ma
door mary kok Dec 6, 2009 om 14:20
Huishouden & energie

Cv ketel onderhoud

onlangs heb ik een serviceabbonnement bij nuon afgesloten voor de cv ketel deze gaat pas in als de ketel goedgekeurd word door een bedrijf die nuon regeld donderdag jl, kwamen ze van feenstra voor deze inspectie en hebben zonder overleg een aantal onderdelen vervangen waardoor er een rekening 503,00 is ontstaan mijn vraag is kan dit zo maar en moet ik dee rekening nu betalen

7359 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 6, 2009 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat je er bij gestaan hebt toen de monteur bezig was met het vervangen van onderdelen? Ik neem aan dat de monteur gezegd heeft dat ..... en ..... vervangen moesten worden? Op dat moment had je dus om een kostenplaatje moeten vragen.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2009 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. Hoe oud is de c.v. ketel eigenlijk? En hoe lang was er geen onderhoud gepleegd.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2009 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag marykok,

Nee dat gaat zomaar niet. Het bedrijf (feenstra) kwam om de installatie goed of af te keuren en NIET om onderdelen aan de installatie te vervangen. Mijn advies is dus: schrijf een aangetekende brief naar dit ********bedrijf en eis de vervangingskosten terug. Willen ze daaraan niet meewerken, dan kun je hen in gebreke stellen en betichten van wanprestatie. Ook op basis daarvan kun je dan de kosten terugeisen (wel moeten ze dan de oude onderdelen terugplaatsen).

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2009 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ze hadden wel even moeten overleggen, maar je hebt een contract afgesloten Waarvoor de ketel in orde moet zijn en nu door het bedrijf in orde is gemaakt, had feenstra het nu niet gedaan dan had je het een ander moeten laten doen.....
vraag is dan of het goedkoper had gekund, maar onder kosten kom je niet uit als ketel niet in ord was.

Want zoals je zegt contract gaat pas in als ketel goedgekeurd is, maar als ketel afgekeurd is/blijft vervalt daarmee Niet (zondermeer) je contract verplichting, zal in de voorwaarden wel iets over staan............

ve
door verwijderd - Dec 6, 2009 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

------
Inspectie van uw ketel
Als u een CV Ketel ServiceAbonnement aanvraagt inspecteert onze monteur uw cv ketel. Na deze inspectie gaat uw CV Ketel ServiceAbonnement in. De inspectie is gratis als u kunt aantonen dat uw ketel in de afgelopen twee jaar onderhoud heeft gehad. Is dat niet het geval dan kost de keuring u eenmalig € 64,50. Mochten er tijdens de inspectie onderdelen geplaatst worden, dan worden deze in rekening gebracht. Voor de inspectie maken wij binnen een maand een afspraak met u. Dit gebeurt telefonisch of per brief. --- Nuon

ve
door verwijderd - Dec 6, 2009 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

En voor de zoveelste keer een kwestie van niet goed lezen, blijkbaar. Jammer, want daardoor gaan een hoop mensen de fout in.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2009 om 23:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Read heeft een sterk punt. Je kunt als installateur niet zomaar zonder toestemming onderdelen vervangen. De betaler heeft de beslissing. Dat is helder.

Of de fa Veenstra een goed of slecht bedrijf is, daar kan ik niet over oordelen.
Wel is mijn zelfbouw c.v installatie in 1971 als eerste installatie in Flevoland goed gekeurd. 80 installaties van Feenstra afgekeurd. Dat vond ik toen leuk.
Gebruik dit gegeven als informatie aan c.v.installateurs diebij mij elektrotechniek genieten.

Nogmaals ; kijk op de gasmeter. Na 5 a 6 duizend kubikemeter gas verbruik een kleine service beurt. Dat is voldoende. Persoonlijk heb ik dat in mijn huidige woning getest.Nergens aankomen is mij defies. Na 7 jaar en een verbruik van 75 kuup gas wat zaken schoon gemaakt.O.a. de verkalkte zwanenhals van condens water. Geen expansivat bij hoeven pompen.Later uitleg. Gr.H

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 00:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Twee info reacties zijn verdwenen Rara.

Mijn advies; sluit nimmer een onderhoud contrakt. af.
U heeft al betaald. Daar valt niets te verdienen.!
De monteurs komen simpelweg niet.
Bel als u problemen heeft. Geen abbonnement?
Ze komen sneller dan met een abbonnement..Er is iets te verdienen.
Een storing zult u zelden hebben. Wel bij een "knuffel" contrakt.

Groet en inzicht H.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 01:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Mary,

Je c.v.-ketel had meer dan 2 jaar geen onderhoud. Je sloot een onderhoudscontract af met Feenstra. Deze heeft meer dan 2 jaar abonnementsgeld van jouw misgelopen en dat proberen ze op deze manier weer in te lopen. Met hun contractvoorwaarden kunnen ze dat. En met succes, want jij kunt nu mogelijk geen expertise meer laten doen of de onderdelen terecht vervangen zijn. Vooraf controle was beter geweest.
Zo heb je ze met jouw carte blanche (je maakte vooraf geen restricties wat er gedaan mocht worden of wat je er maximaal aan kwijt wilde) mooi hun gang laten gaan. En die kans die je hen bood hebben ze ten volle benut.

Het enige dat je nu nog kunt doen is bezwaar aantekenen over de rekening en deze laten specificeren.
Dan een echte expert van een ander bedrijf, die jou type ketel al jarenlang in onderhoud heeft, ter plekke laten beoordelen of de onderdelen echt vervangen zijn en of deze in relatie met je leeftijd van de ketel aan vervanging toe kunnen zijn geweest. Zit daar veel verschil in met de werkzaamheden van Feenstra, dan kun je met een rapport met waarmerking van deze terzake deskundige Feenstra tot voor de rechter achtervolgen. Zeker wanneer je een rechtsbijstand verzekering hebt.
Succes ermee.

Ik installeerde zelf en deed in precies 20 jaar dat onze 32 kWatt NEFIT ketel en 80 ltr. boiler nu draait slechts 2 keer onderhoud n.a.v. een storing. Anders kom ik er niet aan. De sensoren signaleren wel via een foutcode wanneer er weer onderhoud gedaan moet worden. 1 maal per jaar, tegen de winter, kijk ik door het kijkglaasje of de brander nog mooi blauw brandt en er niet teveel rommel op de brander ligt en in de bekersyfon van de condenswater afvoer onder de ketel.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 20:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een cv ketel behoeft IEDER jaar onderhoud !!!!
Uiteraard behoort een monteur U ervan op de hoogte te stellen wanneer hij onderdelen vervangt.
Ben als technieker benieuwd hoe de veiligheid van de cv ketels wordt gewaarborgd bij de eerdere sprekers in dit forum.
Mijn vraag aan U is dan ook :
- Wie controleerd de gasdruk op de brander ?
- Hoe controleerd U uw co2 ?
- Hoe controleerd U uw CO?
- Is uw brandverzekering het met U eens wanneer U geen onderhoud pleegt?

Voor terpstra het volgende,
Wanneer U als géén klant van een installateur belt met een koude klacht in een super druk weekend wie zal dan als eerste geholpen denkt U?
Ga ervan uit dat een vaste klant de eerste is die geholpen wordt en NIET de gelegenheids beller, dus met een beetje pech bent U de volgende hier op het forum die 2 dagen in de vrieskou zit, daarin tegen heeft U Misschien wel 100 euro verdient om geen contract aan te gaan.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geen enkel bedrijf zit er op te wachten om een cv in contract te nemen waarvan hij zeker weet dat je er vaak heen moet.

Ik neem toch aan dat er voor vervanging van onderdelen toestemming is gevraagd?

Of het bedrag redelijk is, zou u iets meer inzicht moeten geven omtrent de werkzaamheden en onderdelen die verbruikt zijn.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 00:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste CVtechniker.
Maak u geen zorgen. Ik zal nimmer in de kou zitten. Kan n.l. zelf een eventuele storing oplossen. Onderdelen kan en mag ik zelf pakken uit het magazijn van de installateur van mijn huis.

-Wat de andere punten betreft eerder geschreven zijn gebaseerd op feiten.
Bij de koop van een woning eerder zat het eerste jaar een onderhoudscontract.
De storingsman weigerde te komen op zondag. De directeur van het bedrijf "had zijn personeel niet op zak". Dat hij een contrakt had afgesloten vond hij niet ter zake doende. Het thermokoppel heb ik maar gerepareerd, en later vervangen.

- Uw vragende opmerkingen over betreffende gas- en CO meting . Dat zijn moment opnames. De gasleverancier levert "hoog en laag- waardig "gas.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 01:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

CVtechnieker vervolg.
--De gasleverancier zal die verschillen grotendeels vereffenen.

Feit in eerdere woning de waardes maar eens ( door gasmij. laten ) meten.
Na 16 jaar was er geen verloop. Ook het rendement was conform de fabrieks opgave. Die ketel heeft bij mij tot de verkoop 18 jaar dienst gedaan.
Enkele malen het expancievat bijgepompt. De stofzuiger af en toe over het branderbed en twee maal een thermokoppel vervangen.

De gehele straat met een service contrakt had al vele expansie vaten betaald en een nieuwe ketel laten plaatsen.
Millieu begint in de beurs.
Dit verhaal herhaald zich in mijn huidig woonwijkje, 12 jr. jong. Vr.gr. Henk

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 10:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Terpstra, Henk.
De gaswaardes die U aanhaalt zijn de waardes gemeten NA de gasmeter en deze zal bijna altijd een waarde geven van 25 á 30 Mbar.
De waarde waar ik op doel zijn de waardes gemeten NA het ontsteken van de brander gemeten op het toestel en liggen veelal 50% lager, gemiddeld 10 á 15 Mbar.
Dit wordt aangeduid als statische en dynamische gasdrukken die wel degelijk gecontroleerd cq afgesteld dienen te worden bij iedere periodieke onderhoudsbeurt van uw cv ketel.
Het met een stofzuiger over een brander gaan heeft niets te maken met onderhoud !!!
Wanneer U met een stofzuiger over een brander gaat is de kans groter op vervuiling van binnenuit de brander doordat de vervuiling vast kan gaan zitten in de gaatjes van de brander.
U reinigt een brander middels een koper of messing borstel en klopt vervolgens de brander leeg middels de voorzijde waar ook de gasinspuiter(s) zitten.
Het klopt inderdaad dat het Nederlands aardgas van een sublieme kwaliteit is wat niet inhoud dat deze geen cv toestel kan vervuilen.
Door het meten van CO kan men uitsluiten dat het toestel optimaal brand en U niet het gevaar loopt van een dicht geroete cv ketel.
Door het meten van CO kan ook worden gecontroleerd dat het toestel inwendig schoon is en U als consument geen gevaar loopt op koolmonoxyde vergiftiging bij een zgn open toestel ( ketel zonder rookgasventilator ).
De rendamenten die U aanhaald tov de fabrikant zijn voor een installateur NOOIT haalbaar, ik leg U uit waarom.
De rendaments opbrengsten van een fabrikant worden nagenoeg altijd bepaald op warmwater opbrengst bij een water uitstroomtemperatuur van 40 graden celcius, echter dient in Nederland gemeten te worden op 60 graden celsius ivm legionella dat wordt gedood bij 58 graden celsius.
Verder wordt bij dergelijke rendaments metingen de cv ketel in een zodanige staat opgesteld dat alles optimaal is ( omgevingstemperaturen e.d. ).
Veel frabrikanten geven op dat een ketel op warmwater een rendement kunnen halen van 107 á 109 % ??
Zou U nu geld gaan verdienen ? nee toch.
Als laatste heeft een klant met een contract bij ons bedrijf ALTIJD voorrang op andere daar hij hiervoor betaald.
Een storing wordt ALTIJD dezelfde dag opgelost, uiteraard ook 's-avonds tot alle redelijkheid en in het weekend.
Zowel de klant als installateur varen wel bij een contract.
Als klant bent U ten alle tijden gewaarborgt van een veilige cv ketel.
Als installateur hoeft men meestal de klant maar 1x per jaar te bezoeken voor het onderhoud, moet de installateur hier vaker komen dan moet hij zich eens achter de oren krabben of het onderhoud wel goed wordt uitgevoerd ( 1 storing kan altijd gebeuren, 4x dezelfde storing niet )
Een gemiddeld contract kost +/- 100 euro per jaar incl. periodiek onderhoud.
Een gemiddeld onderhoud kost +/- 60 euro per keer.
Zou U zich niet verzekeren voor 40 euro per jaar dat alle voorrijdkosten en arbeidsuren worden afgedekt ?
Dus kortom, moet een installateur 3x per jaar naar dezelfde klant toe voor storingen dan doet hij zijn werk niet goed !!!

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ CV-techneut:

Je zult er ongetwijfeld voor geleerd hebben en er een hoop van weten.
Quote:"Als klant bent U ten alle tijden gewaarborgt van een veilige cv ketel."

Theorie is leuk. Praktijk is vaak anders.
Zoals Henk al aangaf, is een aantal controle zaken bij onderhoud een momentopname. Daarbij is nooit een te allen tijde veilige CV-ketel gewaarborgd. De volgende dag kàn het anders zijn.

Voor het onderhoud van een CV-ketel staat een beperkte tijd. Daar zit geen "bakkie doen" in. Doe je er langer over, mag je dat uitleggen aan je call dispatcher.
Vaak duren die metingen waar je het over hebt voor een techneut te lang (koffie drinken moet ook van deze tijd af) en wordt alleen gekeken of de brander geen oranje vlamtoppen heeft. Luchtinlaat en syfon schoon en klaar is Kees.
Bij een gesloten systeem met een stille, draaiende fan lijkt mij dat geen probleem. Gelukkig hebben we het zelfdiagnose programma ook nog.

En zo pas ik dat ook toe bij mijn HR-ketel. Al 20 jaar.
Zo spaarde ik een nieuwe ketel uit. En zou het weer doen wanneer deze ketel er uit gaat. Alleen moet ik dan wel even naar NEFIT om een nieuwe onderhouds-set te halen, want die welke ik nu heb (gekregen) zal mogelijk niet passen. (Pakkingset, elektroden enz.)

H.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2009 om 01:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Cv techniker. U lijkt me een integer en gemotiveerd techneut.
Gelet op uw prima technische uitleg en reactie op mijn tekst (ik heb geen conkrete waardes aangegeven) kunt u best een "goudhaantje" zijn.
Die kunnen ook tussen de regels lezen. Ik heb er enkelen ontmoet, vandaar.

U heeft volkomen gelijk met uw commentaar over meerdere storingen in de ketel die niet juist verholpen worden. Ook daar heb ik ervaring mee.
Wat het stofzuiger verhaal betreft heeft u gelijk. Mijn verhaal ging over een ketel uit 1977. En toen was het wel juist. Nu niet .
Tip van Henk. U bent jong en bevlogen. Ga voor u zelf beginnen.
Zet 10 % van uw inkomen goed weg.Verplichte Pensioenfondsen is maffia.
Kunt u na uw 65 è jaar ook leven. Succes, Henk