kl
door klinkertje Oct 21, 2017 om 12:54
Huishouden & energie

Boedelscheiding bij gehuwd in gemeenschap van goederen

Valt de boedel die ik al had voor het huwelijk ook onder de boedelscheiding of is dat gewoon van mij.
Ook bezat ik het huis waar we woonden al 4 jaar voor het huwelijk. Hoe wordt dit verrekend?

2814 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2017 om 12:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u in gemeenschap van goederen gehuwd bent, betekent dat dat alles wat u had en hebt, inclusief de schulden van samen is.

En dat betekent weer dat bij een scheiding alles gedeeld moet worden. In goederen en/of de waarde.

Dit heeft ook betrekking op de pensioenaanspraken.

mathijs_b
door mathijs_b - Oct 21, 2017 om 13:00
641 Antwoorden / 77 Vragen

Per 1 jan 2018 gaat de wet veranderen. Maar daar heeft u nu niets meer aan.

pe
door pebk Oct 24, 2017 om 15:19
580 Antwoorden / 0 Vragen

De wet verandert toch alleen dat men standaard niet meer in gemaanschap van goederen trouwt, maar op huwelijkse voorwaarden?

kl
door klinkertje - Oct 21, 2017 om 13:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Op sommige sites staat dat de inboedelscheiding alleen inboedel  betreft die is verkregen tijdens het huwelijk en dus gezamelijk is

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2017 om 13:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dus onjuist. Alleen kleding en persoonlijke voorwerpen worden niet gedeeld.

edrick3
door edrick3 - Oct 21, 2017 om 13:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Toen jullie gingen trouwen in gemeenschap van goederen, heb je ervoor gekozen alle individuele bezittingen gemeenschappelijk bezit te maken. Als jullie besluiten te scheiden, zal alles wat onder dit gemeenschappelijk bezit valt, eerlijk verdeeld moeten worden.

Ter info: https://www.echtscheiding-wijzer.nl/gemeenschap-van-goederen.html

ja
door janf43 - Oct 21, 2017 om 14:43
733 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen wordt alles op één hoop gegooid. Als u dat anders had gewild had u huwelijkse voorwaarden moeten laten opmaken. Dus de helft van de waarde van het huis minus de eventuele hypotheek is voor de andere partij. Dat geldt ook voor de inboedel.

mo
door mof - Oct 23, 2017 om 14:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U bent getrouwd in gemeenschap van goederen. Dit betekent dat u er destijds mee akkoord bent gegaan dat u al uw bezittingen, ook die u al had, deelt met uw partner. Die kan aanspraak maken op de helft van alle bezittingen van u, u trouwens op de helft van de bezittingen van uw partner. Dus ook uw huis, dat na uw huwelijk uw beider huis is geworden, valt daaronder.

1paul
door 1paul - Oct 24, 2017 om 09:27
3132 Antwoorden / 0 Vragen

als het echt uw huis is en nu onder de gemeenschappelijke zaak valt kunt u er samen ook voor kiezen om af te wijken van een 1 op 1 verdeling maar dan moet u het hierover wel samen eens worden, dit geld ook voor de inboedel trouwens...

laat dit alles wel via een mediator lopen en zet alles goed op papier...