Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Meestal is vocht in dubbele isolerende beglazing een kwestie van garantie door de leverancier (de ruit 'lekt'). De vraag is echter wie de ruit heeft geleverd en hoe oud die is. Zo'n 'bouwgarantie' is meestal voor 10 jaar. De glasverzekering is in de regel bestemd voor schade door breuk (de driewieler van het boze buurjongetje). U zou er de polisvoorwaarden van uw glasverzekering op na moeten slaan.
De meeste woonhuis- en glasverzekeringen bieden wat glas betreft dekking voor schade door breuken. 'Lekkage' van dubbel glas is in dat geval niet verzekerd.
Ik ken in elk geval één verzekeraar die (in elk geval in het verleden) lekkage wél vergoedde, afhankelijk van de leeftijd.
Zoals bovenstaande bericht al aangeeft kan er ook sprake zijn van garantie - ga dat eerst na. En kijk in de polisvoorwaarden wat daar precies in staat. Welke verzekeraar en welke voorwaarden hebben we het hier over?
[quote=poltol schreef op donderdag 17 feb 2011, 23:50]Hallo,
Als u het glas /de ramen vergoed krijgt dan moet u er wel rekening mee houden dat u zelf de kosten van verwijderen en plaatsen moet betalen.
M.a.w. u krijgt de ruit vergoed maar niet alle kosten er omheen.
Vr.gr. poltol Nee hoor. Als (en ik zeg áls) dit onder de dekking van de verzekering valt, is ook het verwijderen en plaatsen verzekerd. Het eventueel schilderen van het kozijn valt niet onder de dekking. Quote uit voorwaarden: Wij zullen het gebroken glas zo spoedig mogelijk door ander glas van dezelfde soort en kwaliteit laten vervangen dan wel - dit aan ons ter keuze - de kostprijs van het glas vermeerderd met de inzetkosten in geld vergoeden.
Hallo Janny 59, dit kunt U niet op de verzekering verhalen,U geeft in Uw vraag ook niet aan hoe lang de ruit er al in zit, garantie vervalt na tien jaar, of er moet al een productiefout in zitten maar dat is na die jaren meestal niet meer aan te tonen, daarom zal de schade ook voor Uw zelf zijn, er zijn jaren in de glasindustrie geweest dat er heel slecht glas is geleverd aan klanten maar dat hoeft niet het probleem te zijn, is het geplaats in een houten kozijn?,kunstof?, alukozijn?., dus graag meer informatie M.v.g. Hen.2
Indien u in een huurhuis woont dan is het werk voor de woningstichting. Zelf heb ik dit ook meegemaakt. op tijd van een goed uur was het oude raam eruit en het nieuwe erin. Hoe het zit als u een koophuis heeft zijn daar al genoeg reacties op gekomen.
De glasverzekering vergoedt dit niet. Bij mijn dochter zit tussen het keukenraam vocht. Zij heeft de verzekering gebeld en het advies gekregen er een steen doorheen te gooien. Hoe krom is dit?
De 10 jaar kun je controleren aan met de datum op de aluminium rand in de ruit. Ik heb ooit een vervanger gehad op een week oude ruit, ik kreeg een nieuwe weer op garantie met een 10 jaar oude datum er in. Pas daar dus ook voor op.
Lekkage in dubbelglas is voor eigen rekening mits het niet ouder is dan 10 jaar. Mijn raam was na 9 jaar lek geworden. Ik heb de fabriek gebeld en men zei dat ieder jaar 10% kijk genot eraf ging dus met andere worden zal ik 10% vergoeding terug krijgen!! Van de prijs die 9 jaar terug gold.
Ja ben ik nou gek,als er een dubbelglas wordt geplaatst en dat ding gaat lekken is niet mijn pakkie an, dat is het pakkie van de glaszetter,het is maar net hoe je zo,n ding hanteert gaat het met een hoop gewurg of wordt het schuin gezet ja dan vraag je om problemen.Niks te maken met de verzekering de glaszetter moet de kosten betalen en alles netjes maken,tenslotte is hij ook verzekerd,ik plaats dat ding niet.
[quote=traporgel schreef op vrijdag 18 feb 2011, 13:39]Het valt me op dat vraagsteller geen enkele vraag beantwoord, en de plaats poetst met een bedankje voor de opmerkingen.
Sorry, ik begrijp deze reactie niet. Volgens mij zijn alle antwoorden inmiddels gegeven. Kan me voorstellen dat de vraagstelster voldoende weet, cq aanknopingspunten heeft, om te beslissen wat te doen. Ik vind het netjes dat zij bedankt voor de reacties en daarmee aangeeft dat wat haar betreft het item kan worden gesloten.
Op dubbel glas is een garantie van 10 jaar. De oorspronkelijke plaatsingsdatum van het glas is vermeld in de aluminium tussenlijst! Het nieuwe glas moet kosteloos worden geplaatst! Zelfs het verfwerk dat het gevolg is van het eruit halen en het opnieuw plaatsen valt onder de garantie (bijna niemand is van het laatste op de hoogte). Bij mij zijn wel tien nieuwe ruiten opnieuw geplaatst en na veel aandrang en dreiging met de rechter, is het zo gegaan als hiervoor staat vermeld!
Vraag, wanneer is het glas aangeschaft c.q. geplaatst. Garantie is in de regel 10 jaar en in de regel afbouwend, dus bijv. na 8 jaar nog 20%. De datum in de glaslijst in de spouw van het glas is de productiedatum en niet de datum van het zetten. Overigens moet men zorgen voor garantie op zowel het glas als op het zetten, goed glas kan verkeerd gezet worden en omgekeerd. Glas inkopen bij de zetter sluit dan de discussie van de verantwoordelijkheid uit, dat is nl. de leverancier = de glaszetter. Dit even als correctie op qriqua. Verder zijn de antwoorden wel gegeven lijkt mij. Succes janny59 (u bent toch niet mijn zuster?)
Veel antwoorden, meestal grotendeels correct. Er moet een verschil gemaakt worden tussen garantie op glas, op plaatsing en eventueel verzekeringen. De voorwaarden van het GNI ( garantiefonfds nederlands isolatieglas ) zijn in grote lijnen: de eerste 5 jaar na plaatsing is het vervangen * van een lekgeslagen ruit geheel zonder kosten voor de klant , daarna moet er per ( gedeelte van een) jaar 15 % van de (huidige!) kosten betaald worden ( dus na 7,5 jaar 45 %). Dit zijn de kosten voor het vervangen van het glas, niet de kosten voor schilderwerk etc. Er zijn fabrikanten die andere termijnen aanhouden, maar de meesten houden zich aan deze richtlijn. Probleem is echter dat de garantie alleen geldt indien de plaatsing volgens nauwkeurig omschreven voorwaarden is geschiedt. Als er een ruit geleverd wordt en deze wordt in een kozijn geplaatst dat niet wordt onderhouden, ( bijv. houtrot na 5 jaar na plaatsing) heeft u geen enkele aanspraak! Ook als de ruit niet juist geplaatst wordt heeft u geen recht op garantie door de glasfabriek maar moet u de plaatser aanspreken met uw klacht. ( en hopen dat deze nog bestaat en bereidt is de ruit te vervangen). M.b.t. de verzekering: vocht tussen de ruiten is in het algemeen niet gedekt, een gebarsten ruit vaak wel. Bij een verzekering is wel vaak ook het schilderwerk etc. gedekt. Overigens is de oorzaak van vocht tussen de ruiten vaak heel moeilijk vast te stellen waardoor dit regelmatig tot discussies voert. Het beste is dan met de leverancier tot een compromis te komen; uiteindelijk krijgt u ook weer een nieuwe ruit zonder krassen, waarschijnlijk een hogere isolatiewaarde en in principe ook weer 10 jaar ( afbouwende) garantie.
[quote=mabureau schreef op vrijdag 18 feb 2011, 14:14][quote=traporgel schreef op vrijdag 18 feb 2011, 13:39]Het valt me op dat vraagsteller geen enkele vraag beantwoord, en de plaats poetst met een bedankje voor de opmerkingen.
Sorry, ik begrijp deze reactie niet. Volgens mij zijn alle antwoorden inmiddels gegeven. Kan me voorstellen dat de vraagstelster voldoende weet, cq aanknopingspunten heeft, om te beslissen wat te doen. Ik vind het netjes dat zij bedankt voor de reacties en daarmee aangeeft dat wat haar betreft het item kan worden gesloten.
We weten nog steeds niet hoe oud de ruit van janny59 is. Is wel belangrijk om een juist antwoord te geven!
@mrmitu; Fijn dat ook jij je hier nu even tussen mengt ;{ Je kent het gezegde dat één gek meer kan vragen dan duizend wijzen kunnen beantwoorden, maar er is ook een gezegde over een goed verstaander die maar een half woord nodig heeft. Ik denk dat er voldoende informatie is gegeven, op basis waarvan iedereen, dus ook janny59, zijn of haar plan kan trekken.
=mrmitu schreef op zaterdag 19 feb 2011, 14:11:
=mabureau schreef op vrijdag 18 feb 2011, 14:14
=traporgel schreef op vrijdag 18 feb 2011, 13:39: Het valt me op dat vraagsteller geen enkele vraag beantwoord, en de plaats poetst met een bedankje voor de opmerkingen.
Sorry, ik begrijp deze reactie n: gens mij zijn alle antwoorden inmiddels gegeven. Kan me voorstellen dat de vraagstelster voldoende weet, cq aanknopingspunten heeft, om te beslissen wat te doen. Ik vind het netjes dat zij bedankt voor de reacties en daarmee aangeeft dat wat haar betreft het item kan worden gesloten.
We weten nog steeds niet hoe oud de ruit van janny59 is. Is wel belangrijk om een juist antwoord te geven!
de ruit waar ik het over heb is meer dan 10 jaar oud . dus hebben jullie mij het antwoord gegeven dat ik deze niet op de verzekering kan verhalen . dat is voor mij nu ook duidelijk . dank jullie wel .
Weg 13 -13h. Het is niet altijd zo dat de datum op de aluminium lijst staat. Bij mijn vakantie woning nl. niet. Bij mijn woning wel. Daar heb ik binnen de tien jaar diverse lekken gehad. Gratis vervangen. De aluminium onderlijsten laten vervangen door hardhouten latten.Gratis. Het schilderwerk heb ik zelf gedaan.(beetje overleg met koffie + )
Twee buren echter kregen wel de ruit vergoed, maar niet de plaatsing. Sommige aannemers hebben dat uitgesloten blijkt.
De uitvoerder van het glasbedrijf deelde mij mee dat het dubbel glas van de jaren 1996 t/m 2000 van een slechte lijmconstruktie is voorzien. Dat heb ik ervaren en het schildersbedrijf zeker. Groet, H.
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan. Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Bol.com zegt dat ik een abonnement heb genoemen maar dat heb ik niet,ik bestel zelden iets on-line, zij voegen dat zelf toe denk ik. Nu steeds verhoging etc maar zij zitten fout. Komt dit vaker voor?? Dreigen nu met incasso.
Lees meer
ik kom vrij regelmatig bij Albert Heijn en maak gebruik van de bonuskaart. Nu valt me op, het is een eenpersoonssteekproef ikweethet, dat ik qua bonusvoordeel een stuk minder voordelig uit ben sinds pakweg een half jaar. Waar ik voorheen makkelijk zonder veel moeite 10 procent bonusvoordeel had, kom ik nu tot ongeveer de helft als ik het bonnetje naloop. Zijn er meer AH-klanten die deze trend besp
...
Lees meer
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer. Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing?
Lees meer
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee. Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen! Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer