be
door benedictus Dec 21, 2009 om 16:27
Huishouden & energie

CV 's nachts op hoeveel graden ?

's Nachts zet ik mijn CV thermostaat op 15 graden. Want een nachtelijk vertrek zal met 15 graden minder warmte naar buiten verliezen, dan een warmere kamer.
Maar installateurs brengen hier tegenin dat de opwarming de volgende ochtend dan extra veel stookkosten met zich meebrengt.
Wie heeft gelijk ?

114962 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 21, 2009 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het onnodig warm houden van de huiskamer gedurende een hele nacht brengt ook kosten met zich mee. Zeker als u de kamer continu op 20 graden of hoger houdt.

Overdag hou ik het relatief koel: 18 graden. Dat is goed voor de vacht -opbouw van de honden en ik kleed mij erop.

's-Nachts net als u gaat de thermostaat al een paar uur voordat ik naar bed ga op 15 graden.

ve
door verwijderd - Dec 21, 2009 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang het binnen smorgens nog boven de 15 graden is gaat hij snachts uit, dat wil zeggen alle radiatoren dicht.
Maar ik zit dan ook in een appartementen gebouw en dan ook nog aan alle kanten ingebouw, dus het is voor iedereen anders.
Groet Valerius

ve
door verwijderd - Dec 21, 2009 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij kan je dit koppelen aan het/de energielabel.
Alhier woonachtig in een huurhuis label G.
Als ik de verwarming s`nachts op bv 15 zet zal ik vervolgens de hele dag weer moeten stoken om de temp weer op 20c te krijgen.

Heb ik het beneden 20c dan is het boven 12c(enkel glas)

T

ve
door verwijderd - Dec 21, 2009 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag benedictus,

Je schrijft: Maar installateurs brengen hier tegenin dat de opwarming de volgende ochtend dan extra veel stookkosten met zich meebrengt.

Dat is afhankelijk van de spreiding tussen de dag- en de nachttemperatuur.

De meest voordelige spreiding is: nachttemperatuur 14 en overdag 19. Vind je het dan overdag en/of in de avond te koud, dan wordt de nachttemperatuur 15 graden en overdag 20. Wat je ook nog kunt doen is met een tussenstand werken. Bijvoorbeeld tot 4 uur in de middag 17 of 18 graden en pas daarna 19 of 20 graden.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Dec 22, 2009 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een te groot verschil tussen nacht en dag temperatuur is dat zo.

Ook snel opwarmen met geeft een slecht rendement van je HR ketel.
Dit heeft te maken met de te hoge temperatuur van het retourwater.

Ook heeft het vochtgehalte van de lucht invloed.
Als dat hoog is kost het veel energie om op te warmen.
Kort ventileren als het vocht te hoog is, en dan pas opwarmen.

ve
door verwijderd - Dec 22, 2009 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Erik008 heeft een goed punt: ventileren voor de afvoer van vochtige lucht.
Onnodig verwarmen van een ruimte kost inderdaad energie, maar hoe groter je het verschil laat zijn tussen hoog en laag, hoe meer de ketel moet zwoegen om het weer warm te krijgen, 5 graden verschil is nogal veel. Houd het verschil op 3 a 4 graden is mijn advies.

Ga maar na: hoe vaak en hoe lang slaat je ketel overdag aan om de kamer op temperatuur te houden? Je kunt voor de gein overdag het gasverbruik meten (begin- en eindstand van de gasmeter) t.o.v. een even lange periode vanaf dat de thermostaat omlaag gaat t/m wanneer de kamer weer op temperatuur is. Zo kun je zelf zien wat efficiënter is in jouw situatie. Want ook dat maakt nogal uit natuurlijk, factoren als: hoe goed geïsoleerd, wat voor soort ketel en hoe oud, wat voor thermostaat (modulerend of aan-uit, weersafhankelijk gestookt of niet) enz. spelen allemaal mee.

Daarbij moet je wel incalculeren dat het vanzelfsprekend 's nachts meestal kouder is buiten dan overdag, je huis verliest 's nachts dus juist meer warmte dan overdag.
Meet het verschil wel liefst enkele keren bij gelijkblijvend weertype, want het is natuurlijk een heel verschil tussen de ene dag -12 als minimum en -5 als maximum temperatuur, t.o.v. bijv. -1 minimum en +5 maximum de volgende dag.

ve
door verwijderd - Dec 23, 2009 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

read zit zoals gebruikelijk weer goed met zijn antwoord.
Een ruimte op temperatuur brengen kost meer energie dan de ruimte op temperatuur houden. Daarom is het belangrijk om het verschil tussen dag en nachttemperatuur niet te groot te laten worden.
15 graden s'nachts en 18 overdag is een goede balans.
Vindt je het dan nog te koud dan kun je een graadje hoger gaan.
Wil je naar 20 graden overdag of hoger dan zou ik overwegen om ook de nachttemperatuur te verhogen.

ve
door verwijderd - Dec 23, 2009 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo benedictus,

Stookgedrag is voor iedereen van ons verschillend en het is moeilijk een juiste antwoord te geven. Te veel factoren zijn van belang zoals isolatie, ventilatie etc...en dan hebben we nog niet over wie welke temperatuur het aangenaamste wil.
Mijn huurhuis is gebouwd volgens een isolatie gesubsidieerde project.
Het wil zeggen dat mijn huis volledigt is geïsoleerd, dakboden inclusief! Alles is voorzien van dubbele beglazing, en in de woonkamer, keuken, toilet en badkamer is een ventilatie systeem.

Bij strenge lage temperaturen, zak de temperatuur nooit onder de 15 graden, en dus laten we de thermostaat s, nachts op 14 staan. Bij temperaturen buiten tussen de 2 en 10 graden blijft de temperatuur overnacht zelfs op 18 graden staan Overdag staat de thermostaat op 19,5 graden. Binnen geen 5 minuten is de temperatuur op niveau! Als wij gaan slapen zetten we om 22.00 de thermostaat dus op 14 graden, en als wij om 23,30 na bed gaan is het nog steeds 19 graden!

Zoals toolboy (huis label G), hij heeft de hele dag nodig om alles te verwarmen en het kost idd veel geld als het verschil te hoog is over nacht!
Dit komt ook op dat wat uw verwarmingmonteur zei: meer stookkosten om op die hoogte te blijven, maar het is belangrijk te weten hoe snel een huis de warmte verliest, dus hoe minder verlies, hoe minder stookkosten, hoe minder verschillen van thermostaat verlaging!

Op ons afgesloten zolder zak de temperatuur nooit onder de 16 graden, maar daar bevind zich ook de verwarmingketel.

m.v.g. Robert

ve
door verwijderd - Jan 2, 2010 om 10:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een gemiddelde woning koelt 's-nachts 1 graad per 2 1/2 graad af ( uiteraard afhankelijk van de buitentemp.)
Een woning 24 / 24 een en dezelfde temp. houden in de winter is goedkoper dan bv overdag 21 graden en 's-nachts 15 graden.
Het op temperatuur houden van steen / beton kost aanzienlijk minder dan dat je deze af laat koelen om vervolgens smorgens weer op te warmen.
Met vloerverwarming worden de verschillen nog groter.
Houd daarom dag en nacht temperaturen verschillen binnen de 3 gradenclsius.
Makkelijk voorbeeld is, rijd met je auto een constante snelheid en meet je verbruik.
Doe dit nogmaals wanneer je hard en langzaam rijdt en regelmatig moet optrekken en afremmen.
Wanneer denkt U het voordeligst uit te zijn ?

ve
door verwijderd - Jan 2, 2010 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals u wellicht al was opgevallen in bovenstaande reacties, zal dit afhangen van uw eigen situatie: hoe is uw huis geïsoleerd? Hoeveel warmte verliest u naar andere verdiepingen? Hoe efficiënt is uw verwarming.

Er is eigenlijk maar één manier om uw antwoord te verkrijgen, en dat is de proef op de som nemen. Dat houdt niets anders in dan dat u in een standaardweek (kinderen naar school, u naar het werk, normale bedtijden, m.a.w. niet in een vakantieweek) eerst situatie A volhoudt, de volgende week situatie B en eventueel nog wat andere situaties in de week daarna indien van toepassing. Vergelijk daarbij uw meterstanden en u hebt uw antwoord.

Daarbij moet wel worden aangetekent dat de verkregen resultaten ook niet glashard zijn: als het in de eerste week 10 graden vriest en de week daarna 0 graden is, zal dit het resultaat enigszins beïnvloeden. Herhaal de test daarom eens een paar weken later bijvoorbeeld en kijk of de resultaten grofweg hetzelfde zijn.

Mvgr - B (350)

ve
door verwijderd - Jan 2, 2010 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welke temperatuur is ’s nachts, of als ik korte tijd weg ben, aan te raden?

Wij raden u aan om de temperatuur niet lager te zetten dan 15 à 16°C. Dit ter voorkoming van hoge stookkosten. Het kost u namelijk meer om de kamer vanaf een heel lage temperatuur te verwarmen, dan de temperatuur op peil te houden op 15 à 16°C.

http://www.dethermostaat.nl/?c=17&sp=41

In bovengenoemde link kunt u er meer over lezen.
Vr.gr.Elena