

En de enige die u kan vertellen hoe het staat met de plannen aangaande uw woning is uw verhuurder. Stel deze vraag ook eens aan de huurdersbelangenorganisatie die ierede corporatie wettelijk behoort te hebben en waarmee ook overleg moet worden.

mahadma
door mahadma - Oct 23, 2021 om 11:34
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Draai het eens om, u bent de eigenaar en u wordt benaderd door de huurder. Zou u als eigenaar naar alle pijpen van uw huurder dansen? Stel je voor dat de volgende huurder wel gas wil?

Ja
door JannieBoe - Oct 23, 2021 om 12:05
124 Antwoorden / Vragen

Een verhuurder hoeft natuurlijk niet 'naar de pijpen van een huurder te dansen'. Je kunt als huurder ook vriendelijk en constructief het gesprek met de verhuurder aangaan. Zelf heb ik uitstekende ervaringen in contacten met mijn woningbouwvereniging op het gebied van verduurzamen.

Een volgende huurder die weer gas zou willen? Dat is natuurlijk een utopie. Als een wong eenmaal gasvrij gemaakt is blijft dat zo. Qua verduurzamen is het eenrichtingsverkeer, namelijk richting gasloos. Afgezien van het feit dat je een investering is gasvij maken natuurlijk niet terugdraait juist vanwege die gedane financiële injectie.

Je kunt altijd vragen, overleggen. Als dat niets oplevert zul je genoegen moeten nemen met het tempo in verduurzamen van de verhuurder.

borg queen
door borg queen - Oct 23, 2021 om 12:18
127 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, dat kan je als huurder niet. Woningbouwverenigingen doen alleen iets als het niet te veel kost. Bovendien zijn er zoveel zeer oude, niet gisoleerde woningen in het bestand van woningbouwverenigingen, dat alleen van het gas afhalen geen zin heeft. Deze huizen zouden eigenlijk herbouwd moeten worden met de duurzaamheids eisen van de toekomst en dat doen ze niet.

panter22
door panter22 - Oct 23, 2021 om 14:52
6599 Antwoorden / Vragen

Woningstichtingen hebben meerjarenplannen gemaakt voor woningverbetering en nieuwbouw.
Dat gaat niet per individueel huis, maar per straat of wijk.
Die plannen gaan ze niet omgooien omdat er nu paniek is uitgebroken over de verhoging van de gasprijzen.
Dat kan ook helemaal niet. De bouwers hebben ook hun planning voor de komende jaren,.
Wat wel mogelijk is, per huis is dubbel glas aanvragen tegen huurverhoging,
En koken op elektrisch als je op eigen kosten een extra groep laat aansluiten.
Je kunt een elektrische kachel kopen. Een steenkoude kamer opwarmen zal niet goedkoop zijn.

1paul
door 1paul - Oct 23, 2021 om 15:16
3103 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt niemand iets verplichten wel kun je in overleg gaan om te bezien wat er mogelijk is en wat je zelf mag en kunt doen in deze....

alexishoop
door alexishoop - Oct 23, 2021 om 15:53
561 Antwoorden / 6 Vragen

gezien de huidige voortgang van de overheid is de kans klein dat 2050 laat staan 3000 gehaald gaan worden, maar we zullen het hopelijk nog meemaken. ik verwacht niet dat "gas" totaal gaat verdwijnen, dat kan ook in andere gassoorten worden geleverd die milieuvriendelijker zijn.

iedereen kan besluiten om zelf 100% over te stappen naar stroom en de gas laten afsluiten indien de bewoner het contract met de netbeheerder heeft, zoals bij woningbouw vaak het geval is. privaat kan dat anders liggen, maar dan is het een verzoek aan de verhuurder. dan mogen er voor dat deel geen servicekosten meer worden berekend.

Ja
door JannieBoe Oct 23, 2021 om 17:13
124 Antwoorden / Vragen

Als huurder kun je juist helemaal niet beslissen of een woning gasvrij wordt. Daar gaat de verhuurder over.
Een huurder heeft geen contract met een netbeheerder. Netbeheerders gaan namelijk over de infrastructuur zoals kabels, leidingen en meters.
U bedoelt waarschijnlijk energieleveranciers. Die kan een huurder zelf kiezen inderdaad, maar die gaan niet over het gasloos maken van een woning.

alexishoop
door alexishoop Oct 24, 2021 om 18:03
561 Antwoorden / 6 Vragen

ja dat kun je wel en moet via de netbeheerder, lees voor meer info  https://www.klimaatakkoord.nl/gebouwde-omgeving/vraag-en-antwoord/afsluiten-gasleiding zogezegd is het overigens nog sterk de vraag of we ooit van gas af gaan, gezien er ook andere soorten gassen kunnen worden aangeboden, maar of dat ook weer andere apparatuur nodig heeft zal de tijd leren. als het is afgesloten betaal je geen vastrecht/meterkosten meer op je energierekening. je bent dan wel zelf verantwoordelijk voor de extra kosten van een geschikte verwarming. pas rond 2050 zullen de woningbouw verenigingen subsidies hebben ontvangen voor het vervangen van hun CV systemen. dus wachten is voorlopig voordeliger of de gasprijs moet sterk blijven stijgen.

rj
door rjw - Oct 24, 2021 om 09:52
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Gelukkig kan dit niet. Zou wat zijn als een tijdelijke gebruiker van iets de eigenaar kan verplichten iets te moeten doen.

panter22
door panter22 Oct 24, 2021 om 12:40
6599 Antwoorden / Vragen

Die verplichting is er wel voor:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/is-de-verhuurder-verplicht-energiebesparende-voorzieningen-aan-een-woning-aan-te-brengen

  • dakisolatie, gevelisolatie en raamisolatie;
  • vloerisolatie van de vloer boven de kruipruimte;
  • het vervangen van een c.v.-ketel van meer dan 10 jaar oud door een c.v.-ketel met een opwekkingsrendement van minimaal 80%.

De rechter zal de verhuurder hier alleen toe verplichten als u bereid bent om een huurverhoging te betalen die in redelijke verhouding staat tot de kosten van het aanbrengen van de voorzieningen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 24, 2021 om 13:34
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Een grote verhuurder bied het nu aan onder voorwaarden;

Als 70% of meer huurders nu ja zeggen gaan wel het aanleggen.

Koopwoningen in de buurt  / er vlak naast mogen mits er voldoende zijn mee doen.

Maar kijk eens Tros Radar van begin feb 2021 en begin okt 2021  over hoeveel wijken het duurder en slechter was!

Er zijn vele goede wijken waar het prima en betaalbaar werkte maar  het aantal ontevreden en daar ga ik nooit wonen is veel groter!

Laten ze maar eerst alle foute wijken  verbeteren en als de klachten over zijn wil ik ook er el over na gaan denken!

Vele  vragen toestemming van tenminste 70% huurders en dan gaat het  vaak niet door, of je kreeg misleidende reclame van goedkoper zonder prijsgarantie helaas!

L8en8
door L8en8 - Oct 24, 2021 om 14:09
1 Antwoorden / Vragen

Hallo,

Ik heb zelf gebeld, bij mij hebben ze geen plannen en zeiden ze dat ze het moeilijk vinden omdat het een jaren 80 woning is.

Wel heb ik alvast gevraagd naar infraroodverwarming en bodemfolie leggen maar ben afhankelijk van de verhuurder.

panter22
door panter22 Oct 24, 2021 om 14:34
6599 Antwoorden / Vragen

Hoeveel huurverhoging ben je bereid te betalen?

L8en8
door L8en8 Oct 25, 2021 om 10:08
1 Antwoorden / Vragen

Ik vind dit maar een dooddoener antwoord en ik ga hier ook niet op antwoorden. BTW de huur is al hoog genoeg met mijn uitkering, nee ik ben geen uitkeringstrekker, ben chronisch zieke.

panter22
door panter22 Oct 25, 2021 om 10:15
6599 Antwoorden / Vragen

Als er extra voorzieningen worden geplaatst, dan mag de woningstichting deze doorberekenen. Of dacht je dat het gratis was. Als je niet meer huur kunt betalen, dan houdt het op. Zie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/is-de-verhuurder-verplicht-energiebesparende-voorzieningen-aan-een-woning-aan-te-brengen

Ja
door JannieBoe Oct 27, 2021 om 13:20
124 Antwoorden / Vragen

Maar dat hóeft niet. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat wel degelijk mogelijkheden zijn zonder extra kosten. Als de dakbedekking af is bijvoorbeeld vervangen door nieuwe maar dan met een extra laag isolatie.
Of de zonnepanelen op de sociale huurwoning van mijn moeder waardoor het energielabel van die woning van c naar  b ging en de WBV subsidie kon verkrijgen. Ook zonder huurverhoging en voor tientallen soortgelijke woningen van haar WBV.

Dat het 'ophoudt zonder huurverhoging' hoeft echt niet in alle gevallen te kloppen.
Zoals gezegd, vragen, overleggen en gebruik maken van de mogelijkheden om er samen meer van te maken.

ha
door harrybre - Oct 25, 2021 om 12:20
240 Antwoorden / Vragen

Ik snap de zin miet van "dwingen" al in 2021 om een techniek aan te leggen, die - eerst zien, dan geloven - in 2050 pas "plicht" kan zijn.
Doet me denken aan diegene, die in 1995 dwingend een electrische auto wilde hebben, ipv de ontwikkelingen tot 2025 eerst eens af te wachten.
Willen we in staat zijn onze electriciteit duurzaam op te wekken, 24 h/dag, 365d/jr stroom te hebben, OOK voor onze verwarming, OOK voor onze auto's, moet het stroomnet ver-5 a 7-voudigd worden. Kijkend naar het 10 jaar lange geOH ( sorry, ambtelijk overleg en burgerlijke inspraak) voor één 380KV-lijntje van Bergen op Zoom naar Tilburg, waarna de aanleg nog moet beginnen, geloof ik veel, doch dat dat alles op z'n plaats staat in 2050, Christelijke jaartelling.... vergeet het.
Verder wil ik de ontwikkelingen eerst nog eens zien mbt "eigen opwekking van stroom". Nu met zonnepanelen, die net 19-20% rendement halen, lastig op het dak geschroefd moeten worden, om nix te presteren als het donker is..., maar u in Dec-Feb wel stroom wenst te hebben. ( alternatief: kaarsverlichting en koude hap ipv kookplaat aan). Kijkend, naar wat een weekje of zo geleden op TV kwam van de Tech Uni - Eindhoven, valt er nog een "wereld te verbeteren".
Als laatste: "met stroop vang je meer vliegen dan met azijn" : IK zou eens met de verhuurder gaan praten, want als huurder heb je niets af te dwingen. Wie weet, in 2045 ? met 70% rendement panelen op de muur en dak, accu van 25KVA in huis en verwisselbaar met die in de electrische auto ?

ho
door honza23 - Oct 25, 2021 om 12:36
259 Antwoorden / 3 Vragen

Het antwoord is simpel: niet.

ps overheden hebben plannen, maar daarin kan je niet wonen. Zo is men miljarden aan subsidie aan het geven voor biomassa; dat is een leuk woord voor nieuwe bomen verbranden. Geeft meer CO2, NOx en fijnstof dan oude bomen verbranden (beter bekend als steenkool) maar de groene gekkies geloven echt dat meer CO2 in de lucht brengen helpt om minder CO2 in de lucht te krijgen.

M.
door M. Borgwit - Oct 25, 2021 om 13:20
6 Antwoorden / Vragen

Het aansluiten van gasleidingen is in Nederland slechts aan de netbeheerder opgedragen. Tot juli 2018 had de netbeheerder de plicht elke nieuwbouw(woning) van een gasaansluiting te voorzien.

Door de wijziging van juli 2018 in de Gaswet is de aansluitingsplicht verlaten.

Bij het realiseren van nieuwe woningen mag er in principe niet meer op het gas worden aangesloten. De overheidsintentie is dat alle woningen in 2050 van het gas los zullen zijn. Voor bestaande woningen is er echter nog geen plicht om (spreekwoordelijk) ‘van het gas los te gaan’.

Vanaf 2021 wijst de overheid (stapsgewijs) in elke stad een wijk aan die van het gas af gaat. (ik neem aan dat uw woning nog niet onder 1 van de aangewezen wijken valt).

Kortom: de huiseigenaar is niet verplicht u van de (bestaande) gasaansluiting los te koppelen. Ik ben wel van mening dat wij zelf niet tot 2050 achterover moeten leunen en afwachten maar ons nu al actief voor een duurzamere leefomgeving in kunnen spannen. Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van zonnepanelen, betere isolatie, et cetera.

he
door henkie.penkie - Oct 25, 2021 om 13:21
148 Antwoorden / 0 Vragen

Het zal denk ik niet zo'n vaart lopen het is alleen maar op jutterij . Als de regering iedereen van het gas af wilt hebben dan moet ook de regering met geld over de brug komen zodat het betaalbaar is en dit laatste zie ik voorlopig niet zitten. Om je voor het laten afhalen van het gas je ook geld bij de netwerkbeheerder kost en je zult dan ook een alternatief moeten hebben om te kunnen koken en je woning te verwarmen. Dus is mijn conclusie dat velen Nederlanders dit niet zullen doen.

mi
door miennaamishaaz - Oct 25, 2021 om 13:49
725 Antwoorden / 1 Vragen

Mischien navraag doen bij de woningbouw?

Het kan zijn dat ze dit gaan doen zodra de "CV-ketel" wordt vervangen.

Indien u met gas kookt moet u ook een andere kookplaat. wat weer mogelijke wijzigingen meebrengt aan de meterkast.

Er zijn flink veel factoren die hierbij spelen waaronder:

-CV ketel [vervangings datum]
-Isolatie? [veel/weinig? ramen dubbel/enkel??]
-Meterkast?
-Koken op gas of elektrisch?
-Renovatie hoe/wanneer?
-Mogelijkheid voor waterpomp?
-Vergunning voor wijziging woning [ivm asbest]?

mo
door mof - Oct 25, 2021 om 15:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Alle woningen moeten voor 2050 aardgasvrij zijn. Het is aan de eigenaren om dit te regelen. U huurt en moet dus gewoon geduld hebben, de meters en aansluiting in uw meterkast zijn deels van de netbeheerder en deels eigendom van de verhuurder.
als 1 januari 2050 uw woning niet van het gas af is kunt u uw recht halen.

koekeloer
door koekeloer - Oct 27, 2021 om 10:04
562 Antwoorden / 18 Vragen

U als huurder kunt dit niet afdwingen (zoals U in uw vraag stelt) bij de verhuurder.