ka
door karel1991 Sep 10, 2018 om 12:30
Huishouden & energie

Cv ketel overname bij aankoop huis.

Goedenmiddag Allemaal,

Begin augustus heb ik met mijn vriendin een koopcontract getekend voor ons eerste koophuis met overdracht datum 20 september.

In dit contract stond vermeld dat wij de CV ketel met huur/onderhoud contract zouden overnemen zoals afgesproken.
Dit is ook steeds zo besproken bij de bezichtiging en afhandeling.

Nu kregen wij gisteren 9 september een mail van de verkopend makelaar dat overdracht van het contract niet mogelijk is, de enigste optie is dan afkoop.

Het contract heeft nog een looptijd van 37 maanden á 38 euro.
De leverancier wou vanwege de situatie enige coulance leveren door het afkoopbedrag op € 510,00 te zetten.

De makelaar wil echter dat wij dit als kopers vergoeden aan de verkoper.

Dit lijkt mij niet juist, aangezien wij overname CV met huurcontract zijn aangegaan en geen koop.

In de mail van Geas wordt tevens gesproken over een lease overeenkomst geen koop.

Wat is jullie visie hierop?

17803 23 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 10, 2018 om 12:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel wonderlijk dat dat contract niet overgenomen kan worden. Maar in principe bent u met afkoop natuurlijk veel voordeliger uit, want dat doorhuren kost u € 1.406 en afkoop slechts € 510.

Zorg er wel voor dat heel duidelijk zwart op wit vastligt dat u geen verplichtingen meer zal hebben tegenover die leasemaatschappij.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 10, 2018 om 12:44
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@tijger1, bij afkoop heb je niets en bij doorhuren heb je wel een installatie.
D.w.z. betekent afkoop niet per definitie dat de installatie ook mag/kan blijven staan. De verhuurder zou dan de schade leiden die u als voordeel noemt. Als inderdaad de afkoop betekent dat de installatie eigendom zou worden voor Ts, dan uiteraard doen. Het is de verkoper die voortijdig een contract wenst te beëindigen door de verkoop van de woning.

tijger1
door tijger1 Sep 10, 2018 om 12:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij afkoop heb je een cv.

Tr
door Trostomaat Sep 10, 2018 om 14:17
239 Antwoorden / Vragen

Let wel: een CV zonder onderhoudscontract, in eigendom, waarbij alle risico voor onderhoud/reparatie/defecten bij jou ligt en niet meer bij de firma.

jo
door jorisw Sep 10, 2018 om 14:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Onderhoud zonder onderhoudscontract kost je ook de kop niet. Voor die bijna 1000 euro die ze kunnen besparen kan je veel onderhoud laten doen.

tijger1
door tijger1 Sep 10, 2018 om 15:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@trostomaat. Ja en? Een onderhoudscontract kan je overal afsluiten. En als hij er naast die € 1.000 nog een  beetje geld bijlegt, kan hij zo een nieuwe laten installeren, net meestal twee jaar garantie,

Tr
door Trostomaat Sep 10, 2018 om 16:30
239 Antwoorden / Vragen

@tijger1,  niks ja en. Wil je de beide opties vergelijken dan moet je dat wel op de juiste manier doen. U zette alleen de bedragen tegenover elkaar (€1406-€510) en trok daaruit de conclusie dat de ene optie veel voordeliger was dan de andere. Dat kun je niet zeggen zonder ook de inhoud van die opties te vergelijken. (risico eigendom vs. geen eigendom, kosten onderhoud en reparaties etc.). Vandaar mijn aanvulling.

tijger1
door tijger1 Sep 10, 2018 om 16:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@trostomaat

Je kunt op je klompen aanvoelen dat die € 510 veel voordeliger uitkomt. Hoef je geen vergelijkingen voor te gaan maken.

Zelf al zou dat ding na een jaar instorten, dan ben je met een nieuwe aanschaf dan, ook nog beter uit.

Tr
door Trostomaat Sep 10, 2018 om 17:07
239 Antwoorden / Vragen

@tijger1 Ik betwist dat niet. Vergelijkingen moet je natuurlijk wel degelijk maken. U deed dat kennelijk ook, maar zei het alleen niet.

panter22
door panter22 Sep 11, 2018 om 10:11
6599 Antwoorden / Vragen

Ik ben het niet met je eens Tijger 1.
Als de ketel na 1 jaar instort, dan schiet je er bij in.
Het maandbedrag is €38. Dat jaar zou  de lease inclusief onderhoud €456 izijn. Je verliest dan €54. En dan heb je nog niet eens onderhoud betaald.
Het is niet zo'n hoog maandbedrag, mogelijk heeft de verkoper een leasecontract afgesloten voor 10 jaar of meer.
Het kan best een oude ketel zijn, die bijna aan zijn eind is. Dan is €510 een hoop geld.
De verkoper moet het contract afkopen. Wat heeft hij aan een oude ketel die hij er ook nog uit moet slopen?
Die ketel brengt dan echt geen €510 meer op. Over die €510 voor overname valt nog wel te onderhandelen.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 10, 2018 om 12:38
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Neem hierover contact op met 'Eigen Huis' is mijn eerste advies.

Hoe dan ook is hier naar mijn mening sorake van het niet nakomen van een overeenkomst waarmee degene die de overeenkomst niet nakomt schadeplichtig is.

Mijn vraag is ook waarom u een contract als genoemd niet zou kunnen overnemen. Door overname van een huurcontract leidt ook de verhuutrder van die installatie geen schade. Weet u wie de verhuurder is?

Zo de verkomede eigenaar een leasecontract heeft is die degene die dat dan wenst te ontbinden. Niet u.
En een makelaar heeft niets maar dan ook niets te willen! Het is de verkoper die bepalend is. Daar zou u een klacht over kunnen indienen bij de NVM als de makelaar daarbij is aangesloten.

Tr
door Trostomaat Sep 10, 2018 om 14:52
239 Antwoorden / Vragen

Het is gebruikelijk dat de verkoper zich laat vertegenwoordigen door zijn makelaar. Daar is die makelaar voor. Als de verkopend makelaar zich meldt met een mededeling over CV ketel en een voorstel dan doet hij dat niet omdat hij daar zelf persoonlijk wensen over heeft, maar dan doet hij dat namens de verkoper. Zo dient zijn communicatie dan ook begrepen te worden. Ik zie geen enkele reden waarom daarover een klacht ingediend zou kunnen worden bij de NVM.
Advies aan TS: focus op het CV ketelissue, niet op randzaken.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 10, 2018 om 12:42
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Een link m.b.t schade bij niet nakomen: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html  schade bij niet nakomen

Art 6/162 zou ook eventueel nog van toepassing kunnen zijn.

Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, dan is die inschakelen naast info vragen bij 'Eigen Huis' ook een optie.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 10, 2018 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

Als er afgekocht wordt door de verkoper blijft die cv natuurlijk staan. De Ts heeft hier alleen voordeel aan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 10, 2018 om 15:08
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom zou de installatie blijven staan als de verkoper van de woning het contract afkoopt? De nieuwe eigenaar zal de installatie dan zelf moeten kopen tegen een aannemelijke prijs. Of huren met een huurovereenkomst.
Zo niet, dan blijft de installatie niet staan lijkt mij. In ieder geval niet 'voor noppes'.

tijger1
door tijger1 Sep 10, 2018 om 15:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat ligt er maar aan. Dat horen we nig wel van de Ts.

Tr
door Trostomaat Sep 10, 2018 om 17:42
239 Antwoorden / Vragen

Inderdaad. Maar dat ie  'natuurlijk blijft staan' staat niet vast.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 10, 2018 om 13:10
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 ,

Heel wonderlijk dat dat contract niet overgenomen kan worden .

Lease

Een leasecontract bieden wij niet meer aan. Heb je nog een leasecontract dan nemen wij na afloop van de lease overeenkomst contact met je op om de opties voor een onderhoudsabonnement door te spreken, zodat je verzekerd blijft van regelmatig onderhoud en snelle hulp bij storingen. Dit doen we per brief of e-mail. Kies je voor het Onderhoud & Storingen abonnement en dus voor zekerheid? Dan hoef je niets te doen.

Wens je geen abonnement na afloop van de lease overeenkomst op jouw CV-ketel? Dan kun je het formulier bij de informerende brief terugsturen. We schakelen het abonnement dan weer met terugwerkende kracht uit.

ka
door karel1991 - Sep 10, 2018 om 13:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wij vonden het ook een raar verhaal en hebben terug gestuurd dat wij het zo niet zijn overeengekomen in het contract.

Als overname niet mogelijk is vervalt die voorwaarde volgens mij?
Aangezien het niet zo gaat als contractueel is vastgelegd.

De verhuurder is Geas. Ivm veranderde wetgeving per 1-09 zou het niet meer mogelijk zijn.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 10, 2018 om 13:51
11495 Antwoorden / 15 Vragen
Tr
door Trostomaat Sep 10, 2018 om 17:17
239 Antwoorden / Vragen

Welke van de 5 antwoorden die daar gegeven worden, vindt u het meest bruikbaar voor TS?

Topantwoord

Tr
door Trostomaat - Sep 10, 2018 om 13:55
239 Antwoorden / Vragen

Kunt u de relevantie bepalingen uit het koopcontract hier kopiëren?
Dat is essentieel voor een goede beeldvorming en het delen van een visie op uw situatie.
Stonden daar ook bedragen in voor het overnemen van het contract? Wat stond er bij het aanbod van de woning over de CV ketel: eigendom/huur/lease?
Nu heeft u het over 'huur/onderhoud', 'geen koop' en 'lease' wat de zaak voor de lezer nog niet duidelijk maakt. Het koopcontract gaat mogelijk uit van een onjuiste interpretatie van het CV contract. De verantwoordelijkheid voor (onjuiste) mededelingen daarover gedaan ligt vanzelfsprekend bij de verkopende partij.
Zou u op basis van koopcontract die 38 euro per maand hebben moeten betalen als overname van het contract wél mogelijk zou zijn geweest?

ka
door karel1991 Sep 10, 2018 om 14:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

CV wordt gehuurd en koper neemt het contract over.

Zo staat het vermeld in de lijst roerende zaken excl bedrag.

De Geas spreekt echter weer van een lease overeenkomst welke dan afgekocht dient te worden.

Wij hadden anders het contract wel over willen nemen, dit is nu dus niet mogelijk.

Hopenlijk heeft u hier de benodigde info?

tijger1
door tijger1 Sep 10, 2018 om 15:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u die € 500 betaalt, hebt u toch die cv ketel?

Tr
door Trostomaat Sep 10, 2018 om 16:17
239 Antwoorden / Vragen

Het is niet wat ik vroeg. Het gaat mij om de exacte formulering of voorstelling in de documentatie.
Staat er letterlijk 'CV wordt gehuurd en de koper neemt het contract over'?
Staat er niets in de koopovereenkomst zelf?

Wat er niet is (een huurcontract) kunt u niet overnemen.
U moet bepalen wat u wilt. Vertrouwend op informatie van de koper dat er sprake was van een huurcontract, was u bereid dit over te nemen.
Nu dit onjuist blijkt te zijn, moet u eerst bepalen waar uw belang ligt, wat u wilt. Bijv. iets huren of kopen?

Nu gebleken is dat het een leasecontract is, zou u dat in principe willen overnemen?
Geas zegt dat het niet kan, maar spreekt zichzelf tegen op de eigen website:

CV-ketel lease

'Bij lease is er sprake van 'koop op afbetaling'. Je bent dus niet direct eigenaar van de CV-ketel. Als je gaat verhuizen is het goed om vooraf met de makelaar al te overleggen wat je gaat doen met de lease CV-ketel. Je kunt ervoor kiezen om de overeenkomst over te dragen aan de nieuwe eigenaar of de overeenkomst af te kopen. Vanzelfsprekend dient de nieuwe eigenaar in te stemmen met de regeling.' (bron: https://www.geas.nl/klantenservice/veel-gestelde-vragen/?category=59#faq-results).

Als u geïnteresseerd bent om het leasecontract over te nemen, zou ik dit nader uitzoeken. Waarom kan het, in tegenspraak met bovenstaand citaat,  niet volgens Geas? Kan het niet of willen ze het niet (meer)? Ze bieden geen nieuwe leasecontracten meer aan, maar het overdragen van een bestaande overeenkomst is iets anders. Wat staat er het leasecontract van de verkoper? Wordt overdracht van de overeenkomst daar uitgesloten, of is dat wellicht nog als recht vastgelegd? Allemaal relevante vragen mits je geïnteresseerd bent in overname van het contract.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Sep 10, 2018 om 14:12
6599 Antwoorden / Vragen

Leasen of huren is iets geheel anders. In jullie contract staat huren. Dat betekent opnieuw onderhandelen.
Vraag eerst dat leasecontract op, dan weet je hoe oud die ketel is.
Kijk eens op kieskeurig.nl voor de actuele prijzen of vraag een installatiebedrijf.
Neem je de ketel over, dan moet je zelf een onderhoudscontract afsluiten, moet je ook rekening mee houden.
Een oudere ketel is niet zo energiezuinig en vaak is het onderhoudscontract duurder bij een oude ketel of worden niet meer alle kosten vergoed.
Kijk ook eens wat een nieuwe ketel huren kost.
Kortom, speuren op het internet

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 10, 2018 om 15:04
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@panther,
het lijkt er op dat in de koopovereenkomst een fout is gemaakt door daar huren te noemen. De verkoper heeft dat kennelijk foutief doorgegeven aan de makelaar en die heeft het niet gecontroleerd.
@tijger1 gaf inmiddels een verwijzing m.b.t. het omzetten naar huur.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Sep 10, 2018 om 14:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Heb je zelf geen aankoopmakelaar?
Zo ja, wat vindt die ervan?
Die is dan toch bij de besprekingen geweest.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Sep 10, 2018 om 14:52
3103 Antwoorden / 0 Vragen

de koper wilde het kontrakt mee "verkopen" u bent accoord gegaan maar hoefde dit niet, nu de verhuurder zegt dit niet te doen is het aan verkoper dit op te lossen en niet aan u, u bent hierin geen partij verder...

een andere ketel kunt u oiverigens beter gewoon kopen, een stuk goedkoper...

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 10, 2018 om 15:12
16774 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. ook@marita5 (en anderen) de makelaar heeft in deze helemaal niets te eisen! Die had moeten opletten en feitelijk ook moeten weten dat er sprake is van een onjuiste closule in de koopovereenkomst. Ook dat is geen probleem voor/van de koper in deze Ts.i

Tr
door Trostomaat Sep 10, 2018 om 17:46
239 Antwoorden / Vragen

De makelaar eist ook niks. Die probeert te redden wat er te redden valt door voor en namens zijn cliënt het beste resultaat te bereiken. Ik heb overigens de exacte tekst gevraagd uit de koopovereenkomst/bijbehorende documentatie. Die is namelijk essentieel voor rechten en plichten, ook die van de koper, TS.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 10, 2018 om 19:43
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Trostomaat@ hoe kunt u die info opvragen? Volgend de wet op bescherming persoonsgegevens mag dat niet tenzij u ts bent.
Ts stelde dat de makelaar eist.

Tr
door Trostomaat Sep 10, 2018 om 20:48
239 Antwoorden / Vragen

@GerritAltena, dat stelde TS helemaal niet. Letterlijk wordt er geschreven:  'De makelaar wil echter dat wij dit als kopers vergoeden aan de verkoper'. Dat mag hij willen en uiten. Het is een onderhandelingssituatie. TS moet bepalen wat zijn rechten en plichten zijn en waar zijn belang ligt voor wat betreft het kopen/huren/leasen van welke CV ketel dan ook. Wellicht heeft hij nu geen enkele verplichting meer t.a.v. de bestaande CV ketel en kan hij besluiten zelf een nieuwe te regelen als dat gunstiger voor hem is. Wellicht is het het best de huidige ketel, linksom of rechtsom, over te nemen.
Ik schreef niet dat ik die info opgevraagd heb, maar dat ik ze gevraagd heb. Aan TS natuurlijk. Aan wie anders? ;) Dat is elders in dit topic te lezen.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Sep 10, 2018 om 15:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

In het geval van afkopen zal dit, door de verhuurder, met de verkoper geregeld moeten worden. Koopt deze het contract af heeft die het recht de ketel te verwijderen, en is het leasecontract gebaseerd op de gehele installatie zou deze ook door de verkoper verwijderd kunnen worden. Dat het contract niet overgenomen kan worden, hoe vreemd dat ook is, was bij de verkoper blijkbaar niet bekend. Door het bedrag van € 510,- aan de verkoper te betalen heeft u dan wel een cv installatie. Natuurlijk had de verkoper vooraf moeten informeren of het contract overgenomen kon worden maar dat is achteraf gepraat. En juridisch zal er best wel wat over te zeggen zijn maar waar hebben we het over bij een koop die best wel wat tonnetjes kost.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Sep 10, 2018 om 15:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Zo nee, informeer dan eens bij het juridisch loket.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Sep 10, 2018 om 16:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je zou ook advies kunnen vragen bij de Vereniging Eigen Huis. Lees hier.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 10, 2018 om 16:25
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@karel1991 ,

Aanvulling op @edrick3 , contact met Juridisch Loket in uw gemeente ( zonder afspraak ) , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/contact/#

Topantwoord

ne
door neodutchio - Sep 10, 2018 om 16:53
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Heel zwart wit gezegd moet de verkoper leveren wat overeen gekomen is. Nu dat dit niet kan zit de verkoper met de uitdaging.

Maar waar u achteraan moet is wat er gaat gebeuren met de ketel. Bij huur en lease is de bewoner geen eigenaar. Als het contract afgekocht wordt, wordt de ketel ook verwijderd. Dat zit u dus zonder ketel.

Topantwoord

Ge
door Genee - Sep 10, 2018 om 20:03
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Vraag even na bij Geas of bij betaling van de afkoopsom de cv ketel blijft hangen of terug gaat naar Geas.
Ook wat voor cv ketel het is, HR of VR.
Wanneer het een VR ketel is krijgt u extra kosten bij aanschaf van een nieuwe ketel wanneer
dakdoorvoer en condenswater-afvoer ontbreken.
Wanneer mogelijk moet er een HR ketel geïnstalleerd worden.
Het lijkt me overmacht van de verkoper dat het leasecontract niet overgenomen kan worden.
die mogelijkheid is tijdens de looptijd van zijn huurcontract vervallen.

tijger1
door tijger1 Sep 10, 2018 om 21:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook een VR ketel heeft een dakdoorvoer en als er een nieuwe ketel komt, wordt de oude dakdoorvoer meestal automatisch vervangen.

Ge
door Genee Sep 10, 2018 om 22:20
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn VR ketel heeft geen dakdoorvoer, zit op de schoorsteen aangesloten.

tijger1
door tijger1 Sep 11, 2018 om 10:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een schoorsteen is ook een dakdoorvoer.

Ge
door Genee Sep 11, 2018 om 11:02
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Die dakdoorvoer laat ik niet automatisch vervangen bij aanschaf nieuwe ketel.

gerbera
door gerbera Sep 11, 2018 om 16:43
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Voor een HR ketel zal uw schoorsteen dan aangepast moeten worden o.a. met een roestvrijstalen buis als dat mogelijk is.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Sep 11, 2018 om 09:40
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Heb ik nog een vraag, wat staat er in de verkoopbrochure. Staat daarin vermeld "voorzien van CV" maar staat daar niets in over overname van het contract dan lijkt het mij dat de woning wordt verkocht met CV en is het risico, van het niet kunnen overnemen van het contract, voor de verkoper.

ka
door karel1991 Sep 11, 2018 om 09:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Gerbera,

Er staat vermeld dat de CV ketel met onderhouds en leasecontract wordt aangeboden.

Dit wordt nu niet nagekomen in mijn ogen.

Tr
door Trostomaat Sep 11, 2018 om 10:48
239 Antwoorden / Vragen

Karel1991, dus in de brochure staat: 'leasecontract' terwijl in de lijst van zaken 'huurcontract' staat? Dat was uw eerdere punt namelijk.
Vandaar de vragen die ik stelde en die nog niet beantwoord zijn: wat is de letterlijke tekst in de documentatie (aanbod, lijst van zaken en vooral ook de koopovereenkomst) t.a.v. de CV ketel?
Is er de NVM modelovereenkomst gebruikt voor het koopcontract, dan betreft het waarschijnlijk wat er precies staat in Artikel 7 Lid 1.
Als u geen klare wijn schenkt over de precieze afspraken, dan vliegen de antwoorden alle kanten uit. Precieze kennis van de vastgelegde afspraken is altijd het uitgangspunt voor een bruikbaar advies.
Wat @Gerbera zegt is sowieso te kort door de bocht omdat hij voorbij gaat aan wat er is afgesproken, wat er is vastgelegd in de lijst van zaken en wat er is vastgelegd in de koopovereenkomst. Alleen op basis van een verkoopbrochure kun je niet deze conclusies trekken.

ka
door karel1991 Sep 11, 2018 om 10:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

@trostomaat het betreft een NBO overeenkomst. Volgende standpunten worden door de koper gestand gedaan: huur/leasecontract CV ketel. Dit betreft artikel 7 in de koopovereenkomst.

Tr
door Trostomaat Sep 11, 2018 om 11:05
239 Antwoorden / Vragen

@Karel1991, NBO ken ik niet. Wat staat er in die NBO overeenkomst (letterlijk) over het al dan niet overnemen van overeenkomsten zoals mbt de CV?

U heeft aangegeven dat er is afsproken dat u het huurcontract mbt de CV zou overnemen. U heeft aangegeven dat in de lijst van zaken over de CV overname ook werd beschreven dat het huur betrof. Toen bleek het lease en daarom kon het contract niet overgenomen worden.
Nu, 30+ reacties verder, wordt voor het eerst duidelijk dat in het aanbod van de woning (verkoopbrochure) wordt gesproken over lease. Dat is nieuwe informatie voor de lezers hier.  In de bij bezichtiging gemaakte afspraken ging het toen over huur of lease?

Bent u er al uit waar uw belang ligt, wat u het liefst zou willen, nu deze onverwachte situatie zich heeft voorgedaan? Edit nav aangepaste reactie TS hierboven: ok, dus in het koopcontract is aard van de overeenkomst mbt de CV afgedekt door zowel lease als huur te noemen. Ik neem aan dat er staat 'overeenkomsten' en niet 'standpunten'. NVM en VBO heeft dezelfde modelovereenkomsten. De passage in de overeenkomst spreekt niet over het overnemen van het contract, maar laat in het midden wat het gestand doen van de overeenkomst precies betekent. Dat kan hier in het nadeel van TS worden uitgelegd (dat zal de verkopende partij dan ook wel doen en verklaard de opstelling van hun makelaar).

gerbera
door gerbera Sep 11, 2018 om 11:20
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@karel1991, in dat geval zou ik samen tot een oplossing zien te komen, bij voorbeeld ieder de helft. Heeft u in elk geval een CV ketel.

ka
door karel1991 Sep 11, 2018 om 11:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

@ trostomaat betreft VBO excuus.

@ Gerbera, dat is een voorstel wat ik nu gedaan heb.

gerbera
door gerbera Sep 11, 2018 om 11:34
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@karel1991, ik wens u dat u er onderling uitkomt, veel suc6.

gerbera
door gerbera - Sep 11, 2018 om 11:23
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@trostomaat, als u, zoals gewoonlijk,  een discussie met de TS  wilt voeren dan graag zelf een bericht aanmaken en dit niet onder mijn berichten te doen. Deze discussies hebben totaal niets met mijn bericht te maken en zorgen alleen maar voor vervuiling van dit topic.

Tr
door Trostomaat Sep 11, 2018 om 11:48
239 Antwoorden / Vragen

Aan discussie voeren met TS doe ik niet. Ik stel vragen om tegenstrijdigheden en onvolledigheden op te helderen. Een volledig beeld zonder tegenstrijdigheden is noodzakelijk om een bruikbaar advies te kunnen geven. Voor mij tenminste. Aan de gemiddelde kwaliteit van de gegeven antwoorden is af te zien dat dat niet voor iedereen hier geldt. Dát is pas echt topicvervuiling.

gerbera
door gerbera Sep 11, 2018 om 12:19
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Die vragen van u aan de TS stelt hebben totaal niets met mijn vraag te maken dus vandaar. En of het nu een huur of leasecontract is, is niet van belang het gaat er om dat het contract niet overgenomen kan worden en daar gaat de vraag van de TS over. En daar laat ik het bij.

Tr
door Trostomaat Sep 11, 2018 om 22:17
239 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk is het van belang of er huur- of lease staat. Essentieel zelfs. In meerdere opzichten. Stukje bij beetje komt die informatie nu boven tafel. Het maakt nogal uit of je getekend heb voor de afspraak een CV-huurcontract over te nemen, terwijl het na ondertekening plots om lease blijkt te zijn gegaan of dat de juiste informatie gegeven is door de koper, maar het niet kunnen overnemen heeft een andere oorzaak (en is dat wel zo dat niet overgenomen kan worden). Een contract dat niet bestaat kan sowieso niet worden overgenomen. Het maakt nogal verschil of de verkoper correcte en eerlijke informatie heeft verstrekt, of niet.

panter22
door panter22 - Sep 11, 2018 om 15:13
6599 Antwoorden / Vragen

Nu begint het wat duidelijker te worden. Het gaat om een leasecontract, geen huurcontract.
Toen het koopcontract getekend werd, begin augustus, kon het leasecontract worden overgenomen.
Uit de algemene voorwaarden:
De KLANT heeft bij verkoop van het PERCEEL de mogelijkheid om de nieuwe eigenaar van het PERCEEL te vragen om de OVEREENKOMST over te nemen voor de resterende looptijd. Hiertoe dient de nieuwe eigenaar een overnameovereenkomst met het BEDRIJF te tekenen. Afkoop van de OVEREENKOMST is dan niet aan de orde.
https://www.geas.nl/dynamic/media/4/documents/Voorwaarden%20%26%20Productbeschrijvingen/Voorwaarden/Algemene%20Voorwaarden%20Koop%20op%20Afbetaling%20CV-ketels.pdf

Karel 1991 meldt dat per 1 september het leasecontract vanwege een wettelijke regeling (welke?)niet meer kan worden overgenomen   Bij de verkoop op 20 september, kan deze bepaling niet meer worden uitgevoerd.
De verkoper zal aan de Energiewacht een afkoopsom moeten betalen.Kijk in artikel 4.11 voor details.
Alleen zit Karel 1991 nu zonder cv ketel.Want die heeft hij niet bij het huis gekocht, Die ketel kan hij van de verkoper kopen als hij dat wil en samen zullen zij de prijs moeten bepalen.

ro
door ron503 - Sep 11, 2018 om 17:45
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft begin augustus het koopcontract getekend en toen was overname van het onderhouds/leasecontract nog mogelijk dus de verkoper u niet missleid omdat de verkoper niet kon weten dat Geas op 1 september zou stoppen met deze constructie. Hoe graag de verkoper het ook zou willen het kan gewoonweg niet. De verkoper kan het leasecontract afkopen voor een bedrag van 510 euro en die kosten aan u doorberekenen en daarmee wordt u direct eigenaar van de CV ketel en zit daarmee niet meer aan een duur contract vast. Echter u wil blijkbaar het bedrag niet voldoen en de verkoper aan het overname contract houden terwijl de verkoper geen schuld treft want Geas heeft de overname onmogelijk gemaakt en niet de verkoper. Het lijkt me niet dat u de koop ongedaan wil maken maar de koper voor de kosten op wil laten draaien en u alsnog de cv ketel in bezit geeft. Het lijkt mij geen manier van eerlijk onderhandelen want de verkoper gaat onder uw druk toch wel overstag omdat de woning opnieuw in de verkoop moet en de koop van een eventueel aangekochte andere woning ongedaan gemaakt dient te worden en dat allemaal voor een bedrag van 510 euro omdat de verkoper door het beleid van Geas de gemaakte afspraken niet na kan komen. Ik ben geen geleerde op dat gebied maar voor mijn gevoel bent u keihard en zakelijk bezig om nog een paar rot centen van de verkoopprijs af te krijgen.

Tr
door Trostomaat Sep 11, 2018 om 22:53
239 Antwoorden / Vragen

Of verkoper (of zijn makelaar) niet kon weten dat Geas deze constructie niet meer zou aanbieden, staat niet vast. Wat wel vast staat is dat er tegenstrijdige informatie is gegeven over de aard van het contract. 'Lease' in het aanbod. 'Huur' in besprekingen en in vermelding op de lijst van zaken. En een bepaling in de overeenkomst die zowel 'Lease' als 'Huur' vermeld in relatie tot de ketel, alsof men het niet weet, of wil (laten) weten.

Geas kan overigens alleen besluiten de overnameconstructie in geval van lease in deze casus niet meer aan te bieden als dat niet in strijd is met de overeenkomst die gesloten is. Als in de algemene voorwaarden die van toepassing waren ten tijde van het afsluiten van de leaseovereenkomst staat dat onder voorwaarden het contract kan worden overgenomen door de koper van de woning (vergelijkbaar met wat @panter22 hieroven aanhaalt) én deze algemene voorwaarden bevatten geen eenzijdig wijzigingsbeding, dan kan Geas NIET verbieden dat het contract wordt overgenomen (wel kunnen bluffen, sturen, beïnvloeden en wellicht een dealtje sluiten met de verkoper). Behoudens wellicht wettelijke verplichtingen, maar daar heb ik nog geen bewijs voor gezien.
Geleerde les: kopers doen er goed aan voordat ze de koopovereenkomst tekenen het contract voor de CV-ketel op te vragen bij de verkoper. Je wilt toch weten waar je je op vastlegt.

@ron, TS mag natuurlijk onderhandelen, hard en zakelijk ook. Daar is niets mis mee. Het is niet alleen zo dat nu blijkt dat Geas niet wil meewerken aan het overnemen van de leesovereenkomst, in de beleving van TS was er sprake van een huurovereenkomst. Dus TS heeft daar misschien ook al een slecht gevoel bij: 'dit hadden we niet afgesproken'. Ik betwijfel overigens of Geas het recht heeft de overname van het contract te verbieden.

Ki
door Kim128126 - Jul 3, 2019 om 00:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,
Afgelopen maand hebben wij een appartement bezichtigd. Hier was bekend dat er sprake was van een CV met lease contract. Nu hebben wij de afgelopen week het tijdelijk koop contract getekend. 1 week later werd door onze aankoopmakelaar gezegd dat wij de CV ketel zouden overnemen. Hier was ons niks van bekend aangezien dit volgens ons niet in het contract stond.
Aankoopmakelaar geeft aan dat wij hiervoor hebben getekend bij de lijst van zaken..

Als ik zelf de lijst van zaken goed doorneem is het niet duidelijk dat wij de ketel MOETEN overnemen. Er staat alleen beschreven dat er een lease contract aanwezig is. Dit bij de aankoopmakelaar neergelegd, zij geeft nogmaals aan wij hiervoor getekend hebben en dat ze dit niet verder uit gaat zoeken.

Kortom vind ik dit een hele aparte situatie.
Lijst van zaken zien jullie op de foto.
Graag jullie mening en of tips hoe ik dit verder kan op lossen?!

groetjes xx

r.kemperman
door r.kemperman Jul 3, 2019 om 08:25
423 Antwoorden / 4 Vragen

Niet netjes om het topic van een ander voor uw eigen probleem te gebruiken