vladja
door vladja Jun 23, 2011 om 11:42
Huishouden & energie

Blikjespers

Ik heb al jaren twee grijze afvalbakken (de meeste mensen in de straat hebben er ook twee). De gemeente gaat het legen wijzigen (met een zijlaad-vuilniswagen). Dus krijgt iedereen één nieuwe bak. Alleen huishoudens met 6 personen of meer, of luiers / incontinentiemateriaalgebruikers hebben recht op een tweede bak. Daar val ik niet onder.

Er wordt een verzamelplaats aangewezen en gemarkeerd met een vak waar het huisnummer in staat. Daar moeten ze netjes in het gelid op een bepaalde manier worden neergezet, anders worden ze niet geleegd. Dus "stiekem" er een extra bak bij zetten, zit er niet in en waarschijnlijk een slot op de bak. Door de hoge drempels en hoogteverschil zit binnen zetten er niet in. Ze staan overal in de carport. "Je" moet toch ergens je afval kwijt als je terug moet naar 1 bak.

In ons afval zitten "veel" lege drankblikjes en die nemen veel ruimte is. Dus om het afvalvolume (nog maar 1 bak) te verkleinen, zoek ik een blikjespers. Op het internet vind ik de can crusher (ca, € 15,-- of iets meer), aan de muur te bevestigen met een hendel te bedienen.

Heeft iemand ervaring met zo'n can crusher? Zijn er redelijke alternatieve blikjespersen, die geen kapitalen kosten (want hele dure zijn er wel).

Geen alternatief:
- zelf met de hand doen (ook niet met voorgeslagen deuken en draaien), daar heb de kracht niet voor
- petflesjes geven zelfde volumeprobleem, daar in ook niet te koop
- blik scheiden ook niet, alleen huisvuil / tuinafval / papier / glas en kleding scheiding
- glas of statiegeldverpakking. Daar in is het niet te koop.

Vladja

20243 46 Rapporteer

stacey
door stacey - Jun 23, 2011 om 12:06
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

--Geen alternatief:
- zelf met de hand doen (ook niet met voorgeslagen deuken en draaien), daar heb de kracht niet voor--

Je kunt er ook op gaan staan ;-)
Kost geen kracht, geen geld en dan is ie ook plat.

Zie verder ook niet veel, als ik dezelfde heb gezien als jij bedoeld dan ziet het er stevig genoeg uit, het is van staal en betaalbaar dus lijkt me goede optie,
een plekje ervoor aan de muur moet ook wel ergens te vinden zijn lijkt me.

vladja
door vladja - Jun 23, 2011 om 12:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je kunt er ook op gaan staan ;-)

In de zijkant tegenover elkaar een gaatje boren, touwtje er door en je kunt blik lopen. Oud Hollands spelletje.

Vladja

stacey
door stacey - Jun 23, 2011 om 12:24
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=vladja schreef op donderdag 23 jun 2011, 12:17]Je kunt er ook op gaan staan ;-)

In de zijkant tegenover elkaar een gaatje boren, touwtje er door en je kunt blik lopen. Oud Hollands spelletje.

Vladja

Kun je ze uitdelen aan kids in de buurt, ben je er ook vanaf ;-)

Maar als je bang bent dat de hendel omhalen ook te zwaar is.....
misschien kun je hem ook laaghangen en als voetpedaal gebruiken/bedienen ?

druifje01
door druifje01 - Jun 23, 2011 om 12:30
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Met stevig bandbeschermend materiaal erop met de auto overheen rijden? Nog niet getest....

vladja
door vladja - Jun 23, 2011 om 12:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Maar als je bang bent dat de hendel omhalen ook te zwaar is.....
misschien kun je hem ook laaghangen en als voetpedaal gebruiken/bedienen ?

Heb ik ook al zitten denken, ook om een andere reden, nl. eventuele spetters of lekken restje (bakje eronder zetten is dan simpel).

Met stevig bandbeschermend materiaal erop met de auto overheen rijden? Nog niet getest.... volslagen stompzinnig, maar goed je hebt je ei weer gelegd door dwangmatig overal op te moeten reageren.

Vladja

druifje01
door druifje01 - Jun 23, 2011 om 13:03
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Je hebt pech, want het gaat best en makkelijk hoor, Vladja. Kijk maar eens naar platgereden frisdrankblikjes op de weg. Succes!

vladja
door vladja - Jun 23, 2011 om 17:45
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=druifje01 schreef op donderdag 23 jun 2011, 13:03]Je hebt pech, want het gaat best en makkelijk hoor, Vladja. Kijk maar eens naar platgereden frisdrankblikjes op de weg. Succes!

Zet eens een filmpje van je zelf op you tube om te laten zien hoe simpel jij dat in je eentje doet.

bouke1966
door bouke1966 - Jun 23, 2011 om 18:25
157 Antwoorden / 3 Vragen

misschien een alternatief: verzamelen en aanbieden bij oudijzer handel

bouke

poltol
door poltol - Jun 23, 2011 om 18:28
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=bouke1966 schreef op donderdag 23 jun 2011, 18:25]misschien een alternatief: verzamelen en aanbieden bij oudijzer handel

bouke

Hallo,

Dit doen wij al jaren zo.
Werkt uit de kunst.
Zeker als je er [af en toe] een vol blikje bij zet.

Succes, poltol

vladja
door vladja - Jun 23, 2011 om 19:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik zoek een blikjespers. Net zo goed als het niet zelf met de hand kunnen pletten is het sjouwen met zakken lege blikjes naar een oudijzerhandel ook niet zo "handig".

poltol
door poltol - Jun 23, 2011 om 19:15
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=vladja schreef op donderdag 23 jun 2011, 19:11]Ik zoek een blikjespers. Net zo goed als het niet zelf met de hand kunnen pletten is het sjouwen met zakken lege blikjes naar een oudijzerhandel ook niet zo "handig".

@Vladja,

Ik zet alles één keer per 2 weken aan de weg.
Oudijzerboeren rijden hier bijna dagelijks door de wijk.
Neerzetten = foetsie.

Vr.gr. poltol

poltol
door poltol - Jun 23, 2011 om 19:17
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=vladja schreef op donderdag 23 jun 2011, 19:11]Ik zoek een blikjespers.

Heb je geen bankschroef in de schuur / garage?
Gaat het ook prima mee.

Vr.gr. poltol

diumenge
door diumenge - Jun 23, 2011 om 19:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dit is toch een geinige?

bouke1966
door bouke1966 - Jun 23, 2011 om 19:29
157 Antwoorden / 3 Vragen

zou dit kunnen werken ? zie link

vladja
door vladja - Jun 23, 2011 om 19:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ja die kikker had ik gezien, is een leuk ding, maar daar passen alleen 33 cc blikjes in, geen halve liters.

Vladja

druifje01
door druifje01 - Jun 23, 2011 om 20:17
1712 Antwoorden / 140 Vragen

pssssst Vladja, je moet niet alles zo serieus nemen :-)

vladja
door vladja - Jun 23, 2011 om 20:26
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Druif,

Ga ergens anders chatten.

abarth
door abarth - Jun 23, 2011 om 21:51
845 Antwoorden / 19 Vragen

Blikken aan beide zijden openen met een blikopener. Dan kun je ze zonder noemenswaardige kracht platmaken.
Anders een stoeptegel asls ondergrond en het blik platslaan met een hamer (als de bodem er uit is)
Alternatief minimaal blik gebruiken (verse groenten en verse soep)
De katten droogvoer en/of zakjes (die van ons krijgt enkel in het weekend natvoer)

vladja
door vladja - Jun 24, 2011 om 11:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=abarth schreef op donderdag 23 jun 2011, 21:51]Blikken aan beide zijden openen met een blikopener. Dan kun je ze zonder noemenswaardige kracht platmaken.
Anders een stoeptegel asls ondergrond en het blik platslaan met een hamer (als de bodem er uit is)
Alternatief minimaal blik gebruiken (verse groenten en verse soep)
De katten droogvoer en/of zakjes (die van ons krijgt enkel in het weekend natvoer)

Ik schrijf over drankblikjes! Om o.a. mijn geliefde pilsje om te ruilen voor verse groente / verse soep / brokken of nat-voer-zakjes voor katten zal wel heel gezond zijn (alhoewel kattenvoer?), nee, daar begin ik niet aan.

Vladja

abarth
door abarth - Jun 24, 2011 om 12:14
845 Antwoorden / 19 Vragen

@Vladja,

Sorry niet goed gelezen. Ik dacht blik in het algemeen.
flesjes bier?

abarth
door abarth - Jun 24, 2011 om 12:16
845 Antwoorden / 19 Vragen

En weer niet goed gelezen, Het zit niet in glas...
Dan blijft de hamer en stoeptegel over.

stacey
door stacey - Jun 24, 2011 om 14:37
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Je moet blijkbaar wel even zelf zorgen voor Anti-Slip,
anders heb je straks blauwe schenen ;-)

--Hij werkt wel, alleen heb ik aan het onderste slider compartment een stukje antislip rubber geplakt.
Anders vliegen de lege blikjes weer terug, zo gaf ik een vriend bijna een headshot. Safety First!--Revieuw

pe
door peus33 - Jun 24, 2011 om 14:38
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil de leuke conversatie niet verstieren, maar ...

Ik heb zo een pers en het scheelt enorm in volume (gezien het aantal blikjes dat ik drink een hele vuilniszak).

De can-crusher is iets minder sterk dan je verwacht, de handel kan knikken. Dit gebeurt als je het blikje nog verder probeert in te drukken bijvoorbeeld.
Beste tip voor een lange levensduur:
Het blikje na plaatsing in de houder met je vinger of duim even indeuken. Hierdoor zal het minder kracht kosten om hem in te deuken en zal je dus minder kracht op de handel moeten zetten.

Ideaal ding, aanrader ook voor verenigingen e.d.

zw
door zwartjes - Jun 24, 2011 om 14:38
30 Antwoorden / 5 Vragen

Dit is een grap zeker wat ik hier allemaal lees.
Ik ben blij dat het bij ons niet zo moeilijk gaat, heeft iemand nog wat over dan gewoon on de bak gooien waar het minste inzit en overal wat verdelen.
Zo gemakkelijk kan het ook wezen.

pe
door peus33 - Jun 24, 2011 om 14:47
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zwartjes schreef op vrijdag 24 jun 2011, 14:38]Dit is een grap zeker wat ik hier allemaal lees.
Ik ben blij dat het bij ons niet zo moeilijk gaat, heeft iemand nog wat over dan gewoon on de bak gooien waar het minste inzit en overal wat verdelen.
Zo gemakkelijk kan het ook wezen.

@ zwartjes
In sommige gemeentes betaal je per kilo afval.
Gezien de reactie ga ik ervan uit dat dit in uw gemeente nog niet aan de orde is.

vladja
door vladja - Jun 24, 2011 om 14:47
8293 Antwoorden / 27 Vragen

zwartjes,

Bij iedereen heeft twee bakken hier, omdat ze aan 1 niet genoeg hebben, zoals als ik al stelde in mijn vraag. En als je dan allemaal terug naar 1 bak moet, houdt iedereen "wat" over. Als het allemaal zo makkelijk was, dan was ik ook niet op zoek gegaan naar een blikjespers, want waarom moeilijk doen als het makkelijk kan!

Dat je zelf geen probleem hebt, wil helemaal niet zeggen, dat een een ander geen probleem heeft. Dat wel stellen, is wat kort door de bocht.

Vladja

vladja
door vladja - Jun 24, 2011 om 14:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Peus, Ik ga dat ding uitproberen.
'
Stacey, bedankt voor de recensie.

Vladja

ka
door katja54 - Jun 24, 2011 om 14:54
54 Antwoorden / 8 Vragen

met je voet er op stampen is het blikje ook plat en wat de vuilniscontainer betreft , zit er een tussenschot in om het gft afval apart te doen??
ik het het tussenschot scheef gezet zodat de plek van het gft aan de onderkant van de bak maar heel smal is en het deel van het gewone afval wat groter.
Ook gooi ik de vuilniszakken leeg in de bak , als je er zakken in doet krijg je veel ,,lucht,, plekken waar nog veel in kan vandaar dat ik de zakken leeg gooi.
Ik doe ook het glas, de kranten en het plastic apart dus dat scheelt ook veel plaats.

mi
door miepje1 - Jun 24, 2011 om 16:21
15 Antwoorden / 1 Vragen

Zit deze discussie glimlachend te lezen! Toen ik de katten nog blikvoer gaf, spoelde ik het lege blik uit en zette het op het aanrecht. Dan vulde ik het met klein afval. Als het vol was hup in de bak! Scheelt ook ruimte...

rj
door rjw - Jun 24, 2011 om 16:22
3261 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=peus33 schreef op vrijdag 24 jun 2011, 14:47][quote=zwartjes schreef op vrijdag 24 jun 2011, 14:38]Dit is een grap zeker wat ik hier allemaal lees.
Ik ben blij dat het bij ons niet zo moeilijk gaat, heeft iemand nog wat over dan gewoon on de bak gooien waar het minste inzit en overal wat verdelen.
Zo gemakkelijk kan het ook wezen.

@ zwartjes
In sommige gemeentes betaal je per kilo afval.
Gezien de reactie ga ik ervan uit dat dit in uw gemeente nog niet aan de orde is.

Dat is dan een mooie reden om over te stappen op statiegeld flessen.....

vladja
door vladja - Jun 24, 2011 om 16:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nee, we hebben geen tweevaks vuilnisbakken. En vuilniszakken legen en dan met een stinkende vieze bak blijven zitten, lijkt mij niets. Temeer daar het schoonmaken een probleem is. Als dat een fluitje van een cent zou zijn, dan kan ik ook wel zonder hulp blikjes pletten.

Wij hebben hier allemaal een blauwe bak voor oud papier (komt goed uit met meerdere dagbladen) en die twee glazen potten/flessen zet ook geen zoden aan de dijk.

Vladja

vladja
door vladja - Jun 24, 2011 om 16:28
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dat is dan een mooie reden om over te stappen op statiegeld flessen.....

Maar als het niet in die verpakking verkocht wordt, lukt dat niet. En om - door het vuilnisbakkenbeleid van de gemeente - me te laten dwingen anders te gaan eten en te drinken, is wel heel belachelijk.

Vladja

tenormin
door tenormin - Jun 24, 2011 om 16:52
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=bouke1966 schreef op donderdag 23 jun 2011, 19:29]zou dit kunnen werken ? zie link

Ziet er inderdaad goed uit, maar best een boel geld. Vladja, denk dat je in de buurt van Den Haag woont (uit eerdere commentaren "geproefd", staan er in Den Haag geen blik-afvalcontainers? Nee, stom om je dat te vragen, daar heb je zelf de intelligentie wel voor. Dacht eerst dat je vraag over gewone blikjes ging. Die draai ik altijd aan twee kanten open (ja, eerst ledigen) maar met frisdrankblikjes is dat moeilijker. Hoewel, mijn zonen maken ze na afloop behoorlijk klein door er gewoon op te gaan staan.

kn
door knuusjke - Jun 24, 2011 om 17:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben hier in Leiden zgn. blikvangers.
Misschien ook in uw gemeente, kijk eens bij scholen.

an
door anzepanz - Jun 24, 2011 om 20:21
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Vladja,
Het is voor ons allemaal een probleem om van je afval af te komen. Bij ons wordt het huisvuil "gesorteerd" opgehaald. We hebben een groene container voor restafval, een container voor oud papier, de bekende oranje plastic zakken voor plastic, kleding kan naar rommelmarkten/kledingcontainers, glas naar de glascontainer en NIET ONBELANGRIJK(!!!) met het boodschappen doen kun je er natuurlijk al van te voren rekening mee houden, want je koopt het uiteindelijk toch zelf in?!?!?! Je moet er tegenwoordig zelf best wel veel voor doen hoor!
Wij zijn met 3 personen + 3 huisdieren en onze grijze container is na 2 weken voor 3/4 gevuld. En wat te denken voor glazen flesjes (bier) (= statiegeld) plastic flesjes van frisdrank kunnen onbeperkt in de oranje afvalzakken voor plactic (al zet je er 10 aan de stoep) Ik denk dat door ons gedrag aan te passen aan de huidige gang van zaken het probleem al een eind is opgelost!!
Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes ermee!
groeten van anzepanz

vladja
door vladja - Jun 24, 2011 om 20:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

anzepanz,

Met boodschappen doen er rekening mee houden. Dan mag ik dus het bier dat ik lekker vind en wil drinken niet meer kopen vanwege het feit dat dat alleen in blik verkocht wordt. Ik laat mij door de milieu fanaten niet dwingen om mijn eet- drink- en leefpatroom over hoop te gooien.

Iedereen gaat er zomaar vanuit dat je wel even op je fiets stapt om al het plastic en ander uitgesplitst afval verzameld in een zak op je rug mee te nemen om het weg te brengen (als je nog kan fietsen of anders sjokkend achter een rollator (?) bepakt en bezakt naar het winkelcentrum). Leuk als je het op de stoep kan zetten, maar dat is niet overal zo.

Vladja

mj
door mjurgen - Jun 25, 2011 om 09:30
62 Antwoorden / 19 Vragen

Waar ik woon kun je blik via gescheiden afval gratis in de betreffende containers plaatsen (zelfde als voor melkkartons).
Kennelijk verschilt dat per regio / gemeente.

pa
door patdes - Jun 25, 2011 om 11:39
11 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Vladja,

Gewoon je blikjes in een aparte zak doen en zo nu en dan ergens in de stad in een grote afvalcontainer dumpen, Staan meestal bij flats of portiekwoningen.

Hier in Delft gaan ze nog maar een maal in de 2 weken de bak legen. Iedereen krijgt een nieuwe grotere bak.

Je kan als gemeente toch niet verwachten dat de menden ineens de helft van hun vuil aanbieden door een bak weg te nemen.

Heb je en groenbak? Zo ja plak er een papier op met de tekst gewoon huisvuil en langs de kant van de weg zetten, wie weet wordt deze gewoon geleegd.

Succes en proost

Patrick

vladja
door vladja - Jun 25, 2011 om 12:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

patdes,

Die ondergrondse vuilniscontainers bij flats etc. zijn voorzien van een sleutel. Soms worden ze gekraakt en kan iemand zonder sleutel er ook dumpen, maar dan moet je wel weten waar en snel zijn anders zijn ze weer gemaakt. De dichtsbijzijnde is trouwens meer dan een kilometer verder op.

Op dit plan hebben een heleboel gezond van lijf en leden-ambtenaren in het bezit van een auto volgens mij lang zitten broeden. Je krijgt 1 bak met een vaste op straat gemarkeerde leegplaats met jouw nummer erop. De goede bak die daar op de juiste wijze staat opgesteld wordt geleegd en de rest niet. Aan alle kanten dichtgetimmerd.

Ik "mag" nu ook met mijn zwaardere bak naar het eind van de straat gaan lopen om de bak neer te zetten, terwijl nu (nog) de kluster van bakken van 8 buren, in overleg met die buren, bij mijn huis is.

Vladja

bouke1966
door bouke1966 - Jun 25, 2011 om 12:37
157 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 24 jun 2011, 14:50]Peus, Ik ga dat ding uitproberen.
'
Stacey, bedankt voor de recensie.

Vladja

Heb je iets kunnen vinden wat voor jouw werkt ?
Welke is het precies ?

Bouke

vladja
door vladja - Jun 25, 2011 om 12:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Deze vraag is opgelost!

Bouke,

Een verbeterde en zwaardere uitvoering bij Amazon Engeland, zie hier.... Wel een stuk duurder vanwege de verzendkosten.

Een langere hendel, waardoor minder kracht nodig is en lipjes aan boven- en onderplaat, zodat ie er niet tussen uit kan schieten bij het persen. Lijkt mij een stuk veiliger als je ervoor staat. Deze zou ook gewone blikken tot 500 ml aan moeten kunnen.

Daarmee is deze blikkenpers-vraag opgelost.

Vladja

bouke1966
door bouke1966 - Jun 25, 2011 om 13:08
157 Antwoorden / 3 Vragen

leuk ding en ziet er stevig uit, alleen hij zal wel aan een stevige muur gemonteerd moeten worden.

succes met je aankoop en als je wilt laat even weten of hij echt werk.

bouke

vladja
door vladja - Jun 25, 2011 om 13:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bouke,

Zal ik doen. Gaat wel een tijdje duren. Eerst bestellen via creditcard. Dan iemand vinden, die het ding stevig aan de muur bevestigd en dan uitproberen.

Vladja

tenormin
door tenormin - Jun 25, 2011 om 14:25
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Vladja, verrekte jammer dat mijn dochter net weer terug naar huis is (Engeland). Anders had ze hem voor je meegenomen. Ik stik onderhand van de gadgets die ze voor me weet te vinden en in Nederland niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn. Vooral dingetjes als je je handen niet (meer) zo goed kan gebruiken. Roep me volgende keer maar op als er iets Engels nodig is. Versturen per post is en blijft natuurlijk best duur, maar dat is het hier eigenlijk ook. Ben heel nieuwsgierig (net als je beantwoorders) hoe en of het apparaat goed werkt. Succes ermee.

..
door ... - Jun 25, 2011 om 18:19
104 Antwoorden / 2 Vragen

Stevige Werk Schoenen?

Mijn Lidl blikken van ½ liter bier die ook niet in flesjes leverbaar is getest.

Als je er met 1 voet op gaat staan met de volle platte voet is het zoveel kleiner en ik was tevreden.
Wel iets naar voren drukken want een recht blik kan veel gewicht hebben maar iets schuin naar voren duwen is voldoende.

Dus niet met zachte pantoffels.

vladja
door vladja - Jun 25, 2011 om 18:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Deze vraag is al opgelost.

Vladja