tenormin
door tenormin Mar 26, 2019 om 19:28
Huishouden & energie

Een Zamarra tip

Heb een keer een "tip" van Zamarra gelezen: dekbed hoezen over deuren hangen, dan hoeft er niet gestreken te worden. Voor ik zoiets wil/ga toepassen: die toch nog vrij natte lappen, rechtstreeks uit de wasmachine, gevouwen: doet dat de verf op deuren geen schade? Dit om energie te besparen op droger wil dat dus zeggen dat ik meer uitgaven zal krijgen door de deuren te moeten (laten) schilderen etc.? Verdere info: kan niet buiten te drogen hangen: meeuwen schijten op de schone was.

8943 23 Rapporteer

panter22
door panter22 - Mar 26, 2019 om 19:49
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom zou je hoeslakens over de deuren hangen.
Het wordt vochtig in huis, moet je weer meer stoken,
Je kunt de hoeslakens ook op een rekje aan de deur hangen.
Hoeslakens hoef je niet te strijken, ze gaan strak om het matras heen. (Spaar je stroom mee uit)
Er komt toch een dekbed of bovenlakens oveheen. Zie je niets van.
Een droger is om te gebruiken denk ik altijd maar.

tenormin
door tenormin Mar 26, 2019 om 19:56
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dan heb ik me verkeerd uitgedrukt @panter22, dekbedhoezen, geen onderhoezen. Sorry voor foutje. Heb de vraag bewerkt.

Ge
door Genee - Mar 26, 2019 om 20:21
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Is een deur wel breed genoeg en voor de verf zal het niet zo goed zijn.
Een droogrek met bovenaan een stang lijkt me beter, maar ja misschien een sta in de weg alshet niet gebruikt wordt.

costnix
door costnix Mar 27, 2019 om 08:38
2874 Antwoorden / 1 Vragen

ik doe het al jaren en de deur ziet er nog steeds pico bello uit.

simon55
door simon55 - Mar 26, 2019 om 20:25
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik hang ze áltijd buiten, er schijten nooit iemand op, en zien er allemachtig prachtig uit

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2019 om 20:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U wilt toch niet zeggen dat U die gekkigheid van tips serieus neemt? Dan niet vergeten de deuren eerst een sopje te geven want bovenop zal ook nog wel een beetje stof liggen.

U nu maar hopen dat u geen hardhouten deuren hebt, krijg u mooie witte vlekken. Al dat gebezuinig op stroom, veroorzaakt weer ander gedoe.

Stop ze even in de droger totdat ze strijkdroog zijn en hang ze dan uit tot u gaat strijken.

tenormin
door tenormin - Mar 26, 2019 om 20:59
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dank voor commentaren, deuren zijn wel schoon, dat is geen probleem. Rek om te drogen wel. Vooral het drogen wat inderdaad wel vochtproblemen kunnen opleveren. Rek of stang geen optie, helaas. En strijken lukt niet meer: heb een Laura semi professional system: hoe ouder ik word hoe zwaarder het apparaat voor mij om te tillen. Maar dacht ook wel dat deze tip van Zamarra ook niet de oplossing zou kunnen zijn. En @simon55, wat bij jou niet is: hier wel. Fijn dat jij die schijtlijsters niet hebt. Los daarvan: wij mogen geen was buitenhangen; hoewel de meeste bewoners rekjes hebben en toch buiten hangen. Maar dekbedhoezen durft niemand. Vanwege die vogels.

Ge
door Genee Mar 26, 2019 om 22:58
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als tillen een probleem is hoe krijgt u dan een vochtig dekbedovertrek over een deur?

tenormin
door tenormin Mar 26, 2019 om 23:02
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@genee, dekbed over een deur lukt wel; heb het over mijn strijkapparatuur. Google maar eens op Laura Strijksysteem: die krijg ik niet over een deur. ;-)

me
door mein33 - Mar 26, 2019 om 21:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zeer goede vervanger voor de meestal onzinnige tips van Zamara staan in het boekje "Oma weet raad".

costnix
door costnix Mar 27, 2019 om 08:41
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan gewoon naar hub webstek:
https://omaweetraad.nl/
En er is ook een app

me
door mein33 Mar 27, 2019 om 09:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Maar een ouderwets, maar altijd bij de hand en altijd werkend boekje heeft toch wel mijn persoonlijke voorkeur.   ;-))

Gr
door Grunn1 - Mar 26, 2019 om 21:23
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Bij een gewone droger kost een volledig droogbeurt gemiddeld nog geen euro per keer.
Bij een warmte pomp droger is het ongeveer de helft.
Wil je die natte troep over je deur hebben hangen voor de besparing van een eurotje per keer?

Gr
door Grunn1 - Mar 26, 2019 om 21:24
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik heb nog nooit 1 tip van die Zamarra serieus genomen en raad het een ieder ook af.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Mar 26, 2019 om 21:53
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Voor de verf kan het geen kwaad maar...9 van de 10 keer wordt de bovenkant van de deur vaak niet eens in de verf gezet of alleen een dun laagje (fabrieks) grondverf voorzien. Zijn het vlakke "holle" deuren kan vocht via de bovenkant in het hout trekken. Holle deuren zijn tussen de wanden voorzien van een kartonnen honingraat die bij vochtig worden kunnen verpulveren met als gevolg dat het deurvlak  hol  of bol gaat staan. Daarnaast moet u de deur half open zetten om te voorkomen dat de muur vochtig wordt. Het drogen gebeurd door warmte of wind dus wordt het in de winter extra stoken en zomers flink doortochten. Zou dan toch maar de droger gebruiken en deze op de stand strijkdroog zetten (als die er op zit) het verbuik zal minimaal zijn. Zamarra leeft nog in de tijd dat drogers enorme energieverslinders waren;-)

tenormin
door tenormin Mar 26, 2019 om 22:08
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dit is nu precies wat ik dacht (en wilde horen), gerbera. Die woningbouwdeuren zijn poreus aan de bovenkant, vandaar dat ik de vraag stelde. Dus maar gewoon verder gaan zoals altijd. Dank voor je antwoord.

gerbera
door gerbera Mar 27, 2019 om 08:42
7357 Antwoorden / 14 Vragen

graag gedaan;-))

sira
door sira Mar 27, 2019 om 17:18
2320 Antwoorden / 24 Vragen

Zo doe ik het ook. In de droger op het strijkprogramma en strijkdroog. Dan ophangen zodat ze goed drogen en ze zien er keurig uit. Doe ik ook met sommige kledingstukken.
Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het aan strijken.

juffrouwKarla
door juffrouwKarla - Mar 27, 2019 om 00:51
51 Antwoorden / Vragen

Wel een beetje een domme vraag van een zeer intelligente en knappe dame. Deze keer geen tip van Zamarra maar van tante Karla. Stop in het vervolg alleen je beddengoed (dekbedovertrek, hoeslakens en slopen) in de wasmachien. Als ik het goed heb kunnen die 5 KG minimaal hebben waar je wasgoed zeer ruim in kan. Laat die draaien op 60 graden (de stofmijt overleefd dat niet) en zet de toerental van centrifuseren op 1600. Doe ze na het wassen in de droger en gebruik het anti-kreuk programma en klaar is kees. Het kreuken van de was gebeurd ook vaak doordat je de wasmachine te vol stopt. Was je beddengoed ook niet samen met je bungalowtenten en je cross-your-hart BH's want dat is niet zo fris. Dat snapt zelfs mijn geadopteerde zoon Eugéne die pas met zijn vriend is gaan samenwonen nog wel want het zijn net wijven.

gerbera
door gerbera Mar 27, 2019 om 08:41
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Bijdehande tante, de wasmachines hebben tegenwoordig een vulgewicht van 7 kg en het max toerental van de meeste centrifuges is 1400. Verder gaat de vraag niet over wassen maar over drogen.

marita5
door marita5 Mar 27, 2019 om 11:06
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Nou, tante karla domme vragen bestaan niet , domme antwoorden wel .

tenormin
door tenormin Mar 27, 2019 om 12:23
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@juffrouw Karla, Sinds maandag staat hier een nieuwe wasmachine aangesloten, kan 8 kilo in en toerental van 1400. Daar ging mijn domme vraag dus niet over. Ook fijn om te weten dat uw zoon is gaan samenwonen. ;-((

tijger1
door tijger1 Mar 27, 2019 om 15:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat moet een alleenstaande met een wasmachine waar 8 kilo in kan? Wat een verspilling. Die was ga je toch niet weken opsparen?

wimmi20
door wimmi20 Mar 27, 2019 om 17:50
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tja, juffrouw Karla.
Als je zoon Eugene heet dan weet je het wel.
Juffrouw Karla wordt geen oma.

tenormin
door tenormin Mar 27, 2019 om 20:00
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, nee, dat er 8 kilo in kan was niet de reden van kopen. De Cool (blue) prijs! Zo Cool dat ze het ding pas na een week konden leveren. Maar is wel fijn voor kussens. Los daarvan: kan ook kiezen voor kleine wasjes. Dat ding heeft het paneel van een cockpit: dus alles nog maar eens goed lezen voor het grote werk begint.

aurora1
door aurora1 - Mar 27, 2019 om 01:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Rekje aan de deur (maar op den duur zwaar voor de deur die dan slecht kan gaan sluiten), rekje aan de verwarming, verrijdbaar verticaal opvpuwbaar droogrek (Action, Blokker), laag horizontaal opvouwbaar droogrek.
Strijken: netjes opvouwen en, hup, onder het matras.
Die flut non-tips van Zamarra heb ik zelden gelezen. De goede zijn gestolen van Oma en anderen, en de slechte zijn zo dom dat je de zinnen niet eens uitleest en je mond dan al van verbazing open gevallen is.

tenormin
door tenormin Mar 27, 2019 om 15:47
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Haha @aurora1, ik heb een soort boxspring maar kan niet onder matras: erboven ligt alleen een topper, dus dat gaat het niet worden. Ga maar gewoon door: in de droger en maar niet meer luisteren naar zuiniger met stroom. ;-)

aurora1
door aurora1 Mar 27, 2019 om 17:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus geen matras op de bak behalve zo’n dun dingetje?
Ik heb een loodzwaar pocketveren matras op de bak van de boxspring liggen. Mijn matras heeft het dan ook altijd erg druk met strijken. Handig hoor. Ook om de stapels opgevouwen was lekker plat te maken. Ik denk dat deze methode uit grootmoeders tijd stamt. Als ik toch helaas van mezelf iets moet strijken (bijv. voor een feestje) dan doe ik dat met een reisstrijkijzer van 2 euro bij de kringloper. Ik heb het niet zo op strijken dus..... Lees/bekijk svp niet meer van die fluttips van Tamara en voer ze al helemaal niet uit.

tenormin
door tenormin Mar 27, 2019 om 20:19
16823 Antwoorden / 108 Vragen

De "bak" is matras; alleen niet los of tilbaar. 't Is moeilijk te omschrijven, dat nest van me maar geloof me: het slaapt geweldig, al jaren.

aurora1
door aurora1 Mar 27, 2019 om 22:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De “bak” hier is een soort pullman matras met poten waarop het dikke pocketveren matras los ligt.
Hotelbed heet het ding zoals ik hem ook gekocht heb en ze in Okura e.d. hebben. Beste bed dat ik ooit gekocht heb.

tenormin
door tenormin Mar 28, 2019 om 00:35
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Geloof graag dat je een hotelbed hebt. Het gekke is dat ook ik, hoewel geen Okura bed, ook het beste is wat ik ooit heb gehad. Heb, in tegenstelling tot jou, helaas geen vergelijking, omdat ook dit iets speciaals was toen ik het kocht. Het enige waarmee ik het persoonlijk kan vergelijken, qua liggen en slapen het Amstel hotel is, de bedden dan. Net zoiets. Welterusten  of goede morgen.

panter22
door panter22 - Mar 27, 2019 om 08:19
6599 Antwoorden / Vragen

Dan strijk je die dekbedhoezen toch niet meer. Of koop een eenvoudige stoomstrijkijzer. Ben je voor €25 klaar.
Je kunt ook een dekbedovertrek nemen van polyester met katoen, die kreukt niet zo.
100% katoen slaapt lekkerder, kijk eens voor een bedrukt dekbedhoes bij de duurdere winkels, de kwaliteit is beter en je ziet het bijna niet dat je de hoes niet strijkt. Bv. Zara Home of de duurdere merken bij de Bijenkorf.
Even op het etiket zien of je de hoes in de droger kunt stoppen en met een uurtje  is de hoes weer schoon en fris.

tijger1
door tijger1 - Mar 27, 2019 om 09:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou dat Laura systeem maar verkopen of zo en een simpele lichte strijkplank plus strijkijzer kopen. Is prima te hanteren.

U zult toch nog wel iets anders willen strijken dan dekbedhoezen?

Al dat gemuts over de kosten van het gebruik van een droger. Laat u niet gek maken.

tenormin
door tenormin Mar 27, 2019 om 22:52
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Echt niet. De meest fantastische manier om te strijken. 1 Stand, niets wat aan je strijkijzer blijft plakken, alle stoffen, van wol tot nylon (indien er een valse plooi in zit): geweldig apparaat. En verkopen: krijg ik geen sou meer voor: te oud. Net als ik: krijg ook niets meer voor mezelf, haha.

johanna66
door johanna66 - Mar 27, 2019 om 12:36
48 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom zou het slecht zijn voor de verf? Je maakt de deuren toch ook schoon met water en daar kan de verf prima tegen (mits je er geen agressief schoonmaakmiddel in doet). Tip. Katoenen dekbedhoezen kreuken erg. Koop in het vervolg strijkvrije dekbedhoezen.

Gr
door Grunn1 Mar 27, 2019 om 14:42
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het is niet slecht voor de verf maar de bovenkant van deuren zijn veelal niet voorzien van verf en dan trekt het vocht in de deuren.

tenormin
door tenormin Mar 27, 2019 om 15:43
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dat was ook mijn intentie van vraag. Want mijn deuren zijn aan de bovenkant gewoon "grof", voelt gewoon onafgewerkt. Dus blijf maar gewoon de droger gebruiken.

mo
door mof - Mar 27, 2019 om 12:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Normaal gesproken doet dat de verf geen lwaad, als die er goed op zit. Eerder andersom, als de deuren niet goed schoon zijn krijgt u vlekken op uw wasgoed.

tenormin
door tenormin Mar 27, 2019 om 13:04
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@mof, als de deuren niet goed schoon zijn geen ik mijn hulp wel een pak billenkoek. ;-)

mrnn
door mrnn - Mar 27, 2019 om 13:08
67 Antwoorden / 10 Vragen

Ik vind het heerlijk om de natte hoeslakens, lakens en slopen gewoon aan een rekje aan een deur op te hangen. Gaat de woning lekker van ruiken en vooral 's winters is het fijn. Door de cv wordt het erg droog in huis en die natte was helpt om het een beetje aangenamer te maken.

jo
door joskaa - Mar 27, 2019 om 13:37
80 Antwoorden / 44 Vragen

Ik ga altijd als volgt te werk: na het gehele wasprogramma de beddenwas nog een keer extra centrifugeren, dat scheelt enorm in het vochtgehalte.
Vervolgens 9 a 10 min in de droger op de hoogste stand (voor 1 persoons-overtrekken 6 min.) en daarna over de (wit gelakte) trapleuning. Kan wel over een deur maar ik zou dan eerst een handdoek over de bovenkant van de deur doen.
De lakens zijn dan super strak, hoeven absoluut niet gestreken te worden. Moet er wel bij zeggen dat ik altijd katoenen-satijn overtrekken koop.

da
door davelubeck - Mar 27, 2019 om 15:02
9 Antwoorden / 0 Vragen

Domme Tip . dat beschadigen van verf valt op zich mee maar de Bovenkanten van een deur zijn nooit geverfd dus dat betekend nooit Beschermt met verf ! Dus betekend dat Vocht zo het kale Hout kan Indringen en op den duur gaan verrotten !!!!

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 27, 2019 om 15:06
7177 Antwoorden / 3 Vragen

Zelf hang ik de hoes in de volle breedte aan een waslijn op het balkon. Geen vogel die op of tussen een wasknijper plaats neemt.
Is - ie na een tijdje droog dan rol ik de katoenen hoes via de tip van Zamarra om het dekbed.

aurora1
door aurora1 Mar 27, 2019 om 19:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wát een uitputtingsslag die rolmanier van iets dat toch al een uitputtingsslag is....

sjjoppy
door sjjoppy Mar 27, 2019 om 19:41
7177 Antwoorden / 3 Vragen

Heb wel de eerste keer geoefend met handdoek in kussensloop te rollen. ;-))
En toen het grote werk aan de orde kwam was het meteen raak en draai ik er mijn hand niet meer voor om.

edrick3
door edrick3 - Mar 27, 2019 om 15:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Met jouw ervaring zou ik me toch niet al teveel aantrekken van zo'n (meestal waardeloze) Zamaratip.
Gewoon in de droger (zoals je waarschijnlijk altijd al deed).

tenormin
door tenormin Mar 27, 2019 om 15:41
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Komt door al dat gemekker om energie zuiniger te moeten doen. Maar heb inmiddels wel begrepen dat ik maar doorga op de gewone manier.

edrick3
door edrick3 Mar 27, 2019 om 16:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Gewoon doen wat je eigen verstand je in geeft. ;-)
Wijsheid komt met de jaren .

tijger1
door tijger1 - Mar 27, 2019 om 18:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U neemt toch ook niet meer een bezem in plaats van de stofzuiger om stroom te sparen. Al dat gedoe met een grote schep zout nemen, bij wijze van spreken dan, want dat is ook niet gezond.

pk49
door pk49 - Mar 27, 2019 om 20:29
243 Antwoorden / 2 Vragen

dekbedden over deuren hangen? Dat doe ik ook wel eens vanwege te weinig ophangplek. Wel goed luchten in die ruimte, raam open doen enz. En regelmatig verhangen anders wordt het maar op één plek droog.

tenormin
door tenormin Mar 27, 2019 om 22:10
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Geen dekbeden hoor, hoezen. En verhangen. Nou, ik begrijp wel wat u bedoelt maar dat.... ;-) doe ik liever niet. ☺

tijger1
door tijger1 - Mar 27, 2019 om 23:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar volgens mij hebt u toch een vierkamer flat? Dus wat is het probleem om dat strijkapparaat in een kamer opgesteld te laten staan? En zet een droogrek in die kamer, waar u die dekbedhoes aan kunt ophangen als u dat wilt.

Als die hoes bij mij uit de droger komt, vouw ik hem op net als de andere strijk. Doe dat in een mand, en als ik zin heb, strijk ik de boel. Half uurtje werk. Ik “mocht” dat zo’n 63 jaar geleden al doen, omdat ik dat goed kon. :-(( Slaapt wel zo prettig, gestreken hoezen en slopen.

tenormin
door tenormin Mar 27, 2019 om 23:41
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1. Wat heb ik spijt deze vraag te hebben gesteld. Ja, ik heb een 4-kamer flat. Een woonkamer, een eetkamer, een computerkamer en een slaapkamer. (Ook een badkamer en zelfs een toilet en keuken). Waar, denk je, zou dit apparaat dan permanent kunnen staan? Juist, nergens. Zeker ook de oppervlakte (vierkante meters, bouwtekening van de flat ook al gevonden) . ;-((.

tijger1
door tijger1 Mar 28, 2019 om 00:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou hem dan maar in de computer kamer zetten. Bureau plus bureaustoel, en daarnaast een strijkapparaat. Moet toch lukken? :-))

panter22
door panter22 Mar 28, 2019 om 09:00
6599 Antwoorden / Vragen

Hoezo spijt? Als het je niet meer lukt, dan zoek je toch naar alternatieven? Daar is niets mis mee.

gerbera
door gerbera Mar 28, 2019 om 11:06
7357 Antwoorden / 14 Vragen

@ tenormin Leuk te lezen dat er leden zijn die menen te bepalen welk soort wasmachine u mag hebben en hoe u de woning moet inrichten.
Het is een begrijpelijke vraag en daar hoeft u geen spijt van te hebben. Voor de rest blijven lachen om bepaalde reacties, er wordt al zo weinig gelachen tegenwoordig.

tenormin
door tenormin Mar 28, 2019 om 16:42
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, inderdaad lijkt tijger1 mijn kamers te kunnen inrichten. Zelfs de opmerking "wat moet een alleenstaande met een 8 kilo wasmachine". Als ze hem nu betaald had voor me was er, heel misschien, nog enig recht van spreken. Nou ja, ik werd er ibbelig van. En vanmorgen is alles weer schoon en (niet) gestreken op bed gelegd. ;-)). Zonder een deur te gebruiken: back to old habbits.

tijger1
door tijger1 Mar 28, 2019 om 16:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenirmin

Maar u vermeldt toch echt zelf dat in die wasmachine 8 kilo kan. En dat dan naar aanleiding van een opmerking over 5 kilo machines. Maar als het geheim is, houdt u dat toch stil? U plaatst zelf een opmerking over uw strijkapparaat, dat dat zo zwaar is, waarom zou ik dan niet mogen zeggen dat u het in een kamer die u over hebt gewoon opgesteld kunt laten staan?

U hebt zelf ooit verneld dat u een vier kamer flat hebt en dat u alleenstaand bent. Als daar niet aan gerefeerd mag worden, houd die gegevens dan geheim. :-))

tenormin
door tenormin Mar 28, 2019 om 17:15
16823 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. Nog steeds geen geknipte nagels @ tijger1.

tijger1
door tijger1 Mar 28, 2019 om 17:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog geen tijd gehad. Ben aan de strijk. :-))