Bn
door Bnice Feb 16, 2017 om 16:37
Huishouden & energie

Correctienota Eneco

Ongeveer twee weken gelden moest ik de meterstanden doorgeven van warmte en warmtapwater. Dit heb ik gedaan en de volgende dag kreeg ik een mail van Eneco of ik een foto kon maken van de meters. Dit omdat de standen afwijken vergeleken met vorig jaar(2015-2016).

Inmiddels een jaarnota ontvangen van dit jaar en een correctienota van vorig jaar.
In totaal komt het op een bedrag van €854,73.
Men geeft aan dat er vorig jaar een verkeerde meterstand is doorgegeven door mij. Vandaar dat zij mijn stand geschat hebben.
Nu zijn zij van mening dat hun geschatte stand ook niet voldoende in rekening is gebracht vorig jaar.
Vorig jaar heb ik een bedrag betaald van €266 (128 oververbruik+ nieuw termijnbedrag van €138) aan Eneco en dit jaar moet ik in totaal €854 euro betalen.
Dit bedrag is opgebouwd uit de kosten voor oververbruik dit jaar(2016-2017) en de kosten die ik volgens hen nog moest betalen voor het jaar 2015-2016.

Contact opgenomen met hen en zij verwijzen mij door naar de website waar ik een klachtenformulier kan invullen. Wat ik frustrerend vind is, dat ik ergens denk dat dit niet klopt maar ik het niet hard kan maken. Hun manier van berekenen snap ik niet.
Verder wist Eneco mij dit jaar wel om een foto van mijn meterstanden te vragen, en vorig jaar hebben zij dit niet gedaan maar gewoon op eigen houtje een schatting gemaakt.

Wie weet welke stappen ik eventueel kan nemen?

7428 10 Rapporteer

fa
door familyman - Feb 16, 2017 om 16:39
888 Antwoorden / 1 Vragen

Wat dacht u van betalen? Anders staan ze vroeg of laat met een deurwaarder en politie aan de deur om u af te sluiten.

wildy
door wildy Feb 18, 2017 om 15:18
27 Antwoorden / 2 Vragen

Angsthaas !!!!

fa
door familyman Feb 18, 2017 om 15:55
888 Antwoorden / 1 Vragen

Uitleg aub?

lo
door lovewinnie - Feb 16, 2017 om 16:45
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U krijgt altijd van eneco een mail dat u u meterstanden moet doorgeven. Dit wordt elk jaar gedaan. Pas wanneer u daar niet op reageerd en ook niet op de herrineringsmail wordt het verbruik geschat. Blijkbaar heeft u dus vorig jaar niet gereageerd en is het verbruik te laag ingeschat.
Nu weer een jaar later heeft u wel  meterstanden door gegeven. Zij vergelijken dat met het laatste wat bekent is en vergelijken dat. Hieruit blijkt dat u meer heeft verbruikt dan betaald en dus moet u alsnog alles betalen wat verbruikt is. Of dit nu 2015/2016 of 2017 is maakt niet uit. U kunt uiteraard een foto maken van u meterstanden maar daarmee zal niets veranderen.
ik zou maar betalen als ik u was of een regeling treffen

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2017 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welke stappen? Die naar uw meterkast en de standen op de afrekening vergelijken met die op de meters. Kloppen die? Meters zullen natuurlijk beetje hoger zijn. Dan betalen.

En hebt u verleden jaar dan wel een stand doorgegeven?

getty
door getty - Feb 16, 2017 om 17:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U heeft dus vorig jaar te weinig betaald, wat nu gecompenseerd moet worden. Niets aan te doen als de nu berekende standen correct zijn.
U kunt eventueel wel om een betalingsregeling vragen.

aurora1
door aurora1 - Feb 16, 2017 om 19:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou maar betalen om hogere kosten te voorkomen.
Kennelijk heeft u vorig jaar te weinig betaald en moet u dat nu alsnog betalen.
Vraag eventueel om een betalingsregeling.

tenormin
door tenormin - Feb 16, 2017 om 19:38
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@bnice, maar u kunt toch ook direct via mijn Eneco uw verbruikt controleren, zelfs tot enige jaren terug: er staat een grafiek. U heeft kennelijk vorig jaar verzuimd de stand door te geven, wat uiteraard gewoon verrekend moet worden. En dat laatste zou ik als de wiederweerga doe wil je niet in een spiraal van extra kosten komen. Probeer dat beslist voor te zijn: dus betaal zo snel mogelijk of, als dat niet kan, vraag een betaalregeling aan, doen ze altijd.

Bn
door Bnice - Feb 16, 2017 om 21:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties!  Ik heb wel mijn meterstanden doorgeven! Er is iets mis gegaan met het digitaal doorgeven van mijn meterstanden,waardoor er een onjuiste stand is doorgegeven.
Eneco zag toen dat dit niet klopte en heeft toen een schatting gemaakt zonder mij hierover te berichten of te vragen naar een foto of iets dergelijks.
Betalen zal sowieso moeten maar voordat ik dat doe wil ik toch weten of dit wel gewoon zomaar kan.

wi
door wilhelmina59 Feb 16, 2017 om 21:30
512 Antwoorden / 0 Vragen

Ja.
En om met mij voorgangers te spreken nota betalen want een deurwaarder kost meer.

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2017 om 21:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u wel de standen hebt doorgegeven, en die zijn niet goed binnengekomen daar, moet u dat toch opgevallen zijn bij de afrekening van verleden jaar? En als de Eneco geschatte standen hanteert, staat er een sterretje bij. Had u tijdig kunnen zien dat er iets niet in orde was.

vr1944
door vr1944 Feb 17, 2017 om 15:10
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ja dat kan zo maar.Als het verbruik klopt, zou maar gauw betalen. Achteraf klagen dat de rekening 2015-2016 niet klopte heeft weinig zin.

ha
door harryromijn - Feb 17, 2017 om 13:12
272 Antwoorden / 0 Vragen

En daarom schrijf ik - al vanaf 2004 - iedere 4 weken mijn energieverbruik op. 's-Winters zelfs om de 14 dg. ( en dan even het gemidelde over die periode uitrekenen en jaar-op-jaar ).  Ik heb nog nooit zelfs maar de geringste afwijking in de energiefactuur geconstateerd.

mo
door mof - Feb 17, 2017 om 13:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

geen, als u zoveel hebt afgenomen zult u zoveel moeten betalen. U had zelf kunnen doorgeven dat de schatting van Eneco niet
klopt met uw werkelijk verbruik. DAt heeft u nagelaten

fl
door flyingfrance - Feb 17, 2017 om 14:51
62 Antwoorden / 0 Vragen

Het is natuurlijk mogelijk dat u verleden jaar Dag en nacht tarief verwisseld heeft en daarom kloppen de getallen nu niet meer.
Daarom willen ze nu over al electronisch meters instaleren die ze op afstand kunnen uitlezen, Kijk uit hier worden ook veel fouten gemaakt bij het aansluiten zoals bij mij ging men er voor het gemak van uit dat ik zonnenpanelen had wat ik 3 keer gezegd dat het niet zo was. Toch op die manier aangesloten.

Konden ze 1 maand later weer terug komen iemand anders toen dit is helemaal verkeerd aangesloten ik zet er een nieuwe meter op ik hoop dat het nu wel goed gaat hou het in de gaten.

costnix
door costnix Feb 19, 2017 om 09:37
2874 Antwoorden / 1 Vragen

"Vertrouwen is goed, controle is beter" zei Vladimir Ulyanov Lenin al aan het begin van de vorige eeuw.