zi
door zigster123 Dec 17, 2011 om 19:00
Huishouden & energie

Blijft een houten tafel werken?

Wij hebben bij ID Wonen in Winsum in oktober 2011 een houten eettafel gekocht die (volgens mij) in Indonesië gemaakt is. Sinds 1 week zit over de hele lengte van 2 meter een scheur van 3 mm breed met erg scherpe randen. Ik ben er van uit gegaan dat het gebruikte hout dusdanig oud zou zijn dat het niet meer zou werken.
De verkoper zegt echter dat hout altijd blijft leven, wat ik niet geloof want dan zou elke houten schuur instorten en kozijnen erg tochtig zijn. Ik wil eigenlijk gewoon mijn geld terug, verkoper wil langskomen en de scheur opvullen. Ondertussen is er al een 2e scheur in opkomst, het vullen lijkt mij daarom geen goede oplossing. Heb ik hier nog bepaalde rechten of moet ik zijn oplossing pikken?

19281 11 Rapporteer

robert11
door robert11 - Dec 17, 2011 om 19:15
310 Antwoorden / 25 Vragen

Beste zigster123,

Hout blijft leven idd en het is geen sprookje! Hout zet zich naar koud of warmte of vochtigheid aan, en resulteer in scheuren. Zeker het donkere hout uit Indonesië.
Nooit gehoord van vroegere huizen met houten vloer of tussenverdiepingen die kraken in de nacht??...nu nog?
Het is het leukste aan hout, het heeft een eigen leven, het krimp of zet uit bij temperaturen schommelingen!

m.v.g Robert

er
door ericw - Dec 17, 2011 om 19:55
124 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Wanneer u naar alle waarschijnlijkheid een teak tafel heeft en deze begint te scheuren komt dit doordat het in uw woning te droog is. Dit soort "problemen" ontstaan aan het begin van het stookseizoen wanneer de kachel weer omhoog gaat en weinig of geen vocht in huis heeft.

Tip, hang bakjes met water aan de verwarming (en vul deze dagelijks bij) of een zet een luchtbevochtiger in uw kamer zodat de luchtvochtigheidsgraag minimaal 45% wordt, dit is tevens beter voor uw gezondheid en heeft een minder last van stof in huis.

De vulmiddelen volstaan goed en helaas zijn scheuren die ontstaan geen garantie.

Het feit dat uw schuur en kozijnen dus niet scheuren komt dat deze in weer in wind staan en het hout vochtig blijft waardoor het niet gaat krimpen (scheuren).

Mvg, Eric

tenormin
door tenormin - Dec 17, 2011 om 20:01
16826 Antwoorden / 108 Vragen

hallo zigster, dat hout "blijft leven" is ten dele waar. Op een gegeven moment is het "uitgeleefd". robert11 spreekt over houten vloeren of tussenverdiepingen waarvan de vloeren kraken. Dat is logisch, dat zijn geen meubelen die gemaakt zijn. De basis van meubelen zijn uiteraard bomen. Die boomstammen moeten, als het goed is, toch enige jaren in het water hebben gelegen voordat het verwerkt wordt. Als U denkt dat uw eettafel uit Indonesie komt kan ik alleen maar denken dat het te snel verwerkt is als meubel. Wel, en dat is helemaal niet bij uw vraag, is het zo dat b.v. in de winter, als meubelen in een zeer koude kamer staan kunnen "krimpen", niet zichtbaar, maar toch. Vandaar dat wij altijd adviseerden een kamer met veel houtel meubelen niet kouder te hebben dan 12 graden (maar dit alleen als weetje). De oplossing tot "reparatie" maakt de tafel niet mooier. Probeert u nogmaals met ID wonen in gesprek te gaan, daar het een nieuwe tafel betreft. Scheuren binnen 2 maanden horen echt niet in een dure houten tafel te komen (tenzij het waaibomenhout is).

er
door ericw - Dec 17, 2011 om 20:16
124 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 17 dec 2011, 20:01]hallo zigster, dat hout "blijft leven" is ten dele waar. Op een gegeven moment is het "uitgeleefd". robert11 spreekt over houten vloeren of tussenverdiepingen waarvan de vloeren kraken. Dat is logisch, dat zijn geen meubelen die gemaakt zijn. De basis van meubelen zijn uiteraard bomen. Die boomstammen moeten, als het goed is, toch enige jaren in het water hebben gelegen voordat het verwerkt wordt. Als U denkt dat uw eettafel uit Indonesie komt kan ik alleen maar denken dat het te snel verwerkt is als meubel. Wel, en dat is helemaal niet bij uw vraag, is het zo dat b.v. in de winter, als meubelen in een zeer koude kamer staan kunnen "krimpen", niet zichtbaar, maar toch. Vandaar dat wij altijd adviseerden een kamer met veel houtel meubelen niet kouder te hebben dan 12 graden (maar dit alleen als weetje). De oplossing tot "reparatie" maakt de tafel niet mooier. Probeert u nogmaals met ID wonen in gesprek te gaan, daar het een nieuwe tafel betreft. Scheuren binnen 2 maanden horen echt niet in een dure houten tafel te komen (tenzij het waaibomenhout is).

Het scheuren van de tafel na 2 maanden is niet veel te snel, het komt van de overgang van zomer naar winter, de verwarming lekker hoog en te droog in huis. Teakhout is natuurlijk gevoelig voor en dit is wel een bekend fenomeen.

Mvg, Eric

zi
door zigster123 - Dec 17, 2011 om 20:26
54 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=ericw schreef op zaterdag 17 dec 2011, 20:16][quote=tenormin schreef op zaterdag 17 dec 2011, 20:01]hallo zigster, dat hout "blijft leven" is ten dele waar. Op een gegeven moment is het "uitgeleefd". robert11 spreekt over houten vloeren of tussenverdiepingen waarvan de vloeren kraken. Dat is logisch, dat zijn geen meubelen die gemaakt zijn. De basis van meubelen zijn uiteraard bomen. Die boomstammen moeten, als het goed is, toch enige jaren in het water hebben gelegen voordat het verwerkt wordt. Als U denkt dat uw eettafel uit Indonesie komt kan ik alleen maar denken dat het te snel verwerkt is als meubel. Wel, en dat is helemaal niet bij uw vraag, is het zo dat b.v. in de winter, als meubelen in een zeer koude kamer staan kunnen "krimpen", niet zichtbaar, maar toch. Vandaar dat wij altijd adviseerden een kamer met veel houtel meubelen niet kouder te hebben dan 12 graden (maar dit alleen als weetje). De oplossing tot "reparatie" maakt de tafel niet mooier. Probeert u nogmaals met ID wonen in gesprek te gaan, daar het een nieuwe tafel betreft. Scheuren binnen 2 maanden horen echt niet in een dure houten tafel te komen (tenzij het waaibomenhout is).

Het scheuren van de tafel na 2 maanden is niet veel te snel, het komt van de overgang van zomer naar winter, de verwarming lekker hoog en te droog in huis. Teakhout is natuurlijk gevoelig voor en dit is wel een bekend fenomeen.

Mvg, Eric
vochtigheidsgraagd is 75%, absoluut niet te droog. Binnentemperatuur kan in de zomer oplopen tot 30 graden, in de winter is het 19 graden, lijkt mij allemaal mee te vallen. Ik durf idd te stellen dat het hout niet lang genoeg heeft gerust.

tenormin
door tenormin - Dec 17, 2011 om 20:59
16826 Antwoorden / 108 Vragen

zigster, ik lees niet dat u over teak spreekt, maar aangezien ik vele houtsoorten ken en u zojuist ook stelt dat de kamertemperatuur ook goed is, blijf ik toch bij mijn eerste commentaar. Als bij ons de bomen geleverd werden en in de fabriek gezaagd; konden onze meubelmakers onmiddellijk zien of een boom al dan niet voldoende "gebaad" was. In een normale leefomstandigheid is het totaal onnodig om met een luchtbevochtiger aan de slag te moeten i.v.m. meubelen. Neem ook aan dat u normaal uw huis voldoende ventileert. Ik ben alleen wel bang dat geld terug er niet in zit, vandaar: ga nogmaals met ID in gesprek met de kennis die U hebt. Overigens, een vochtigheidsgraad tussen 50 en 70 is prima; zowel voor mens als dier; daarboven wordt het "humid" dus minder plezierig en vochtiger.

user123
door user123 - Dec 20, 2011 om 19:17
1346 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=zigster123 schreef op zaterdag 17 dec 2011, 20:26]
vochtigheidsgraagd is 75%, absoluut niet te droog. Binnentemperatuur kan in de zomer oplopen tot 30 graden, in de winter is het 19 graden, lijkt mij allemaal mee te vallen. Ik durf idd te stellen dat het hout niet lang genoeg heeft gerust.

Dat kunt u niet stellen aan de hand van de simpele constatering dat het hout gaat werken. Temperatuur is helemaal niet zo relevant. Vooral het stookgedrag in combinatie met weinig ventileren (winter) bepaalt de luchtvochtigheid in huis.

Dat deze nu goed is (75% is voor een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning onwaarschijnlijk hoog), wil niet zeggen dat deze altijd goed was.

De vraag is ook hoe u die luchtvochtigheid heeft gemeten. Ter plaatse van de tafel of via een (goedkoop) weerstationnetje welke is bevestigd aan de muur ?

zi
door zigster123 - Dec 20, 2011 om 20:02
54 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=user123 schreef op dinsdag 20 dec 2011, 19:17][quote=zigster123 schreef op zaterdag 17 dec 2011, 20:26]
vochtigheidsgraagd is 75%, absoluut niet te droog. Binnentemperatuur kan in de zomer oplopen tot 30 graden, in de winter is het 19 graden, lijkt mij allemaal mee te vallen. Ik durf idd te stellen dat het hout niet lang genoeg heeft gerust.

Dat kunt u niet stellen aan de hand van de simpele constatering dat het hout gaat werken. Temperatuur is helemaal niet zo relevant. Vooral het stookgedrag in combinatie met weinig ventileren (winter) bepaalt de luchtvochtigheid in huis.

Dat deze nu goed is (75% is voor een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning onwaarschijnlijk hoog), wil niet zeggen dat deze altijd goed was.

De vraag is ook hoe u die luchtvochtigheid heeft gemeten. Ter plaatse van de tafel of via een (goedkoop) weerstationnetje welke is bevestigd aan de muur ?
We wonen niet in nieuwbouw, huis is van 1987, wel goed geïsoleerd, maar we hebben altijd (ook in winter) 2 ventilatieroosters tegen over elkaar open staan. Luchtvochtigheid is gemeten met diverse meters, in prijs oplopend tot € 100,- deze geven allemaal tussen 70 en 75 % aan.

user123
door user123 - Dec 20, 2011 om 20:12
1346 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=zigster123 schreef op dinsdag 20 dec 2011, 20:02][quote=user123 schreef op dinsdag 20 dec 2011, 19:17]
We wonen niet in nieuwbouw, huis is van 1987, wel goed geïsoleerd, maar we hebben altijd (ook in winter) 2 ventilatieroosters tegen over elkaar open staan. Luchtvochtigheid is gemeten met diverse meters, in prijs oplopend tot € 100,- deze geven allemaal tussen 70 en 75 % aan.

Dat is mooi voor je. Dat wil niet zeggen dat dit ook zo was in de periode voorafgaand aan het ontstaan van het uitdrogen.

Maar je moet er toch zelf met de winkel uit zien te komen. Niemand kan achter het toetsenbord de situatie thuis goed inschatten en de kwaliteit van het meubel beoordelen.

tenormin
door tenormin - Dec 20, 2011 om 21:51
16826 Antwoorden / 108 Vragen

zigster,123, u hoeft helemaal geen prijs te noemen voor de door u gebruikte luchtvochtigheidsmeter. "de scheuren in de tafel is niet veel te snel", is een vreemd commentaar; wat zou betekenen dat iedere gekochte tafel (misschien uit Indonesië) binnen 2 maanden wel "mag" scheuren en dat is absurd, want zowel fabrieken als meubelzaken kunnen zich zoiets uiteraard niet veroorloven. U kunt het niet bewijzen, maar het gebruikte hout is veel te "jong" gebruikt en daardoor de scheuren. Heel kort door de bocht: u is een foute tafel geleverd, niet meer en niet minder en akkoord gaan met een oplossing als opvullen hoeft u geen genoegen te nemen.

zi
door zigster123 - Dec 21, 2011 om 07:10
54 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 20 dec 2011, 21:51]zigster,123, u hoeft helemaal geen prijs te noemen voor de door u gebruikte luchtvochtigheidsmeter. "de scheuren in de tafel is niet veel te snel", is een vreemd commentaar; wat zou betekenen dat iedere gekochte tafel (misschien uit Indonesië) binnen 2 maanden wel "mag" scheuren en dat is absurd, want zowel fabrieken als meubelzaken kunnen zich zoiets uiteraard niet veroorloven. U kunt het niet bewijzen, maar het gebruikte hout is veel te "jong" gebruikt en daardoor de scheuren. Heel kort door de bocht: u is een foute tafel geleverd, niet meer en niet minder en akkoord gaan met een oplossing als opvullen hoeft u geen genoegen te nemen.
Probleem is alleen dat de winkel alleen wil opvullen en verder niets. Ook dom van mijzelf, ik heb niet gecontroleerd of de winkel aangesloten was bij een of ander waarborgfonds. Maar dat overkomt me in ieder geval niet nog een keer.