sanvw
door sanvw Aug 5, 2008 om 22:40
Huishouden & energie

Bouwvocht en glasweefselbehang

Ik ben benieuwd hoe het tegenwoordig zit met nieuwbouwhuizen en bouwvocht. Ons nieuwe huis wordt volgend jaar juli (2009) opgeleverd en ik zou graag glasweefselbehang of structuurverf op de muren willen. Heeft het eerste (glasweefselbehang) nog grote kans op scheuren in verband met bouwvocht, of kan dit zo aangebracht worden?

De muren worden namelijk behangklaar (dus gestuct) opgeleverd.

Dank voor de respons!

18828 4 Rapporteer

ca
door calimer - Aug 6, 2008 om 14:36
96 Antwoorden / 11 Vragen

Behangklaar is overigens iets anders dan gestuct. Bij behangklare muren krijg je dan wel grotendeels gladde muren, maar slechts de randen van bouwblokken zijn dichtgesmeerd, de rest kijk je nog gewoon op de grijze beton. Inclusief gaatjes, wat gaat zuigen als de pest als je er zonder voorstrijkmiddel iets tegenaan gaat plakken. Voor gestucte wanden door je hele woning moet je doorgaans bijbetalen. Er zit nog vocht in de woning, dus je hebt altijd kans op scheuren, zeker het eerste jaar. Vraag is of je wilt wachten met je definitieve behang of structuurverf, of eerst iets goedkoops tijdelijks opbrengt. (niet leuk met je mooie nieuwbouwhuis maar ja) Iig niet meteen laten stucen of spuiten, dat gaat geheid scheuren. met structuurverf (als je wat bewaart) kun je het wel bijwerken.

ridder_1
door ridder_1 - Aug 7, 2008 om 10:13
376 Antwoorden / 8 Vragen

ieder nieuwbouwhuis heeft gemiddeld nog 20 - 25 % vocht in de woning. dit is echter wel afhankelijk of uw huis dak en glasdicht werd gemaakt in de winter of zomerperiode. in juli 2009 gaat u theoretisch dus een goede tijd in (glasdicht circa april 2009 ?) maar met de regen in de afgelopen periode van 2008 is dit ook geen goede garantie. door de bouwstoffen van de wanden (gips en kalk) en de zandcementdekvloeren bevatten deze ondergronden dus van nature al veel vocht. door het binden van de kalk en cement ontstaat hydratie waarna langs natuurlijke weg het overtollige vocht gaat verdampen. Theoretisch duur het een stookseizoen (circa 12 maanden) voordat het vochtgehalte is gedaald tot een aanvaarbare circa 2%. Vandaar dat vroeger veelal goedkoop bouwbehang werd geplakt, die eventuele vochtophopingen redelijk kon verdragen (sponseffect) en veelal gele tot zelfs bruine vochtplekken opleverde.

In de huidige tijd wordt veelal gezegd "zet er een heteluchtkanon in", maar dit is totaal verkeerd omdat er u er extra vocht (waterdamp uit de koude omgevingslucht) wordt ingeblazen !!

Glasweefsel is een natuurproduct (natuurvezel met een kunstofvezel in een bepaalde structuur (o.a. bekende ruitjes-of visgraad motief) bekende merken zijn Murlin, Brillux, intervos, Tasso, Relius, Scantex, caparoll of goedkopere afleidingen hiervan) Producten komen uit fabrieken in Duitsland of Scandinavie (goedkopere soorten uit spanje en italie)

Deze glasvezel is van nauture schimmelvrij, ademend en is scheuroverbruggend en afgewerkt met dampopen (latex)verf extra sterk (oorsprong derhalve op ziekenhuismuren) . Mits de ondergrond binnen redelijke termijn droogt is dit product zondermeer direct te plakken. Droogkrimpnaden en (haar) scheuren kunnen achter de glasweefsel ontstaan zonder dat het weefsel direct scheurt. Dit is dan ook het zeer grote voordeel van glasweefsel.

Wat wel een probleem kan zijn is de speciale glasweefsellijm. Deze speciale PVA acrylassetaat- lijm is zeer dampopen en eninzins alkaliachtig waardoor in een beperkte mate schimmelvorming wordt voorkomen.  U moet wel bedenken dat als de ondergrond is verzadigd met vocht er geen goede indringing van de lijm kan onstaan waardoor er op termijn onthechting c.q. minder fraai ogende blaasvorming in het glasweefsel kan ontstaan. Met glasweefsel kan het max. vocht% circa 5 - 7 % bedragen en derhalve meer dan de eerder genoemde 2%.

Als advies: toch proberen de muur zo lang mogelijk natuurlijk laten drogen met name direct boven het vloeroppervlak en in hoeken/nissen van de kamer. proefstukje maken of de lijm goed in de ondergrond kan dringen en er niet op blijft liggen. in geval van twijfel over het vocht% : plak een stuk doorzichtig (pedaalemmer)folie of schilderafdekfolie op de muur, plak alle 4 zijden goed en dubbel af met schilderstape of ducttape. Kijk na 24 uur of er condens (vocht) achter het folie is ontstaan (kleine condensdruppeltjes) zo niet dan kunt u glasweefsel plakken. zo wel dan toch maar wachten.

Uit mijn praktijkervaring weet ik dat te vaak en te veel glasweefsel direct wordt geplakt zonder voldoende op de droging te wachten. (nieuwe kantoorpanden en renovatiebouw) ik weet dat dit ook merendeels goed afloopt derhalve is glasweefsel plakken een activiteit met beperkte risico's (veel minder dan normaal papierbehangen)

Bedenk echter wel: als u te vroeg begint en er onthechting ontstaat u veel geld en extra werk krijgt om de boel te herstellen (glasweefsel is later moeilijk van de wand te verwijderen) of u moet de blazen met een dokterspuit gevuld met lijm injecteren en weer aandrukken op de muur.

TIP: probeer net voor de oplevering (in de afbouwfase) de uitvoeder of de nieuwbouwschilder met een vochtmeter op de wanden het vocht% te laten meten. Ze hebben zon meter standaard liggen en is 2 minuten werk !

succes !!

sanvw
door sanvw - Aug 27, 2008 om 14:13
32 Antwoorden / 9 Vragen

Wat te doen, wat te doen.

Ik wordt er een beetje draaierig van. Stucen is dus uit den boze (direct na de oplevering). Glasvezel kan dus nog wel, mits het vochtniveau niet te hoog is? Behang (normaal) is ook niet aan te raden en misschien komt een structuur verfje nog het beste uit de bus.

Toch?

juupke
door juupke - Oct 9, 2008 om 17:15
108 Antwoorden / 17 Vragen

Ik zou willen adviseren een vochtmeter (hygrometer) te kopen, zijn 2,5 eurie bij de doe het zelf zaak. Deze zijn wel wat minder nauwkeurig maar je kan peilen wat het vochtpercentage is.