jc
door jcvangrieken@ziggo.nl Aug 17, 2019 om 12:49
Huishouden & energie

Contract ondertekend met valse handtekening

Gisteravond (16-08-2019) ben ik door 2 jonge mensen aan de deur benaderd om mijn huidige energiecontract onder te brengen bij Eneco. Ik heb ze vriendelijk te woord gestaan. Aan het eind van het gesprek werd mij gevraagd even een handtekening te zetten zodat hun leidinggevende ervan op de hoogte was dat zij geweest waren en alles goed hadden uitgelegd. Ik heb niets getekend. Ze gingen dus zeer teleurgesteld weg. Wat schetst mijn verbazing? Later op de avond ontving ik een mail met een ondertekend contract van Eneco. Echter de handtekening was niet mijn handtekening maar (denk ik) de handtekening van een van beiden die mij aan de deur hebben gesproken. Wat nu te doen? Op de mail van Eneco kan ik niet antwoorden. Eventueel kan ik u de mail van Eneco doorsturen. MvG

5064 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2019 om 12:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op de site van Eneco staat een mailadres.

https://www.klantenservicecontact.nl/telefoonnummer-eneco/  Wat naar beneden scrollen.

Stuur meteen een mail dat u geen gebruik zukt maken van die aanbieding. Vermeld ook het contractnummer.

Hoe kwamen die heren aan uw mailadres en naam? Voortaan wat zuiniger zijn op uw gegevens.

Donuts
door Donuts - Aug 17, 2019 om 13:00
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Naast Eneco ook zo snel mogelijk contact opnemen met je huidige leverancier om te melden dat je niet wilt overstappen naar Eneco.

Vanmorgen weer een heel artikel over dat gesjoemel en wat voor praktijken ze er op na houden
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/17/energieverkopers-handelen-onderling-in-gevoelige-persoonsgegevens-a3970368

edrick3
door edrick3 - Aug 17, 2019 om 13:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ter attentie: verander even je gebruikersnaam anders komt er nog meer ongewenste mail. ;-(

Verander je gebruikersnaam!
Of heb je graag spam?

Als je ingelogd bent klik je op Profiel
Klik dan op Bewerk profiel.
Klik dan op mijn.bnnvara.nl
Klik dan op Accountinstellingen
Klik op Gebruikersnaam en emailadres
Klik op wijzigen
Wijzig je gebruiksnaam
Klik op Opslaan.

ne
door neodutchio - Aug 17, 2019 om 13:05
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Waar woont u? Als u zo makkelijk gegevens aan vreemde geeft wil ik ook wel wat informatie hebben. Is het bij u niet bekend dat elke ongevraagde verkoper voor zijn eigen salaris werkt?

Donuts
door Donuts - Aug 17, 2019 om 13:06
1203 Antwoorden / 2 Vragen

In het premium deel van het AD staat dat er verkopers zijn die de offerte naar een eigen mailadres sturen en dan zelf akkoord geven.

me
door mein33 - Aug 17, 2019 om 13:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JCVANGRIEKEN 17 AUG. 2019

Wat schetst mijn verbazing? Later op de avond ontving ik een mail met een ondertekend contract van Eneco.

Dit wekt ook mijn verbazing en niet zo'n klein beetje ook !!

Met welke naiviteit verstrekt u aan iedereen die bij u aan de deur komt, met de één of andere verkooptruc, uw gegevens.
Dergelijke figuren dient kunt u maar beter gelijk met een vriendelijk "nee, dank u, geen interesse" afpoeieren en gelijk de deur weer dicht te doen.
Maar u heeft 14 dgn. de tijd om het e.e.a. weer recht te trekken en volg het advies u gegeven door @tijger1.

En volg ook de aanwijzing van @edrick3 als u niet via uw e.mail bestookt wil worden met ongewenste aanbiedingen en al wat zo meer zij !!!

ro
door ron503 - Aug 17, 2019 om 14:03
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Neem als eerste contact met uw huidige energieleverancier op want die kan een ongewilde overstap blokkeren. De mail die u van Eneco kan een automatisch gegenereerd bericht zijn en daar kunt u niet op reageren maar zover ik weet kunt u hier uw vraag stellen.  https://www.eneco.nl/over-ons/sitecore/content/eneco/home/klantenservice-contact/.

tijger1
door tijger1 Aug 17, 2019 om 17:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De huidige leverancier kan geen overstap blokkeren.

tenormin
door tenormin - Aug 17, 2019 om 14:10
16816 Antwoorden / 108 Vragen

U bent, buiten dat u ze vriendelijk te woord hebt gestaan ook veel te "gul" met uw gegevens geweest. Net zoals u ook hier op de site doet: uw emailadres rondstrooien. Volgt u ook zo snel mogelijk het advies van @graspollen op en neem contact op met uw huidige leverancier, anders bent u binnen de korste keren afgesloten. En uiteraard ook met gezwinde spoed in contact komen met Eneco en ze wijzen op "valse voorlichting" van hun colportage team. Handtekening vervalsen is nogal wat.

ma
door marnix1 Aug 18, 2019 om 14:06
256 Antwoorden / 22 Vragen

Waarom zou TS afgesloten worden? En waarom binnen de kortste keren?

tenormin
door tenormin Aug 18, 2019 om 14:23
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Marnix1, hierna reageer niet meer op jou. Als je niet kan lezen of het niet begrijpt; laat het dan zo. Er is dus wel haast geboden, tenzij je geen idee hebt wat zich in deze wereld afspeelt. (Energie-wereld).

ma
door marnix1 Aug 18, 2019 om 17:25
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ts is ten onrechte overgegaan naar Eneco,

Maar wordt echt niet afgesloten,
Nee, ik begrijp u niet.

ju
door juliomariner Aug 18, 2019 om 17:38
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is helemaal geen colportageteam van Eneco maar van een bedrijf dat op commisiebasis voor o.a. Ene o werkt. E energiebedrijven zouden gedwongen moeten worden te stoppen met deze commisie en weer zelf klanten proberen te trekken zonder de hulp van dit soort louche bedrijfjes

tenormin
door tenormin Aug 18, 2019 om 17:47
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Juist @juliomariner.

sw
door swat1500 - Aug 17, 2019 om 16:33
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Naast de tips die al gegeven zijn moet u ook aangifte doen bij de politie. Er is immers sprake van valsheid in geschrift en mogelijk  zelfs identiteitsfraude.
Niet reageren betekent dat u overstapt naar Eneco en dan pas achteraf reageren maakt het heel moeilijk om alles weer terug te draaien.

marita5
door marita5 - Aug 17, 2019 om 16:40
11495 Antwoorden / 15 Vragen
aurora1
door aurora1 - Aug 17, 2019 om 20:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Aanvullend op de andere reacties: misschien is het zonder meer onverstandig om uw deur voor volslagen onbekenden te openen? Dat is nl een manier waarop ook veel dieven en overvallers te werk gaan. U heeft vast ook wel gehoord van het onaangename fenomeen babbeltrucks? Dat is ook een versie.

gerbera
door gerbera - Aug 17, 2019 om 21:59
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Nu kunnen we allerlei adviezen geven maar de TS leest ze niet. Ook hier is deze makkelijk met het geven van zijn e-mailadres wat er na ruim 9u nog steeds staat.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2019 om 10:03
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de al gegeven reacties maar doe in ieder geval ook een melding aan www.fraudehelpdesk.nl en doe ook melding bij de politie (hoewel die daar mogelijk niets mee zal doen). Aangifte/melding bij de politie kan ook digitaal.
Het lijkt mij dat u zowel aan uw huidige leverancier (naast de melding dat u niet wenst over te stappen) melding dat u een en ander heeft gemeld bij de fraudehelpdesk en bij de politie.

En (als al gemeld) uiteraard Eneco melden van dit valselijk handelen namens hen.
Zie ook de al gegeven (@MARITA5) verwijzing https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energie/energieleverancier-veranderd-terwijl-ik-dat-niet-wilde omdat het u dan ook duidelijk is dat u niet de eerste en enige bent die dit is overkomen (en u kennelijk eerdere berichtgeving over dit soort misleiding door colporteurs namens energieleveranciers heeft gemist in ook programma's als Kassa en Radar.)
Door de toen genoemde leveranciers is gesteld dat dit niet meer zou gebeuren.

Als ik uw vraag nog eenss lees komt het mij voor dat u heeft bedoeld om de vraag te richten aan de redactie van 'Kassa'. Wij zijn een groep vrijwilligers die op basis van kennis, ervaring etc. probren consumentenklachten te beantwoorden. Voor de redactie is het adres kassa@bnnvara.nl

diumenge
door diumenge - Aug 18, 2019 om 14:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als dit echt zo gegaan is, dan aangifte doen van valsheid in geschrifte.

gerbera
door gerbera - Aug 18, 2019 om 14:52
7348 Antwoorden / 14 Vragen

En meld dit ook bi de ACM klik hier