ra
door ralph72 Nov 20, 2007 om 22:49
Huishouden & energie

Betaling Nuon

Hallo,

Wie kan mij helpen met het volgende:

Vandaag kreeg ik een telefoontje van de Nuon die mij vertelde dat ik vanaf 2005 geen termijnbedragen (lees automatische afschrijving) meer had betaald.

Door mijn (ik geef het toe) slechte administratieve handelen was ik er zelf niet achter gekomen......

Of ik even het complete bedrag wil overmaken. (natuurlijk komen ze ook met een alternatieve betalingsregeling maar ja wat moet ik daarmee)

Omdat ik ze (toen ik in 2005 overging tot groene stroom) een machtiging gaf om het automatisch te incasseren hebben ze dat dus nooit gedaan.

Welke rechten hebben ze om het complete bedrag nu 'op te eisen'? Of is er een mogelijkheid om enigszins tot een schikking te komen of wat dan ook.

In de voorwaarden kan ik niets terug vinden maar ik voel me wel ellendig omdat ik nu met onvoorzienen kosten zit.

Ik hoop dat iemand mij een advies kan geven.

Bvd en m vr gr

372 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 20, 2007 om 23:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ralph72,

De enige schikking die je kunt treffen is dat je wellicht in meerdere
termijnen de schuld kunt voldoen, maar betalen zul je zo-wie-zo moeten.

Je hebt natuurlijk wel een stuk eigen verantwoordelijkheid en je had
natuurlijk allang moeten merken dat je maandelijkse termijnen niet meer
werden afgeschreven. Bovendien heb je dus ook al een paar
eindafrekeningen gemist. Heb je je nooit afgevraagd waar je
eindafrekening bleef?

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Nov 20, 2007 om 23:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb wel eens rare , vreemde verhalen gehoord. Maar u beweerd door slecht boekhouden van uzelf dat u niet weet wat u precies betaald aan nuon. Dat al gedurende twee jaar !.......

U probeer er nu in alle toonaarde eronderuit te komen om niet gelijk te betalen. Het geld is nooit van u geweest en zal nooit van u woden.

Dus wat nuon doet is gewoon legaal en ze mogen het ineens opeisen. Dat ze er nu pas achter komen is een slechte zaak van hun zelf. Ze hadden u wel veel eerder moeten aanschrijven.

U geeft zelf aan : (natuurlijk komen ze ook met een alternatieve betalingsregeling maar ja wat moet ik daarmee)

Zo laat Nuon een redelijke oplossing tot snel betalen te komen , grijp die kans maar aan lijkt mij. U bent nalatig geweest met betalen en nu moet nuon op haar knien dr geld krijgen ? Raar hoor , door uw fout moeten ze nu maar verwachten dat u het maar in termijnen betaald

Het kan waarschijnlijk nog gekker .......................

Dus Nuon staat in principe in haar recht om het gehele bedrag in een keer op te eisen. Dat ze in termijnen met de consument wilt bemiddellen is een gunst maar geen plicht.

Trouwens u krijgt een jaar afrekening. Zeker geld terug gekregen ? U heeft niks betaald en u krijgt geld toe. Rare wereld.

labswans (verbaasd dat het zo toegaat met bepaalde consumenten die liggen te slapen)

ve
door verwijderd - Nov 20, 2007 om 23:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Freya,

Ja je hebt helemaal gelijk... het is deels eigen verantwoordelijkheid maar daarom juist heb ik gekozen voor automatische incasso, ik leg het dan bij de Nuon neer... want daar is de automatische incasso toch ook voor?

En natuurlijk achteraf is alles te verklaren...de niet gekregen eindafrekening.... maar ja ook dat weer achteraf....

Er moet och een verjaaringstermijn voor staan ofzoeiets ?

ve
door verwijderd - Nov 20, 2007 om 23:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Labswans....

Ik ben gelukkig in de omstandigheid dat ik niet continu mijn afrekeningen bij hoef te houden, en natuurlijk weet ik wat het maandbedrag is... echter merk ik het niet als het bedrag nu wel of niet afgeschreven wordt. Ik ben veel weg voor mijn werk en in die spaarzame tijd heb ik helemaal geen zin in die papierwinkel (vandaar mijn keuze voor automatische incasso.... wat ik voor alle lopende terugkomende kosten heb geregeld)....

Ik vraag dus om mensen die me mee helpen vechten tegen de reus, want omdat hun administratie niet in orde is willen ze het bedrag nu in eens hebben. Ik wil dat ze boeten voor de fout die HUN gemaakt hebben en niet ik..... en hoe steek je een reus neer zoals Nuon? ik denk met geld.....

Voor de duidelijkheid het gaat me niet om het geld maar om die reuzen zoals KPN, NUON, UPC enz enz enz....

Het is voor mij nu puur een principekwestie geworden (ik hou van Goliath die vecht tegen de reus)

ve
door verwijderd - Nov 20, 2007 om 23:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

U slaapt al sinds 2005 en wordt nu pas wakker.

Dat u nu pas een signaal krijgt is bedrievend en is uzelf aan te rekenen.

U wilt vechten tegen nuon ? Ga uw gang. U delft het onderspit.

Dat u uw KOSTBARE tijd niet ervoor wilt gebruiken en nu maar HIER uw gewin probeert te verkrijgen is bedroevenswaardig te noemen.

U probeert langs alle wegen om niet te betalen of de betaling te rekken.

Jammer dat u zo opsteld. Weet wanneer u iets verkeerds doet en betaal gewoon die rekening.

Dat u bijvoorbeeld twee manden niet kijkt : gene probleem

Dat het twee jaar is : gekker kan het niet lijkt mij.

Dus wat u nu doet ? U KOSTBARE tijd verdoen hier met het lezen van de reactie om uw gewin te behalen tegen nuon ? Gek hoor, maar het klopt van geen kant , uw kant.

labswans

ve
door verwijderd - Nov 20, 2007 om 23:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Lapswans,

Volgens mij schrijf ik in bovenstaande sub.het volgende: "Ik vraag dus om mensen die me mee helpen vechten tegen de reus"

Jouw mening lijkt me duidelijk maar ik schiet er weinig mee op.... Ieder zijn of haar's eigen mening hoor maar ik vraag om mensen die de mening van mij delen om die reuzen die in Nederland maar denken alles te kunnen maken en hun monopoly-positie uitbuiten.

Ik weet zeker dat er wel mensen zijn die de experise hebben over dit geval en die me een bruikbare reactie kunnen geven.

Nogmaals, jouw mening is duidelijk en ik respecteer deze dan ook maar ik vraag je vriendelijk om op een ander sub in deze forum te reageren en niet meer op de mijne....

ve
door verwijderd - Nov 21, 2007 om 06:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vanaf 2005 is energie geleverd waarvoor niet middels voorschotten of een eindafrekening is betaald. Zowel u als NUON hebben dat niet tijdig geconstateerd. Bepalend voor de verrekening zijn de meterstanden van 2005 en nu en over dat verbruik kan verder geen discussie bestaan.

Verjaring treedt pas op na verloop van 5 jaar en daarvan is geen sprake en zeker niet na de stuiting van de verjaring door de recente eis van de zijde van NUON.

Als u dus kiest voor de weg van David dan wens ik u veel sterkte, want als deze zaak ooit de rechter zal halen dan zal het een hamerstuk worden vrees ik en zullen de kosten alleen maar hoger geworden zijn. Wees dus verstandig en treft een passende afbetalingsregeling en houdt u daar aan. NUON heeft indien u niet gaat betalen het recht om u af te sluiten.

Er zit dus weinig anders op dan te betalen en dat u onvoorziene kosten heeft is natuurlijk niet echt waar, want dat geld had u al lang geleden moeten betalen.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2007 om 08:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

--Omdat ik ze (toen ik in 2005 overging tot groene stroom) een machtiging gaf om het automatisch te incasseren hebben ze dat dus nooit gedaan---

Je had in ieder geval moeten controleren of het goed ging bij de eerste betaling/incasso dit heb je destijds al verzuimd.

Tevens is het afgeven van een autom.incasso geen vrijbrief om zelf niet meer naar de betalingen om te kijken, je blijft uiteindelijk altijd zelf verantwoordelijk voor de (juiste) betaling, als Nuon ineens

E 2000,- had afgeboekt dan was het je waarschijnlijk wel opgevallen.........

Zo snel mogelijk een betalingsregeling treffen zou ik zeggen.

Succes,

ve
door verwijderd - Nov 21, 2007 om 09:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

je kan bij de bank al jr transacties opvragen van de afgelopen jaren kun je alles na gaan

ve
door verwijderd - Nov 21, 2007 om 09:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tonnieboy,

Je schrijft: Verjaring treedt pas op na verloop van 5 jaar en daarvan is geen sprake en zeker niet na de stuiting van de verjaring door de recente eis van de zijde van NUON.

Dit is niet geheel juist. Voor electriciteit geldt, mits niet gestuit, een verjaringstermijn van 2 jaar:

artikel 5, lid 1 BW/7

"In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf."

Collegiale groet, Read2.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2007 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste David,

Goliath walst zo met een in één keer over u heen. Blijf rustig staan en wacht tot het donker en koud wordt in uw nederige stulp. U heeft een contract afgesloten met NUON. Die heeft geleverd. U heeft niet betaald. U moet aan de contract voorwaarden voldoen. Een machtiging afgeven is niet voldoende. U moet controleren of en hoe u aan uw wettelijke verplichtingen vol doet. U moet namelijk betalen. U kunt zich niet verschuilen achter nalatigheid van NUON. Pak de betalings regeling met beide handen aan. Stel eventueel voor om de komende twintig maanden steeds €100 bij te betalen. Wacht niet te lang want dan komt er bij U een incasso binnen en ook die kosten gaat U dan "gewoon" betalen.

Toch veel succes met uw strijd, poltol

PS: U begrijpt nu wel dat ik geen medestander ben in uw gevecht. Als ik op de uitslag moest wedden, dan zet ik in op NUON.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2007 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Read2

In BW Boek 7 wordt ondermeer consumentenkoop geregeld, maar de genoemde verajringstermijn van 2 jaar komt daarin niet voor. Wel zijn de verjaringstermijnen geregeld in BW Boek 3:310 e.v.

Artikel 5 van Boek 7 regelt slechts wat wel of niet onder consumenten koop verstaan moet worden.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2007 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag tonnieboy,

Zoals je hieronder ziet wordt het verjaringstermijn bij een consumentenkoop (electriciteit inbegrepen) wel degelijk geregeld in het BW7:

Artikel 28 | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 4

Bij een consumentenkoop verjaart de rechtsvordering tot betaling van de koopprijs door verloop van twee jaren.

Met collegiale groet, Read2.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2007 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Yep Read

en dat betekend voor vraagsteller dat alle termijnen van voor 20 november 2005 komen te vervallen.

Blijft er waarschijnlijk nog altijd een fors bedrag over wat hij wel meot betalen......

Tenzij er natuurlijk al eens een brief is gestuurd naar vraagsteller, ik kan me namelijk niet echt voorstellen dat NUON niet eerder heeft gereageerd..

ve
door verwijderd - Nov 21, 2007 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik blijf reageren op elke vraag van wie dan ook. Dat kan niemand mij verbieden. De waarheid is soms hard om te horen. Het is maar net welk antwoordt u in gedachte heeft.

labswans

ve
door verwijderd - Nov 22, 2007 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Read2

Kon het niet vinden en waarschijnlijk omdat het staat in Hoofdstuk 4 Verplichtingen van de koper. Je hebt helemaal gelijk. Bedankt.