Bezorde moeder
door Bezorde moeder Feb 3, 2023 om 11:10
Huishouden & energie

Broer staat ingeschreven bij broer huurhuis. Kan hij medehuurder worden

Broer staat ingeschreven bij broer in zijn  huurhuis. Kan hij medehuurder worden?

2277 11 Rapporteer

marita5
door marita5 - Feb 3, 2023 om 11:32
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo bezorgde Moeder ,

Samenwonen met een bekende of een familielid .

Trekt een bekende of familielid bij u in huis? Dan is het verstandig met de verhuurder te overleggen of diegene medehuurder mag worden. Voorwaarde is dat de woning het hoofdverblijf is van de andere persoon en dat degene samen met u een duurzame, gemeenschappelijke huishouding heeft.

Medehuurderschap aanvragen?

Voldoet u aan de bovenstaande voorwaarden? Dan kunt u uw verhuurder vragen of u medehuurder mag worden. Stuur een aangetekende brief waarin u de verhuurder vraagt u op het huurcontract te zetten.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.das.nl/wonen/huurwoning/huurovereenkomst/medehuurder-worden

mahadma
door mahadma - Feb 3, 2023 om 11:45
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Als dit verzoek geaccepteerd wordt door de verhuurder, zult u wel kosten krijgen voor wijziging contract, eerder hier een vraag gezien waarbij iets van € 150 werd berekend.

Verder lijkt het mij verstandig om de totale woonlasten 50 50 te delen en dit goed uit te rekenen op papier om problemen te voorkomen.

Ja
door JannyBoe - Feb 3, 2023 om 12:17
515 Antwoorden / Vragen

Wij hebben in dezelfde situatie geen kosten berekend gekregen door onze woningbouwvereniging voor een dergelijke wijziging.
Blijkbaar heeft elke verhuurder elk eigen voorwaarden.

rj
door rjw Feb 3, 2023 om 14:19
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Gelukkig wel. Je wilt toch niet dat alles van boven af wordt opgelegd.

sw
door swat1500 - Feb 3, 2023 om 14:00
3777 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals al aangegeven is dat onder omstandigheden mogelijk. Het is alleen geen recht. De verhuurder mag dus het het verzoek weigeren.

Mabelle
door Mabelle - Feb 3, 2023 om 15:40
420 Antwoorden / 1 Vragen

Die vraag moet je stellen aan de verhuurder, dan krijg je zo het antwoord van ze.

atlas1302
door atlas1302 Feb 3, 2023 om 17:53
341 Antwoorden / 13 Vragen

Wat zal het antwoord dan zijn denkt u? Want dat willen we nu juist graag weten hoe dat zit! u bent specialist op dit gebied, dus ben er erg benieuwd naar.

ltmvz
door ltmvz - Feb 3, 2023 om 17:33
949 Antwoorden / 18 Vragen

Ook hier werd geen geld gevraagd door de woningstichting.

Ik denk wel een minimale veblijfsduur van de medehuurder. (Is lang geleden).

atlas1302
door atlas1302 - Feb 3, 2023 om 17:50
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het lijkt me wel krom, je laat iemand bij je inwonen die nergens op een wachtlijst heeft gestaan. Eenmaal binnen... een verzoek om medehuurder te worden. Er zitten dus wel haken en ogen aan, en zal nooit hoofdbewoner worden.
Hoofdbewoner zal dan ook extra inkomsten hebben uit huur van medehuurder. Hoe dat allemaal verder zit, en wat er meer bij komt kijken...het is wel iets lijkt me om over na te denken.

Ja
door JannyBoe Feb 3, 2023 om 19:31
515 Antwoorden / Vragen

Als je medehuurder bent heb je dezelfde rechten als de hoofdhuurder.
Stel dat de hoofdhuurder komt te overlijden dan kun je als medehuurder in het huurhuis blijven wonen.

atlas1302
door atlas1302 Feb 3, 2023 om 21:04
341 Antwoorden / 13 Vragen

Hoofdhuurder of hoofdbewoner, lijkt me niet dezelfde rechten. maar ik kan het helemaal mis hebben, ik weet er te weinig van.

Ja
door JannyBoe Feb 4, 2023 om 10:59
515 Antwoorden / Vragen

Klik anders even op de link ATLAS1302 voor juridische info hierover.
Als ervaringsdeskundige heb ik ook de status van medehuurder in ons huis gekregen.

getty
door getty - Feb 3, 2023 om 17:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Met de info die u nu geeft is daar niets over te zeggen

Doe een officieel verzoek bij de verhuurder, dan krijgt u een antwoord.

richard83
door richard83 - Feb 3, 2023 om 19:55
386 Antwoorden / 28 Vragen

Ik zat ook in een vergelijkbare situatie(dan ouders) Was bij mij binnen 2 weken zo geregeld.

getty
door getty Feb 3, 2023 om 20:07
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De precieze situatie is onbekend en dus niet te vergelijken.

richard83
door richard83 Feb 3, 2023 om 20:12
386 Antwoorden / 28 Vragen

Weet ik ook wel. Wis niet hoe ik het persies moest zeggen!!!

1paul
door 1paul - Feb 4, 2023 om 11:10
3141 Antwoorden / 0 Vragen

dit zul je voor moeten leggen aan de verhuurder, deze moet daarmee akkoord gaan.

Bezorde moeder
door Bezorde moeder - Feb 4, 2023 om 12:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Qua inschrijving als woning  zoekende is er geen probleem. Hij staat al 7 jaar ingeschreven. En in oktober woont hij 2 jaar bij zijn broer.
Het probleem ligt bij het feit dat zijn broer met zijn vriendin een koophuis hebben gekocht, april, en hij dus net die 2 jaar niet heeft behaald. Dit, in jaartal, oudere appartement is helemaal gestript en opnieuw opgebouwd. Zou het natuurlijk fijn vinden als mijn jongste zoon er kan blijven wonen.

Bezorde moeder
door Bezorde moeder Feb 4, 2023 om 12:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen alvast bedankt voor zijn of haar reactie.