mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Apr 10, 2021 om 12:25
Huishouden & energie

Bovenkant keukenkastjes schoonmaken?

Op de bovenkant van mijn keukenkastjes ligt een laag vettige stof. Begin gemaakt met schoonmaken (mrMuscle spray), maar dat schiet niet op. Zeer hardnekkig vuil. Iemand tips hoe je zoiets 'vlot' schoonmaakt?

16447 43 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - Apr 10, 2021 om 12:28
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Dasty van de Wibra. daar krijg ik alles schoon mee.

tijger1
door tijger1 - Apr 10, 2021 om 12:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad. Gele Dasty en het vliegt er af.

tenormin
door tenormin - Apr 10, 2021 om 12:34
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Hier nog eentje. Dasty bij... juist ;-) En een tip: legt u er na het schoonmaken keukenpapier of krant(en) op, scheelt heel veel lastige poetsbeurten.

tijger1
door tijger1 Apr 10, 2021 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage verwijderd]

Donuts
door Donuts Apr 10, 2021 om 12:54
1203 Antwoorden / 2 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage verwijderd]

tenormin
door tenormin Apr 10, 2021 om 13:40
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage verwijderd]

Donuts
door Donuts Apr 10, 2021 om 13:47
1203 Antwoorden / 2 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage verwijderd]

Topantwoord

th
door thieu - Apr 10, 2021 om 12:35
147 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe je dat schoonmaakt kan met van alles zijn. Maar hoe voorkom je dat het na een tijdje weer zo'n zooi wordt lijkt mij ook wel handig. Misschien oude kranten er opleggen? Dan hoef je alleen die maar weg te gooien en nieuwe er op.

mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Apr 10, 2021 om 12:58
34 Antwoorden / 51 Vragen

goede tip!

Topantwoord

simon55
door simon55 - Apr 10, 2021 om 12:36
1556 Antwoorden / 5 Vragen

St Marc ,  werkt uitstekend. Zelf gebruik ik dit , en met tien minuten heb ik alle vijf de bovenkastjes keurig schoon. verkrijgbaar bij bouwmarkten , enkele supermarkt .

Donuts
door Donuts - Apr 10, 2021 om 12:39
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Vlot schoonmaken kan alleen als je de bovenkant regelmatig schoonmaakt en niet 1x per jaar.

mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Apr 10, 2021 om 12:56
34 Antwoorden / 51 Vragen

een keer in de 10 jaar hier : )

Donuts
door Donuts Apr 10, 2021 om 12:57
1203 Antwoorden / 2 Vragen

In dat geval zou ik er een plamuurmes bij pakken.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Apr 12, 2021 om 14:15
1389 Antwoorden / 10 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage verwijderd]

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 10, 2021 om 12:42
16828 Antwoorden / 202 Vragen

En nog één : Ala gezegd door meerderen van ona : Dasty van Wibra maar mogelijk ook als alternatief: schoonmaakazijn met afwasmiddel en ietwat verdund met water.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 10, 2021 om 12:47
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mijnnaamwashaas,

In plaats van kranten zou ik een  gevouwen vuilniszak over de kastjes hangen zodat je geen zilvervisjes aantrekt in de keuken met krantenpapier.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 10, 2021 om 13:02
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Als u baking soda in huis hebt kunt u dat ook gebruiken.

Donuts
door Donuts - Apr 10, 2021 om 13:05
1203 Antwoorden / 2 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage verwijderd]

Donuts
door Donuts Apr 12, 2021 om 18:39
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Weer lekker kinderachtig bezig redactie! Of geen gevoel voor humor, kan ook natuurlijk.

gerbera
door gerbera - Apr 10, 2021 om 14:24
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Met zowat alle winkels dicht zal u best wel dreft in huis hebben. Gebruik dit royaal door goed in te smeren, laat dit enige tijd weken en neem met een vochtige doek af. Nog een tip, mocht uw afzuigkap boven de kastjes een aansluiting hebben controleer deze op mogelijke lekkage, normaal komt er alleen stof op de kastjes tenzij u geen afzuigkap gebruikt, Maar lijkt mij onwaarschijnlijk omdat dan de hele keuken vet zou moeten zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 10, 2021 om 21:20
1759 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

De CV ketel (als die in de keuken hangt) geeft ook stof af door verbranding van aardgas.

gerbera
door gerbera Apr 10, 2021 om 22:09
7358 Antwoorden / 14 Vragen

U gaat weer uit van aannames, weleens gehoord dat een CV ketel een gesloten circuit is dus er door verbranding niets vrij komt en zeker geen vet waarover de TS het heeft..

panter22
door panter22 - Apr 10, 2021 om 15:21
6599 Antwoorden / Vragen

Vloeibaar schuurmiddel op de ruige kant van een schuursponsje. Daarna met een doekje met Andy of een andere vloeibare reiniger nadoen.

aurora1
door aurora1 - Apr 11, 2021 om 01:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Autowash, remmenreiniger, ontvetter zoals de genoemde Dasty of van andere winkels, en als het schoon is kranten, keukenpapier oid op de kastjes leggen.

Autowash (wash and wax: https://www.action.com/nl-nl/p/klaro-autoshampoo/ ) is multifunctioneel, ook goed voor het fornuis, de badkamer, vloeren dweilen, kozijnen, deuren, etc. De goedkope versie van ca 1 euro van de Action is uitstekend voor deze klusjes.

rj
door rjw - Apr 11, 2021 om 12:10
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je Mr. Muscle ovenreiniger gebruikt of een andere? Met die ovenreiniger krijg ik het altijd perfect schoon. Ook al is het niet voor de bovenkant van keukenkastjes bedoeld. En in ieder geval een stuk minder giftig dan Dasty.

johanna66
door johanna66 - Apr 12, 2021 om 11:07
48 Antwoorden / 6 Vragen

Het wordt een saai verhaal. Ook ik gebruik hiervoor Dasty. Om te voorkomen dat ik binnen no time weer kan gaan schoon maken dek ik de kastjes af met kranten.

Topantwoord

Mikske10
door Mikske10 - Apr 12, 2021 om 11:23
10 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer eens Dubro keuken- of alles ontvetter.
Werkt prima.
Daarna keukenpapier of een stuk plastic op de kastjes leggen.

Dan hoef je het plastic de volgende keer maar eraf te pakken en weg te gooien.
Succes!

door 090729 - Apr 12, 2021 om 11:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

Met de trap erbij klimmen haha

frank en kaar kouwenhoven
door frank en kaar kouwenhoven - Apr 12, 2021 om 11:26
1 Antwoorden / Vragen

Wij doen al die vette klusjes met Dasty van de wibra, FF inlaten trekken en het vliegt eraf. Gasfornuis, velgen van je auto en ga zomadoor perfect spul

ru
door ruitenboer - Apr 12, 2021 om 11:30
64 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer het eens met Dasty.

Topantwoord

le
door leenpres - Apr 12, 2021 om 11:30
79 Antwoorden / 7 Vragen

Door het wat vaker  te doen lig er minder vuil.

Ma
door Marhok - Apr 12, 2021 om 11:36
2 Antwoorden / 1 Vragen

Idd Dasty ontvetter van de Wibra. Even sprayen in laten trekken en daarna makkelijk schoon te maken! En goedkoper dan HG.

lenyenfred
door lenyenfred - Apr 12, 2021 om 11:40
93 Antwoorden / 8 Vragen

Oude folders, papieren placemats en/of kranten er bovenop.
Wel regelmatig vervangen.
Schoonmaakprobleem is dan over.
Succes, Leny en Fred

fo
door foutjebedankt - Apr 12, 2021 om 12:00
16 Antwoorden / 3 Vragen

Eens in de twee weken schoonmaken kost geen moeite.

la
door lagerweij - Apr 12, 2021 om 12:13
31 Antwoorden / 1 Vragen

Heel simpel, leg boven op de schone keukenkastjes papier, dat absorbeert de vettige aanslag. Vet papier verwijderen en vernieuwen Eenkind kan de was doen.

Ah
door Ahah - Apr 12, 2021 om 12:14
5 Antwoorden / Vragen

elke week een doekje met afwasmiddel, daarna met heet water nogmaals afwassen.                         Als het viezigheid van maanden is, kun je beter eerst met een plamuurmes afkrabben. Doe maar een mondkapje op want dan zitten er veel bacteriën op.

jhogaarts
door jhogaarts - Apr 12, 2021 om 12:18
101 Antwoorden / 1 Vragen

Dasty vetoplosser werkt prima

Donuts
door Donuts - Apr 12, 2021 om 13:14
1203 Antwoorden / 2 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage verwijderd]

ro
door roitero - Apr 12, 2021 om 13:18
4 Antwoorden / 0 Vragen

Met Dasty, vliegt eraf, puur of verdund met water !

diumenge
door diumenge - Apr 12, 2021 om 13:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heeft iemand Dasty al getipt?

mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Apr 13, 2021 om 16:14
34 Antwoorden / 51 Vragen

zal ik dat eens proberen? : )

Topantwoord

ri
door rivana53 - Apr 12, 2021 om 14:11
1 Antwoorden / Vragen

Leg er na het schoonmaken een stuk keukenpapier op en je hoeft niet meer te boenen.

Thecla58
door Thecla58 - Apr 12, 2021 om 14:24
854 Antwoorden / 3 Vragen

Dasty en daarna aluminumfolie. Dat heb ik altijd op mijn gasfornuis liggen. Werkt als een tierelier.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 12, 2021 om 14:26
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Beste Mede Forum leden;

Als ik de kast bovenop met  Dasty of andere zooi ga soppen druipt alle  drab naar beneden!
De afhaal Chinees heeft breed plamuurmes en haalde het er droog in dikke laag af.

Dan  komt er niets in de kast eronder die toch ook netjes en schoon moest blijven!

Mijn overgrootmoeder had vroeger al  oude kranten op alle kasten en niet alleen de keuken liggen.
Alleen heb ik daar niets aan, lees nu digitaal en te kort  laptops om alle kasten af te dekken!

Wel moet je bij een krant,  deels dubbel gevouwen wel een gewichtje erop leggen voor niet wegwaaien.
Alleen moet je dat papier er gelijk wel nieuw opdoen en niet jaren later natuurlijk.
De gratis  huis aan huis krant is ruim voldoende voor alle kasten.

Dit  is weer eens een leuk van kastje naar de muur Topic.

Be
door Bemoei_Al - Apr 12, 2021 om 15:05
18 Antwoorden / 2 Vragen

Met Dasty en daarna krantenpapier er op leggen….

Ow ow…. was die raad al 86 keer gegeven? :-) :-) :-)

ro
door robschlosser - Apr 12, 2021 om 15:40
1 Antwoorden / Vragen

Heel simpel, goed schoonmaken en aluminiumfolie er op leggen. Succes verzekerd.

In
door IneS-H - Apr 12, 2021 om 17:12
4 Antwoorden / Vragen

Keuken ontvetter van Witte Reus

gallito
door gallito - Apr 12, 2021 om 17:25
479 Antwoorden / 66 Vragen

Rol na het schoonmaken van de bovenkant er dunne huishoudfolie over uit. Dit gaat het beste als de bovenkant nog een beetje vochtig is. Een volgende keer trek je zo de folie eraf en hoef je alleen nog maar eventuele randjes schoon te maken. Inderdaad werkt Dasty het beste.

Vroeger legden ze er kranten op, maar met folie zie je er niets van.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Apr 12, 2021 om 18:06
6599 Antwoorden / Vragen

Koop een pak reinigingsdoekjes. Elke week even kastjes bovenop schoonmaken. Er komt geen sop aan te pas en met 5 minuten ben je klaar.
Hoef je niet meer te wachten tot het een vieze vette bende wordt.
Je hebt toch een afzuigkap tegenwoordig. En dan zit nog alles onder het vet?

mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Apr 13, 2021 om 16:12
34 Antwoorden / 51 Vragen

nee, huurwoning zonder afzuigkap. Wel een luchtafzuigsysteem in het plafond, maar dat werkt natuurlijk niet zo goed als een afzuigkap.

on
door onthouden - Apr 12, 2021 om 19:42
27 Antwoorden / 0 Vragen

Mijnnaamwashaas23,

Ik doe het met keukenreiniger van kruidvat.
Heb een lege spraybus half gevuld met keukenreiniger en de helft water, even schudden en sprayen maar.
Bovenkant kast ingespoten even uitsmeren, 3 minuten wachten afnemen met schoon water, en klaar ben ik.

Als je de bovenkant van je keukenkastje schoon is leg er een paar kranten op, scheelt je een hoop schoonmaakwerk, heb ik ondervonden.
Bij de volgende beurt, kranten eraf, even afsoppen, als het weer droog is, nieuwe krant erop, en je bent klaar.

re
door red1 - Apr 12, 2021 om 19:53
329 Antwoorden / 1 Vragen

al eens gehoord van wasbenzine? gat prima

Topantwoord

Su
door SuzeLize - Apr 12, 2021 om 20:09
1 Antwoorden / Vragen

Als je het schoon hebt kun je er een tafelloper bovenop leggen. Heb zelf een mooie brede bij de kringloop kunnen scoren: ideaal. Ding af en toe in de was en klaar weer.