ro
door roymarja Feb 18, 2018 om 12:05
Huishouden & energie

Brommende LG koel/vries combinatie

Uitgerekend op basis van een Consumentengidstest, waarin de koelkast o.a.qua geluidsniveau heel aardig scoorde, kochten wij een week geleden de LG GBB59SWFZB.
Wat hebben we daar een spijt van!
We zijn er ons van bewust dat moderne koelkasten allerlei geluidjes produceren maar dat een compressor zich dermate brommend presenteert, hadden we nooit kunnen bevroeden.

Gek genoeg vind ik vele soortgelijke  hits op het Web maar de meeste uit 2010 en 2011.......!
Kunnen recente LG-eigenaars onder jullie onze bevinding wellicht beamen?

Er is een servicebezoek van CE Repair ingepland maar het antwoord zal ongetwijfeld rethorisch zijn: "stand van de techniek mee leren leven".

De kast gaat, nee: moet, weg , dat staat o.i. vast.
Maar de opvolger, een Bosch en ruim twee keer zo duur, kan door de winkelketen niet geleverd worden.

Vraag: hoe zien jullie mijn recht op inname door de leverencier  op grond van het geluidsniveau?
Dank voor het meedenken!

11491 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 18, 2018 om 12:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Staat het ding wel waterpas? Niet per ongeluk ergens tegenaan?

ro
door roymarja Feb 18, 2018 om 12:13
27 Antwoorden / 18 Vragen

Staat i.d.d. waterpas. pootjes/wieltjes zelfs met viltjes er onder.
Kast staat vrij.
B..t.w.: voorganger was een dure Liebherr waarmee niets dan ellende mee ervaren.
Vandaar onze vlucht naar een goedkope Koreaan....

tijger1
door tijger1 Feb 18, 2018 om 12:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens de beschrijving heeft hij een geluidsniveau van 37 Db. Dus stil.

ro
door roymarja Feb 18, 2018 om 12:27
27 Antwoorden / 18 Vragen

Klopt!  maar een Db-waarde zegt niets over hoe een geluid wordt ervaren

tijger1
door tijger1 Feb 18, 2018 om 12:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, de een vindt iets storend en de ander niet. Ik heb een Bosch en hoor hem niet, maar dat kan ook aan mijn oren liggen.

U zou mijn Bosch dus ook als hinderlijk kunnen ervaren,

Cookies
door Cookies - Feb 18, 2018 om 12:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik lees hier eenzelfde klacht https://www.koelkaststore.nl/product-reviews/713416/lg-gbb59swfzb.html

Maar ja, verschil moet/mag er zijn tussen een koelkast van 400 euro of eentje van 1000 euro. Is het niet het handigst een koelkast uit te zoeken die de verkoper wel kan leveren?

ro
door roymarja Feb 18, 2018 om 12:24
27 Antwoorden / 18 Vragen

Bedankt! Gedeelde smart is halve smart.
Wij hebben overigens nog het volle pond (€ 539,--) betaald, hóór....
Volgens de zeer lange testtabel van de CB is er zeker geen causaal verband tussen prijs en geluidsniveau.
Hele dure kasten scoren daarin belabberd qua geluid en omgekeerd.
Vandaar onze wens niet lukraak een kast aan te wijzen maar ons te houden aan de testresultaten.
De bewuste Bosch (KGF39PI45) scoort een 10 voor geluid en de gewraakte LG: 8,8

diumenge
door diumenge Feb 18, 2018 om 12:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@roymaria, dan ga je de bosch waarschijnlijk ook horen en je er aan ergeren... mits de test van de CB klopt en de LG niet defect is.

Cookies
door Cookies Feb 18, 2018 om 12:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sorry, maar ik hecht geen enkele waarde aan CB testen. Scores van de CB zijn voor mij dus geen reden om iets wel/niet te kopen.

marita5
door marita5 - Feb 18, 2018 om 12:32
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Roymarja ,

Lees eens de handleiding , pagina 29 .

getty
door getty - Feb 18, 2018 om 12:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Vraag: hoe zien jullie mijn recht op inname door de leverencier  op grond van het geluidsniveau

Minimaal, tenzij het geluid een gevolg van een defect is.

vu2615
door vu2615 - Feb 18, 2018 om 12:54
81 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo,

Bij ons in de keuken staat een Samsung koel/vrieskast. Deze had ook weinig lawaai totdat ik er noodgedwongen tijdelijk een magnetron boven op zette. Na plaatsing van de magnetron ontstond er paneelresonantie, een goed waarneembaar brommen. Na verplaatsing was dit probleem opgelost. Vraag is dus: staat de koelkast nergens tegen aan of staat er iets op?

Met vriendelijke groeten,

Everhard Goos

marita5
door marita5 Feb 18, 2018 om 13:06
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@vu2615 , dit staat ook in de handleiding vermeld .

ro
door roymarja Feb 18, 2018 om 13:21
27 Antwoorden / 18 Vragen

Dag Everhard,

Dank voor reactie!
De kast staat helaas helemaal vrij en er is niets bovenop geplaatst.

Ge
door Genee - Feb 18, 2018 om 13:37
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft de koel/vries combi het vanaf het begin al veel geluid gemaakt?
U kunt eens alle rekken en groentebak uit de koelkast halen en zien of bromgeluid dan weg is.
Bij onze ‘Bosch’ inbouw is de groentebak wel eens de oorzaak van een bromgeluid.

ro
door roymarja Feb 18, 2018 om 14:00
27 Antwoorden / 18 Vragen

Goede inhoudelijke reactie @Toonder, dank u!
Wanneer wij, bij een draaiende cpmpressor, de (koelkastdeur openen dan horen we het bromgeluid ongefilterd quasi door de hele kast.
Ik vrees dat het de aard van het beestje is.
Maar we gaan uw tip zeker uitproberen.

n.b.: ja de koelkast produceert het geluid al sinds het in bedrijfstellen!

hansje klein
door hansje klein - Feb 18, 2018 om 14:49
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Gebrek aan bewijs ... of uw combinatie wel het aangegeven DB van 40 überhaupt heeft?

Het zou interessant worden, wanneer u kunt aantonen, dat het geluidsniveau in DB niet overeenkomt met de technische gegevens, nadàt de monteur heeft gezegd, dat het géén resonantie in het product kan zijn van een onderdeel, dan heeft namelijk de producent gesjoemeld!

Hiervoor kunt u een app. downloaden  HIER  en de verkoper/monteur eventueel ermee confronteren.

U heeft dan een gespreksthema, een bewijs en evtl. een omruil- teruggave-reden.
U zult bij het zoeken naar stille combinaties wel gezien hebben dat die er werkelijk producen rond de 35 DB zijn!

https://www.naa.nl/nieuws/geluid-meten-met-je-smartphone/

aurora1
door aurora1 - Feb 18, 2018 om 15:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik geef af en toe een klap tegen mijn vrieskastje of de combi-ijskast als ze herrie gaan maken en is het direct weg. Dat al eens geprobeerd?

gerbera
door gerbera - Feb 18, 2018 om 15:51
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Haal de kast van de muur zodat u er achter kan komen. laat hem draaien en luister dan of het van de compressor komt. Kan nml ook dat het door trilling van het koelrooster, wat zich op de achterwand bevind, veroorzaakt wordt. Bij enkele kasten zitten daar rubber blokjes achter om dit tegen te gaan. Is het de compressor dan is er mogelijk sprake van onbalans wat weer zijn oorzaak kan vinden in het niet goed waterpas staan.

ro
door roymarja Feb 18, 2018 om 20:15
27 Antwoorden / 18 Vragen

Heel goede suggestie, dank u wel!
We wachten nu maar op de monteur die sowieso de deur gaat vervangen (beschadigd..) en bij die gelegenheid zullen we kast gezamenlijk de kast van zijn plaats halen en trachten het gebrom te lokaliseren.
Ik vrees echter, gelet op het aantal soortgelijke klachten, dat het geluid onoverkomenlijk is.

gerbera
door gerbera - Feb 18, 2018 om 15:58
7348 Antwoorden / 14 Vragen
Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 18, 2018 om 20:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Vraag: hoe zien jullie mijn recht op inname door de leverencier  op grond van het geluidsniveau?

Geen recht, gebruikte koelkast is niet te verkopen en u heeft zichzelf vtv georiënteerd via de CB. U heeft deze keuze gemaakt niet de winkelier.

Wi
door Willem M - Feb 19, 2018 om 15:37
1 Antwoorden / Vragen

Zelfde probleem gehad met onze smegg koelkast. Via de verkoper kon er niets aan gedaan worden (het is een machine die in uw keuken staat) . Dempers geplaatst en een kast achter geplaatst met geluiddempend materiaal, niets hielp. Via direct contact met de fabrikant na bezoek van hun eigen monteur binnen een week een nieuwe gekregen. De eerste paar uren nieuwsgierig gekeken of hij wel aan stond zo een verschil. Hoogst waarschijnlijk een productiefout.

Ha
door Handig1 - Feb 19, 2018 om 15:44
1 Antwoorden / Vragen

Ik ken het probleem. Heb een Liebherr koelkast en die bromt en rammelt 3 kwartier en is dan 1 kwartier rustig. Dit gaat zo dag en nacht door. Het is een ramp, maar de klantenservice van Liebherr zegt dat dit normaal is en als er iemand komt kijken moet ik meer dan 100 euro betalen.

gerbera
door gerbera Feb 19, 2018 om 16:39
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zou dan toch maar eens kijken of die wel stabiel en waterpas staat. Heb al mensenheugenis Liebherr kasten en heb er nog nooit eentje horen brommen of rammelen.

ro
door roymarja Feb 19, 2018 om 19:00
27 Antwoorden / 18 Vragen

Dank voor uw reactie @Handig1 !
Wij zijn bekend met de (bij)geluiden v.w.b. Liebherr Nofrost-kasten.
Het gepruttel is/was nooit van de lucht maar stoorde ons eigenlijk niet.
Het uiterst positieve imago van Liebherr hebben wij echter nooit ervaren: 3 (dure) kasten in nog geen 13 jaar zegt eigenlijk genoeg...!
Wel goed: de fabrieksservice maar, zoals u zegt, duur. (€ 97,-- voorrijkosten incl. 20 minuten arbeidsloon)

Wij zijn, zoals eerder gemeld, nu in afwachting van een servicebezoek van CE Repair, aagestuurd door LG.
Communicatie met hen voelt allemaal wat minder maar het resultaat telt uiteindelijk.
Afwachten maar even....

gerbera
door gerbera Feb 19, 2018 om 22:33
7348 Antwoorden / 14 Vragen

3 (dure) kasten in nog geen 13 jaar zegt eigenlijk genoeg...!

2 koelvriescombinaties in 43 jaar en nu (voor het 3e jaar) aan de derde bezig, zegt eigelijk wel genoeg.

tijger1
door tijger1 Feb 19, 2018 om 23:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mojn vorige kast was van Atag. Heeft 42 jaar zonder problemen gedraaid. Met mijn huis meeverkocht. Af en toe hoorde ik hem. Gooide ik de deur eens stevig dicht, was hij stil.

gerbera
door gerbera Feb 20, 2018 om 11:43
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Met een wat grotere volkstuin werden mijn vorige machines wat krap en hebben ze bij een ander nog jaren gedraaid. En hoe nieuwer hoe zuiniger. En dat pruttelen bij opstarten is normaal maar is vrij snel over. Hangt er een beetje van af hoelang die niet heeft gekoeld. Leuk is wel dat je op een gerichte vraag te lezen krijgt wie wat voor koel/vrieskast eenieder heeft en hoeveel herrie die maakt. Scheelt voor anderen weer met het uitkiezen van een nieuwe kast. Ik hou het in elk geval op Liebherr.

mo
door mof - Feb 19, 2018 om 16:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft u de kast via internet? Dan kunt u kostenloos retourneren. Anders bent u aan de koop gebonden. Dan had u vooraf onderzoek moeten plegen.

clio23
door clio23 - Feb 19, 2018 om 16:42
46 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had hetzelfde bij mijn koel/vries combinatie, werd gek van het geluid. Tot er een medewerker van de woningbouwvereniging een deur kwam stellen en dit hoorde. Hij zei dat ik mijn kast te dicht bij de muur had staan. Stukje naar voren gezet en nergens meer last van.

go
door goudvis_1 - Feb 19, 2018 om 17:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

De onze een koel/vries combinatie Bosch van 700 euro, is na een maand terug genomen door BCC! [ na bezoek van een monteur van bosch, die zei dat het wel normaal is! ]dat is prima service dus! was een no frost! dus om de 15 minuten een iritant gepruttel dat je tot in de kamer hoorde! de compressor was wel stil. nu een gewone bosch! zonder no frost systeem! helaas is het bij aankoop niet verteld, jammer de oude koel vries combinaties waren gewoon stiller. maar nu geen gepruttel! succes!

koekeloer
door koekeloer - Feb 19, 2018 om 18:59
562 Antwoorden / 18 Vragen

Heeft U met de leverancier dan een maximaal geluidsniveau afgesproken? En is het nu luider dan ?

ro
door roymarja Feb 19, 2018 om 19:03
27 Antwoorden / 18 Vragen

Ik kan uw reactie helaas niet duiden @koekeloer.
Natuurlijk hebben wij geen afspraak (kunnen) maken!
Wat is normaal? En hoe wordt zulks ervaren?

koekeloer
door koekeloer Feb 21, 2018 om 13:06
562 Antwoorden / 18 Vragen

Als het geen ontbindende voorwaarde is bij de koop kan U nu niets meer doen als U vindt dat het te veel lawaai is.

1paul
door 1paul - Feb 20, 2018 om 08:23
3101 Antwoorden / 0 Vragen

als ie online gekocht is kan je hem binnen 14 dagen retour sturen, niet wachten dus op de repair dienst!!!

Le
door LeCorbeau - Feb 20, 2018 om 10:33
38 Antwoorden / Vragen

Wat ik weet is dat ook mijn koelkast geluiden maakt, ligt aan de gassen die gebruikt worden. En ene koelkast maakt meer geluid als een andere.Die van mij is een AEG en maakt een wat loeiend geluid, ergerde me in begin een beetje nu merk ik het niet meer.Als de koelkast verder goed koelt en zijn werk doet, zal er weinig te verhelpen zijn qua geluid.Ligt ook denk ik hoe vol de koelkast is en warmte in uw huis, hoe vaak die aan/uitgaat. Is het niet een resonantieprobleem, dat de koelribben de koelkast als klankbord hebben,wat anderen ook zeggen. Je zou er wat rubber tussen kunnen laten plaatsen waar de koelrooster aan koelkast zit

Il
door Ilse157 - Apr 26, 2018 om 00:17
1 Antwoorden / Vragen

Zeer herkenbaar! Het is mi niet zozeer het aantal decibellen wat de koelkast veroorzaakt, maar de trilling. Ik heb sinds een maand een nieuwe LG, en het is afschuwelijk....De oude, 13 jaar oud, produceerde wellicht iets meer geluid, maar dat was een hogere toon en daardoor minder vervelend.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 26, 2018 om 11:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Na 2 maanden is het vast opgelost.  Beetje late reactie.