el
door elwemager Nov 10, 2022 om 16:41
Huishouden & energie

Dakgoot

Ik heb een hoekwoning gehuurd van een woningstichting.
Mijn huis is omringt met prachtige eiken bomen van de gemeente.
Met de herfst verstopt hierdoor ieder jaar de dakgoot.
Nou wil de woningstichting en ook de gemeente deze niet schoonmaken.
Deze geven mij als huurder de opdracht om het zelf te doen .Mag dat?
Aangezien mijn leeftijd(63) en mijn uitkering dat niet toelaat .

5255 17 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 10, 2022 om 16:44
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Ik gaf een foutief antwoord en zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/welke-kosten-zijn-voor-de-huurder-en-welke-voor-de-verhuurder waarin onder meer dit staat: '

Goten en regenafvoeren

Regelmatig schoonhouden. Voor zover voor huurder bereikbaar

tenormin
door tenormin - Nov 10, 2022 om 16:49
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Ik ben toch bang voor u dat u zelf de dakgoot dient schoon te houden. Heb talloze ouderen, van 80+ etc. voorbij zien komen in Word u al geholpen bij Mr Frank Visser. En al die goten moesten toch door hen zelf worden onderhouden. Heeft u geen lieve buur, of iemand uit uw gemeenschap, die u een handje zou willen helpen? Wij hebben hier een wijkhuis met veel vrijwilligers.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 10, 2022 om 16:55
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Een toevoeging die ik nog wil geven (lukt hiervoor niet i.v.m gekopieerde tekst) is de vraag wat het schoonmaken van een dakgoot met uw uitkering van doen heeft en ook uw leeftijf tenzij u een uitkering heeft op basis van een gezondheidsprobleem en u niet op een trap etc. mag staan. In dat geval is de dakgoot dan niet voor u bereikbaar en dient m.i. toch de verhuurder aktie te nemen. Uw verhuurder, een corporatie sociale wongbouw heeft verplicht een Hiuurdersbelangen Organisatie en het bestuur daarvan kan wettelijk voor u in deze bemiddelen. Ergo: benader het bestuur ervan. In veel gevallen zijn statutair alle huurders lid maar dat is niet altijd het geval en is er sprake van een betaald lidmaatschp  U kunt oiok zelf de huurcommissie https://www.huurcommissie.nl/contact benaderen. De meest eenvouge en snelse oplossing is evenwel: vraag het aan een buurtbewoner die dat wl voor u kan of wil doen of een famililid.

Dat dus afgezien van het feit dat indien u wegens lichamelijke beperkingen het niet kunt uw verhiuurder daar m.i. rekening mee dient te houden.

sira
door sira - Nov 10, 2022 om 17:06
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Een leeftijd zegt natuurlijk helemaal niets, tenzij u een aandoening heeft.

U woont in een rijtjeshuis, hoe doen de andere bewoners dat? U kunt toch aan een bewoner vragen of hij/zij het ook bij u wilt doen?

Ik zeg met opzet hij/zij, omdat ik 67 ben en de dakgoten ook zelf schoonmaak en 1000 m2 boomgaard maai en de fruitbomen snoei en alle water- en elektraklusjes in huis zelf doe. Ik heb een koophuis, dus dan moet je wel.

ne
door neodutchio - Nov 10, 2022 om 17:20
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Mijn opa van 83 was de jongste op de camping. Een caravan met een vast bed was een doodszonde, als je je eigen bed niet meer kan maken mag je pas stoppen met camperen. Oftewel, leeftijd zegt niets.
Een dakgoot schoonmaken hoort echt de bewoner voor te zorgen. En net zo goed dat ik voorheen de dakgoot voor mijn buren schoonmaakte zal er ook wel iemand in uw buurt zijn die een paar keer per jaar dit wil doen voor u.

panter22
door panter22 - Nov 10, 2022 om 17:26
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet zelf als huurder je goten(laten) schoonmaken. Je zou de woningbouw kunnen vragen of je bladvangers in de goot mag plaatsen. Of dat de woningbouw dat wil doen tegen een kleine huurverhoging. Dat je 63 jaar hebt en een uitkering, maakt niet uit. Het is je taak als een huurder.
je zou een klusjesman kunnen inhuren om de dakgoot schoon te maken. Soms heb je speciale goedkope klusbussen voor 50+ ers.
Voorbeeld bladvanger

va
door vanlotjegetikt - Nov 10, 2022 om 17:51
809 Antwoorden / Vragen

Het ligt een beeetje aan de hoogte van de dakgoot. Die van mij wordt elk jaar door de verhuurder gedaan gezien de hoogte,
ze zijn van mening dat schoonmaken een dakgoot hoger dan 5 meter niet de verantwoording huurder is.

mahadma
door mahadma - Nov 10, 2022 om 18:57
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Ja, het schoonhouden van de dakgoten is voor de gebruiker van het pand, eigenaar of huurder.  Dus kort gezegd: Ja dit mag. Vele malen is dit aan de orde gekomen bij de Rijdende Rechter. Uw leeftijd en financiele middelen doen niet terzake. U zult mogelijk familie of vrienden moeten inzetten/hulp vragen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 10, 2022 om 19:17
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Elwemager,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Kunt u een foto plaatsen van de situatie? (u kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord).

Heeft u onderhoudscontract bij de woningstichting?

Om welke woningstichting gaat het?

sira
door sira Nov 14, 2022 om 12:20
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Je kunt de foto ook in een reactie zetten, maar dan moet je de foto kopiëren en plakken.
Pin en Smiley verschillende

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 14, 2022 om 12:25
1761 Antwoorden / 31 Vragen

@Sira,

Bedankt voor de tip.

Ik ben daar zelf niet zo goed in.

rj
door rjw - Nov 10, 2022 om 19:34
3260 Antwoorden / 5 Vragen

63 is toch geen reden om niet meer een ladder op te kunnen klimmen?

atlas1302
door atlas1302 Nov 10, 2022 om 21:12
341 Antwoorden / 13 Vragen

Voor sommige wel en voor sommige niet, ik noem het altijd maar wiebelangst. Er zijn ook 20 jarigen die voor geen goud een ladder op klimmen, omdat ie wiebelt.

Maar ik zou het de buurman/vrouw  vragen die daar geen moeite mee hebben, het is toch maar een keer in het jaar toch?

re
door red1 - Nov 14, 2022 om 11:08
329 Antwoorden / 1 Vragen

ja, dat mag

re
door red1 - Nov 14, 2022 om 11:09
329 Antwoorden / 1 Vragen

je ben zelf verplicht om dat allemaal schoon te houden

mo
door mof - Nov 14, 2022 om 12:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer de dakgoot hoger is dan 6 meter boven het straatnivo dan zal de woningstichting uw dakgoot moeten schoonhouden. Verder is de dakgoot bij een rijtjeshuis althans voor het hele blok van belang. U zult dus ook niet per definitie de kosten zelf moeten dragen maar deze dienen gedeeld te zijn met alle huurders die van die dakgoot afhankelijk zijn en opgenomen te worden in service kosten o.i.d.

gerardk
door gerardk - Nov 14, 2022 om 13:54
175 Antwoorden / 8 Vragen

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/last-van-heg-of-boom-op-de-erfgrens-met-de-buren-dit-zijn-je-rechten?utm_source=20221114_Kassa&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa

ke
door keijzert - Nov 14, 2022 om 16:19
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ook wij wonen in een hoekwoning. In het verleden werd in één keer de dakgoten van alle woningen in ons rijtje door Ymere schoongeveegd. sinds een aantal jaren moeten we per woning ons melden en komt er voor iedere woning apart iemand de dakgoot schoonvegen. Als je vraagt of meteen de dakgoot van de hoogbejaarde buurvrouw geveegd kan worden dan is het antwoord dat ze het zelf moet melden. Hoe het dit jaar gaat weet ik nog niet.

CvCow
door CvCow - Nov 15, 2022 om 23:56
2 Antwoorden / Vragen

Wees blij dat u in de buurt van prachtige eiken woont, en ruim die blaadjes op...als het in de buurt kom ik het graag voor u doen...

justmeagain
door justmeagain - Nov 16, 2022 om 00:03
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik ben vooral benieuwd welke uitkering verbied om je dakgoot schoon te houden.
Daarnaast wie zal weten dat u dat niet mag en u verlinken? Dan zou u niet geliefd zijn in de wijk. Ik zou mijn buurman nooit verraden als hij zoiets zou doen.