kn
door knijn Mar 5, 2006 om 19:22
Huishouden & energie

Combimagnetron of oven?

Ik ben op zoek naar met name een (klein) oventje maar misschien is een combimagnetronnetje ook wel wat voor het (sporadisch verwarmen van eten)...

Ik wil ermee kunnen doen:
- quiche bakken
- pizza
- broodjes verwarmen/afbakken
- cake en koekjes
- ovenschotels

Is het handiger om dan een combi te kopen of alleen een oventje? (ik las op internet dat veel combimagnetrons toch niet een hele goede bakfunctie hebben? en daar gaat het met name om)?

En welke merken en types zijn dan aan te raden? Ik ben op zoek naar een redelijk goedkoop model (hoeft geen 15 jaar mee te gaan) en niet al te groot maar ook weer niet te klein ;)

Wie heeft er een goed idee?

7353 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 5, 2006 om 19:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een Atag al zo'n 15 jaar en het is een combimagnetron. Altijd supertevreden mee geweest. Ik denk dat een combi toch wat meer gemak met zich meebrengt.

Mijn zusje heeft toen een hele goede tweedehands via marktplats gekocht. Het was een in bouw en kostte 100 euro ook een Atag. Misschien een idee? Succes

ve
door verwijderd - Mar 5, 2006 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Al een aantal jaren geleden maar toch;

Waren bij testen de combimagnetrons minder als oven en minder als magnetron dan afzonderlijk  een bakoven(tje) en een standaard magnetron.
Ook nu hoor je nog regelmatig dat met name het bakresultaat van zo'n combi niet om over naar huis te schrijven is.

Qua prijs hoeft u het niet te laten want ik was voor een eenvoudig bakoventje en magnetron minder geld kwijt dan een combi tetwijl de resultaten van het bakoventje goed te noemen is.

En dat terwijl ik toch niet zoveel ruimte heb in mijn nest zegt;

                               De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 00:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb de indruk dat een combi minder goed werkt dan een oven en magnetron afzonderlijk.

Toen wij in 2001 een ander huis kochten met een super de luxe inbouw combimagnetron, heb ik het oventje en de losse magnetron in de kliko gegooid. Daar heb ik nog steeds spijt van.

In mijn oventje kon ik alles prima bakken: tijd instellen en altijd precies goed. Met de combi is het resultaat steeds verschillend. Ook de losse magnetron werkte veel beter dan de combi. Alles kwam er goed warm uit; nu moet ik steeds tussendoor het eten roeren of omschudden. Voor mijn oventje had ik destijds 129 gulden betaald, de magnetron kostte ca. 150 gulden.

Mijn buurvrouw heeft exact dezelfde combi en is hier wel heel tevreden over. Ik weet dus niet of ik gewoon een minder goed exemplaar heb of dat mijn oude spullen gewoon beter waren.

Het is dus maar net wat je kiest. En een beetje geluk moet je er toch mee hebben. Eén nadeel heeft een los oventje wel: het is lastiger schoon te maken dan een combi. Dat komt omdat in de meeste oventjes de verwarmingselementen zichtbaar over de bodem lopen, dus als er iets overloopt komt het tussen de elementen en dat is het een heel gewroet om het allemaal weer schoon te krijgen.

Groeten, Cassandra

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 07:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij gebruiken al zo'n 18 jaar een Whirlpool combi 4 in 1. Perfect. De heteluchtoven bakt prima, en in combinatie met de magnetron (als je dat kiest) erg snel. Beter resultaat dan onze oude gasfornuisoven. Succes met je keuze.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf een combi-OVEN aangeschaft, omdat ik ook meer waarde hecht aan een goed gelukte appeltaart of quiche dan de aan de magnetronfunctie. Ik heb een Bosch, met boven- en onderwarmte, grill, hetelucht en een magnetronfunctie tot 900 watt, en ben er zeer tevreden over. Hij is wel duurder in aanschaf (en het is natuurlijk wel een Bosch, voor die naam betaal je ook), maar ik bespaar veel ruimte en de kwaliteit is erg goed, gebruik hem bijna dagelijks (bijna een jaar in bezit). Mijn uitgangspunt is wel dat ik liever 5 jaar plezier heb van een duurder apparaat, dan dat ik me 10 jaar kapot erger aan een koopje! Hij is qua omvang net zo groot als een combimagnetron, zit in een inbouwkast van 60 cm breed. Dus een flinke lasagneschaal of taartspringvorm past er prima in. Ben erg blij dat ik een oven met magnetronfunctie heb gekozen ipv een magnetron met ovenfunctie! Kijk eens op kieskeurig.nl of kelkoo.nl voor diverse modellen en prijzen.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Persoonlijk zou ik een oven aanschaffen.

Wij hebben bijna 2 jaar geleden een combimagnetron aangeschaft. (een
sharp) Het leek ons een ruimte besparing, een oven en een magnetron in
1.

Maar de resultaten zijn een stuk minder. Als we koekjes of een cake
willen bakken, mislukt dit vaak. De smaak van de koekjes zijn raar (net
alsof de suiker wordt verbrandt) en de cake wordt niet gaar. Ook al
laten we deze er langer in staan, de buitenkant wordt superhard en
binnenkant niet gaar.

Gelukkig gaat het wel goed met pizza, taarten en overschotels bakken.
Maar als ik het van te voren had geweten, had ik liever een aparte oven
gekocht!

Succes ermee! :)

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

De combimagnetron is volgens mij niet meer zo als vroeger (toen ze er net waren), wij hebben ongeveer 18 jaar geleden onze eerste combi gekocht, een sharp, één van de eerste en als beste getest, dit was een geweldig ding, de temperaturen en tijden klopten perfect, na een jaar of 14 kwam er ineens rook uit, nou ja hij had zijn geld wel opgebracht, dus maar een nieuwe gekocht.

Omdat de sharp ons zogoed beviel hebben we er weer een gekocht, helaas is de kwaliteit van deze een stuk minder, we moeten zeker de temperatuur opschroeven (i.p.v. bijvoorbeeld 200 moet het wel 220 of 230 zijn en de tijden van de gerechten moet je ook verlengen, bij bv. een cake kan je er wel 20 minuten bijdoen).

Het is dus wel verstandig om eens goed om je heen te kijken en voor het verwarmen van pizza's  en quiches etc. ljkt mij een gewone oven wel een uitkomst, alhoewel een magnetron wel makkelijk is om te ontdooien en opwarmen.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb een whirlpool en mijn mams heeft ook er ook een. het verschil is dat ie van mij een draaifunctie heeft die niet stil kan staan. en dat is funest voor cake en andere gevoelige gerechten die kunnen inzakken. mijn cake is nooit gelukt, maar die van mijn mams wel. zij heeft dan ook een nieuwere versie. voor grotere gezinnen en kookgekken is het een must om beide of magnetron en conventionele oven in bezit te hebben maar in uw geval zou ik voor een combi-magnetron kiezen. ook voor de ruimte is het aan te raden. whirlpool is voor mij het merk onder de combi-magnetron

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had vanwege ruimtegebrek in de keuken na verhuizing geen plaats voor oven en magnetron. In mijn vorige keuken gebruikte ik beiden veelvuldig. Een combimagnetron leek dus de beste oplossing, maar ook ik was een beetje sceptisch over met name de overnfunctie.

Uiteindelijk een whirlpool gekocht aangezien bij een onderzoek van de consumentenbond juist over de ovenfunctie en het op temperatuur blijven van dit merk goed gescoord werd.

Tot nu toe geen spijt gehad, zowel de magnetron als de overnfunctie doen het prima. Cakebakken gaat ook heel goed, zelfs met ronddraaiende plaat. Ik ben hier dus erg tevreden over. Bijkomend voordeel is dat bij het type wat ik aangeschaft heb het bedieningspaneel niet naast de deur, maar op de deur/ klep zit. Dit betekent een ruimere oven dan normaal.

kortom een combi kan prima voldoen aan uw wensen.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb zelf ook een whirpool ,in een wordt geweldig ik kocht hem voor aanvulling van mijn gewonen oven , maar die gebruik ik bijna niet meer ,alleen als ik meerdere gerechten moet bereiden

en dan de garantie mijn oven gedeelte (na anderhalf jaar)deed het niet meer ,volgens het garantie bewijs had ik maar 1 jaar garantie,ik heb de fabriek gebeld voor reparatie en die vertelde mij dat het gratis gerepareerd zou worden binnen 3 dagen kwamen ze thuis repareren geweldig toch zo'n apperaat met goede service van whirpool

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hadden voorheen een aparte magnetron en een aparte oven.

Sinds de verbouwing is dit teruggebracht tot een apparaat (Bosch) Bakken apart gaat goed en de magnetron apart werkt ook goed. Samen is het een puinhoop hoewel er diverse instructies in het boekje staan, het lukt ons maar niet om dat tot een sukses te maken.

Mijn advies:

Als het alleen om bakken gaat dan beslist een oventje nemen. Daar kun je trouwens ook goed wat in warm maken het duurt wel wat langer.

Sukses.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Nou wij hebben 6 jaar een combi magnetron van miele.

En ik ben er zeer tevreden over, is nog nooit stuk geweest (blijft ook zo hoop ik).

Er zaten heel veel accesoires bij (voor kip aan spit, voor diverse bakplaten of roosters) echt heel ver uit te breiden.

Mijn caken zijn altijd ok, en prettig is ook dat je afzonderlijk over of magnetron of grill kan gebruiken maar ook een combinatie van...

Nou ja ik zou nooit meer anders willen. Makkelijk schoonmaken etc.. Ik heb ook een gewone inbouw over maar die gebruik ik nooit omdat die lastiger is om schoon te houden. Toender tijd had ik een zwarte magnetron nodig en was deze alleen in combi leverbaar (combi's zijn ook groter dan een magnetron meestal).

groeten

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een combi-magnetron leek me handig maar er iets in bakken lukte mìj niet. Wanneer je geen plek hebt voor een 'normale" oven is de Tefal Grill Bakoven misschien een optie. Ik heb er een gekocht voor €90, bakt geweldig en heeft net iets meer inhoud dan een combi.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, ik ben de zoveelste al.. maar wil toch even melden dat ik erg tevrreden ben over mijn LG combi
mangnetron, ik gebruik hem vaker als oven dan magnetron en taarten,
cakes, etc lukken altijd goed - ook gebraden kip op spit lukt goed. Ik
denk dat je je gewoon goed moet orienteren en dan kun je best een goed
combi kopen voor een hele redelijke prijs (in mijn geval destijds
minder dan een goede oven) - ook de magnetronfuncite is wel handig
trouwens, zeker voor het ontdooien en de sporadische opwarmbeurt.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had jarenlang een combimagnetron van Panasonic en die beviel goed

Maar na 20 jaar begaf hij het en hij heeft zijn rust wel verdiend.

Dus een nieuwe gekocht, Wirlpool.

Tot mijn grote verbazing en ergernis begint de temperatuur van de oven bij 175 graden.

In de Panasonic was de laagste temp. 40 graden, dan 100 , dan 150 en vanaf dit telkens 10 hoger.

De Wirlpool gaat dus van 175 naar 200, 220

Een cake is me dus ook nog nooit gelukt, want dan moet je op lager temp kunnen bakken.

Als je dus voor een combi kiest let dan goed op welke temperaturen mogelijk zijn!!!!

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp uit je verhaal dat je een kleine oven zoekt.

Nu heeft een kleine (goedkope) combimagnetron eigenlijk geen echte
oven, maar meer een gril waardoorheen wat lucht wordt geblazen. Vandaar
dat het bereide voedsel er vaak aan de bovenkant wat aangebrand uitziet.

Een goede ( en dus dure) combimagnetron is meestal ook groter en vooral dieper. Hij bevat nl een heteluchtoven.

Als je een goede kleine oven zoekt neem dan een oventje en geen kleine
combimagnetron, die eigenlijk alleen geschikt is voor het afbakken van
voorgebakken broodjes of voor een pizza. Is dat hetgeen je zoekt is
Daewoo een redelijke keuze.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor alle reacties!

over Whirlpool lees ik een aantal positieve reacties over combi's maar volgens mij zijn die best prijzig?

In principe hoef ik er niet eens mee te ontdooien want ik heb geen diepvries :) Misschien is dan een klein oventje net zo makkelijk.... Ik ga er nog even over nadenken...

En wie ook nog een mening heeft...die is natuurlijk van harte welkom om te reageren!

ve
door verwijderd - Mar 7, 2006 om 09:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon een LG nemen.Dit is echt een fantastisch ding!Ik heb zelf een vrij grote(ronde binnenkant)omdat anders mijn ovenschalen er niet in passen.Deze LG heeft ook een speed-combi functie.Als je je aan de (opwarm)regels houdt moet het goed gaan,uiteraard kun je ook gewoon de magnetron en oven apart gebruiken (als je het op de manier wilt doen zoals aangegeven op het pak).Bijvoorbeeld een rollade moet toch over het algemeen 2 uur op het vuur staan en met deze LG is hij binnen 25 min.klaar!LG is over het algemeen niet zo duur merk,en zoals het spreekwoord luidt: goedkoop is duurkoop! Maar dat geldt niet voor LG! Succes ermee !

ve
door verwijderd - Mar 7, 2006 om 10:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt combimanetron waarbij de nadruk ligt op de magnetron gedeelte, en je hebt een combioven waarbij de nadruk ligt je raad het al op de oven de laatste zijn over het algemeen vrij prijzig maar in jou geval heb je er ook meer plezier van. Wat je ook kunt doen is kiezen voor twee losse componenten ben je een stuk goedkoper uit maar je moet er wel de ruimte voor hebben.

Hopelijk zie je door de vele bomen het bos nog en kun je een goede keuze maken.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2006 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo Knijn,

Ik las de reacties en er ontbreekt nogal het een en ander vandaar hier mijn "deskundige" reactie als witgoedman.

Om een goede keuze te kunnen maken moet je weten hoe e.e.a. technisch funktioneerd en dat zal ik proberen te doen. Het wordt een klein beetje technisch. In een magnetron worden microgolven opgewekt die de moleculen van het voedsel zeer snel langs elkaar laten bewegen waardoor warmte wordt ontwikkeld. Nadeel is dat deze microgolven vanuit de bodem of plafond van de magnetron recht naar beneden gericht zijn. Daarom zijn de binnenwanden van een goede magnetron van roestvrijstaal  omdat dit materiaal de golven weerkaatst waardoor zij verdeeld worden over de de inhoud van de oven. Om dezelfde reden zijn veel magnetrons met een draaiplateau uitgerust waardoor de microgolven nog beter verdeeld worden over het voedsel. Een magnetron bereikt een maximale temperatuur van 100°C en is niet geschikt voor grote hoeveelheden. Er zijn inmiddels magentrons op de markt voorzien van een dubbele magnetron dus zowel onder als boven. Dze werken perefect maar bij een combinatie met een oven is de oven altijd de mindere. Zijn ook prijzig, dit ter info.

Een goede oven, om al de zaken te bakken die je aangeeft. heeft een geëmailleerde binnenkant de emaille slaat de warmte op waardoor de oven een gelijkmatige warmteverdeling heeft.. Bij voorkeur twee warmte-systeemen, hetelucht en conventioneel en een grillelement. Een draaispitmotor is niet altijd nodig. Emaile heeft als nadeel dat het de microglven van een magnetron als het ware absorbeerd, dus een belangrijk deel van de mircrogolven gaat verloren.

Het is tevens zo dat een magnetron een nogal beperkte capaciteit heeft waardoor de inhoud van een magnetron ook nooit groot kan zijn.

In een gekombineerde oven en magntron is eigenlijk een verkeerde combinatie  één van de twee is altijd stiefkind, zie het als een fiets met een hulpmotor, het is wel een fiets maar zwaar  en het is ook geen brommer.

Mijn advies koop een magnetron van bijvoorbeeld Whirlpool met een crisp funtctie, dat is een speciale plaat die door zijn samensteling erg snel warm wordt in de magetron waardoor je er bijvoorbeeld een pizza gooed in klaar maken.

Voor de oven is de keus zeer uitgebreid, wil je inbouw of bvrijstaand. Voor zover ik weet zijn er eigenlijk geen kleine goede losse ovens. Maak een keus bij de Bekende merken als Bosch/Neff enz. Raadpleeg ook de onderzoeken van de Nederlandse en Duitse (Stiftung Warentest) consumentenbond. Zijn via Internet bereikbaar.

 Veel succes, Henri1942

ve
door verwijderd - Mar 7, 2006 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring met een combi oven is dat je toch alleen maar of de magnetron of de oven kunt gebruiken. De oven houdt de magnetron te heet zodat plastic er in kan smelten. Even het flesje warm maken voor de baby kan je vergeten. als je net de oven hebt gebruikt.Ook de wanden van de oven zijn te dik zodat er minder ruimte in de oven is in vergelijking met een gewone oven. Een cake bakken ging vaak te hard en was van binnen niet goed gaar zodat hji vaak inzakte. Ik gebruik nu een losse magnetron en een aparte oven en dat bevalt zeer goed. En dan kan je rustig de goedkoopste magnetron nemen.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2006 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Cassandra,

Daar weet ik wel wat op, als de verwarmingselementen op de bodem zitten en lastig schoon te maken zijn.

Voordat ik iets bak dan leg ik altijd een vel aluminiumfolie op de bodem neer, als er dan wat morst, valt het daarop inplaats van tussen de verwarmingselementen. Werkt super!

Succes, Wilma.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2006 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nadat onze ouwe heteluchtoven het begaf, bleek hij zo verouderd te zijn dat ie niet meer te krijgen was. Wel simpele goedkope oventjes maar een echte goede losse oven konden we niet vinden. Helaas we zochten niet verder en gingen op het advies van de verkoper af die een combi-magnetron adviseerde, was veeeel makkelijker en veeeel moderner en als ik eenmaal de magnetron gebruikt had zou ik niet meer zonder kunnen...

De magnetronfunctie hier totaal drie keer gebruikt (en niet naar tevredenheid), de cakes zijn stukken minder dan ik gewend was en stokbrood moet veel warmer en langer worden gebakken dan op de verpakking aangegeven. Ook een nadeel dat mijn lasagneschaal niet meer paste!

Het is trouwens een whirlpool. En als we volgend jaar de keuken verbouwen gaat ie het huis uit!! Dan nemen we een goede, fijne, echte heteluchtoven.