sa
door sabrina-2009 Aug 5, 2010 om 01:28
Huishouden & energie

Bijennest

Ik hen in mijn tuin een vogelhuisje. En na het vertrek van koolmezen zijn er een zwerm hommels ingetrokken.
Zo gauw ik er bij komt begint het hard te zoemen en worden er een paar op verkenning gestuurd. Maar ik ben dan al weg.
Wie weet een oplossing om dit te verwijderen voordat het alsmaar groter wordt.

24784 17 Rapporteer

nb
door nbw - Aug 5, 2010 om 02:29
521 Antwoorden / 24 Vragen

Wat is het nou? Een bijennest of een zwerm hommels? Met beiden moet je blij zijn en vooral laten zitten. Bijen zijn namelijk ernstig bedreigd door de varaomijt en hommels steken niet en zijn echte opruimers. Waarschijnlijker is dat het wespen zijn. Die zijn ook heel nuttig maar kunnen ook gevaarlijk zijn voor mensen. En daar zijn er heel veel van. En alvorens voor tig euro bestrijdingsdiensten in te schakelen kun je ook zelf optreden. Mijn moeder had ook een wespennest in vogelhuisje. Heb de ingang afgeplakt met ducktape toen het donker was en er niet gevlogen werd. Einde wespen.

de motormuis
door de motormuis - Aug 5, 2010 om 08:16
598 Antwoorden / 13 Vragen

Sabrina-2009.

Hallo,even ter verduidelijking : Hommels dik lichaam en bruinachtig, en die kunnen ook
steken.Doet zelfs meer pijn en dikkere bult dan een bijensteek.Ze steken alleen maar
zelden.Echt alleen maar als je ze vastpakt en ze niet weg kunnen. Meestal hebben
hommels een nest in de grond.
Bijen zijn kleiner en ook bruin maar met donkere strepen.Die maken wel een nest in bomen of in vogelhuisjes.Ook die kunnen steken,als die je gestoken hebben zit de angel
in je lichaam waar je gestoken bent.Dit omdat ze een weerhaak aan de angel hebben en die blijft dan zitten. De bij zelf gaat dan ook dood nadat die je gestoken heeft.
Wespen zijn geel met zwarte strepen en ook kleiner als hommels.Maken hun nest
normaal gesproken in de vorm als een bol.Maar ze kunnen ook in vogelhuisjes een nest maken.Wespen kunnen wel agressiever zijn en steken.Zij kunnen je zelfs meerdere malen steken want hun angel heeft geen weerhaak.
Je kunt contact opnemen met de gemeente die hebben meestal contact met een imker
die indien nodig nest kan verwijderen.

genius
door genius - Aug 5, 2010 om 11:27
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo sabrina-2009,

De ongediertebestrijding zal zo'n hommelnestje nooit verwijderen, want het gaat landelijk slecht met de hommels. In Duitsland zijn ze zelfs wettelijk beschermd! Maar het is wellicht een troostrijke gedachte dat het slechts van korte duur is, dat zo'n volkje bestaat. In juli/augustus begint het hele volk uiteen te vallen en zwermen er nieuwe koninginnen uit, op zoek naar een onderkomen voor de winter om volgend jaar ergens anders een nieuw nest te maken. Bron: KLIK

Succes!

G.

getty
door getty - Aug 5, 2010 om 19:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wij hebben ook een nest hommels in ons koolmezen huisje gehad.
Hommels vertrekken volgens mij altijd uit hun nest. Na een aantal maanden waren ze allemaal "uitgevlogen" en was het nest leeg en hebben we het nest veilig uit het hokje kunnen halen en schoongemaakt. Geen hommels meer aanwezig. Dus gewoon laten zitten deze zomer en in de herfst verwijderen. Ons nest zat naast ons looppad. Vaak genoeg hommels in en uit aan het vliegen, maar ze waren totaal niet in ons geinteresseerd. Totaal niet agressief. Als u ze niets doet, doen ze u ook niets!

robert11
door robert11 - Aug 6, 2010 om 08:12
310 Antwoorden / 25 Vragen

Ja, hommels kunnen zeer zeker steken en net zoals wespen, maar in tegenstelling tot bijen, kunnen ze meerdere keren achter elkaar steken. Dat komt omdat de angel van hommels, net zoals die van wespen, geen weerhaken draagt zodat de angel niet in het slachtoffer blijft steken, maar er door de hommel gewoon terug kan worden uitgetrokken. Bij bijen daarentegen, draagt de angel wél weerhaakjes, waardoor hij in de wonde blijft steken en niet meer kan worden teruggetrokken. Daardoor sterven de meeste bijen kort nadat ze iemand gestoken hebben, want als ze hun angel proberen terug te trekken, scheurt hij af, waardoor de bij meestal dodelijk verwond geraakt. De afgescheurde bijenangel die in het slachtoffer blijft steken, heeft zelfs een speciaal mechanisme waardoor hij zich automatisch nog dieper in de wonde "trekt"! Bij de hommel gebeurt dat dus niet. Mensen worden echter slechts zelden door hommels gestoken, omdat hommels helemaal niet agressief zijn. Alleen als je hun nest bedreigt, zullen ze zich met hun angel verdedigen

robert11
door robert11 - Aug 6, 2010 om 08:34
310 Antwoorden / 25 Vragen

Aanvulling: zoals gemeld, zijn hommels begreigte diersoort. Voor andere ongewenste bijensoort, kan man een fuik gebruiken met vloeistof herin.
De wespen en bijen geraken erg gemakkelijk in de val (de opening is erg groot en wordt altijd smaller, maar ze moeten gewoon "volgen"), maar om uit de val te geraken moeten ze eerst in de erg klein opening geraken. Dit is zeer lastig. Wij mensen weten hoe dit werkt en zien het grote geheel, maar zo'n klein dier geraakt daar bijna niet uit.

de motormuis
door de motormuis - Aug 6, 2010 om 09:04
598 Antwoorden / 13 Vragen

Robert11

Was je antwoord van 08.12 een aanvulling of zo bedoelt ??
Ik had op donderdag dit al doorgegeven.

genius
door genius - Aug 6, 2010 om 09:57
886 Antwoorden / 4 Vragen

@robert11[quote]Aanvulling: zoals gemeld, zijn hommels begreigte diersoort..... Ook dit is reeds vermeld. [quote]Voor andere ongewenste bijensoort......... Ook deze zijn beschermd! Ten 2e: bijen zijn volkomen onschuldig maar zéér nuttig!

Dus: óf geef nuttige aanvullende informatie óf helemaal niets (meer).

G.

sa
door sabrina-2009 - Aug 6, 2010 om 11:16
2 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor jullie reactie's. Het zijn echte hommels en dan wacht ik maar af tot het nestje is uitgevlogen.
Wat ik trouwens niet wist, was dat ze beschermd waren en ook nog eens nuttig! Dus extra redenen voor mij om ze rustig te laten zitten in het vogelhuisje.

erik008
door erik008 - Aug 6, 2010 om 16:53
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Even als aanvulling.
Bepaalde hommel rassen zijn ook in Nedeland beschermd, maar niet alle Hommels.

LINK

genius
door genius - Aug 6, 2010 om 17:03
886 Antwoorden / 4 Vragen

@erik008[quote]Even als aanvulling.
Bepaalde hommel rassen zijn ook in Nedeland beschermd, maar niet alle Hommels.
Het tegendeel is waar. Ik citeer:
Bijen
Deze nieuwe lijst is gebaseerd op het rapport 'Bedreigde en verdwenen bijen in Nederland (Apidae
s.l.); basisrapport met voorstel voor de Rode Lijst', van de Stichting European Invertebrate Survey –
Nederland (2003). Onder ‘Apidae s.l.’ verstaat het rapport zes recent onderscheiden families van
bijen en hommels die tot voor kort als één familie werden opgevat en daarom ook in onderhavig
besluit als één soortengroep worden behandeld
.
Bron

Dit citaat komt trouwens linea recta vanuit jouw link!

Weet wat je schrijft!

G.

robert11
door robert11 - Aug 6, 2010 om 17:42
310 Antwoorden / 25 Vragen

Ook deze zijn beschermd! Ten 2e: bijen zijn volkomen onschuldig maar zéér nuttig!

Dus: óf geef nuttige aanvullende informatie óf helemaal niets (meer).

G.

Beste genius, géén enkele bijen zijn onschuldig! Zodra men ze storen, kunnen ze steken.....
Of de informatie nuttig is bepaald de TS en niet U!!!

genius
door genius - Aug 6, 2010 om 17:51
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=robert11 schreef op vrijdag 6 aug 2010, 17:42]Ook deze zijn beschermd! Ten 2e: bijen zijn volkomen onschuldig maar zéér nuttig!

Dus: óf geef nuttige aanvullende informatie óf helemaal niets (meer).

G.

Beste genius, géén enkele bijen zijn onschuldig! Zodra men ze storen, kunnen ze steken.....
Of de informatie nuttig is bepaald de TS en niet U!!!

Als ik iemand een klap geef, kan ik er één terug verwachten! Hetzelfde in de dierenwereld!
Ik zal het anders verwoorden: Geef zinnige informatie, of niet. Zo duidelijk(er)?

G.

erik008
door erik008 - Aug 6, 2010 om 19:27
1401 Antwoorden / 25 Vragen

@genius

Je hebt meerdere rode lijsten.
Ze hebben besloten om voor bijen en hommels geen aparte lijst te maken.
Alle bijen en hommels staan op dezelfde lijst.

Dit gedeelte zegt niets over de rassen.

genius
door genius - Aug 6, 2010 om 20:21
886 Antwoorden / 4 Vragen

@erik008,

Wie kaatst . . . . ., oké ik heb het geconstateerd. Er staan bijna 200 ! ! ! ! soorten bij-en en hommels op de lijst. Ik ben geen bioloog en heb er ook niet voor gestudeerd dus ik ben van mening: een hommel en een bij laat je met rust. 75% is bedreigd van beide soorten en dat moeten er niet meer worden.

Sorry voor de wat botte reaktie van mij, maar dit topic ging niet de goede kant op, waar de vraagsteller óók niets aan heeft, en gelet op mijn eerdere reaktie van donderdag 5 aug 2010, 11:27.

Dank voor je reaktie!

Groet,

G.

an
door anne. - Aug 7, 2010 om 11:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Juist! Gewoon laten zitten.Altijd maar weer dat willen vernietigen/stuk maken van mierennesten bijennesten et cetera,et cetera.Bah! Dat bijen steken weet iedereen,nou en? Wat heeft de mens inmiddels al voor ellende aangericht.Bijen nesten zijn prachtig om naar te kijken,zo ook naar het werk van de bijen,wespen en hommels.Láát die beesten met rust en ga tuinieren o.i.d.

pa
door pampie - Aug 7, 2010 om 12:30
23 Antwoorden / 2 Vragen

En toch ga ik nog even in op de Bij:
1. het diertje zal alleen steken als je haar bij het werk - honing en stuifmeel
verzamelen - stoort of de vlucht onderbreekt.
2. als je bent gestoken direct de angel met je duim verwijderen in de tegenovergestelde richting van de steek.
Aan het uiteinde van de angel zit een piepklein bolletje met gif, als je gaat wrijven zal dat gif in je lichaam komen.

Voor allen een vriendelijke groet,

pampie.