ve
door verwijderd Sep 20, 2009 om 10:18
Huishouden & energie

Dreigende huisuitetting of niet

Ik heb een huurwoning gehad, en ben door huurschuld uit mijn woning gezet, Die schuld heb ik nog niet afgelost,  Ik ben daarnaar bij mijn moeder in gaan wonen, en woon nu al bijna 3 jaar bij haar.  Nu is mijn moeder ongeneeslijk ziek geworden , en volgens de artsen zal het hoogstens nog een paar maanden duren,  Nu is mijn vraag,  als mijn moeder sterft, moet ik dan haar huis uit, of niet.  Zij huurt ook van dezelfde woningbouw vereninging.  Graag een antwoord.

1127 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 10:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd, de ene keer schrijf je dat je er al uitgezet bent en de andere keer schrijf je dat dat nog niet gebeurd zou zijn. Hoe zit 't nou?
En zou  je niet 's reageren op die andere vraag?

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zit je hier leuke verhaaltjes op te hangen? Dit is weer een heel ander verhaal dan http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_question&qid=513657&cat=25476

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat je op deze manier geen antwoord hoeft te verwachten er wordt wel verwacht dat je eerlijk bent zodat men je kan proberen te helpen hier.
En om nou op deze manier om te gaan met dit forum dat vind ik niet kunnen want er zijn genoeg mensen die wel serieus hulp willen bij hun vraag.

Mijn motto is eerlijkheid boven alles.

mvg

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 11:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het jammer dat er mensen zijn die d.m.v. zielige ( wellicht grootdeels verzonnen) verhalen hier de aandacht willen vragen. Echter daar zijn gespecialiseerde hulp instanties voor.Ze vervuilen hierdoor het forum.

gr Henk

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sterker nog, de ene keer woont ze in haar eigen huurwoning en dreigt daar 26-10 uitgezet te worden, maar nu opeens woont ze al drie jaar in bij moeder in moeders huurwoning.

Ik volg dit helemaal niet meer.

Beste Parkstad, je zit gewoon onzin te verkopen! Twee totaal verschillende verhalen, wat verwacht je nu van ons?

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag parkstad,

Het is op z'n minst gezegd merkwaardig dat je hier 2 totaal verschillende berichten plaatst over hetzelfde onderwerp. Niettemin: als je tijdig kontakt hierover opneemt met de verhuurder, dan heb je kans dat je nog (tijdelijk) een tijdje in de woning van je moeder kan blijven wonen. Laat dat dan wél zwart op wit zetten.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afgezien van de tegenstrijdige verhalen, ga ik er van uit dat je geen medehuurder bent. Als je moeder komt te overlijden, kan de woningbouwvereniging je op straat zetten omdat jij geen huurder bent. Overleg met de woningbouw kan tot resultaat hebben dat je nog een tijdje mag blijven wonen, maar meer dan een gunst is dat dan niet. Het is dus geen recht.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Burgerlijk Wetboek nr. 7  Bijzondere overeenkomsten

Artikel 268

1. Bij overlijden van de huurder zet de medehuurder de huur als huurder voort. Hij kan de huur binnen zes maanden na het overlijden bij exploot of aangetekende brief opzeggen met ingang van de eerste dag van de tweede maand na de opzegging.

-----------------------------------------------------------------

Omdat je geen medehuurder bent, geldt punt 2.

-----------------------------------------------------------------

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

2. De persoon die niet op grond van lid 1 huurder wordt, doch wel in de woonruimte zijn hoofdverblijf heeft en met de overleden huurder een duurzame gemeenschappelijk huishouding heeft gehad, zet de huur voort gedurende zes maanden na het overlijden van de huurder; de tweede zin van lid 1 is van toepassing. Hij zet de huur ook nadien voort, indien de rechter dit heeft bepaald op een daartoe strekkende binnen die termijn ingestelde vordering, en in elk zolang op deze vordering niet onherroepelijk is beslist.

------------------------------------------------------------------

Je moet dus op dat adres ingeschreven staan als bewoner. Om te voorkomen dat iemand op het laatste moment ergens bij iemand gaat “wonen”, om zodoende nog 6 maanden te kunnen blijven wonen na overlijden van de huurder en een verzoek bij de rechter indient om te kunnen blijven wonen, is de “duurzame gemeenschappelijke huishouding” als vereiste gesteld. Op die manier wordt voorkomen dat mensen voordringen op de wachtlijst. Voor een kind dat thuis woont, is het niet moeilijk om een gemeenschappelijke huishouding aan te tonen. Samen of voor elkaar boodschappen, eten (koken), wassen, samen TV  etc. Voor duurzaam is het nodig daar langere tijd ingeschreven te staan en er daadwerkelijk te wonen.

----------------------------------------------------------------

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Vladja,
De meeste verhuurder willen om een duurzame samenwoning aan te nemen een notarieel samenlevingscontract zien. Aan die voorwaarde zul je dan ook moeten voldoen.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat er nog mensen zijn die hierop serieuze antwoorden gaan geven. De vragensteller is al lang weer een ander verhaal aan het verzinnen,want op deze manier krijgt ze alle aandracht. Laten we ons richten op mensen met serieuze problemen.

gr Henk

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je aan de voorwaarden voor punt 1 voldoet, oordeelt de rechter dat je als medehuurder op het huurcontract opgenomen moet worden zonder notarieel samenlevingscontract. Samenwonende / broer en zus / vrienden, neem maar een samenwoningsverband. Hierover zijn diverse processen gevoerd (de verhuurder wilde geen medehuurderschap aanvaarden) en verloren door de verhuurder. Die heeft zich simpelweg aan de wet te houden. Uitzondering hierop is ouder en kind, die een woning delen. Met een notarieel samenlevingscontract ben je automatisch medehuurder en hoef je niet aan de eisen te voldoen. Het is dan gelijkgesteld aan een huwelijk.

Hier gaat het om punt 2, want met een huurschuld kan je geen medehuurder worden (niet draagkrachtig genoeg om de huur te kunne betalen) en het betreft hier ook nog ouder en kind.

Je hebt dan volgens de wet 6 maanden de tijd, als je de huur op tijd betaalt.

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kunnen we parkstad wel serieus nemen? In een andere vraag heeft ze een woning en wordt daar na een veroordeling wegens wanbetaling uit gezet. Nu woont ze opeens al 3 jaar bij haar moeder??
Snap jij het snap ik het.

Ronny.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja lees haar vraag van gisteren eens goed,dan zie je dat deze 2 vragen totaal tegengesteld zijn,en alle goed bedoelde antwoorden zinloos zijn.

gr Henk

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Henk,

Als je goed kijkt, zie je dat ik ook gereageerd heb op de eerdere vraag.

Ik zet het antwoord neer voor eventuele andere vraagstellers, als die zoeken naar antwoorden over huisuitzettingen. Die 6-maandstermijn is niet algemeen bekend en de verhuurders maken dat ook niet bekend, is in de praktijk gebleken. Hoe sneller een huis leegkomt, hoe sneller ze de huur kunnen verhogen. Vaak wordt er druk uitgeoefend van: uw ouder is overleden, u bent geen huurder, dus moet u eruit want u kunt het huis niet overnemen en geen woord over de wettelijke bescherming van 6 maanden als je de huur netjes betaalt.

Ik weet echter of opzoekers ver komen met deze vraag, vanwege de typefout in de titel, die ik net zie staan.

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Herstel:

Ik weet echter NIET of ......

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe dan ook parkstad gaat uitgezet worden. Als er een huurschuld is wordt contact overname op basis van langdurig samenleven en coulance niet gedaan. Parkstad gaat wel de tijd krijgen om te verhuizen, waar na toe? ik weet het niet.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je verhaal waar is dan moet je op zoek gaan naar maatschappelijk werk of crisisopvang
en anders het Leger des Heils want de woningbouw laat je op zeker niet daar wonen als je
bij hun een fikse huurschuld hebt.
Ik geloof dat je een minimum van 70% van het hele bedrag moet inlossen willen ze uberhaupt een gesprek met je aan gaan.
Maar dit is natuurlijk wel gemeente/woningbouw afhankelijk.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2009 om 11:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan mijn inwonend kind

medehuurder worden?

Een volwassen kind, dat nog bij zijn ouders

woont, wordt niet snel als medehuurder

erkend, omdat in het algemeen geen

sprake is van duurzaam samenwonen. Het

samenwonen van ouder(s) en kinderen

is immers ‘van nature’ afl opend. Dit is

anders als het kind ouder is. Vanaf de

leeftijd van 30 jaar is in sommige gevallen

wel sprake van duurzaam samenwonen.

De aanvragers moeten aantonen dat er

sprake is van bijzondere omstandigheden,

zoals de situatie waarin een inwonend

kind de ouder verzorgt.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2009 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toolboy,

Waar heb je dat stukje vandaan? De leeftijd van 30 jaar is erg optimistisch. Bij rechtzaken, waarin het kind medehuurder is geworden (gedwongen door de uitspraak), begint het medehuurder worden van een kind bij 35 jaar. En dan moeten de kinderen ook al jaren thuis wonen en ingeschreven staan.

Een gescheiden kind, wat na de scheiding terugkeert naar het ouderlijk huis, zal daar eerst weer jaren moeten wonen. Anders gaat men uit van een tijdelijke situatie.

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 22, 2009 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja
Staat op de site van mijn WBV en tegenwoordig kan en inwonend kind zich ok laten bijschrijven als mede huurder onder bepaalde voorwaarden. Groeten T