gerardk
door gerardk Sep 26, 2010 om 23:28
Huishouden & energie

Dekbedovertrek

Ik verwonder me steeds weer dat mijn dekbedovertrek binnenstebuiten uit de wasmachine komt terwijl ik er zeker van ben dat ik het er normaal ingedaan heb, heeft iemand hierover een verklaring? Er is wel een verklaring waarom een boterham met jam of pindakaas altijd met de besmeerde kant op het meestal nieuwe tapijt valt want volgens de wet van de traagheid draait een voorwerp dat van tafel hoogte naar beneden valt anderhalve slag zodat het omgekeerd aan de begin positie op de grond valt maar is er net als deze er ook een wetenschappelijke verklaring waarom een dekbedovertrek na het wassen altijd binnenstebuiten zit.

15259 60 Rapporteer

sillycious
door sillycious - Sep 27, 2010 om 00:13
55 Antwoorden / 6 Vragen

Gewoon binnestebuiten in de wasmachine doen, dan komt het er aan de goede kant weer uit. Het heet "De Wet Van De Wasmasjien".

f.weele
door f.weele - Sep 27, 2010 om 10:39
1085 Antwoorden / 27 Vragen

zie topic: texeler dekbed! antwoord van grootvader.
Alle gekheid op een stokje. Ook bij mijn wasmachine heb ik wel eens het idee
van hoe kan dat? Kussenslopen binnenstebuiten. Handoeken totaal in de knoop
met het andere wasgoed. Ik denk dat iedereen daar last van heeft. Wat de oorzaak daarvan is weet ik ook niet, maar misschien, als er geen bevredigend antwoord komt, een idee om eens kontakt op te nemen met de technische dienst van de wasmachinefabrikant.
m.vr.gr.

sonjaatje
door sonjaatje - Sep 27, 2010 om 11:17
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik was alles binnenstebuiten en zo komt het er ook weer uit.

raydep
door raydep - Sep 27, 2010 om 13:08
100 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen idee, maar wasmachines zijn merkwaardige apparaten, ik haal er altijd 1 sok meer of minder uit dan ik erin heb gedaan.

harleyman
door harleyman - Sep 27, 2010 om 13:11
33 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe er altijd een elastiek om, dan kan er ook niks inkomen.In de instopstrook.

harleyman
door harleyman - Sep 27, 2010 om 13:13
33 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=raydep schreef op maandag 27 sep 2010, 13:08]Ik heb geen idee, maar wasmachines zijn merkwaardige apparaten, ik haal er altijd 1 sok meer of minder uit dan ik erin heb gedaan. als je een sok minder eruithaalt,dan zit die dus tussen de rand en haal je m bij de volgende wasbeurt er weer uit. simpel toch of je moet hans klok heten. die kan toveren!!

raydep
door raydep - Sep 27, 2010 om 13:18
100 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=harleyman schreef op maandag 27 sep 2010, 13:13][quote=raydep schreef op maandag 27 sep 2010, 13:08]Ik heb geen idee, maar wasmachines zijn merkwaardige apparaten, ik haal er altijd 1 sok meer of minder uit dan ik erin heb gedaan. als je een sok minder eruithaalt,dan zit die dus tussen de rand en haal je m bij de volgende wasbeurt er weer uit. simpel toch of je moet hans klok heten. die kan toveren!!

Bedankt harleyman, ik kan weer rustig slapen.

harleyman
door harleyman - Sep 27, 2010 om 13:24
33 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=raydep schreef op maandag 27 sep 2010, 13:18][quote=harleyman schreef op maandag 27 sep 2010, 13:13][quote=raydep schreef op maandag 27 sep 2010, 13:08]Ik heb geen idee, maar wasmachines zijn merkwaardige apparaten, ik haal er altijd 1 sok meer of minder uit dan ik erin heb gedaan. als je een sok minder eruithaalt,dan zit die dus tussen de rand en haal je m bij de volgende wasbeurt er weer uit. simpel toch of je moet hans klok heten. die kan toveren!!

Bedankt harleyman, ik kan weer rustig slapen. Ja het kan een probleem zijn. Met een sok naar je werk.

hb
door hbx - Sep 27, 2010 om 13:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ooit het antwoord gehoord in een uitzending van Wetenschapsquiz of Wie weet waar willem wever woont. Misschien kun je daar eens zoeken. Ik weet het antwoord niet meer. Joke Hoobroeckx

to
door tojoke - Sep 27, 2010 om 13:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=raydep schreef op maandag 27 sep 2010, 13:08]Ik heb geen idee, maar wasmachines zijn merkwaardige apparaten, ik haal er altijd 1 sok meer of minder uit dan ik erin heb gedaan.

Ik doe de sokken altijd in een groot wasnet. Dan kunnen ze ook niet in de wasmachine blijven zitten.

Groetjes Tojoke

jantje
door jantje - Sep 27, 2010 om 13:38
123 Antwoorden / 12 Vragen

Het zou kunnen komen door draaien van de trommel, de ene keer gaat hij linksom en de andere keer rechtsom. Doordat er was in de machine zit wat zwaarder is, kan dat in de dekbedovertrek "kruipen". Ik doe ook alles binnenstebuiten in de was, de kleding en overtrekken blijven langer mooi.
Na het strijken leg ik de overtrekken ook met de goede kant naar binnen in de kast. Als ze aan de beurt zijn om op het bed te komen is het veel gemakkelijker ze om de dekbed te maken.
(arm in de hoes naar de puntjes, dan punten van de dekbed pakken en de hoes er over heen trekken)

ra
door ragdolletje - Sep 27, 2010 om 13:39
30 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom regent het? Waarom? Waarom dit en waarom dat? Waarom een dekbed zo uit de trommel komt?

Ik heb me er nog nooit om bekommerd waarom. Alles komt bij mij binnenstebuiten uit de wasmachine. Onderbroeken, slopen enzovoorts. Zo ook uit de droger.
Gewoon weer buitenstebinnen doen. Opvouwen of strijken en doorgaan met ademhalen.
Misschien je dekbedovertrek opvouwen en er andere was op doen?

poltol
door poltol - Sep 27, 2010 om 13:42
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Dat heeft te maken met de stiksels en/of naden.
De buitenkant is glad, maar de binnenkant niet. Door het ronddraaien, en dus ook in het water komen onderin de trommel, valt het goed op enig moment binnenste buiten.
In de droger gebeurd [heel vaak] hetzelfde.
Als proef deed ik al het ondergoed in de droger met de naden binnen. Dus "normaal".
En zie, het zware ondergoed komt er toch weer binnenste buiten uit. Het lichte spul meestal niet, al zijn daar ook spullen bij die toch binnenste buiten zijn gegaan.

Vr.gr. poltol

poltol
door poltol - Sep 27, 2010 om 13:45
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=raydep schreef op maandag 27 sep 2010, 13:08]Ik heb geen idee, maar wasmachines zijn merkwaardige apparaten, ik haal er altijd 1 sok meer of minder uit dan ik erin heb gedaan.

Hallo,
Ik gebruik speciale klemmetjes. Elk paar met één klemmetje in de was.
Blijven de paren ook mooi bij elkaar.
En .......... nooit meer sokken spoorloos.

Vr.gr. poltol

verzorgende
door verzorgende - Sep 27, 2010 om 13:47
7 Antwoorden / 9 Vragen

Bij mij komt ook geregeld het dekbed overtrek er binnenste buiten uit. Ook vaak zit een gedeelte van de was in het dekbedovertrek als ik hem eruit haal. Geen reden om je druk te maken of bij na te denken als de was maar schoon wordt, dat is toch het belangrijkste ?

jantom
door jantom - Sep 27, 2010 om 13:52
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=moin schreef op maandag 27 sep 2010, 13:38]Het zou kunnen komen door draaien van de trommel, de ene keer gaat hij linksom en de andere keer rechtsom. Doordat er was in de machine zit wat zwaarder is, kan dat in de dekbedovertrek "kruipen". Ik doe ook alles binnenstebuiten in de was, de kleding en overtrekken blijven langer mooi.
Na het strijken leg ik de overtrekken ook met de goede kant naar binnen in de kast. Als ze aan de beurt zijn om op het bed te komen is het veel gemakkelijker ze om de dekbed te maken.
(arm in de hoes naar de puntjes, dan punten van de dekbed pakken en de hoes er over heen trekken)

Ik ga met u "mee" in die zin dat de oorzaak van het verschijnsel moet worden gevonden in de (uitvoering van de binnenwand van de) trommel, de werking van die trommel en dat dan tesamen met het wasgoed, het water en het wasmiddel; het is ook de bedoeling van de fabrikanten dat het wasgoed over en doorelkaar heen draait. Zo wordt de was het beste en snelste schoon maar het slijt zo natuurlijk wel meer dan dat de was zo nu en dan met de hand wordt "bewogen" (in een teil of zo).

Maar om op het verschijnsel terug te komen: ik zoek ook weleens een sok en die zit dan soms in een sloop of overtrek of bij de vulrand (verscholen). Maar dat er omkering plaatsvindt heeft alles te maken met de draaiende en rollende beweging van de trommel en het wasgoed. Bij mij beperkt het verschijnsel zich tot een gedeeltelijke binnen/buiten-omkering van de grote stukken wasgoed.

blackjes
door blackjes - Sep 27, 2010 om 13:58
141 Antwoorden / 34 Vragen

Ja, dat klopt. Ik heb het zelfs met handdoeken en theedoeken. Die stop ik met het lusje naar boven in de wasmachine en als ik ze eruit haal, dan zitten de lusjes aan de onderkant.
Ik vraag me ook al jaren af hoe dit kan. Ik heb nu van alle hand- en theedoeken de lusjes afgeknipt, zodat dit niet meer voor kan komen.

sonjaatje
door sonjaatje - Sep 27, 2010 om 14:01
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Haha Blackjes :-)

de
door deborahlars - Sep 27, 2010 om 14:05
61 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vouw mijn dekbed altijd op voordat ie t wasmachine in gaat en ik heb nergens last meer van!
Bij mij ging al het andere wasgoed in het dekbed en zo in de knoop dat ik wel eens een dekbed heb moeten verknippen!!

invalide
door invalide - Sep 27, 2010 om 14:23
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb op de opening om het dekbed erin te houden alle voorzien van voordelig klittenband van Action.
dus er kan niets meer in of uit.

De string en baby sokjes doe ik dus in kussensloop zodat ze erin blijven, geen gezoek en verstopte kleding stukken meer.
Dus overtrek en sloop met klittenband dicht maken en zowel op bed als in wasmachine geen enkel probleem meer.

Waarschuwing: als je het vergeet zie je hoe goed ze pluizen vast kunnen houden dus wel goed dicht doen voor je gaat wassen.

f.weele
door f.weele - Sep 27, 2010 om 14:33
1085 Antwoorden / 27 Vragen

De sok of sokken kunnen ook geheel verdwijnen. Typerend, maar pas geleden gezien in het tv-programma "Die Sendung mit der Maus"op duitsland 1 (ARD). De sok kan verdwijnen tussen trommel en afdichtingsrand. In voornoemd programma lieten ze d.m.v. demontage van de wasmachine zien waar de sok gebleven was. Die zit dus tussen trommel en kuip en meestal ook nog aan het verwarmingselement. Op den duur levert dit vroegtijdige schade op aan de wasmachine.
m.vr.gr

=harleyman schreef op maandag 27 sep 2010, 13:13:
=raydep schreef op maandag 27 sep 2010, 13:08: Ik heb geen idee, maar wasmachines zijn merkwaardige apparaten, ik haal er altijd 1 sok meer of minder uit dan ik erin heb gedaan.
als je een sok minder eruithaalt,dan zit die dus tussen de rand en haal je m bij de volgende wasbeurt er weer uit. simpel toch of je moet hans klok heten. die kan toveren!!

jantom
door jantom - Sep 27, 2010 om 14:41
377 Antwoorden / 0 Vragen

f.weele:

U heeft kennelijk geen bovenlader.
Ik zou niet anders willen ~ ook de ophanging van de trommel in een bovenlader is zoveel beter.
Ik heb van het verschijnsel dat u omschreef gehoord. Het is wel mogelijk maar het is een kans van 1 op ??? dat dit ook gebeurt.

f.weele
door f.weele - Sep 27, 2010 om 14:44
1085 Antwoorden / 27 Vragen

ja, inderdaad ik heb geen bovenlader, wel gehad vroeger en momenteel weer van plan om een bovenlader aan te schaffen. Ophanging van de trommel beter en minder bukken bij het in en uithalen. Bovendien nog smaller dus meer ruimte in de badkamer. En in dat programma wat ik aanhaalde in mijn voorgaande reactie was er inderdaad sprake van en voorlader.
m.vr.gr

=jantom schreef op maandag 27 sep 2010, 14:41: f.weele:

U heeft kennelijk geen bovenlader.
Ik zou niet anders willen ~ ook de ophanging van de trommel in een bovenlader is zoveel beter.
Ik heb van het verschijnsel dat u omschreef gehoord. Het is wel mogelijk maar het is een kans van 1 op ??? dat dit ook gebeurt.

jantom
door jantom - Sep 27, 2010 om 14:54
377 Antwoorden / 0 Vragen

f.weele:

Het gaat natuurlijk om het verschijnsel (omkering van wasgoed) en daar hebben beide typen wasmachines last.
Ik heb altijd voor een bovenlader gekozen omdat er altijd een kat bij me woonde.
En inderdaad: een bovenlader is 45 cm breed (mooie maat). Maar de vulopening lijkt mij iets kleiner te zijn dan die van een voorlader.

lu
door luckystrike_1 - Sep 27, 2010 om 14:55
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe juist expres mijn overtrek binnenstebuiten in de machine. Dat is makkelijker met afhalen maar ook met opmaken. Zo af en toe komt het voor dat hij met de goede kant naar buiten zit maar daar kom ik wel overheen ;)

Wat ik wel vervelend vind is dat als mijn wasbol in het overtrek is gekropen. Ik was tegenwoordig het beddengoed maar zonder wasbol.

littlemissg
door littlemissg - Sep 27, 2010 om 15:00
44 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sillycious schreef op maandag 27 sep 2010, 00:13]Gewoon binnestebuiten in de wasmachine doen, dan komt het er aan de goede kant weer uit. Het heet "De Wet Van De Wasmasjien".

hahahaha t leven kan zo simpel zijn :P

kassavara
door kassavara - Sep 27, 2010 om 15:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dekbedovertrekken voorzien van knoopjes aan de onderkant zodat:
1. dekbedden er nooit "uitkomen"
2. dekbed overtrekken binnenste buiten draaien alvorens in de wasmachine te doen; worden in een handomdraai weer over het dekbed aangebracht; dus ook binnenste buiten event. strijken;
3. enkele knoopjes dichtdoen tijdens het wassen en drogen.

Probleem opgelost!

mickie
door mickie - Sep 27, 2010 om 15:12
111 Antwoorden / 33 Vragen

Ik heb zelden zulke lachbuien gehad bij het lezen van antwoorden op vragen in deze rubriek als bij deze vraag! (vooral bij de oplossing van hand- en theedoeken.)
Wat betreft jantom, die beweert dat dit bij een bovenlader niet gebeurt: ik heb in 25 jaar 2 bovenladers gehad en was regelmatig sokken kwijt (die overigens een week erna weer tevoorschijn kwamen, ben nooit achter de verklaring hiervoor gekomen), en ook het binnenstebuiten draaien van artikelen kwam bij mij elke keer voor. Dus naar mijn mening heeft dit niks met het type wasmachine te maken. Ik heb nu een voorlader en om bukken te vermijden heb ik er een verhoging bij gekocht waar de machine op geplaatst wordt. Bevalt super! En ja, nog steeds last van binnenstebuiten gedraaide was en sokken die op raadselachtige manier verdwijnen en weer uitkomen. Waar ik me overigens verder niet druk om maak.

al
door alydriessen - Sep 27, 2010 om 15:13
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik een mijn dekbed overtrek uit was.
Speld ik met 2 a 3 veiligheidsspelden de instopstrook dicht.
Sinds ik dit doe gaan er geen sokken, washandjes enz niet meer in het dekbedovertrek en het dekbed overtrek gaat niet meer binnenste buiten.

nanne_1
door nanne_1 - Sep 27, 2010 om 15:18
22 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=littlemissg schreef op maandag 27 sep 2010, 15:00][quote=sillycious schreef op maandag 27 sep 2010, 00:13]Gewoon binnestebuiten in de wasmachine doen, dan komt het er aan de goede kant weer uit. Het heet "De Wet Van De Wasmasjien".

hahahaha t leven kan zo simpel zijn :P

was het maar zo.
als ik het er binnenstebuiten in doe dan komt het er niet aan de goede kant weer uit maar nog steeds binnenstebuiten.
het draait dus alleen maar om als je het er met de goede kant instopt.
en het is volgens mij niet zo dat de vragenstelster het een probleem op zich vind maar zich gewoon afvraagt hoe het komt.
en aan de reacties te zien staat ze daarin niet alleen.

lu
door luxenburg - Sep 27, 2010 om 15:40
45 Antwoorden / 0 Vragen

als je een sok mis dan moet je de trommel met de hand rond draaien dan vind je hem weer terug.

f.weele
door f.weele - Sep 27, 2010 om 15:57
1085 Antwoorden / 27 Vragen

ik ga op zoek naar een wasmachine die niet alleen wast, maar droogt, mijn dekbedden in de hoes stopt en mijn sokken aantrekt.
fijne dag nog allemaal.

mickie
door mickie - Sep 27, 2010 om 15:59
111 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=f.weele schreef op maandag 27 sep 2010, 15:57]ik ga op zoek naar een wasmachine die niet alleen wast, maar droogt, mijn dekbedden in de hoes stopt en mijn sokken aantrekt.
fijne dag nog allemaal.
Mag ik dan t adres als je die gevonden hebt?

f.weele
door f.weele - Sep 27, 2010 om 16:12
1085 Antwoorden / 27 Vragen

ja en als ik er geen kan vinden, dan bouw ik er zelf een.
m.vr.gr

=mickie schreef op maandag 27 sep 2010, 15:59:
=f.weele schreef op maandag 27 sep 2010, 15:57: ik ga op zoek naar een wasmachine die niet alleen wast, maar droogt, mijn dekbedden in de hoes stopt en mijn sokken aantrekt.
fijne dag nog allemaal.

Mag ik dan t adres als je die gevonden hebt?

an
door annasophia - Sep 27, 2010 om 16:31
14 Antwoorden / 0 Vragen

Komt mij vaak voor dekbed hoes slopen en onder hoes..... in de tromel
en als het klaar is .. zit alles in de hoes... balen...
Mijn dochter gaf me een tip een tennisbal er in te doen....helpt wel,maar vergeet het ...vaak.

Kleine wasjes grote wasjes...

raydep
door raydep - Sep 27, 2010 om 16:37
100 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mickie schreef op maandag 27 sep 2010, 15:12]Ik heb zelden zulke lachbuien gehad bij het lezen van antwoorden op vragen in deze rubriek als bij deze vraag! (vooral bij de oplossing van hand- en theedoeken.)
Wat betreft jantom, die beweert dat dit bij een bovenlader niet gebeurt: ik heb in 25 jaar 2 bovenladers gehad en was regelmatig sokken kwijt (die overigens een week erna weer tevoorschijn kwamen, ben nooit achter de verklaring hiervoor gekomen), en ook het binnenstebuiten draaien van artikelen kwam bij mij elke keer voor. Dus naar mijn mening heeft dit niks met het type wasmachine te maken. Ik heb nu een voorlader en om bukken te vermijden heb ik er een verhoging bij gekocht waar de machine op geplaatst wordt. Bevalt super! En ja, nog steeds last van binnenstebuiten gedraaide was en sokken die op raadselachtige manier verdwijnen en weer uitkomen. Waar ik me overigens verder niet druk om maak.

Mijn probleem is vooral dat ik niet weet of ik na het wassen een sok meer of juist minder heb. Ik neem me steeds voor om de sokken voor het wassen te tellen maar dat vergeet ik steeds ;-)

jantje
door jantje - Sep 27, 2010 om 16:38
123 Antwoorden / 12 Vragen

F Weele,

Bestaat het programma met de Muis nog altijd? En die andere, Löwetan, weet U of dat ook nog op de t.v. komt?

Groetjes, van Moin,

vh
door vhklaphek - Sep 27, 2010 om 16:50
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerardk schreef op zondag 26 sep 2010, 23:28]Ik verwonder me steeds weer dat mijn dekbedovertrek binnenstebuiten uit de wasmachine komt terwijl ik er zeker van ben dat ik het er normaal ingedaan heb, heeft iemand hierover een verklaring? Er is wel een verklaring waarom een boterham met jam of pindakaas altijd met de besmeerde kant op het meestal nieuwe tapijt valt want volgens de wet van de traagheid draait een voorwerp dat van tafel hoogte naar beneden valt anderhalve slag zodat het omgekeerd aan de begin positie op de grond valt maar is er net als deze er ook een wetenschappelijke verklaring waarom een dekbedovertrek na het wassen altijd binnenstebuiten zit.

Waarschijnlijk het gevolg van middelpuntfluitende krachten. Bij het centrifugeren worden hoogwaardige tonen geproduceerd die de neiging hebben e.e.a. binnenste buiten te frotsen. Komt meer in de natuur voor; de wansmuis tracht met zijn gesjerp rivalen binnenste buiten te piepen.

knoop4x9
door knoop4x9 - Sep 27, 2010 om 18:25
533 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb er ff een paar uur over nagedacht en de enigste verklaring zou kunnen zijn dat de wasmachiene alle was door elkaar schud dus ook met dekbedovertrek, dit gebeurd dan bij de opening immers het gaat zich gedragen als 2 aparte wasspullen, dit kan zover gaan dat het zig binnenste buiten gaat keren, hetzelfde gebeurd ook bij t shirts onderbroeken als het maar 2 stukken stof zijn met een opening, handoeken en theedoeken kunnen door het schudden makkelijk in die openingen geschud worden.
ik hoop het goed verklaard te hebben.

Mvrgrt Nico

fotoflex
door fotoflex - Sep 27, 2010 om 19:17
67 Antwoorden / 6 Vragen

De oplossing, als het al een probleem is, is al een paar keer gegeven; doe al het andere wasgoed in het dekbed.
Noch het dekbed, noch de andere was keert zich binnenstebuiten, het dekbed functioneert als waszak en kan zich niet keren omdat het gevuld is.

jantje
door jantje - Sep 27, 2010 om 19:22
123 Antwoorden / 12 Vragen

AAaaargghh, Fotoflex, wasgoed heeft al de eigenschap uit zichzelf in die dekbedovertrek te kruipen. Het is net alsof de dekbed tijdens het wassen zich over en om het andere wasgoed heenwurmt. Opeet zogezegd.

Wanneer je dekbedovertrekken zo wie zo binnenste buiten wast, blijven ze veel langer mooi, ook als ze daarna buiten in de zon drogen, bleken ze niet zo vlug.

fotoflex
door fotoflex - Sep 27, 2010 om 19:32
67 Antwoorden / 6 Vragen

@ Moin,

http://www.tivi.de/fernsehen/loewenzahn/start/

Als het wasgoed tijdens het wassen in het dekbed kruipt, is het al te laat. Bij de methode die beschreef komt het wasgoed eruit zoals je het er instopt. Al dan niet binnenstebuiten, wat je wilt. Ik doe het dekbed( gevuld) binnenstebuiten erin, tegen de slijtage. Na de was schud ik de rest eruit en hang het op.

f.weele
door f.weele - Sep 27, 2010 om 20:11
1085 Antwoorden / 27 Vragen

ja, de muis begint zondag om 12.30 uur op Duitsland 1(ARD) dat andere programma, Löwetan,weet ik niet. Ik zal het eens nakijken.
m.vr.gr

=moin schreef op maandag 27 sep 2010, 16:38: F Weele,

Bestaat het programma met de Muis nog altijd? En die andere, Löwetan, weet U of dat ook nog op de t.v. komt?

Groetjes, van Moin,

f.weele
door f.weele - Sep 27, 2010 om 20:13
1085 Antwoorden / 27 Vragen

beste Moin: foutje, tijdstip van de muis moet zijn 11.30 uur!!!

discovery
door discovery - Sep 27, 2010 om 20:20
91 Antwoorden / 23 Vragen

Hallo allemaal,

Na al deze zin en onzin antwoorden ben ik gaan zoeken omdat ik zo een soort vraag wel eens in een tv programma heb gezien.
Het is het programma Hoe?Zo?. Alleen toen ik het gevonden had blijkt het te gaan waarom klein wasgoed altijd in een dekbedhoes verdwijnt.
Aangezien dat hier ook ter sprake komt misschien toch leuk om het even te bekijken.

http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/aflevering?aflID=9794403&md5=8207f1faba3fe1e4ec8472680a3c7957

Ik weet niet of het echt als link werkt, anders even knippen en plakken.
(Ik weet niet hoe ik een echte link moet maken.)

Het onderwerp begint op minuut 36.50

Vr. groet Discovery

f.weele
door f.weele - Sep 27, 2010 om 20:26
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Moin, het programma "Löwezahn" is ook iedere zondag om 08.35 uur maar dan op Duitsland 2 (ZDF).
m.vr.gr.

=moin schreef op maandag 27 sep 2010, 16:38: F Weele,

Bestaat het programma met de Muis nog altijd? En die andere, Löwetan, weet U of dat ook nog op de t.v. komt?

Groetjes, van Moin,

f.weele
door f.weele - Sep 27, 2010 om 20:32
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Rechtsboven in het reactieveld staat de link, het kleine rechthoekige vakje wat begint met B.
Kijk anders even naar de topic "Hotmailproblemen Nederlands Engels" van 14 sept.j.l. Daar had dat aan edrick3 gevraagd en hij heeft dat uitgelegd.
m.vr.gr

=discovery schreef op maandag 27 sep 2010, 20:20: Hallo allemaal,

Na al deze zin en onzin antwoorden ben ik gaan zoeken omdat ik zo een soort vraag wel eens in een tv programma heb gezien.
Het is het programma Hoe?Zo?. Alleen toen ik het gevonden had blijkt het te gaan waarom klein wasgoed altijd in een dekbedhoes verdwijnt.
Aangezien dat hier ook ter sprake komt misschien toch leuk om het even te bekijken.

http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/aflevering?aflID=9794403&md5=8207f1faba3fe1e4ec8472680a3c7957

Ik weet niet of het echt als link werkt, anders even knippen en plakken.
(Ik weet niet hoe ik een echte link moet maken.)

Het onderwerp begint op minuut 36.50

Vr. groet Discovery

jantom
door jantom - Sep 27, 2010 om 21:50
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mickie schreef op maandag 27 sep 2010, 15:12]Ik heb zelden zulke lachbuien gehad bij het lezen van antwoorden op vragen in deze rubriek als bij deze vraag! (vooral bij de oplossing van hand- en theedoeken.)
Wat betreft jantom, die beweert dat dit bij een bovenlader niet gebeurt: ik heb in 25 jaar 2 bovenladers gehad en was regelmatig sokken kwijt (die overigens een week erna weer tevoorschijn kwamen, ben nooit achter de verklaring hiervoor gekomen), en ook het binnenstebuiten draaien van artikelen kwam bij mij elke keer voor. Dus naar mijn mening heeft dit niks met het type wasmachine te maken. Ik heb nu een voorlader en om bukken te vermijden heb ik er een verhoging bij gekocht waar de machine op geplaatst wordt. Bevalt super! En ja, nog steeds last van binnenstebuiten gedraaide was en sokken die op raadselachtige manier verdwijnen en weer uitkomen. Waar ik me overigens verder niet druk om maak.

Mickey: je noemt mijn naam en dat in verband met het kwijtraken van sokken en het omdraaien van het wasgoed.
Dat omdraaien van het wasgoed komt bij beide typen wasmachines voor. Ik beweerde ook niet anders dan dat. Laat daar geen misverstand over bestaan.

Maar nu nog het volgende: je raakt bij een bovenlader niets kwijt want alles blijft in de trommel. Als je dan wat aan wasgoed zou missen moet je even met de hand aan de binnenkant van de trommel voelen (in de buurt van de opening of bij de ribbels die aan de binnenkant van de trommel zitten).
Er gebeuren echt geen onverklaarbare zaken - je hebt steeds niet goed (genoeg) gekeken of gevoeld. Dingen raken gewoonweg niet kwijt in een bovenlader..... Nu heeft u misschien een illusie minder....
Ik heb zelf een Miele maar het doet er gewoonweg niet toe (welk merk): als het deksel dicht is komt er geen sok door de dichte klep heen.

sitan
door sitan - Sep 27, 2010 om 22:08
28 Antwoorden / 4 Vragen

Leuk zo'n "levens"vraag en vooral die wetenschappelijk verantwoorden antwoorden erop :-D!
Laat mij nog een poging wagen; het enige verschil tussen buiten en binnenkant van een dekbedhoes zijn de aan elkaar genaaide naden. Aan de binnenkant zit meer "weerstand" door meer met steken omgenaaid stof. Misschien heeft de binnenkant van het dekbed dan de neiging daardoor naar buiten te "kruipen" of als er kleinere kledingstukken meegewassen wordt, dit "op te eten" (dit door dezelfde "weerstand" als het ware vastgezogen wordt).
Ik zal niet de enige zijn die moeite heeft om een dekbed die zich tegoed heeft gedaan aan de rest van de was door de vulopening eruit te krijgen, dat gaat meestal gepaard met enig ruk-en trekwerk en dan in 1 keer....PLOP! Lijkt net een zware bevalling......;-)

discovery
door discovery - Sep 27, 2010 om 22:16
91 Antwoorden / 23 Vragen

@ f.weele

=f.weele schreef op maandag 27 sep 2010, 20:32: Rechtsboven in het reactieveld staat de link, het kleine rechthoekige vakje wat begint met B.
Kijk anders even naar de topic "Hotmailproblemen Nederlands Engels" van 14 sept.j.l. Daar had dat aan edrick3 gevraagd en hij heeft dat uitgelegd.

Ik heb het een paar keer geprobeerd met die link maar het blijft bij mij een gewone regel. Op wat voor manier ik het ook probeer.
Ik zal morgen als ik meer tijd heb je andere raad bekijken. In ieder geval bedankt voor je antwoord.

Vr. Groet Discovery

jantje
door jantje - Sep 28, 2010 om 08:53
123 Antwoorden / 12 Vragen

F. Weele,

Hartelijk dank voor het opzoeken en het geven van die beide (kinder- ) programma's. Daar keken wij altijd naar toen de t.v. nog eenvoudig was. Later met die digitale en kabel zenders, kon ik ze niet meer terug vinden.
Het is heel mooi hoe ze daar van allerlei dingen op gebied van techniek en natuur uitleggen. Die Bioloog van Löwezahn lijkt wel een beetje op ons eigen...
En nu weet ik ook heel veel van kruipende en etende wasgoed..

Groetjes van Moin.

f.weele
door f.weele - Sep 28, 2010 om 10:11
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Off Topic:
beste Moin, op Discovery Channel hebben ze ook regelmatig van deze informatieve programma's. Momenteel loopt op zondag van 1700 uur tot 1800 uur het programma "How Stuff's Made".Dit wordt herhaald op de volgende zondag s'morgens om 0940 uur. Voorheen hadden ze "How it's Made" en "How Does It Work". Deze programma's komen regelmatig terug in een herhaling. Even kijken op [url=www.tvgids.nl], of in je radiobode/krant. Voorafgaand aan de Maus heb je op ARD het programma "Kopffbal"om 1100 uur. Dit is meer gericht op natuur en scheikunde, maar wel interessant! Op Nat.Geographic heb je dan weer het programma: "I didn't know that", maar daar kijk ik niet naar.
m.vr.gr

=moin schreef op dinsdag 28 sep 2010, 08:53: F. Weele,

Hartelijk dank voor het opzoeken en het geven van die beide (kinder- ) programma's. Daar keken wij altijd naar toen de t.v. nog eenvoudig was. Later met die digitale en kabel zenders, kon ik ze niet meer terug vinden.
Het is heel mooi hoe ze daar van allerlei dingen op gebied van techniek en natuur uitleggen. Die Bioloog van Löwezahn lijkt wel een beetje op ons eigen...
En nu weet ik ook heel veel van kruipende en etende wasgoed..

Groetjes van Moin.

f.weele
door f.weele - Sep 28, 2010 om 10:15
1085 Antwoorden / 27 Vragen

er ging iets niet goed.
laatste alinea: kijk even op; www.tvgids.nl

f.weele
door f.weele - Sep 28, 2010 om 10:27
1085 Antwoorden / 27 Vragen

@discovery,
nu zelf geprobeerd die link te maken vanuit dat kleine vakje rechtsboven, maar er ging ook bij mij iets niet goed. Zie mijn antwoord aan Moin 10.11 uur. De laatste alinea werd dus helemaal oranje!. Wat ik fout doe weet ik niet, ik ben ook geen expert op dit gebied, maar oefening baart kunst zeggen ze.
Anders in de rubriek Computers & Internet even de vraag opnieuw stellen.
De experts geven dan wel de goede oplossing.
m.vr.gr.

jantje
door jantje - Sep 28, 2010 om 10:43
123 Antwoorden / 12 Vragen

Beste F. Weele,

Het komt wel goed, bedankt voor al de moeite, en ik ga verder wel even in de gids kijken, want we dwalen nu wel erg ver van de originele vraag af.

Ik heb hier nog een berg strijkgoed liggen, dus.. werk zat.

Gr. Moin.

ka
door kama - Sep 28, 2010 om 11:22
161 Antwoorden / 19 Vragen

In de Intermediair worden regelmatig dergelijke vragen gesteld. Als deze vraag nog niet aan de orde is geweest zou ik hem naar hen opsturen. Dan komen er in elk geval serieuze antwoorden.

discovery
door discovery - Sep 28, 2010 om 13:51
91 Antwoorden / 23 Vragen

@ f.weele

Bedankt voor al je moeite. Bij jou wordt het tenminste nog oranje. Bij mij bleef het gewoon een zwarte regel. Maar zoals je zegt, oefening baart kunst.

Vr. Gr. Discovery

raywin
door raywin - Sep 29, 2010 om 00:22
20 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk, dat Poltol deels gelijk heeft.
Het is vermoedelijk de natuurwet "de weg van de minste weerstand"
De (inwendige) wrijving van de naden kan door vele draaien tijdens het wassen het dekbedovertrek binnenstebuiten keren.

Raymond

lichtblauw
door lichtblauw - Sep 29, 2010 om 12:18
36 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=raydep schreef op maandag 27 sep 2010, 13:08]Ik heb geen idee, maar wasmachines zijn merkwaardige apparaten, ik haal er altijd 1 sok meer of minder uit dan ik erin heb gedaan.

Wij noemen dat het "Sokkenmonster", die eet er een op en laat er een zitten. Vervolgens bewaar je een jaar de overgebleven sok, en geeft het sokkenmonster de zoekgeraakte sok niet terug. Pas als je de overgebleven sok weggegooid hebt, spuugt het sokkenmonster de opgegeten sok weer uit. Zit je weer met één sok. Schiet mij maar lek....zucht.
Overigens, mijn dekbedhoes gaat er binnestebuiten in en komt er ook weer zo uit. Ik vind dat gemakkelijk met het opmaken van de bedden. Je schudt de hoes zo om het dekbed!

ww
door www3 - Sep 29, 2010 om 12:26
11 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben de bovenkant van het dekbed in de lengte opengeknipt tot aan het hoofdeinde. De snede afgezoomd natuurlijk en knopen en knoopsgaten langs de snede.
Je legt het dekbed op het bed,slaat de 2 helften van de voorkant opzij legt het dekbed erin en doet de knopen dicht.
Aan de voetenkant een instopstrook naaien als die er nog niet opzit, Houdt de voeten lekker warm.