lo
door louisa76 Jan 9, 2008 om 22:10
Huishouden & energie

Dakbedekking,hoelang kan/moet het mee gaan? En wat is ondeugdlijk?

Hoi Allemaal,

We hebben 1,5 jaar geleden een huis van 1999 gekocht. Wat kan daar nou mee zijn?  Nu stond de buurman ons 24 december op te wachten. Bleek dat onze dakbedekking (3 buren, waarvan wij het middelste huis hebben) zeer slecht te zijn. Hij heeft toen 3 noodreparaties gehad.

Nu is mijn vraag, hoe lang moet een dak (koperhoudend bitumen dak) mee gaan?

Er zijn echter wel door de dakdekker aanmerkingen gemaakt op het leggen van het dak.

*Er blijkt geen dampremmende laag tussen dak en isolatie materiaal te zitten, waardoor er van binnenuit vocht naar boven gaat en er blaasjes op het daak zijn ontstaan.

* Er is gesneden in het dak, strepen staan over de bedekking

* Naden zijn niet afgewerkt met bitum en slechts 2 cm overlapping

* Schoorsteen heeft de overlapping onder het dak, waardoor er mogenlijk water in kan lopen, dus meer kans op lekkage.

Dit zijn zo wel de hoofdpunten.

Heeft er iemand informatie of tips voor ons?

Of komt alles voorledig voor onze rekening?

Alvast bedankt, groetjes Louisa

24422 7 Rapporteer

poltol
door poltol - Jan 9, 2008 om 23:31
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Louisa,

Het dak ligt er nu dus 9 jaar op. Garantie wordt dus een probleem.  Het bituumdak is onderhavig aan slijtage door inwerking van zon en water. het heeft geen eeuwig leven. Wat u, samen met de buren, wel kan doen is de firma die het dak gemaakt heeft confronteren met de klachten c.q. tekort komingen. Elke andere firma ruikt geld [=nieuw dak maken] en zal dus allerlei gevaren/gebreken aanvoeren. Dus eerst verhaal halen bij de maker en dan pas een andere firma laten kijken en/of repareren.

Succes, poltol

edwardus
door edwardus - Jan 10, 2008 om 00:22
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik lees "dakbedekking" en "isolatie" in één zin, dan gaan er alarmbellen rinkelen. Je mag namelijk nooit hout opsluiten tussen dampdichte folie en dakbedekking. Doe je dat wel, dan gaat het hout rotten. Zo te horen is het juist goed dat er geen folie is toegepast. Hoe is de dakopbouw van buiten naar binnen?

De schoorsteen zou normaliter voorzien moeten zijn van een loodslab bij de aansluiting op het dak. Is dat niet het geval?

Verder zou ik qua techniek willen doorverwijzen naar bijv. klusidee of fanforum.

lo
door louisa76 - Jan 10, 2008 om 11:39
5 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor uw antwoord.

We zijn nu een brief aan het samenstellen voor de aannemer, die de dakdekker ingehuurd heeft.

Ook al contact openomen met GIW, garantie 3 jaar en 3 maanden. En met vereniging eigenhuis. We hopen dat die dakdekker nog bestaat en kan komen kijken.

En eventueel kosten delen, want minder dan 9 jaar oud... dat kan toch niet voor een dak?

Bedankt voor uw reactie, groetjes Louisa

lo
door louisa76 - Jan 10, 2008 om 11:42
5 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor de reactie.

Het betreft een betonnen dak, en geen hout Bovendien zit er inderdaad geen loodflap aan de schoorsteen. Maar heb zojuist vertld, dat we al bezig zijn met een brief opstelen.

We hopen dat het nog wat gaat worden en niet alle kosten voor onze rekening zullen zijn.

Iemand nog tips voor een goed opgezette brief?

Badankt voor uw reactie, groetjes Louisa

tonnieboy
door tonnieboy - Jan 10, 2008 om 13:36
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Er moet altijd een dampremmende laag aangebracht zijn en het maakt niet uit de dakcoating wordt toegepast op een houten, stalen of beton ondergrond danwel over de oude dakbedekking heen.
Meestal wordt een tweelaagse A.P.P. coating aangebracht die beide met open vuur volgebrand worden gehecht; de onderste laag is geperforeerd. Op alle naden van de bovenste toplaag moet een duidelijke rups van bitumencoating waarneembaar zijn die ontstaat bij het volbranden van de coating. De verlapping is voldoende; probleem zal mer zitten in hechting en aanwezig vocht onder de dakcoating. Bij BDA Buro Dak Advies kunt u verdere info opvragen of onderzoek laten doen om objectief bewijs te verkrijgen voor eventuele schadeclaim. Na 1,5 jaar is op de verkoper niets meer te verhalen en de bouwer nog aanspreken is mogelijk, maar deze kan stellen dat de termijn van 5 jaar voor verborgen gebreken verstreken is. Zij kunnen echter wel bij de dakdekker proberen de schade verder te verhalen die kennelijk ondeugdelijk werk heeft geleverd.
De levensduur van APP is afhankelijk van de gebruikte kwaliteit en eventuele UV bescherming in de vorm van strooisel of grind. Ons huis dateert van 1997 en de APP dakcoating is grotendeels met tegels of grind bedekt, waardoor de levensduur aanzienlijk wordt verlengd. De brede en hoge dakranden zijn alleen door strooisel beschermd maar verkeren nog in een uitstekende staat. Garantie dakbedekking is normaal 10 jaar; GIW garantie slechts 3 jaar.
Bij een schoorsteen dient lood aanwezig te zijn voor de afvoer van regenwater uit de steen van de schoorsteen naar het dak. Als de schoorsteen in een hellend dakvlak staat zijn er ook loodloketten aanwezig en belangrijk is dat meerdere stootvoegen open zijn voor de afvoer van water. Onder de loodslabbe moet de dakcoating omhoog zijn geplakt voor een waterdichte aansluiting.
Meestal is bij gebrekkige montage verzuimd om een kimfixatie aan te brengen en treden ook met name klachten op bij stadsuitlopen van de hemelwaterafvoer, waarbij de plakplaat onvoldoende voorbehandeld is met bitumenpasta voor goede hechting. Ontbreken van kimfixatie heeft scheuren dakcoating tot gevolg vanwege krimp van de polyester inlage van de APP coating.

tonnieboy
door tonnieboy - Jan 10, 2008 om 13:40
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Er moet altijd een dampremmende laag aangebracht zijn en het
maakt niet uit de dakcoating wordt toegepast op een houten, stalen of beton
ondergrond danwel over de oude dakbedekking heen. Meestal wordt een tweelaagse
A.P.P. coating aangebracht die beide met open vuur volgebrand worden gehecht;
de onderste laag is geperforeerd. Op alle naden van de bovenste toplaag moet
een duidelijke rups van bitumencoating waarneembaar zijn die ontstaat bij het
volbranden van de coating. De verlapping is voldoende; probleem zal mer zitten
in hechting en aanwezig vocht onder de dakcoating. Bij BDA Buro Dak Advies kunt
u verdere info opvragen of onderzoek laten doen om objectief bewijs te
verkrijgen voor eventuele schadeclaim. Na 1,5 jaar is op de verkoper niets meer
te verhalen en de bouwer nog aanspreken is mogelijk, maar deze kan stellen dat
de termijn van 5 jaar voor verborgen gebreken verstreken is. Zij kunnen echter
wel bij de dakdekker proberen de schade verder te verhalen die kennelijk
ondeugdelijk werk heeft geleverd.

De levensduur van APP is afhankelijk van de gebruikte kwaliteit en eventuele UV
bescherming in de vorm van strooisel of grind. Ons huis dateert van 1997 en de
APP dakcoating is grotendeels met tegels of grind bedekt, waardoor de
levensduur aanzienlijk wordt verlengd. De brede en hoge dakranden zijn alleen
door strooisel beschermd maar verkeren nog in een uitstekende staat. Garantie
dakbedekking is normaal 10 jaar; GIW garantie slechts 3 jaar. Bij een
schoorsteen dient lood aanwezig te zijn voor de afvoer van regenwater uit de
steen van de schoorsteen naar het dak. Als de schoorsteen in een hellend
dakvlak staat zijn er ook loodloketten aanwezig en belangrijk is dat meerdere
stootvoegen open zijn voor de afvoer van water. Onder de loodslabbe moet de
dakcoating omhoog zijn geplakt voor een waterdichte aansluiting. Meestal is bij
gebrekkige montage verzuimd om een kimfixatie aan te brengen en treden ook met
name klachten op bij stadsuitlopen van de hemelwaterafvoer, waarbij de
plakplaat onvoldoende voorbehandeld is met bitumenpasta voor goede hechting.
Ontbreken van kimfixatie heeft scheuren dakcoating tot gevolg vanwege krimp van
de polyester inlage van de APP coating.

da
door dakdekker - Apr 5, 2008 om 17:57
3 Antwoorden / 2 Vragen

hoi louisa, de antwoorden op je vragen: een dak gaat ongeveer tussen de 15 en 25 jaar mee, mits het dak regelmatig wordt onderhouden dat wil zeggen schoonhouden bladeren verweideren en afvoeren minimaal 1 keer per jaar laten controleren door een erkend dakdekker. dat er geen dampremmende laag is gebruikt kan de invloed op de levens duur zeker beinvloeden en zal ook voor de ventilatie niet goed zijn de opwaartse damp gaat nu gewoom door het dak. als er echt in het dak is gesneden dan zal je er een lekkage aan over houden als het goed is en ze hebben een goede dakbedekking gebruikt kan het niet zo heel veel kwaad. overlapping dient minnimaal 7 cm te zijn dit is voor de rek en de trek op te vangen dus 2 cm is niet echt veel. en de schoorsteen daar moet je altijd heel zorgvuldig mee om gaan als je dat niet goed aanpakt dan is een lek niet uit te sluiten . aangezien dat het bijna 10 jaar oud is zal je echt van niemand iets terug krijgen of het op de garantie gooien, het dak is toen gewoon erg slecht gemaakt als je jou verhaal moet geloven . de kosten komen dus voor je eigen rekenig, als je een goed en betrouwbar advies wil kijk dan op de site van polygum deze hebben erkennings houders daar horen wij ook bij en deze mensen verstaan allemaal hun vak en zitten in geheel nederland, succes