sh
door sherman Mar 24, 2007 om 23:11
Huishouden & energie

Brommend geluid transformator en dimmer

Kan iemand mij helpen?

Ik heb een halogeen lamp gekocht( geen goedkope) en een logie ritmische dimmer, aangesloten en nu bromd de lamp en de dimmer

Heef iemand een idee om van dat gebrom af te komen?? Het is een irritant brommend geluid

Eerst zeten er 10watt lampjes in dacht dat het daaraan lag dus 5 watt erin gedaan, maar blijft brommen.

Alvast bedantk voor de genomen moeite om mij te helpen.

Groet,Angela

35085 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 23:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

De halogeen lamp is vermoedelijk uitgerust met een transformator.

De dimmer is hoogstwaarschijnlijk alleen geschikt voor normale gloeilampen, en niet voor lampen die via een transformator op het lichtnet worden aangesloten.

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor je reactie!!

De dimmer is speciaal voor halogeen lamp geschikt. de eerste dimmer die wel hadden was alleen voor gloeilampen inderdaad maar hebben dat vervangen en hoopte dat het gebrom hierdoor weg zou gaan, maar helaas het gebrom blijft

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 00:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sommige trafo's willen door hun constructie (fout) weleens brommen op die 50 Hz die ons stroomnet nu eenmaal levert.
Een zeldzame toevalstreffer lijkt het dat ook die dimmer bromt want vaker is het zo dat een trafo en dimmer ingebouwd in een (staande) lamp met halogeenverlichting die hele lamp die bromtoon niet alleen veroorzaakt maar waar aan de stang ook die brom voelbaar is.

Waren het geen losse onderdelen maar één samengestelde constructie met die lamp en heeft u dit in zijn geheel pasgeleden gekocht dan zou ik hem gaan omruilen zonder boos te worden op de desbetreffende winkelier omdat nit verschijnsel nu eenmaal af en toe voor komt.

Een voorbeeld; drie spaarlampen gekocht bij IKEA van hetzelfde wattage, uit dezelfde bak maar één van die drie bromt en de andere absoluut niet!

Het is de wisselspanning van 50 Hz die brommen van elektraonderdelen mogelijk kan maken.

Winkeliers, zeker die ook lampen verkopen kennen hoogstwaarschijnlijk dit effect.

En......... 't Was geen moeite hoor.

'k Zat toch al op m'n nest en heb dus geen meter hoeven om te vliegen.

De Vrije Vogel.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 00:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan zijn dat de transformator in de lamp niet deugt en dat de metalen kern van de transformator daardoor een te luide brom afgeeft. Er zijn ook elektronische transformatoren (lichter van gewicht).
De dimmer moet geschikt zijn voor het juiste type tranformator.
Ga naar een goede lampenwinkel en daar moet men u exact kunnen uitleggen wat de oorzaak van de (te harde) brom is.
Een lichte brom zal echter waarschijnlijk niet geheel te voorkomen zijn, ook niet bij gebruik van een goede dimmer.

Zie ook onderstaande link:

Dimmen van
verlichting

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 08:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij lampjes van te laag wattage werkt een elektronische trafo niet.Probeer het met lampjes van 20/35 wat dan zal het wel over zijn.

sucses AK

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 08:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

trafo moet dimmer zijn.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

de dimmer zit na de trafo bij te geringe afname ontstaat er te veel inductie wat het gebrom veroorzaakt. soms zit er 150 watt in. dus weet wat u moet doen. dan is het probleem opgelost

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

ps wel halogeen lampen dus

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

transformator kan 210 Watt aan er zitten 16 halogeen lampjes aan dus met 10 watt is dat 160 watt dus dat moet de tranformator aan kunnen. Nu zitten er 5 watt in dus 80 watt en dan bromt de lamp ook bij als hij vol uit staat, wat niet het geval was met de 10 watt lampjes. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegt.

Groetjes

Angela

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 11:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de aankoop kon ik kiezen tussen 5 of 10 watt lampjes.

Als het 20 of 35 watt wordt dan kan de transformator het niet aan denk ik die kan 210 watt hebben.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begin ook het vermoeden te krijgen dat de transformator het niet goed doet.

Gr,

Angela

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik bedoel dus juist dat hij te licht belast word. het kan ook nog anders maar dat word wel erg technisch dan moet u er een condensator overheen zetten maar roep dan hulp in. het gebrom is gewoon het magnetisch vel wat er om heen hangt. dus een inductie.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hè,hè, beste heer Grindweg,

eindelijk toch één die een zinnige bijdrage levert van inderdaad kan inductie deze brom veroorzaken door een niet al te deugdelijk ontwerp of (fabrieks) montage.

Het lijkt mij overigens nog steeds dat de vraagsteller het heeft over een (staande) lamp waar de travo bij is ingebouwd.

kortom, een kwestie van garantie naar mijn mening.

De Vrije Vogel

En overigens heer Grindweg, hou een stukje gras langs de rand vrij.
't Loopt voor mij wat makkelijker.
En hé, niet gooien met diepvrieskuikens!
Au!

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo grootvader het jacht tijd perk is nog gesloten dus er is hoop. maar ik zie bij de meesten lampen juist het regel gedeelte buiten de lamp.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Als het een staande lamp betreft (zoals ik hier al voorbij heb zien komen) met ingebouwde dimmer zou ik inderdaat terug gaan naar de leverancier en vragen om garantie. Als het een inbouw dimmer betreft kan het, zoals hier al eerder uitgelegd, aan de dimmer liggen. Er zijn drie verschillende soorten basisprincypes waarmee een dimmer gemaakt kan worden. Hiervan worden twee princypes het vaakste gebruikt. Een manier is door middel van een weerstand, zeg maar een potmeter, en de andere manier is door middel van faseaansnijding.

De dimmer met faseaansnijding is geschikt voor het dimmen van spots welke achter een trafo geplaatst zijn. Soms kan een dimmer met faseaansnijding niet goed gefilterd zijn, waardoor er hogere harmonischen ontstaan, hierdoor ontstaan er allerlei geluiden in gewikkelde elementen, zoals een motor of trafo. Dit zijn vaak brom geluiden van een relatief hogere toonhoogte. Dit kan voorkomen worden door een filter te plaatsen op de uitgang van de dimmer, of door een goed gefilterde dimmer aan te schaffen.

Een andere type brom die kan ontstaan is van een relatief lagere toonhoogte, deze brom komt voor in trafo's als de lamelering in de trafo niet goed geperst is of als de willkelingen in de trafo niet helemaal goed zijn. Als er dan een niet-zuivere sinus de trafo ingestuurd wordt (dimmen met faseaansnijding) dan gaat de trafo vaak nog meer lawaai maken. Als de lamelen erg los zitten wordt een een spanning geinduceerd welke een andere frequentie heeft dan de "normaal" geinduceerde spanning. Dit veroorzaakt dan ook lawaai in de dimmer.