EJ
door EJvL Jan 14, 2019 om 15:16
Huishouden & energie
Boete ontvangen gemeente Ede voor afval, Onterecht.

Goedemiddag,

Halverwege 2018 heb ik een bekeuring ontvangen (bestuursrecht spoed) dat ik een zak afval zou hebben gestort, illegaal.

Ik heb e.a gereconstrueerd:

Wij gebruiken een algemene stortcontainer waar iedere bewonder zijn/haar afval ik kan deponeren. De procedure is dat de afvalpas wordt aangeboden, de container opent zich,

de zak wordt gedeponeerd, het deksel moet gesloten worden en klaar.

Dit heb ik uiteraard al talloze keren zonder problemen gedaan. Echter, blijkbaar is de

stortcontainer in storing geschoten of iets dergelijks. Ik heb volgens procedure

gehandeld, pas ervoor, container opent zich, ik deponeer de zak, deksel weer gesloten

en ben naar binnen gegaan. Blijkbaar is deze zak vuil niet in de ondergrondse opvangcontainer

gestort. Misschien werkte het valluik of iets dergelijks niet, In het schermpje stond geen storing. De volgende bewoner komt aan, houd de

pas ervoor, opent het deksel en ziet mijn zak liggen. Deze haalt hij eruit, zet hem

naast de container, deponeert zijn eigen zak afval en sluit de container weer.

Vervolgens komt er een BOA, ziet een zak staan, haalt iets uit de zak waar mijn adres

opstaat, belt aan, niet voor rede vatbaar, u krijgt een bekeuring hoe dan ook.

Uiteraard ben ik in bezwaar gegaan, ik moest voor een commissie verschijnen van 3

mensen, een juridisch medewerker, een medewerker van het afvalbedrijf en nog iemand

anders.

Zij hebben mijn verhaal aangehoord en hebben beaamd dat het niet zo hoeft te zijn dat

ikzelf de zak naast de container heb gezet, dit kan ook iemand anders geweest zijn,

maar dat het toch mijn verantwoording blijft.

Ik vraag mij af, hoe dan? De procedure is exact gevolgd, hoe kan ik dan weten dat de

zak niet verder het proces is ingegaan, de ondergrondse container in?

Ik kan dit niet controleren door nogmaals mijn pas aan te bieden en te gaan kijken,

immers kost mij dit weer stortingskosten van zo'n €2,-. Ik kan ook niet met m'n oor op

het apparaat gaan liggen om te luisteren of ik misschien iets wel/niet hoor vallen.

Immers, hoe moeten slechthorenden dit doen dan?

Mijns inziens is het een tekortkoming van het apparaat en kan ik hier niets aan doen.

Hier werd geen gehoor aangegeven en u betaald de boete maar.

Inmiddels heb ik 4x een brief geschreven aan de burgemeester, 2x aan de wethouder die

afval in beheer heeft, een verhaal in een lokale krant gezet, de Juridisch medewerker

van de gemeente Ede nogmaals aangesproken, maar ik krijg nul op mijn request. Geen

enkele reactie, behalve van u moet betalen.

Inmiddels heb ik de bekeuring wel betaald om verhogingskosten te voorkomen en speelt

deze zaak al ruim een half jaar.

Zou hier iets aan te doen zijn?

3107 10 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jan 14, 2019 om 15:20
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien wat het verstandiger als u zo zeker van uw zaak bent de bekeuring niet te betalen en de zaak voor te laten komen, echter als u dan de zaak verliest heeft u nog veel meer kosten dan de bekeuring gekost heeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 14, 2019 om 15:26
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@JULIOMARINER, zie citaat van Ts. : Inmiddels heb ik de bekeuring wel betaald om verhogingskosten te voorkomen en speelt etc.

ju
door juliomariner Jan 14, 2019 om 20:10
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Tja stomme "toetsenbord" op mobiel. Wilde dus zeggen dat TS beter de boete niet hadden kunnen betalen als hij zeker van zijn zaak was en dan de zaak laten voorkomen. Rest van mijn reactie blijft gelijk

EJ
door EJvL Jan 15, 2019 om 08:44
Antwoorden / 1 Vragen

@JULIOMARINER, dat had inderdaad gekund ware het niet dat dit onder bestuursrecht is gebeurd en niet onder de wet Mulder of iets dergelijks.
Er is een mogelijkheid tot bezwaar, deze is afgewezen.
Dan is er de mogelijkheid om naar de rechter te gaan, die gaat echter alleen kijken of de procedure van bestuursrecht goed is uitgevoerd, zonder de zaak inhoudelijk te bekijken.

Met bestuursrecht zijn deze mogelijkheden helaas afgenomen.

ju
door juliomariner Jan 15, 2019 om 09:09
1311 Antwoorden / 2 Vragen

weer wat geleerd

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 14, 2019 om 15:23
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Boeiende kwestie maar het probleem is hiet: hoe bewijst u dit?
Is het hoe dan ook niet een kwestie van ook even blijven luisteren of de zak met afval wel naar beneden in de Diftar is gevallen?
Heeft u uw bezwaar kenbaar gemaakt bij de onafhankelijke bezwaarcommissie, er van uitgaande dat de Gemeente Ede die heeft. Volgens de wet op het openbaarbestuur is er ook de mogelijkheid om bezwaar te maken bij de Nationale Ombudsman maar in alle gevallen: hoe bewijst u uw stelling.

Naast mijn woning staat ook een Diftar en op afstand kan ik nog horen of een zak er wel of niet in valt.

De enige reden waarom een zak niet naar beneden valt kan zijn dat de zak te vol was en bleef steken. Maar dan is meestal de Diftar dan door een volgende aanbieder niet te openen.

EJ
door EJvL Jan 15, 2019 om 08:51
Antwoorden / 1 Vragen

@HEREMIETKREEFT
Als ik erbij blijf staan, kan ik inderdaad de zak horen vallen.
Echter weet ik van die dag dat we bezig waren met "de grote schoonmaak". We waren druk, snel even een zak deponeren en weglopen ervanuitgaande dat alles goed zou gaan, immers het apparaat is niet in storing geschoten en er was verder niets te zien.

Ik heb het zelf ook vaker meegemaakt dat als ik de pas ervoor houd, de deksel gaat open en er ligt nog een zak van de vorige storter die is blijven hangen, of om welke reden dan ook niet naar beneden gevallen.
Het is geen draaisysteem maar een systeem met luikjes die opengaan zodra de deksel gesloten is en waardoor de zak naar beneden valt. Helaas is de gemeente Ede niet aangesloten bij de ombudsman maar heeft een eigen klachtvoorziening welke helaas niet functioneert.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 15, 2019 om 09:55
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@T... Het werd tijd dat ik mijn naam anonimiseerde zoals de meesten dat al vanaf de aanvang hebben en @TERNOMIN daarop geen uitzondering is. Ik heb gewijzigd in de van mijn van Neptunus verkregen doopnaam.

panter22
door panter22 Jan 15, 2019 om 12:15
6599 Antwoorden / Vragen

Zo anoniem ben je niet meer. Een beetje googlen en je kunt van alles over je vinden.

tenormin
door tenormin - Jan 14, 2019 om 15:53
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hier hetzelfde systeem. Als de zak niet gevallen is krijgt de volgende aanbieder hem niet open. Hij zal dan te groot zijn geweest: dan blijft hij steken. Hoe de klep (met zak) toch is opengegaan is mij een raadsel. Denk niet dat hier nog iets aan te doen is.

EJ
door EJvL Jan 15, 2019 om 08:52
Antwoorden / 1 Vragen

In ons geval is het geen draaisysteem maar een systeem met luikjes. Deze luikjes openen zich na het sluiten van het deksel waardoor de zak naar beneden valt.
Het is dus ook niet achteraf te controleren door mij of de zak daadwerkelijk is gevallen of niet, behalve er bij blijven staan en goed luisteren of ik iets wel of niet hoor vallen.
Maar dan nog, het is geen procedure dat er geluisterd moet worden of de zak wel of niet valt, en hoe moet dat dan met slechthorende mensen?

simon55
door simon55 - Jan 14, 2019 om 16:03
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Er is weinig tot niets aan te doen. Het is ja tegen nee. Wat u voortaan kunt doen, geen papieren in de zak met naam en adres. Want zo bent u lekker makkelijk te vinden. Die gaan bij mij of in de papier vernietiger c q Schredder , of bij oud papier

ne
door neodutchio - Jan 14, 2019 om 16:23
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Andere optie: uw zak was te vol of te groot waardoor u die in de vulmond moest proppen. Hierdoor viel deze niet naar beneden omdat deze klem zat in de vulmond. Of de zak stak uit en bleef klem zitten in de vulmond. Maar dat laatste had u kunnen zien bij het dichtdoen.

Als uw zak door een technische storing niet naar beneden is gevallen, dan moeten er meerdere ‘slachtoffers’ zijn. Overigens is uw uitleg niet echt logisch. Als de vulklep dicht draait, dan draait ook de bak waar uw afval in zit. U had dan kunnen zien bij het dichtdoen dat de zak bleef liggen.

Het zal heel lastig zijn om uw onschuld te bewijzen. Feit blijft echter dat uw zak naar de container stond. En aangezien dit eenmalig is geweest zal een technische storing lastig te bewijzen zijn.

EJ
door EJvL Jan 15, 2019 om 08:48
Antwoorden / 1 Vragen

Het systeem werkt als volgt.
Ik bied mijn pas aan, de klep gaat open, ik deponeer mijn zak, ik sluit de klep. Na enkele seconden openen zich luikjes aan de onderkant (voor mij onzichtbaar dus) en dan valt de zak naar beneden.

Wellicht dat de zak te vol zat, dat zou best kunnen, de klep ging echter wel dicht. Maar dan nog begrijp ik niet waarom het systeem niet in storing is geschoten.
Ik heb het zelf ook meegemaakt, ik houd mijn pas ervoor, de klep gaat open en er ligt een andere zak al in die dus van een vorige storter is en blijkbaar ook niet is gevallen.

Ik zie vaker een zak afval staan, we hebben nu een Whatsappgroep van de buurt, dan stuur ik een bericht in deze groep zodat diegene geen bekeuring krijgt, blijkbaar komt het dus vaker voor dat een zak niet door de luikjes naar beneden stort na het sluiten van de klep.

panter22
door panter22 Jan 15, 2019 om 10:31
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je dit verhaal ook in je bezwaarschrift vermeld? Of ter zitting aan de bezwarencommissie? Of speelde er nog meer? Dat er bv afval in de zak zat die je in een aparte container had moeten storten.

EJ
door EJvL Jan 15, 2019 om 12:02
Antwoorden / 1 Vragen

Dit heb ik letterlijk zo in m'n bezwaar gezet en mondeling ook verklaard aan de bezwarencommisie. Deze gaven letterlijk aan dat het niet zo hoefde te zijn dat ik die zak daar had neergezet, dat had ook iemand anders kunnen doen, maar aangezien het mijn afval is, blijf ik daar verantwoordelijk voor, ook als het van een vuilniswagen af zou vallen dus.

panter22
door panter22 - Jan 14, 2019 om 20:09
6599 Antwoorden / Vragen

Als de termijn verstreken is om in beroep te gaan, dan staat de beslissing van de gemeente vast en kun je niets meer doen.
Voortaan de zak minder vol proppen,

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 14, 2019 om 20:26
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Ejvl,

Wat een idioot systeem daar in Ede!

Ik zou een klacht indienen bij de ombudsman.

Hier in Amsterdam kun je onbeperkt je huisvuil in de container gooien.
Dat mag ook wel met die hoge gemeentebelasting......

EJ
door EJvL Jan 15, 2019 om 09:02
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is de gemeente Ede niet aangesloten bij de ombudsman maar heeft een eigen klachtvoorziening welke helaas niet functioneert.

gerbera
door gerbera Jan 15, 2019 om 15:16
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Hier in Amsterdam kun je onbeperkt je huisvuil in de container gooien.

Alleen jammer dat men vaak het verschil niet weet tussen een container en een stadsgracht.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 15, 2019 om 19:52
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Het is ook verstandig om geen naam en adresgegevens in je vuilniszak te doen.

diumenge
door diumenge - Jan 14, 2019 om 20:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wellicht heb je gelijk met je reconstructie, maar logisch dat de gemeente daar niet in meegaat. Anders kan iedereen zijn zak er naast zetten met hetzelfde verhaal.

Echter.... je zegt dat je elke keer twee euro moet betalen, dus dan is er een registratie van het aanbieden van de pas. Heb je die gegevens opgevraagd? Want daarmee kan je in ieder geval aantonen dat je je pas hebt aangeboden.

EJ
door EJvL Jan 15, 2019 om 08:53
Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt, er is te zien dat ik mijn pas aangeboden heb. Maar dan is het verhaal van de gemeente Ede dat dit ook een andere zak geweest zou kunnen zijn en dat ik alsnog een zak ernaast gezet heb.

diumenge
door diumenge Jan 15, 2019 om 15:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is jammer, kennelijk bestaat er heel weinig vertrouwen in de burger bij de gemeente Ede.

aurora1
door aurora1 - Jan 15, 2019 om 02:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom bent u niet teruggelopen toen de volgende gebruiker de zak wegpakte, of waarom heeft u niet gecontroleerd toen u die zak huisvuil niet hoorde vallen?
Nee, daar is niets aan te doen.

EJ
door EJvL Jan 15, 2019 om 08:56
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen zich vanuit mijn woning op de container, ik loop er ook niet langs, ik heb ook niet gezien dat iemand de zak buiten de container geplaatst heeft. Tevens deponeren we misschien 1 zak per week, de rest wordt gescheiden, ik kom daar ook niet zo vaak dus.
Verder luister ik niet of ik een zak wel of niet hoor vallen, zeker niet als ik druk ben en even snel een zak moet wegbrengen. Dit is ook geen beschreven procedure, en hoe moet dat dan met slechthorende mensen?

panter22
door panter22 Jan 15, 2019 om 09:20
6599 Antwoorden / Vragen

Als de volgende bewoner zo fatsoenlijk was geweest om even met de mileudienst te bellen dat er nog een zak in de container zat toen hij opengemaakt werd, dan was er niets aan de hand geweest.
De volgende bewoner wil niet voor andermans afval betalen.
Lost het op om de zak uit de container te vissen en op straat te gooien. Gezellige buren heb je.
Beetje flauw van de gemeente. Waarom zou je 1 zak in de container gooien en de zak met je naam en adres er buiten zetten.

EJ
door EJvL Jan 15, 2019 om 12:04
Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad, het storten van restafval is zo duur geworden dat men niet voor elkaar wil betalen, ik dacht ruim €2,- per zak.

Letterlijk en Juridisch gezien zal de gemeente wel gelijk hebben, maar er bestaat mijns inziens ook iets als overmacht, menselijkheid, wat niet wordt meegenomen in deze vind ik.

panter22
door panter22 - Jan 16, 2019 om 09:20
6599 Antwoorden / Vragen

Ik las net dat je dezelfde vraag ook op het forum van Radar hebt gesteld.
Wat wil je nu nog bereiken.
Het enige wat je had kunnen doen om je gelijk te kunnen krijgen, is na het antwoord op bezwaar, in beroep gaan bij de bestuursrechter.
Dat heb je niet gedaan. Voor jou is de zaak nu afgelopen.

EJ
door EJvL Jan 17, 2019 om 13:59
Antwoorden / 1 Vragen

Om zoveel mogelijk reacties van verschillende mensen te krijgen. Enerzijds of ik een zeurpiet ben of gelijk heb, anderzijds of er nog iets te doen valt op een of andere manier.

panter22
door panter22 Jan 17, 2019 om 14:11
6599 Antwoorden / Vragen

Als ik er nog eens over nadenk, dan werd de schuld volledig bij jou gelegd. Jij moest bewijzen dat je de betreffende zak in de container hebt gestopt. Dat bewijs kon je onmogelijk leveren. Je kon wel bewijzen dat je de container hebt geopend. Dan is het logisch dat je de zak er in stopt.
Wat kennelijk niet meespeelde, is dat de gemeente geen bewijs kan leveren dat de container 100% nauwkeurig werkt, Je zou verwachten dat als er een zak op of in het luik blijft steken, er een foutmelding komt.
Kennelijk is er tussen de container en de milieudienst geen communicatie.
Dus de gemeente heeft geen waterdicht systeem.
Speur een op het internet of je info over die containers kunt vinden.
Je hebt er zelf niets meer aan. Maar het kan een volgende bewoner ook overkomen,