ma
door maddie14 Feb 18, 2019 om 10:57
Huishouden & energie
Dakpannen zitten gaten in

Goedendag
Wij hebben drie jaar geleden een huis gekocht, deze woning is gebouwd in 2000 dus bestaat nu 19 jaar.
wij waren op zolder een kamer aan het behangtrekken en zagen achter het behang een grote natte vlek op de muur.
Mijn man is gelijk de volgende dag het dag op gegaan en heeft de oorzaak gevonden namelijk de dakpannen zijn zo slecht als je
de dakpan eraf haalt en zachtjes in knijpt dan verpulverd die helemaal. In de meeste pannen zitten namelijk gewoon al wat gaten in!
Nu zijn we van mening dat er nieuwe pannen op moeten maar op internet staat dat dakpannen zeker 30-50 jaar mee moeten gaan.
Wat is jullie advies kunnen wij het bouwbedrijf wat deze woning heeft gebouwd aanschrijven voor een oplossing?

We wonen in een 2 onder 1 kap en de buurman die de woning gebouwd heeft heeft ook het zelfde probleem dus kunnen we dan beter samen het bouwbedrijf aansprakelijk stellen??

5570 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 18, 2019 om 11:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De woning is 19 jaar oud, dat bouwbedrijf kunt u helemaal niet meer aansprakelijk stellen.

Als die pannen werkelijk zo slecht zijn, zult u ze moeten vernieuwen.

ne
door neodutchio - Feb 18, 2019 om 11:20
5142 Antwoorden / 12 Vragen

De ene dakpan is de andere niet. Daarbij is het ook maar de vraag wat er ooit mee gebeurd is. Stel dat de vorige bewoner de pannen vies vond en ze schoon is gaan spuiten met een hogedrukspuit, dan is de beschermlaag van de pannen afgespoten.
Mocht er al een kansje zijn dat u ergens garantie kunt gaan claimen, dan ligt ook bij u de bewijslast. U weet niet wat er in de eerste 16 jaar gebeurd is met de pannen. Dus bewijzen dat de kwaliteit slecht is zal heel lastig worden.

Gr
door Grunn1 - Feb 18, 2019 om 12:04
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Misschien zijn destijds tijdens de bouw om kosten te besparen wel tweede hands pannen gebruikt.

gerbera
door gerbera - Feb 18, 2019 om 15:45
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Het vetgedrukte komt overeen met uw dak. Lees verder, klik op "bron"

Betonnen pannen of gebakken pannen (keramische pannen) ouder dan 50 jaar zijn geen uitzondering. Betonnen pannen tonen wel eerder verouderingsverschijnselen, zoals een ruw oppervlak of mosaangroei. Pas na lange tijd worden pannen poreus, laten ze water door en treden er mogelijk lekkages op. Dit is onder andere afhankelijk van het soort dakpan, de hellingshoek van het dak en of er folie onder de dakpannen is aangebracht.

bron

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 19, 2019 om 10:00
16813 Antwoorden / 202 Vragen

De aannemer van destijds aansprakelijk stellen? Waarvoor? Vergeet dat maar.
De enige die u mogelijk aansprakelijk zou kunnen stellen is degene die drie jaar geleden de woning aan u verkocht heeft of, maar ik denk dat u dat niet heeft gedaan, degene die voor u een aankooponderzoek heeft gedaan.

Mijn advies: samen met de buren een nieuwe pannen op het dak laten plaatsen.

(Er zijn inderdaad - ook - dakpannen die zo'n 30 jaar of langer meegaan, afhankelijk van materiaal waarmee gemaakt, locatie van de woning m.b.t. weersomstandigheiden, vochtig gebied, zoutinwerking etc.)