mastag
door mastag Oct 17, 2012 om 14:49
Huishouden & energie

Delonghi Koffiemachine

Beste lezers,
Even een vraag wat redelijk is om te verwachten/vragen.
Als volgt, aug 2010 aankoop Delonghi Espressomachine twv € 1150.
Okt 2010 monteur aan huis gehad, maalmechanisme bleek fabrieksaf fout te zijn, stand 1 is normaliter grof en stand 7 zeer fijn, Nu echter was stand 1 zeer fijn en stand 7 poedersuikerfijn waardoor er 10 minuten over 1 kopje werd gedaan. Monteur is uur bezig geweest dit te fixen en zei dat het een fabricagefout is.
In 2011 doet apparaat niets meer omdat deurveer het begeeft, met open deur geen koffie. Dit is vervangen maar direct weer defect geraakt. Uiteindelijk maar zelf een veertje passend gemakt en vervangen. Even later werkt het liftsysteem niet meer waardoor er geen koffie te zetten valt. Delonghi monteur zegt moet u zelf smeren, maakt niet uit met wat. Vreemd, liftspiraal is nauwelijks te bereiken en in boekje staat er niets over dit onderhoud. Gekocht een Delongi onderhoudsset van € 125 en ook hierin geen smeermiddel. Verder valt chrome spontaan van frontje af, monteur bood wel nieuw frontje aan maar in andere kleurstelling, dit geweigerd. Nu een week of 6 buiten garantie roept Delonghi (na tussenkomst bedrijf van aankoop) dat het maalmechanisme een gebruikersfout was (volgens monteur fabricagefout), een deurveer (reeds 2 x defect waardoor geen koffie) en defecte lift gewoon geen serieuze klachten zijn en zelfs dat zo'n dure machine maar 3 jaar mee hoort te gaan. Ze willen bij wijze van oplossing nog 1 maal het apparaat repareren of we mogen € 850 bijbetalen op een nieuwe. Wat is jullie mening hierover.

4693 27 Rapporteer

dearagain
door dearagain - Oct 17, 2012 om 15:48
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*gezien alle problemen heb je onweerlegbaar destijds een ondeugdelijk produkt ontvangen

*in overleg met de verkoper (dus niet met de fabrikant/importeur) heb je recht op een kosteloze vervanging door een (nieuw) deugdelijk apparaat

mastag
door mastag - Oct 17, 2012 om 16:07
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Dearagain,
Dat dacht ik ook maar Delonghi vind (samen met de leverancier) de problemen te klein om tot een ander voorstel te komen.
Kijk, als ik nou een paar honderd euro bij zou moeten betalen Oke, maar bijna €850.Ik wil dus weten of er ergens te vinden is of het type reparatie er ook toe doet.
Maar zolang Delonghi het samen met de leverancier onder een gebruikersfout schuift is het geen defect in hun ogen en sta ik nergens.

zoekster
door zoekster - Oct 17, 2012 om 16:24
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo Mastag, ik zou ermee naar het juridisch loket gaan. Daar de zaak voorleggen. Je kunt ook bellen.
Type reparatie doet er wel toe, maar dit is een opeenstapeling van problemen vanaf het moment dat je het apparaat hebt gekocht en voor €1150 mag je echt wel wat beters verwachten dan deze trammelant.

dearagain
door dearagain - Oct 17, 2012 om 20:54
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*nogmaals wijs ik er op, dat je met Delonghi helemaal niks te maken hebt

*je moet bij de verkoper zijn en wat de verkoper regelt met Delonghi is niet jouw zaak

*je hebt immers destijds met de verkoper een (koop)overeenkomst afgesloten en niet met de fabrikant/importeur

*eis dus bij de verkoper een vervangend nieuw toestel zonder dat je iets hoeft bij te betalen (of desnoods met een zeer geringe bijbetaling)

*desnoods kun je de verkoper in rechte betrekken (dagvaarden) wegens het leveren van een wanprestatie

mastag
door mastag - Oct 18, 2012 om 15:59
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Zoekster en Dearagain,

Ik heb een complete beschrijving van de problemen met verzoek tot ontbinding van de koop gestuurd naar de verkoper. De reactie van de verkoper, (die ik nog even in afwachting van......)voor me wil houden, is als volgt.
In een eerder stadium had de technicus de diagnose al onder een gebruikersfout kunnen laten vallen - vanuit Service is dit niet gedaan.
Alleen nogmaals repareren is wat ze willen doen ik krijg ze nog niet in de modus dat er geen gebruikersfout is geweest alleen een matig geproduceerd product.

Wordt vervolgd

ikbenik
door ikbenik - Oct 18, 2012 om 16:28
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=dearagain schreef op woensdag 17 okt 2012, 20:54]*nogmaals wijs ik er op, dat je met Delonghi helemaal niks te maken hebt

Toch klopt dat niet.

In geval van non-conformiteit is de verkopende partij de enige waar je naar toe moet.
Maar bij garantieclaims is het anders. Dan komt de fabrikant wel degelijk om de hoek kijken.

zoekster
door zoekster - Oct 18, 2012 om 16:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo Mastag, ik begrijp je post niet helemaal. Je zegt dat je de reactie van de verkoper nog voor je wil houden en vervolgens vertel je wat de reactie is? Hoe bedoel je dat?

mastag
door mastag - Oct 18, 2012 om 17:27
955 Antwoorden / 19 Vragen

Hoi Zoekster,

Ik wil de naam van de verkopende partij nog even voor me houden, dit zou een oplossing weleens in de weg kunnen staan. Ik snap dat ik dubbelop was.

Groet

zoekster
door zoekster - Oct 18, 2012 om 17:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Begrepen! Wat ik uit de mail van de verkoper opmaak is dat ze de reparatie zien als coulance. Zal heel moeilijk worden om ze in de 'geen gebruikersfout modus' te krijgen. Als dat zo blijft, zou ik, als ik jou was, voor de gratis reparatie gaan. Niet voor € 850 bijbetaling.

ikbenik
door ikbenik - Oct 18, 2012 om 17:37
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Alleen als de fabrikant en verkopende partij specifiek hebben aangegeven dat het product een x tijd bepaalde gebreken niet zal hebben, kan daar rechten aan ontleent worden. Anders is het echt dat na zes maanden in principe alle kosten rekening komen van de koper.

Als jij voor de koop hebt aangegeven dat het product zeker een x tijd zonder problemen mee dient te gaan, maakt dat ook deel uit van de overeenkomst.
Heb je dat niet gedaan en de verkoper en fabrikant hebben voor de rest geen uitspraken gedaan, komen alle kosten na zes maanden voor rekening van de koper.

zoekster
door zoekster - Oct 18, 2012 om 17:42
10965 Antwoorden / 34 Vragen

edit-offtopic

ikbenik
door ikbenik - Oct 18, 2012 om 18:52
2845 Antwoorden / 27 Vragen
dearagain
door dearagain - Oct 18, 2012 om 19:33
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*het is nog steeds zo dat de consument van een EU land altijd minimaal 2 jaar garantie heeft op een produkt, tenzij de consument tijdens de koop met minder genoegen heeft genomen

*in ons land komt daar zelfs nog de wettelijke bescherming na de minimale wettelijke garantietermijn bovenop

ikbenik
door ikbenik - Oct 18, 2012 om 21:52
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=dearagain schreef op donderdag 18 okt 2012, 19:33]*het is nog steeds zo dat de consument van een EU land altijd minimaal 2 jaar garantie heeft op een produkt, tenzij de consument tijdens de koop met minder genoegen heeft genomen

*in ons land komt daar zelfs nog de wettelijke bescherming na de minimale wettelijke garantietermijn bovenop

Dat is een misverstand.

Die twee jaar is de verjaringstermijn van de verkopende partij voor non-conformiteit. Die twee jaar heeft totaal niets te maken met de garantie die de fabrikant of verkopende partij verstrekt.

Een andere term voor conformiteit is "wettelijke garantie".
Helaas zijn er lieden en organisaties die stug vol blijven houden dat met "wettelijke garantie" de garantietermijn wordt bedoeld welke de verkopende partij of fabrikant wettelijk verplicht is om te verstrekken. Zij stellen dan ook de fabrikant of verkopende partij in overtreding is als die maar één jaar garantie verstrekt. Wat echt nonsens is.

Garantie is geen recht, maar een gunst.
De verkopende partij is volgens de Europese richtlijn gedurende de eerste twee jaar na aankoop aansprakelijk als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van die overeenkomst had mogen verwachten. Daarnaast geldt in Nederland dat voor producten die normaal een langere levensduur hebben als twee jaar, dat ook na twee jaar de koper bij de verkopende partij kan aankloppen als het product non-conform de overeenkomst is. Maar dan moet het product wel non-conform zijn.

ikbenik
door ikbenik - Oct 18, 2012 om 21:56
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Hoe komt men dan bij de term "wettelijke garantie"? Dat is simpel. In artikel 17 lid 1 van wetboek 7 staat: "De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden." Dat is dus de wettelijke garantie.

Dus:

Het product dient volgens de koopovereenkomst (dus afspraak) geleverd te worden en dient die eigenschappen te bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarnaast de de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.
Daarnaast speelt de aard van de zaak ook een rol: is het product een gebruikt product, of een nieuw product?

zoekster
door zoekster - Oct 18, 2012 om 22:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

edit-offtopic

jr
door jrschot - Oct 19, 2012 om 12:26
36 Antwoorden / 3 Vragen

Gratis laten repareren, en verkopen via marktplaats.
Dumpen die handel voordat hij weer stuk gaat.

zoekster
door zoekster - Oct 19, 2012 om 14:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ikbenik schreef op donderdag 18 okt 2012, 21:56]
Daarnaast speelt de aard van de zaak ook een rol: is het product een gebruikt product, of een nieuw product?

De aard van de zaak is ook de prijs, het merk en de reclame uitingen van het product. Vooral de prijs is hier van belang.
1150 euro voor een Espressomachine die vanaf het begin klachten heeft gegeven.
Maar als de verkoper zich verschuilt achter een gebruikersfout wordt het lastig. Dan kun je hem beter nog een keer gratis laten repareren.

ikbenik
door ikbenik - Oct 19, 2012 om 14:57
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 19 okt 2012, 14:38][quote=ikbenik schreef op donderdag 18 okt 2012, 21:56]
Daarnaast speelt de aard van de zaak ook een rol: is het product een gebruikt product, of een nieuw product?

De aard van de zaak is ook de prijs, het merk en de reclame uitingen van het product. Vooral de prijs is hier van belang.
De prijs is alleen van belang als de nieuwprijs een x bedrag is en de verkoopprijs lager ligt. Dan mag niet vanuit worden gegaan van nieuw.

Dat een product een x Euro kost, wilt dat niet zeggen dat die dan een x tijd probleemloos mee dient te gaan.
Wat wel is, is dat van een product die een x Euro meer kost en dezelfde specificaties bezit, dat die meer kwaliteit en duurzaamheid bezit, wat niet wilt zeggen dat die dan een x tijd meer probleemloos mee dient te gaan.

[quote=zoekster schreef op vrijdag 19 okt 2012, 14:38]
1150 euro voor een Espressomachine die vanaf het begin klachten heeft gegeven.
Maar als de verkoper zich verschuilt achter een gebruikersfout wordt het lastig. Dan kun je hem beter nog een keer gratis laten repareren.
Het punt is dat binnen zes maanden het product kosteloos is gerepareerd.
Maar je kunt niet zomaar zeggen dat van een product van € 1150,- dat die bijvoorbeeld drie jaar probleemloos mee dient te gaan.

Alleen als de fabrikant of verkopende partij bepaalde gebreken heeft uitgesloten, kan daar rechten aan ontleent worden. Ieder ander die een uitspraak doet is die informatie niet relevant.

[quote=zoekster schreef op vrijdag 19 okt 2012, 14:38][quote=ikbenik schreef op donderdag 18 okt 2012, 21:56]
Daarnaast speelt de aard van de zaak ook een rol: is het product een gebruikt product, of een nieuw product?

De aard van de zaak is ook de prijs, het merk en de reclame uitingen van het product. Vooral de prijs is hier van belang.
Jij wilt er naar toe dat als een product van €500,- één jaar garantie bezit, dat je dan van een product van €1000,- hebt met één jaar garantie, dat je dan van twee jaar garantie uit mag gaan en dat het product dan een langere probleemloze levensduur bezit.

Ik kan je dit zeggen, van geen enkel product kan de keiharde garantie worden gegeven dat die binnen een x tijd niet kapot zal kunnen gaan.
Alleen als de fabrikant of verkopende partij specifiek aangeeft dat het product bepaalde gebreken gedurende de x tijd niet zal vertonen mag daar rechten aan ontleent worden, anders niet.
Dat wilt niet zeggen dat het product niet een x jaar probleemloos mee KAN gaan.
Tussen kunnen en garanderen zit een groot verschil.

jpm
door jpm - Oct 20, 2012 om 12:19
820 Antwoorden / 28 Vragen

Van een dergelijk duur apparaat mag je gewoon verwachten dat dit functioneert. Indien het kapot gaat binnen de garantietermijn behoort dit gerepareerd te worden. Gebruikersfout? Wat gebruikersfout? De gemelde storing duidt daar niet op en bovendien, is daarvoor gewaarschuwd?

Een product heeft op zichzelf ook een levensduur. Een aantal zaken mogen zich binnen die termijn zeker niet voordoen zonder dat daar een redelijke oplossing voor wordt geboden door de leverancier. Dan hebben we het ook over de termijn na de productgarantie.

jpm
door jpm - Oct 20, 2012 om 12:25
820 Antwoorden / 28 Vragen

... bovendien, als Delonghi roept dat het apparaat maar drie jaar meegaat (daarmee geeft ze dus ook de te dure prijs aan), moet de fabrikant (importeur?) ook even kijken naar de datum van aankoop, deze is maar net twee jaar. Derhalve geeft ze zelf onomstotelijk aan (zeker met het aanbod van inruil plus bijbetaling van 850 euro) dat ze een ondeugdelijk product heeft verkocht. Dit is dan een waarschuwing voor iedereen die dit leest: Koop niet zo'n duur ding als de fabrikant zegt dat het maar drie jaar meegaat en bovendien al direct gebreken kan vertonen. Dit forum heeft tevens tot nut dat we elkaar kunnen wijzen op "foute fabrikanten en leveranciers".

ikbenik
door ikbenik - Oct 20, 2012 om 16:59
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jpm schreef op zaterdag 20 okt 2012, 12:19]Van een dergelijk duur apparaat mag je gewoon verwachten dat dit functioneert. Indien het kapot gaat binnen de garantietermijn behoort dit gerepareerd te worden.
Daar valt niet automatisch ieder defect onder.

Of een defect onder garantie valt, is afhankelijk wat voor voorwaarden de fabrikant of detaillist voor de koop gegeven heeft. Zij bepalen de voorwaarden.

[quote=jpm schreef op zaterdag 20 okt 2012, 12:19]Een product heeft op zichzelf ook een levensduur. Een aantal zaken mogen zich binnen die termijn zeker niet voordoen zonder dat daar een redelijke oplossing voor wordt geboden door de leverancier. Dan hebben we het ook over de termijn na de productgarantie.
Dat is een fabeltje.
Iets wat door diverse organisaties naar buiten worden gebracht, omdat zij van mening zijn dat een product gedurende de gemiddelde levensduur (die zij zelf bepaald hebben) probleemloos dient te functioneren. Is niet relevant.
Alleen als de fabrikant of verkopende partij een dergelijke uitspraak gedaan heeft kan daar alleen rechten aan ontleent worden, anders niet.

zoekster
door zoekster - Oct 20, 2012 om 17:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ikbenik schreef op zaterdag 20 okt 2012, 16:59]

Alleen als de fabrikant of verkopende partij een dergelijke uitspraak gedaan heeft kan daar alleen rechten aan ontleent worden, anders niet.

Dat is jouw fabeltje.

ikbenik
door ikbenik - Oct 20, 2012 om 17:13
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 20 okt 2012, 17:05][quote=ikbenik schreef op zaterdag 20 okt 2012, 16:59]

Alleen als de fabrikant of verkopende partij een dergelijke uitspraak gedaan heeft kan daar alleen rechten aan ontleent worden, anders niet.

Dat is jouw fabeltje.
Ga jij maar snel terug naar consuwijzer.

Jij bent in staat als de consumentenbond aangeeft dat het product vijf jaar probleemloos mee dient te gaan, om daar rechten aan te ontlenen.

dearagain
door dearagain - Oct 20, 2012 om 19:02
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*het consumentenrecht in het BW7 geeft aan, dat de consument ook nog een wettelijke bescherming heeft na afloop van de gebrieksgarantie (dit op basis van de te verwachten levensduur)

ikbenik
door ikbenik - Oct 20, 2012 om 21:20
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=dearagain schreef op zaterdag 20 okt 2012, 19:02]*het consumentenrecht in het BW7 geeft aan, dat de consument ook nog een wettelijke bescherming heeft na afloop van de gebrieksgarantie (dit op basis van de te verwachten levensduur)

Die bescherming is dat het product aan de overeenkomst moet beantwoorden: dus volgens de koopovereenkomst geleverd dient te zijn en de eigenschappen te bezitten welke de koper op grond van die overeenkomst had mogen verwachten, met daarnaast de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.

De koopovereenkomst komt tot stand doordat voor de koop de koper al zijn wensen en eisen aan de verkopende partij mededeelt, welke het vervolgens accepteert. Accepteert die dat niet, gaat de koop niet door. Als de verkopende partij het wel accepteert wordt er een bijpassend product uitgezocht die aan de wensen en eisen van de koper voldoet. Daarbij komt dus ook kwaliteit, duurzaamheid, goedkoop, duur aan bod. De aard van de zaak. Daarnaast komt ook de garantie aan bod. Zit er wel of geen garantie op? Hoelang garantie zit er op? Waar wordt garantie op gegeven? Als de koper die aanvaard is de koop gesloten. Het product dient dan volgens die overeenkomst geleverd te worden en dient de eigenschappen te bezitten welke het volgens die overeenkomst had moeten bezitten.

Kijk, de reden dat ik hier steeds op hamer is dat in de overeenkomst ook de gebruiksfrequentie, gebruiksduur en gebruiksintensiteit is opgenomen.
Bij de gemiddelde levensduur tabellen van de consumentenorganisaties wordt dat niet meegenomen. Daar pakt men het gemiddelde. Neem als voorbeeld een product die een gemiddelde levensduur bezit van 5 jaar. Dat betekent dat bij intensief gebruik het product maar twee jaar meegaat en bij af en toe gebruik 10 jaar. Het gemiddelde is inderdaad 5 jaar, maar dat getal zegt totaal niets.

Of:
Men koopt een product en de consumentenorganisaties geven aan dat het product zonder problemen 5 jaar mee dient te gaan. Bij de koper gaat het product al naar één jaar kapot. Wat blijkt? De koper heeft zelf een totaal verkeerd product gekocht en had een duurder product moeten kopen die veel geschikter is voor het zeer intensief gebruik.

Dus een gemiddelde levensduur zegt totaal niets over of het product wel of niet aan de overeenkomst beantwoord of niet.

Waarom zouden de fabrikant van één product zoveel verschillende types uitbrengen met verschillende kwaliteiten, duurzaamheden en betrouwbaarheden? Dat is echt niet voor niets.

En dat consuwijzer aangeeft dat je rederlijkerwijs mag aannemen dat die een bepaalde periode probleemloos mee dient te gaan, slaat al werkelijk nergens op. In de wetgeving staat dat het product niet de eigenschappen dient te bezitten welke je redelijkerwijs ervan had mogen verwachten (lekker vaag en vooral gebaseerd op meningen) terwijl de wetgeving aangeeft dat het product die eigenschappen dient te bezitten welke je op grond van de overeenkomst (heb je 'm weer!) had mogen verwachten.

De wettelijke bescherming is niets anders dan dat de zaak (het product) aan de overeenkomst dient te beantwoorden. Dat wordt ook wel "wettelijke garantie" genoemd.

Nog iets: op consuwijzer staat niet de wetgeving zelf, men verwijst daarbij naar de wetboeken zelf. Ook geeft men aan dat op de teksten van consuwijzer geen rechten ontleent mogen worden. Dus kan en mag men dat ook niet doen.

mastag
door mastag - Nov 19, 2012 om 21:00
955 Antwoorden / 19 Vragen

Update...
Vandaag 19 oktober is dan de monteur van Delonghi geweest,
Hij kreeg een heerlijk kopje zwarte koffie (iets wat hij normaal nooit drinkt zei hij) maar dat was meer water als koffie. Hij vond het ook niet te drinken.
Monteur heeft verder niets gedaan behalve Delonghi gebeld, zijn verhaal gedaan en de uitkomst........
Water is voldoende heet, machine maalt lang genoeg, kortom machine functioneert naar behoren. Alleen jammer dat je steeds meer water als koffie krijgt.
We zouden na 8 jaar dezelfde koffieboon te hebben gebruikt nu maar het maalmechanisme af moeten stellen en andere bonen gaan proberen, alsof dat niet het 1e is wat we geprobeerd zouden hebben.
Ze kunnen verder niets meer voor ons betekenen, behalve dan dat omruilvoorstel van € 846 bijbetaling. Bobshop & Delonghi BEDANKT!!!