he
door helmiboven Jun 1, 2011 om 12:09
Huishouden & energie

Condensopvangbak

In mijn nieuwe woning kan ik geen uitgang naar buiten maken voor mijn wasdroger. Wie heeft ervaring met het gebruik van een condensopvangbak?

25379 10 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jun 1, 2011 om 13:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

IK gebruik dus de miele summer met opvangbak maar die is dus in he apparaat in gewerkt. Hij is dus hier voor geschikt. Maar als hij niet zo is dan heb je een probleem.
Ik weet dus niet wat de mogelijkheid van u condensdroger is.
Welk merk is het?
Mijn ervaring met mijn droger is uitstekend hij is nu 16 jar oud en werkt nog perfect. Onderhoud hem dus goed. Gerereld na elke droog beurt de boel dus schoon maken en de condensbak leeg gieten.

he
door helmiboven - Jun 1, 2011 om 14:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je reactie. ik heb een Mieledroger van ong. 20 jaar oud met een slang naar buiten. In de Praxisfolder van week 22 staat een aanbieding voor een condensopvangbak, met daarbij de opmerking dat er geen afvoer naar buiten nodig is.Dat lijkt me wel wat, omdat ik dan geen nieuwe condensdroger hoef te kopen.Ik vraag me alleen af of er dan toch niet veel warme, vochtige, lucht mijn huis in geblazen wordt.

grindweg
door grindweg - Jun 1, 2011 om 18:58
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wij gebruiken de condens droger al 9 jaar tot volle tevredenheid.
enig nadeel is dat je wel ruikt dat hij aan het werk is.
maar in een bijkeuken oid is dat geen probleem.
wij ventileren wel via een raam.

sk
door skyjack - Jun 3, 2011 om 13:34
121 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf destijds een Bosch condensdroger gekocht waarvan je de slang naar de interne opvang bak kan vervangen door een slang naar buiten. Omdat mijn droger bovenop mijn wasmachine staat, staat deze vlakbij de waterafvoer van de wasmachine. De nieuwe slang hangt nu in een tweede afvoer pijp. Ik heb dus geen opvangbak meer maar de droger voert het nu rechtstreeks op de afvoer af. Ideaal en nog nooit problemen mee gehad.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 3, 2011 om 14:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=helmiboven schreef op woensdag 1 jun 2011, 14:06]Dank voor je reactie. ik heb een Mieledroger van ong. 20 jaar oud met een slang naar buiten. In de Praxisfolder van week 22 staat een aanbieding voor een condensopvangbak, met daarbij de opmerking dat er geen afvoer naar buiten nodig is.Dat lijkt me wel wat, omdat ik dan geen nieuwe condensdroger hoef te kopen.Ik vraag me alleen af of er dan toch niet veel warme, vochtige, lucht mijn huis in geblazen wordt.
Ja je krijgt toch altijd een luchtverplaatsing door het ventilatie syteem van de droger dus er zal altijd wel wat van merken.

jaapje_1
door jaapje_1 - Jun 3, 2011 om 14:18
315 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb met een oudere miele droger zo'n losse opvangbak ook wel eens gehad echter werkt dat voor geen meter. De lucht uit de droger is namelijk zo warm dat het condenswater niet neerslaat in de bak maar gewoon verdampt en gelijk in de ruimte komt.
Als je je huis een beetje fatsoenlijk lucht is dat niet zo'n heel erg probleem, hou je een wat vochtiger klimaat dan normaal wat niet zo erg is in de huidige droge woningen.

ro
door ron530 - Jun 3, 2011 om 14:41
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De condensbak is niet zaligmakend maar werkt wel. Je moet de bak tot aan het aangegeven peil vullen met koud water, vaak wordt dat vergeten. het principe van de condensbak is dat de vochtige afvoerlucht neerslaat op het koude water in die bak. Condensdrogers volgen het zelfde principe maar dan intern. Voordeel geen afvoer nodig, nadeel een langere droogtijd.

sk
door skyjack - Jun 3, 2011 om 15:13
121 Antwoorden / 0 Vragen

Oh nou snap ik pas wat voor een condensbak er bedoeld wordt. Een gewone luchtafvoerdroger en dan die pijp aangesloten op een bak waarin het dan moet condenseren. Sorry, ik dacht dat u zo'n bak van een condensdroger bedoelde. Mijn droger is een condensdroger en ik heb dan ook geen ervaring met zo'n bak voor een luchtafvoerdroger. sorry voor de verwarring.

jaapje_1
door jaapje_1 - Jun 3, 2011 om 15:28
315 Antwoorden / 0 Vragen

ron blijkbaar was mijn water dan nooit koud genoeg. de bak was altijd meer leeg dan voordat ik met het drogen begon en dat is niet de bedoeling volgens mij :) Misschien vlak voor het drogen vullen met ijs ofzo?

ro
door ron530 - Jun 3, 2011 om 15:49
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het water in de bak moet echt koud zijn voor je aan het drogen begint, het droogproces in het begin levert het meeste condensvocht op dus als het water nog koud is slaat het meeste vocht neer daarna wordt de lucht droger en ook warmer, het water in de bak ook en valt het effect weg, het meeste vocht is dan al opgevangen. Verwacht geen wonderen maar het ding werkt wel. IJs of een koude element zullen het opwarmen van het water zeker vertragen dus een grotere condensatie.