ja
door janny59 Feb 17, 2011 om 21:00
Huishouden & energie

Dubbel glas zit vocht tussen

ons raam aan de voorzijde is van dubbel glas .
daar zit vocht tussen .
kan ik dat verhalen via de verzekering ?

103609 21 Rapporteer

herrdroetker
door herrdroetker - Feb 17, 2011 om 21:55
275 Antwoorden / 10 Vragen

Liebe Janny59,

Meestal is vocht in dubbele isolerende beglazing een kwestie van garantie door de leverancier (de ruit 'lekt'). De vraag is echter wie de ruit heeft geleverd en hoe oud die is. Zo'n 'bouwgarantie' is meestal voor 10 jaar. De glasverzekering is in de regel bestemd voor schade door breuk (de driewieler van het boze buurjongetje). U zou er de polisvoorwaarden van uw glasverzekering op na moeten slaan.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

emcede
door emcede - Feb 17, 2011 om 23:17
959 Antwoorden / 4 Vragen

De meeste woonhuis- en glasverzekeringen bieden wat glas betreft dekking voor schade door breuken. 'Lekkage' van dubbel glas is in dat geval niet verzekerd.

Ik ken in elk geval één verzekeraar die (in elk geval in het verleden) lekkage wél vergoedde, afhankelijk van de leeftijd.

Zoals bovenstaande bericht al aangeeft kan er ook sprake zijn van garantie - ga dat eerst na. En kijk in de polisvoorwaarden wat daar precies in staat. Welke verzekeraar en welke voorwaarden hebben we het hier over?

poltol
door poltol - Feb 17, 2011 om 23:50
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Als u het glas /de ramen vergoed krijgt dan moet u er wel rekening mee houden dat u zelf de kosten van verwijderen en plaatsen moet betalen.

M.a.w. u krijgt de ruit vergoed maar niet alle kosten er omheen.

Vr.gr. poltol

emcede
door emcede - Feb 18, 2011 om 00:35
959 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=poltol schreef op donderdag 17 feb 2011, 23:50]Hallo,

Als u het glas /de ramen vergoed krijgt dan moet u er wel rekening mee houden dat u zelf de kosten van verwijderen en plaatsen moet betalen.

M.a.w. u krijgt de ruit vergoed maar niet alle kosten er omheen.

Vr.gr. poltol
Nee hoor. Als (en ik zeg áls) dit onder de dekking van de verzekering valt, is ook het verwijderen en plaatsen verzekerd. Het eventueel schilderen van het kozijn valt niet onder de dekking. Quote uit voorwaarden: Wij zullen het gebroken glas zo spoedig mogelijk door ander glas van
dezelfde soort en kwaliteit laten vervangen dan wel - dit aan ons ter
keuze - de kostprijs van het glas vermeerderd met de inzetkosten in
geld vergoeden.

he
door hen.2 - Feb 18, 2011 om 02:04
66 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Janny 59, dit kunt U niet op de verzekering verhalen,U geeft in Uw vraag ook niet aan hoe lang de ruit er al in zit, garantie vervalt na tien jaar, of er moet al een productiefout in zitten maar dat is na die jaren meestal niet meer aan te tonen, daarom zal de schade ook voor Uw zelf zijn, er zijn jaren in de glasindustrie geweest dat er heel slecht glas is geleverd aan klanten maar dat hoeft niet het probleem te zijn, is het geplaats in een houten kozijn?,kunstof?, alukozijn?., dus graag meer informatie M.v.g. Hen.2

ja
door janny59 - Feb 18, 2011 om 11:45
14 Antwoorden / 9 Vragen

allen bedankt voor jullie reacties .

pierre60
door pierre60 - Feb 18, 2011 om 12:51
132 Antwoorden / 14 Vragen

Indien u in een huurhuis woont dan is het werk voor de woningstichting. Zelf heb ik dit ook meegemaakt. op tijd van een goed uur was het oude raam eruit en het nieuwe erin. Hoe het zit als u een koophuis heeft zijn daar al genoeg reacties op gekomen.

jansje
door jansje - Feb 18, 2011 om 12:58
131 Antwoorden / 14 Vragen

tja u kunt natuurlijk tegen de verzekering zeggen dat ie kapot is, i.p.v. lekkage
dan krijgt u het wel vergoed.

in
door ingrid44 - Feb 18, 2011 om 13:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

De glasverzekering vergoedt dit niet. Bij mijn dochter zit tussen het keukenraam vocht. Zij heeft de verzekering gebeld en het advies gekregen er een steen doorheen te gooien. Hoe krom is dit?

erik008
door erik008 - Feb 18, 2011 om 13:20
1401 Antwoorden / 25 Vragen

De 10 jaar kun je controleren aan met de datum op de aluminium rand in de ruit.
Ik heb ooit een vervanger gehad op een week oude ruit, ik kreeg een nieuwe weer op garantie met een 10 jaar oude datum er in.
Pas daar dus ook voor op.

traporgel
door traporgel - Feb 18, 2011 om 13:39
191 Antwoorden / 4 Vragen

Het valt me op dat vraagsteller geen enkele vraag beantwoord, en de plaats poetst met een bedankje voor de opmerkingen.

go
door gonnie_herman - Feb 18, 2011 om 13:43
1 Antwoorden / 4 Vragen

Lekkage in dubbelglas is voor eigen rekening mits het niet ouder is dan 10 jaar.
Mijn raam was na 9 jaar lek geworden. Ik heb de fabriek gebeld en men zei dat ieder jaar 10% kijk genot eraf ging dus met andere worden zal ik 10% vergoeding terug krijgen!! Van de prijs die 9 jaar terug gold.

Vr. gr.

qr
door qriqua - Feb 18, 2011 om 14:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ja ben ik nou gek,als er een dubbelglas wordt geplaatst en dat ding gaat lekken is niet mijn pakkie an, dat is het pakkie van de glaszetter,het is maar net hoe je zo,n ding hanteert gaat het met een hoop gewurg of wordt het schuin gezet ja dan vraag je om problemen.Niks te maken met de verzekering de glaszetter moet de kosten betalen en alles netjes maken,tenslotte is hij ook verzekerd,ik plaats dat ding niet.

mabureau
door mabureau - Feb 18, 2011 om 14:14
102 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=traporgel schreef op vrijdag 18 feb 2011, 13:39]Het valt me op dat vraagsteller geen enkele vraag beantwoord, en de plaats poetst met een bedankje voor de opmerkingen.

Sorry, ik begrijp deze reactie niet. Volgens mij zijn alle antwoorden inmiddels gegeven.
Kan me voorstellen dat de vraagstelster voldoende weet, cq aanknopingspunten heeft, om te beslissen wat te doen.
Ik vind het netjes dat zij bedankt voor de reacties en daarmee aangeeft dat wat haar betreft het item kan worden gesloten.

we
door weg - Feb 18, 2011 om 14:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Op dubbel glas is een garantie van 10 jaar. De oorspronkelijke plaatsingsdatum van het glas is vermeld in de aluminium tussenlijst! Het nieuwe glas moet kosteloos worden geplaatst! Zelfs het verfwerk dat het gevolg is van het eruit halen en het opnieuw plaatsen valt onder de garantie (bijna niemand is van het laatste op de hoogte). Bij mij zijn wel tien nieuwe ruiten opnieuw geplaatst en na veel aandrang en dreiging met de rechter, is het zo gegaan als hiervoor staat vermeld!

defries
door defries - Feb 18, 2011 om 14:31
69 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag, wanneer is het glas aangeschaft c.q. geplaatst. Garantie is in de regel 10 jaar en in de regel afbouwend, dus bijv. na 8 jaar nog 20%. De datum in de glaslijst in de spouw van het glas is de productiedatum en niet de datum van het zetten.
Overigens moet men zorgen voor garantie op zowel het glas als op het zetten, goed glas kan verkeerd gezet worden en omgekeerd. Glas inkopen bij de zetter sluit dan de discussie van de verantwoordelijkheid uit, dat is nl. de leverancier = de glaszetter. Dit even als correctie op qriqua.
Verder zijn de antwoorden wel gegeven lijkt mij.
Succes janny59 (u bent toch niet mijn zuster?)

in
door interland - Feb 18, 2011 om 17:14
16 Antwoorden / 1 Vragen

Veel antwoorden, meestal grotendeels correct. Er moet een verschil gemaakt worden tussen garantie op glas, op plaatsing en eventueel verzekeringen.
De voorwaarden van het GNI ( garantiefonfds nederlands isolatieglas ) zijn in grote lijnen: de eerste 5 jaar na plaatsing is het vervangen * van een lekgeslagen ruit geheel zonder kosten voor de klant , daarna moet er per ( gedeelte van een) jaar 15 % van de (huidige!) kosten betaald worden ( dus na 7,5 jaar 45 %). Dit zijn de kosten voor het vervangen van het glas, niet de kosten voor schilderwerk etc. Er zijn fabrikanten die andere termijnen aanhouden, maar de meesten houden zich aan deze richtlijn. Probleem is echter dat de garantie alleen geldt indien de plaatsing volgens nauwkeurig omschreven voorwaarden is geschiedt. Als er een ruit geleverd wordt en deze wordt in een kozijn geplaatst dat niet wordt onderhouden, ( bijv. houtrot na 5 jaar na plaatsing) heeft u geen enkele aanspraak! Ook als de ruit niet juist geplaatst wordt heeft u geen recht op garantie door de glasfabriek maar moet u de plaatser aanspreken met uw klacht. ( en hopen dat deze nog bestaat en bereidt is de ruit te vervangen). M.b.t. de verzekering: vocht tussen de ruiten is in het algemeen niet gedekt, een gebarsten ruit vaak wel. Bij een verzekering is wel vaak ook het schilderwerk etc. gedekt. Overigens is de oorzaak van vocht tussen de ruiten vaak heel moeilijk vast te stellen waardoor dit regelmatig tot discussies voert. Het beste is dan met de leverancier tot een compromis te komen; uiteindelijk krijgt u ook weer een nieuwe ruit zonder krassen, waarschijnlijk een hogere isolatiewaarde en in principe ook weer 10 jaar ( afbouwende) garantie.

mr
door mrmitu - Feb 19, 2011 om 14:11
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mabureau schreef op vrijdag 18 feb 2011, 14:14][quote=traporgel schreef op vrijdag 18 feb 2011, 13:39]Het valt me op dat vraagsteller geen enkele vraag beantwoord, en de plaats poetst met een bedankje voor de opmerkingen.

Sorry, ik begrijp deze reactie niet. Volgens mij zijn alle antwoorden inmiddels gegeven.
Kan me voorstellen dat de vraagstelster voldoende weet, cq aanknopingspunten heeft, om te beslissen wat te doen.
Ik vind het netjes dat zij bedankt voor de reacties en daarmee aangeeft dat wat haar betreft het item kan worden gesloten.

We weten nog steeds niet hoe oud de ruit van janny59 is. Is wel belangrijk om een juist antwoord te geven!

mabureau
door mabureau - Feb 19, 2011 om 14:37
102 Antwoorden / 12 Vragen

@mrmitu; Fijn dat ook jij je hier nu even tussen mengt ;{
Je kent het gezegde dat één gek meer kan vragen dan duizend wijzen kunnen beantwoorden, maar er is ook een gezegde over een goed verstaander die maar een half woord nodig heeft.
Ik denk dat er voldoende informatie is gegeven, op basis waarvan iedereen, dus ook janny59, zijn of haar plan kan trekken.

=mrmitu schreef op zaterdag 19 feb 2011, 14:11:
=mabureau schreef op vrijdag 18 feb 2011, 14:14
=traporgel schreef op vrijdag 18 feb 2011, 13:39: Het valt me op dat vraagsteller geen enkele vraag beantwoord, en de plaats poetst met een bedankje voor de opmerkingen.

Sorry, ik begrijp deze reactie n: gens mij zijn alle antwoorden inmiddels gegeven.
Kan me voorstellen dat de vraagstelster voldoende weet, cq aanknopingspunten heeft, om te beslissen wat te doen.
Ik vind het netjes dat zij bedankt voor de reacties en daarmee aangeeft dat wat haar betreft het item kan worden gesloten.

We weten nog steeds niet hoe oud de ruit van janny59 is. Is wel belangrijk om een juist antwoord te geven!

ja
door janny59 - Feb 19, 2011 om 18:49
14 Antwoorden / 9 Vragen

beste mensen

de ruit waar ik het over heb is meer dan 10 jaar oud .
dus hebben jullie mij het antwoord gegeven dat ik deze niet op de verzekering kan
verhalen .
dat is voor mij nu ook duidelijk .
dank jullie wel .

te
door terpstra - Feb 20, 2011 om 19:29
174 Antwoorden / 5 Vragen

Weg 13 -13h. Het is niet altijd zo dat de datum op de aluminium lijst staat. Bij mijn vakantie woning nl. niet.
Bij mijn woning wel. Daar heb ik binnen de tien jaar diverse lekken gehad. Gratis vervangen. De aluminium onderlijsten laten vervangen door hardhouten latten.Gratis. Het schilderwerk heb ik zelf gedaan.(beetje overleg met koffie + )

Twee buren echter kregen wel de ruit vergoed, maar niet de plaatsing. Sommige aannemers hebben dat uitgesloten blijkt.

De uitvoerder van het glasbedrijf deelde mij mee dat het dubbel glas van de jaren 1996 t/m 2000 van een slechte lijmconstruktie is voorzien.
Dat heb ik ervaren en het schildersbedrijf zeker. Groet, H.