di
door diemenees Apr 24, 2019 om 15:11
Huishouden & energie

Boiler-vervangen of alternatief?

ga binnenkort verhuizen naar een nieuw huis, appartement, koop. Warmwater is daar met een boiler, die ik tot heden nooit heb gehad. Zorgt voor warm water in keuken en douche.Het lijkt me een nogal energieslurpend ding (want dat water wordt steeds warm gehouden met elektra), dus ik vraag me af:
1.wat is de gemiddelde levensduur van een boiler (Daalderop)?
2.welke reële alternatieven zijn ervoor (element dat enkel verhit als dat nodig is?).
het is de bedoeling de flat snel gasloos te maken (wordt nu enkel nog gebruikt voor koken-CV is blokverwarming voor hele gebouw), dus een ouderwetse geiser valt af-en mag al niet meer worden geïnstalleerd?

19657 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 24, 2019 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoeveel liter is die boiler? Normaal gesproken zit daar een tijdschakeling op, zodat hij ‘s nachts opwarmt, op nachtstroom niet dat dat zoveel uitmaakt, en kan je hem vaak zelf, bijvoorbeeld tussen de middag zelf bijschakelen als dat nodig is.

Dus hij wordt, normaal gesproken, niet voortdurend op temperatuur gehouden.

En dan heb ik het over een boiler van zeg 80 liter.

Maar er zijn ook elektrische doorstromer.

lees eens hier.
https://www.stiebel-eltron.nl/nl/producten/warm_water/doorstromers.html

Ex
door Expansievatje - Apr 24, 2019 om 15:36
31 Antwoorden / 1 Vragen

Gemiddelde levensduur van een boiler is 15 tot 20 jaar.

energieslurper ?  Zonder energie wordt uw water niet warm .....

Kijk even of u een dubbeltarief meter heeft waardoor de boiler alleen tijdens het ( iets goedkopere ) laag-tarief kan worden opgewarmd, en hoeveel vermogen de boiler is.  Boilers tot 1000 Watt hoeven niet op een aparte elektrische groep, maar warmen langzaam op.  Boilers met meer vermogen ( 2200 Watt ) warmen sneller op, en hebben soms ook een extra schakeling waarmee de boiler normaal goedkoop opwarmt in de nacht, maar waarbij je overdag een booster aan kan zetten welke bij koud water ( boiler leeg ) toch snel kan opwarmer, welliswaar tegen normaal elektra tarief, maar goed.

in een apartement zal een zonneboiler of warmtepomp oid wel geen haalbare kaart zijn.   En deze zijn in ieder geval niet goedkoop in aanschaf., dus “ zuinig “ begint dan al met de aanschaf van een duur toestel.

En als je “ snel “ van het gas af wilt, en er is geen rookgaskanaal in je keuken, dan valt een geiser ook af.

Doorstroomverwarmers bestaan wel,  maar geven ( afhankelijk van kostprijs ) maar weinig water, en ook nog niet echt heet. DEze  apparaten zijn eigenlijk alleen maar geschikt voor een klein wastafeltje of spoelbakje in een pantry.

Ze hebben geen stilstandverliezen, maar als je wilt douchen kom je al snel op een 3~ fasentoestel uit.   Niet goedkoop in aanschaf, en je groepenkast moet ook nog eens aangepast worden, met mogelijk ook nog een zwaardere hoofdzekering ( met hogere vaste maandlasten als gevolg )

Al met al is handhaving van de bestaande boiler het goedkoopst.   En , des te groter de inhoud van de boiler, des te langzamer koelt deze af.

Bij vernieuwing is een geiser het goedkoopst in aanschaf, mits uw installateur een keukengeisertje wil plaatsen zonder aansluiting op een schoorsteen. Als er geen schoorsteen is, en een open geiser geen optie, dan toch maar een nieuwe boiler ...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 24, 2019 om 15:50
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Een aantal opmerkingen, deels kort in samenhang met al gegeven antwoorden:

1. verwarmen via electra in plaats van via gas is goedkoper mits:
2. u rekening houd met het feit dat u, naar ik aanneem,  de boiler kunt instellen dat die vooral warm water levert op momenten dat u dat nodig heeft en dus bijv. niet gedurende de gehele nacht, u kunt dus regelen dat het water niet constant op maximale temperatuur wordt gehouden.

3. m.b.t warm water in de keuken kunt u overwegen een kleine boiler aan te schaffen die dan onder het aanrecht wordt geplaatst.

aurora1
door aurora1 - Apr 24, 2019 om 16:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Efficiënt met warm water omgaan, op de ketel zal een knop zitten voor verschillende temperaturen en in de meterkast een “kastje” met een rode en een groene knop. Als u de groene knop indrukt warmt de boiler alleen tussen 23.00 uur en 07.00 uur op en in het weekend en op feestdagen 24 uur op voordeliger stroom.
Mogelijk moet u het abonnement van de verkoper overnemen, regel dat goed. De boiler zal huur zijn die tussen de 12-15 euro per maand is.
Zo’n Daalderop zal zeker 20-30 jaar meegaan.
U kunt eventueel die boiler laten weghalen (door de verkoper laten regelen?) en zelf een boiler aanschaffen wat nmm op den duur voordeliger zal zijn.

he
door henkie.penkie Apr 27, 2019 om 19:49
149 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een kastje met een groene en een rode knop hebt dan dient deze voor de boiler extra in te schakelen buiten de tijden van 21.00 tot 07.00 uur dit is alleen in de provincies Zeeland- Noord-Brabant en Limburg in de overige provincies is dit tussen 23.00 u en 07.00 u en in het weekend is dit van vrijdagavond tot maandag morgen respectievelijk van 21.00 u tot 07.00 maandag morgen en van 23 u tut 07.00 u deze laatste tijden gelden ook op zon en feestdagen zodat je gebruik kun maken van het piek en dal tarief. Het in en uit schakelen van dit kastje gebeurt door de netwerkbeheerder en hoef je hiervoor geen extra stroom voor te betalen als alleen voor het water op te warmen. Het in en uitschakelen gebeurt via een relaitje dat in het boiler kastje zit ingebouwd.en dit staat tevens inverbinding met de drukknopjes Groen (in) en Rood (uit). Soms hangt en nog vaak in oudere woonhuizen een extra kastje bij een zogenaamd Frequentie kastje dit dient om je electriciteits meter om te schakelen voor het piek en dal Tarief en dient dan ook tevens om het relaitje in te schakelen zodat de boilet gaat opwarmen, het nadeel is dat dit als het dal tarrief is ingeschakeld dat je dit niet kan uit zetten , maar je kunt wel de groepen schakelaar die op dit kastje zit om de boiler uit te schakelen . Als er een storing in zit. In woonhuizen gebouwd 2000 hebben deze frequentie kastjes niet meer en is er in de Netwerkkabel een extra draad in meegevoerd om de elektriciteit-meter en het boiler-kastje om te schakelen.
Ook een elektrische boiler heeft een Thermostaat zodra deze is opgewarmd en op temperatuur is schakeld de thermostaat de boiler uit. Er zijn ook boilers in de handel met een extra schakelaar ingebouwd in het aansluitkastje van de boiler zelf. Dit noemen ze een tweespan boiler en deze schakelaar dient om de boiler binnen een tijd van 2 uur weer volledig op te warmen, hiermee schakel je een extra verwarming element mee in .Let wel op je dient dan ook de groene knop in te drukken als het dal tarief nog niet is ingeschakeld en zal deze stroom op het piek tarief geregistreerd worden.

he
door henkie.penkie Apr 27, 2019 om 20:06
149 Antwoorden / 0 Vragen

Kom je in een woning te wonen die na 1 juni 2018 is gebouwd, dan heb je grote kans dat er energie-zuinige maatregelen zijn genomen en dat er een warmtepompboiler aanwezig is en die kunnen uit verschillende varianten van het aantal liters zijn .Deze maken gebruik van de warmte die in je woning dan aanwezig is of van buiten af en warmen het water op tot een temperatuur tussen de 50 en 55 graden op en wordt dit bij verwarmd door middel van een element tot een temperatuur tot ± 62 graden om zo de legionella bacterie tegen te gaan.Deze warmtepomp maakt gebruik van electrische energie en is in combinatie met zonnepanelen die electrische energie opwekken ideaal. Ook kun je combinatie warmtepompen krijgen voor zowel verwarming als warmwater. Tegenwoordig.

ro
door ron503 - Apr 24, 2019 om 17:32
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De boiler is al aanwezig dus investeren in een warwater voorziening valt al af. Als de capaciteit voldoende is dan hoeft de boiler overdag niet warmgehouden te worden en is zo ingesteld dat die s'nachts gaat opwarmen. Als het warme water geheel gebruikt is dan duurt het opwarmen langer dan als de boiler nog warmwater bevat. Zoek eens op internet op de werking van een boiler dan wordt u al een stuk wijzer. U kunt het stroomverbruik zelf bepalen want als u zuining met warmwater omspringt dan hoeft de boiler minder op te warmen en u bespaard ook nog eens water.

mo
door mof - Apr 26, 2019 om 13:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een boiler is niet per definitie energieslurpender dan apparaten die instantaan verwarmen. Als de voiler froot genoeg is en voldoende goed geisoleerd is dan kost het slechts energie wanneer die gevuld wordt. En maar heel weinig om bij te houden. In het algemeen is het een stuk minder efficient om water met bijvoorbeeld een geiser te verwarmen, veel meer warmte verliezen.

Iv
door Ivo W Apr 28, 2019 om 09:08
729 Antwoorden / Vragen

Zelfs de nieuwste Daalderop boilers hebben stilstandsverliezen van zo'n 500 kWh per jaar. Dat de boiler alleen op een bepaald tijdstip opwarmt, heeft nauwelijks invloed op de stilstandsverliezen. Het water in de boiler is buiten die opwarmtijden immers ook warm en zal dan dus ook gewoon langzaam aan temperatuur verliezen .

bharmsen
door bharmsen - Apr 26, 2019 om 13:36
32 Antwoorden / 2 Vragen

Ga vast wennen aan het douchen zonder warmwater te gebruiken je zult zien het went zeer snel.

ko
door koos_2 - Apr 26, 2019 om 15:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er is een zeer goed alternatief. de doorstroom boiler. deze worden in Duitsland zeer veel gebruikt.
Is een apparaat van ongeveer een schoenendoos grote. verwarmt het water alleen als er vraag is. Zijn verschillende type voor keuken of douche.
Krachtstroom is gewenst, maar dit zal het probleem niet zijn.

1paul
door 1paul Apr 26, 2019 om 16:16
3134 Antwoorden / 0 Vragen

in duitsland gaat iedereen over op gas als het ff kan!!!

krijgen ze zelfs subisidie voor!!!

jo
door jorisw Apr 27, 2019 om 22:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@1Paul: wel het volledige verhaal vertellen: ze gaan aan het gas om van het veel vervuilendere olie af te gaan. In Duitsland wordt al veel meer elektriciteit opgewekt met wind- en zonneenergie dan bij ons.

costnix
door costnix Apr 27, 2019 om 23:08
2874 Antwoorden / 1 Vragen
Iv
door Ivo W Apr 28, 2019 om 09:12
729 Antwoorden / Vragen

Doorstroomverwarmers zijn in Nederland geen goed alternatief. Om lekker te kunnen douchen met een waterbesparende douche (7 liter/minuut) heb je al zo'n 12 tot 15kW warmte nodig. Dat gaat op een Nederlandse 1x35A huisaansluiting niet werken en ook 3x25A is daar eigenlijk niet geschikt voor. Met een aansluiting van 3x35a kan je zo'n doorstromer wel gebruiken, alleen dan gaan je kosten voor vastrecht met 700 euro per jaar omhoog. Dat is ook geen reële oplossing.

Alleen als je weinig comfort- Eisen hebt aan de douche, zou je het met een 11kW doorstromer op een 3x25A huisaansluiting kunnen proberen.

1paul
door 1paul - Apr 26, 2019 om 16:15
3134 Antwoorden / 0 Vragen

verwarmen met electra is altijd duurder dan verwarmen met gas, gas heeft nu eenmaal een hogere opbrengst...

denk er nog eens over na voor je besluit gasloos te gaan zou ik zeggen...

waar nu een boiler hangt kan ook een ketel hangen voor het verwarmen van je water mits je de aan en afvoeren van de gassen goed kunt regelen, informeer bij de VvE wat wel en niet is toegestaan en nodig een installateur uit om de mogelijkheden te bekijken...

costnix
door costnix Apr 26, 2019 om 17:06
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De flat gaat van het gas af, dus een gasboileris geen verstandige investering.

jo
door jorisw Apr 27, 2019 om 22:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Totaal niet relevant. De beschikbaarheid van fossiele brandstoffen is eindig dus we moeten sowieso op alternatieven overstappen.

costnix
door costnix Apr 27, 2019 om 23:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat wordt dan koud douchen.

1paul
door 1paul Apr 29, 2019 om 16:05
3134 Antwoorden / 0 Vragen

ik lees flat en gebouw, ik ga er vanuit dat TS de flat zelf gasloos wil maken en niet dat het gebouw gasloos word, als ie goedkoop wil stoken, verwarmen, is een eigen toestel op gas nog altijd het voordeligst op dit moment...

TS vraagt of of een geiser geinstalleerd mag worden, hier kan enkel de VvE dan wel verhuurder antwoord op geven en een installateur zal vervolgens moeten kijken of het mogelijk is.

of de vraag is niet duidelijk gesteld of jullie lezen niet echt heel goed...

marita5
door marita5 - Apr 27, 2019 om 09:38
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Diemenees ,

Het antwoord van @tijger1 is juist .
Ik heb hier een boiler 80 liter ( allemaal in het gebouw ) van Daalderop al 22 jaar , niks mis mee , energieslurpend is deze boiler helemaal niet .
De boiler schakelt s`avonds om 21.00 vanzelf in , om het water op te warmen .

ma
door malty - Apr 27, 2019 om 09:46
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Waneer de boiler nog goed werkt niks veranderen, gewoon de bestaande boiler blijven gebruiken, er is geen goed(koop) alternatief met hetzelfde comfort.

Iv
door Ivo W - Apr 28, 2019 om 09:18
729 Antwoorden / Vragen

In gebruik de goedkoopste oplossing is een warmtepomp-boiler. Deze wordt geplaatst een ventilatiekanaal. De boiler gebruikt warme ventilatielucht uit de woning, haalt daar energie uit en de lucht verlaat dan ijskoud de woning. Intussen wordt de warmwater voorraad opgewarmd tot ca 50-55 graden. Één keer per week zal een elektrisch verwarmingselement de boiler opstoken naar 60-65 graden. Dit om legionellla besmetting te voorkomen.

Het energieverbruik van een warmtepompboiler is een factor 2,5 tot 3 lager als van een normale elektrische boiler. Je moet alleen wel een ventilatie kanaal beschikbaar hebben op de plek waar je de boiler wil plaatsen.

ro
door ron503 - Apr 28, 2019 om 10:18
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een warmtepomp boiler is in aanschaf nog duur en of zo'n apparaat wel doet wat die moet doen is onzeker omdat de techniek nog in de kleuterschoenen staat. De huidig geplaatste boiler zal bij intensief gebruik 1200 tot 1500 Kwh op jaarbasis aan elektra gebruiken maar dat elektra gebruik is puur theoretisch. Een boiler is te vergelijken met een joekel van een themoskan maar veel beter geisoleerd en kan daardoor het water langer op temperatuur houden. Als de watertemperatuur in de nacht zeg 50 graden is dan warmt de boiler het water op tot de ingestelde temperatuur en zal daar een kortere tijd voor nodig hebben dus ook minder elektra gebruiken. Een doorstroomboiler warmt koud water op als er om gevraagt wordt en het elektra gebruik kan in korte tijd tot wel 27 Kwh oplopen en niet zomaar te plaatsen tenzij er een 400 volt krachtstoom aansluiting aanwezig is. Er zijn wel 230 volt varianten verkrijgbaar maar of die voor douchen of het vol laten lopen van een bad geschikt zijn durf ik te betwijvelen. De warmwater voorziening zoals die nu in de woning aanwezig is, is de meest goedkope voorziening en pas als de boiler werkelijk aan vervanging toe is een afweging maken omtrent de vervanging van de boiler.