at
door athene_1 Oct 22, 2005 om 00:47
Huishouden & energie

Bijverwarming

Beste mensen,

Een beetje laat voor een vraag misschien, maar ik waag het er op; ik ben op zoek naar mogelijkheden van goedkope bijverwarming. Dit voor de zolder waar mijn zoon veel zit en waar geen vaste verwarming is.

Bedankt alvast voor reaktie

12923 3 Rapporteer

joostw
door joostw - Oct 22, 2005 om 01:01
22 Antwoorden / 2 Vragen

Een Zibro Kamin kachel(tje). Al naar gelang van de te verwarmen M³.

Best wel een hoge aanschafprijs maar jarenlang redelijk goedkoop stoken. Je kan ook gaan voor een goedkopere versie van een ander merk, maar die zijn niet alleen in prijs minder, ook in stookkosten en kwaliteit. Neem in ieder geval niet een met olie gevulde electro- radiator of een electrischeverwarming met ventilator, je betaald je blauw.

te
door techneut_1 - Oct 23, 2005 om 12:50
83 Antwoorden / 15 Vragen

Beste heer,

let erop dat u met een dergelijke kachel heel goed moet ventileren, anders legt u het loodje , ze maken de zuurstof op en u krijgt er giftige stoffen (o.a. koolmoonoxide) voor terug. Dus heel goed ventileren is belangrijk. Wanneer uw woning van cv is voorzien zou ik er eerder voor kiezen om een radiator te (laten) plaatsen. Het is eerst even iets meer werk, maar u bent wel in één keer klaar. Ik zou dat verkiezen boven die andere levengevaarlijke kacheltjes die overigens ook nog behoorlijk kunnen stinken. Om het toestel goed te laten werken is men eigenlijk speciale brandstof nodig, en ook die is niet echt goedkoop. Wanneer u andere brandstof toepast (bijv petroleum) gaan ze nog veel harder stinken.

mi
door miraltje - Oct 23, 2005 om 14:24
462 Antwoorden / 0 Vragen

ik ga er vanuit dat u centrale verwarming hebt.

in dat geval is het het goedskoopste en veiligste om een radiator op de zolder bij te plaatsen en deze aan te sluiten op de bestaande cv leidingen in de ruimte er onder.

staat u u cv ketel op zolder dan zou u hier de leidingen op kunnen aansluiten.

de olie kachel die hier al aangeraden is zou ik in geen geval doen, dit soort kachels is meer voor een tijdelijke oplossing.

er word brandstof verbrand en bij verbranding ben je zuurstof nodig.

ventileer je niet genoeg en/of is er geen voldoende aanvoer van verse lucht dan loop je een zeer groot gevaar op koolmonoxide vergiftiging.

dit speelt vooral als deze kachels een paar uur achterelkaar branden.

ook moet dit soort kachels voordurend in de gaten worden gehouden ivm een open vlam.

als je bijv.eten moet, zul je hem dus uitmoeten doen ivm brandgevaar.

met een radiator,gevelkachel of een olie radiator loop je dit risico niet.