jansje
door jansje Feb 8, 2010 om 11:50
Huishouden & energie

Boete energie

mijn tante betaald altijd iets te laat, aangezien zij haar uitkering pas rond de 22ste van de maand binnen krijgt. nu heeft zij van de nuon een eindafrekening gekregen van €240,00, dus een tegoed. maar daar gaat af € 115,00 aangezien zij dus te laat betaald. per maand dus € 5,00. Is dit wettelijk toegestaan.??? we hebben eens in de krant gelezen dat dit niet mag. wij dachten dat we dit ook eens gezien hebben of op Kassa of op Radar.
graag een reactie van iemand. snel pleassss

1688 27 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 12:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Persoonlijk vind ik het onacceptabel dat deze boete in een eind afrekening verwerkt wordt.

Een ander energie bedrijf stuurt een brief met daarin vermeld de boete bij de 2de keer te laat betalen. Daar leer je als klant van en dan zorg je ervoor dat de betaling op tijd binnen is.

Ik zou dus officieel bezwaar aantekenen.

Leest u wel even de Algemene Voorwaarden van dit bedrijf op na.
Het zou kunnen dat deze boete in de A.V. verwerkt staat. Dan nog is het een erg klant onvriendelijke manier van boete opleggen.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is zeker iets nieuws, u weet zeker dat zij niet gewijzigd is van energie leverancier. Heeft u al gebeld met NUON klante service,

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

..........maar daar gaat af € 115,00 aangezien zij dus te laat betaald. per maand dus € 5,00............

12 x 5 = volgens mij 60,- euro, echt duidelijk is het me dus niet. Zit hier niet gewoon de 1e termijnbetaling in? Nu zij terug krijgt, kan ze in ieder geval er wel voor zorgen dat ze het komende jaar op tijd is met betalen. Scheelt weer boete.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

--€240,00, dus een tegoed. maar daar gaat af € 115,00 --

Lijkt me sterk, aanmaningskosten sparen ze niet op om dan in 1x te innen.

Als je tegoed hebt, trekken ze daarvan de eerstvolgende maandtermijn/betaling (of deel als het minder is) alvast vanaf, en de rest (indien die er is) storten ze dan retour.

Verwacht dat je tante dus nu voor de verandering op tijd heeft betaald
hierdoor ;-)

Succes,

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijn tante heeft altijd betaald. het kruist gewoon elkaar. de overmaking en de herinnering. maar toch wil nuon niet luisteren naar haar. ze heeft hier meerder keren over gebeld, maar helaas komt dit echt door. ze beloofden wel, om hier een notitie van te maken.maar dat is niet gebeurd.. Dus het kruist elkaar. nogmaals de vraag dus MAG DEZE BOETE!!!
ER STAAT GEEN ENKELE REKENING OPEN, MAAR TOCH HALEN ZIJ HET ERAF.
en ja ze is nog steeds bij de NUON. daar ook meerder keren dus heen gebeld. Helaas geen nut. Ze kan gewoon niet eerder betalen, MAAR DOET HET WEL ZO GAUW ZE GELD HEEFT VAN HAAR UITKERING. dit is pas van de laatste 2 jaar, daarvoor al jaren geen last van boetes. nog nooit gehad.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag jansje,

Bij een struktureel te late betaling, mogen bedrijven een boetebedrag uitschrijven. Of dat per keer of anderszins in rekening wordt gebracht, is niet verboden, omdat nergens in de wet staat dat dat laatste niet mag. Wel kun je even de kontraktvoorwaarden lezen en kijken of daar een voorwaarde in staat die hun vordering toelaat. Is dat niet het geval, dan zou je daarover een klacht kunnen indienen.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

............Ze kan gewoon niet eerder betalen,...........

Sorry, maar ik vind dit altijd een zwak excuus. Ook mensen met een uitkering krijgen vakantiegeld: 1x inlopen en voor de rest van je leven ben je van de boetes af.

Zodra de herinnering is verzonden mogen hiervoor kosten in rekening gebracht worden.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Jansje:

Stacey merkte het al op, doch ontging je dat misschien in het vuur van je betoog.
Even goed kijken op de eindafrekening van je tante!

Onderaan zal staan: Nieuw voorschot €115,-. Dat bedrag is dan meteen van het uitstaande tegoed van €240,- af gehouden en is geen boete. Gewoon het maandvoorschot van de maand januari 2010. Eindelijk betaalt ze op tijd. Wanneer rond de 22-e januari weer afgeboekt is dan is dat het voorschot van februari 2010.
Kijk maar eens goed!

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op maandag 8 feb 2010, 12:14: Lijkt me sterk, aanmaningskosten sparen ze niet op om dan in 1x te innen.

Als je tegoed hebt, trekken ze daarvan de eerstvolgende maandtermijn/betaling (of deel als het minder is) alvast vanaf, en de rest (indien die er is) storten ze dan retour.

De aanmaankosten of herinneringskosten, net wat het zijn. Zullen1 malig worden verstrekt. Dat houdt dus in, dat als de nota dan wel betaald is en de herinnering of aanmaning niet, dat dit dus verrekend zal worden met een tegoed.

De nieuwe termijn nota wordt niet automatisch verrekend. Wordt op dezelfde dag (als je automatische incasso heb hebt) af en bij geschreven

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op maandag 8 feb 2010, 16:24: @ Jansje:

Stacey merkte het al op, doch ontging je dat misschien in het vuur van je betoog.
Even goed kijken op de eindafrekening van je tante!

Onderaan zal staan: Nieuw voorschot €115,-. Dat bedrag is dan meteen van het uitstaande tegoed van €240,- af gehouden en is geen boete. Gewoon het maandvoorschot van de maand januari 2010. Eindelijk betaalt ze op tijd. Wanneer rond de 22-e januari weer afgeboekt is dan is dat het voorschot van februari 2010.
Kijk maar eens goed!

Hardware ERror MAN.

Hoi
ik heb het even nagevraagd, maar nee het is niet het nieuwe voorschotbedrag. ze betaalde € 118,00 per maand en nu gaat ze € 106,00 betalen. ze heeft hier ook over gebeld met de nuon maar nee het is niet het voorschot bedrag voor februari.
helaas

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou de rekening nog eens na laten kijken door iemand anders (bijv. het juridisch loket link of sociaal raadsman link ).

Bij Nuon kan je (als je kiest voor automatisch betalen) ook aan het einde van de maand betalen link Mijn ervaring is dat dat niet in een keer goed gaat, maar als je aandringt komt het goed. Succes !

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee hoor, dit is voor het Nuon heel normaal.
Zoiets noemen wij winstmaximalisatie.
Zelfs als met met Girotel per einde van de maand naast het officiële voorschotbedrag daar extra per maand overschrijft dan nog rekent dit Nuon 50 euro extra omdat dit voorschotbedrag niet als automatische afschrijving geïnd kan worden en niet op haar moment.
Dit loopt (en nu liep) vanaf november 2007 tot aan januari 2010 (contract) en zo heeft dit Nuon 1800 extra gejat!
Elke correspondentie, zelfs aangetekende brieven heeft dit Nuon genegeerd.

Ja, ik weet het! Ik had mij moeten melden bij een of andere instelling maar ik heb dit maar gelaten omdat ik wel wat anders aan mijn hoofd had.

Trouwens,ook doet dit Nuon aan colportage met personen die bij een ander bedrijf wegens diefstal ontslagen zijn.

Dit Nuon is zonder scrupules.
Dit is geen wonder met iemand in de directie die het ook niet zo nauw neemt met haar "minderen".(lees, zij is net zo a-sociaal als dit Nuon zelf).

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, vroeger kon je bij Nuon (toen het nog PEN of ENW heette) was het de normaalste zaak dat je aan het einde van de maand betaalde per acceptgiro.
Mijn ervaringen met Nuon zijn ook niet geweldig. Het ergste vind ik de eindafrekening die zeer onduidelijk is, de prijs van een Kwh staat er niet eens op. Het is wel offtopic, maar toch wil ik iedereen die zich ook ergert aan de onduidelijke en beknopte jaarafrekening vragen een klacht in te dienen bij Consuwijzer.

Alvast bedankt.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als zij tot nu toe de herinneringskosten niet betaald heeft, lijkt het mij logisch dat ze dit verrekenen met haar tegoed.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Trouwens, als zij automatisch het voorschot laat incasseren, kan zij kiezen voor afschrijving tot de 27e van die maand + scheelt acceptgirokosten.

Van de Nuon site:
U wilt uw betaalmethode omzetten van acceptgiro naar automatische incasso? Dat heeft een aantal voordelen.

Geen omkijken naar uw betalingen, u betaalt altijd op tijd.
Keuze uit een vast betaalmoment per maand (1e t/m 27e dag van de maand).
Geen administratiekosten van € 1,19 (inclusief btw) per termijnbedrag.

Om uw betaalmethode te wijzigen heeft u een Mijn Nuon account nodig. Heeft u nog geen Mijn Nuon account? Het registreren duurt slechts enkele minuten. U kunt daarna meteen uw gegevens bekijken en wijzigen.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

birdies schreef op maandag 8 feb 2010, 17:59: Trouwens, als zij automatisch het voorschot laat incasseren, kan zij kiezen voor afschrijving tot de 27e van die maand + scheelt acceptgirokosten.

Van de Nuon site:
U wilt uw betaalmethode omzetten van acceptgiro naar automatische incasso? Dat heeft een aantal voordelen.

Geen omkijken naar uw betalingen, u betaalt altijd op tijd.
Keuze uit een vast betaalmoment per maand (1e t/m 27e dag van de maand).
Geen administratiekosten van € 1,19 (inclusief btw) per termijnbedrag.

Om uw betaalmethode te wijzigen heeft u een Mijn Nuon account nodig. Heeft u nog geen Mijn Nuon account? Het registreren duurt slechts enkele minuten. U kunt daarna meteen uw gegevens bekijken en wijzigen.

Hallo je hebt gelijk als je zegt dat ze het automatisch moet laten doen. maar jah.... dat wil ze weer niet, omdat ze dan geen overzicht heeft. pfffff ze zadelt me er wel mee op, maar ja familie he dan doe je het.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Informatie over betaalproces en termijnen. Zoals ze te lezen, wordt pas vanaf de 3e herinnering binnen 12 maanden 5,- euro per herinnering in rekening gebracht. Een aanmaning kost 15,- euro.

Zie info over betaalproces

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou gewoon iemand anders er even naar laten kijken, bij voorkeur iemand met deftig brierfpapier, dat wil nog wel eens helpen.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

birdies schreef op maandag 8 feb 2010, 13:30: ............Ze kan gewoon niet eerder betalen,...........

Sorry, maar ik vind dit altijd een zwak excuus. Ook mensen met een uitkering krijgen vakantiegeld: 1x inlopen en voor de rest van je leven ben je van de boetes af.

Zodra de herinnering is verzonden mogen hiervoor kosten in rekening gebracht worden.

het is geen excuus. als je zo als zij maar € 600,00 in de maand hebt. en de huur, gas licht en water en verzekeringen moet betalen ( zoals iedereen ) wordt het wel erg krap.
ik vind het knap dat ze het tot nu toe heeft gered. In april wordt ze 65 jaar en ze is nu al blij dan krijgt ze € 200,00 meer ( geloof ik )
tot nu toe houdt ze ff ruim € 100,00 over per maand. en vele familieleden hielpen al. ze is zo zuinig als de **** . maar geef toe veel is het niet. ik heb ook veel respect voor haar dat ze het redt.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 18:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

..........pfffff ze zadelt me er wel mee op, maar ja familie he dan doe je het.........

Weet ik alles van, ja. Maar, wil ze van die herinneringskosten af komen zal ze of moeten kiezen voor aut. incasso of op tijd betalen.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

..........als zij maar € 600,00 in de maand hebt...........

Maar dat is onder het bestaansminimum v.e. alleenstaande. Weet niet waaruit haar inkomen bestaat, maar had ze geen recht op aanvulling vanuit de bijstand?

En maakt ze wel gebruik van alle regelingen die er zijn voor de minima? Veel mensen zijn hiervan niet goed op de hoogte.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 18:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. De bijstand v.e. alleenstaande is 614,- + toeslag 247,- (bij zelfstandig huishouden) = 861,- euro per maand (excl. reservering vak. toeslag).

Daar bovenop dan nog zorg- en huurtoeslag + (onder bepaalde voorwaarden) kwijtschelding gemeentelijke heffingen.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

birdies schreef op maandag 8 feb 2010, 18:20: P.S. De bijstand v.e. alleenstaande is 614,- + toeslag 247,- (bij zelfstandig huishouden) = 861,- euro per maand (excl. reservering vak. toeslag).

Daar bovenop dan nog zorg- en huurtoeslag + (onder bepaalde voorwaarden) kwijtschelding gemeentelijke heffingen.

Zou me eerst hier maar eens op gaan storten, zoals Birdies al schreef lijkt het erop dat ze hoop geld laat lopen, Kijk even op deze site, dan weet je het snel genoegKlik Hier->Recht op geld

ve
door verwijderd - Feb 8, 2010 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij deze wil ik vast iedereen bedanken voor alle antwoorden.
ik ga zeker met de laatste aan de slag.
bedankt Stacey.

en verder natuurlijk iedereen
djw all

ve
door verwijderd - Feb 9, 2010 om 10:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

al deze antwoorden zijn goed , maar het draait niet meer om de vraag of de nuon die boete's mag rekenen.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2010 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

jansje schreef op dinsdag 9 feb 2010, 10:41: al deze antwoorden zijn goed , maar het draait niet meer om de vraag of de nuon die boete's mag rekenen.

Voor te late betaling mogen ze boete/aanmaningskosten berekenen, betaald je tante de rekening Zonder deze extra kosten en blijven ze daardoor open staan dan is dit voor Nuon nu kans dit te verrekenen met het tegoed, en ja, dat mag, ze kunnen het ook gaan vorderen via een incassoburo als het niet betaald wordt maar dan komen er nog minimaal E 44,- incassokosten bovenop ;-(
Dus is het beter/goedkoper om het op deze manier te doen dan.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2010 om 11:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kosten / voorwaarden Nuon

Betaalproces / Betaaltermijn / Extra kosten :

*Factuur / 14 dagen Per acceptgiro / € 1,19

*Herinnering / 10 dagen (Vanaf 3e herinnering binnen 12 maanden) /€ 5,- per herinnering

*Aanmaning / 9 dagen / € 15,-

*Laatste betaalmogelijkheid / 6 dagen / € 50,-