se
door sensi Jan 1, 2009 om 23:51
Huishouden & energie

Een zibro gebruiken in de leefruimte, is dit gezond?

Hoi,

Ik heb sinds kort een zibro kacheltje staan in onze leefruimte wegens gebrek aan andere verwarming. In eerste instantie gebruikten wij electrische vuurtjes, maar dit is nogal prijzig in het verbruik.

Nu zit ik echter al een paar dagen te lezen over die zibro kacheltjes, maar twijfel nog steeds of het nu gezond is of niet. De ene zegt van wel, de andere zegt dan weer dat je teveel uitlaatgassen in ademt. In de boekjes van zibro staat wel heel duidelijk dat je goed moet ventileren.

Zelf redeneer ik dat als het echt ongezond is, dan zou het ook wel verboden zijn... maar ik twijfel toch een beetje. Want als het echt ongezond is, dan geef ik graag wel wat meer centjes aan uit en dan verwarm ik wel op een andere manier.

Graag jullie mening!

Groetjes Frank

170533 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 2, 2009 om 02:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag sensi,

Inderdaad is elektrische verwarming één van de duurste vormen van verwarming. Doch de olie voor een Zibro is ook niet goedkoop.

Ondanks dat de Zibro bekend staat om de goede verbranding, komen er toch bij een open verbrandingskacheltje zonder schoorsteenpijp altijd verbrandingsproducten in de ruimte. Afgezien van het vocht dat dit oplevert en op zich al een gezondheidsprobleem op kan leveren door schimmelvorming als niet voldoende geventileerd wordt, zijn de andere verbrandingsproducten ook slecht voor de gezondheid.

Bij kortstondige bijverwarming is dat probleem niet zo groot, doch zorg wel voor voldoende luchttoevoer en vocht afvoer.

Wees er voorzichtig mee en zeker niet de hele dag als hoofdverwarming! Dan toch beter verblijven in een openbaar gebouw, zo lang dat kan. Daar is het ook warm.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2009 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

niets aan toe te voegen, uitsluitend benutten als kortstondige bijverwarming.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2009 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ventilatie is ook nodig om de zuurstof"voorraad" op peil te houden. Overigens zou er op de nieuwe modellen een beveiliging (alarmsignaal) zitten die bij gebrek aan frisse lucht in werking treedt en de verwarming aanpast (even googlen).

Succes

ve
door verwijderd - Jan 2, 2009 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

klopt inderdaad dat je goed moet ventileren

Gebruik zelf ook de Zibrokachel

En inderdaad de nieuwste kachels zijn uitgevoerd met een verklikker dat als er niet genoeg zuurstof meer in het vertrek is hij automatisch uitslaat

Weet niet welke Zibro kachel u heeft de gewone of de LASAR kachel

de gewone heeft namelijk deze beveiliging niet dus daar moet je dan zelf goed op leten

Hij bevalt ons in elk geval heel goed en is ook goedkoop in gebruik

Groetjes H Dimmers

ve
door verwijderd - Jan 2, 2009 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

vlakbij mij zit een grote handelaar van deze zg zibrokamin kachels. ook ik heb 2 van die zg laserkachels in gebruik.echter niet de zibro maar een ander merk. de zibro heeft een zg branderbed,mijn kachel niet. deze heeft een brander pot die zichzelf schoonbrand!
daarom vnd ik deze beter als de zibro. de brandstof betrek ik ook van deze dealer. deze is behoorlijk goedkoper als de zibro brandstof. belangrijk is dat je brandstof gebruikt(geen petroleum!) de zg kerosine type c! deze is praktisch zwavelloos en heeft een ander brandpunt ! zou je petroleum in mijn kachel doen dan slaat ie in storing. er zitten diverse beveilingen op oa co2 co omvallen en bij mijn(iets duurder) een soort reuk sensor voornamelijk bij het aan en afslaan werkt deze. de handelaar vertelde mij dat velen toch de petroleum proberen! met alle gevolgen van dien.hij staat er ook mee op marktplaats!  klimaathuis heet dat bedrijf service in heel het land !  olie prijs scheelt (25 liter kan ipv 20 liter) 15 euro  per kan goedkoper.

en ja goed ventileren,dus altijd raam op een kier .

ve
door verwijderd - Jan 2, 2009 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

<script language="javascript">

ve
door verwijderd - Jan 2, 2009 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Laptop,

Graag het merk en type van uw kachel vermelden a.u.b.
dan kunnen  de gegevens van verschillende merken onderling vergeleken worden.
Ben zelf in het bezit van een Zibro laser type SRE 149 welke ik tot volle tevredenheid in mijn stacaravan gebruik.
Wel rekening houden dat er een raam op een kier open staat.
Ik gebruik zelf als brandstof de Zibro kristal welke duur maar praktisch reukloos is.
een aantal kennissen van mij gebruiken echter lamppetroleum 0% Type C  welke te koop is in Belgie. Op dit moment  kost die € 0,60 / ltr.
Deze is ook praktisch zwavelvrij. ( Google)

groetjes,

Wim.
<script language="javascript">

ve
door verwijderd - Jan 2, 2009 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja... ik denk dat jullie mijn vraag niet helemaal begrijpen. Ikzelf ben ook van Belgie, dus had op internet al gelezen dat je ook op lamppetroleum type C kunt stoken... dit is een pak voordeliger dan de zibro variant.

Oh ja, ter info... ik heb een Zibro Tectro 715, deze is voorzien van alle beveiligingen zoals co2 melder, melder bij onvoldoende ventilatie enz.

Mijn vraag echter gaat het erover of het gezond is om zo'n zibro laser kachel echt als hoofdverwarming in de leefomgeving te gebruiken. Zijn de uitlaatgassen schadelijk voor de gezondheid? Als het aangetoond schadelijk is, dan kan ik mij niet voorstellen dat het als verwarming nog verkocht mag worden.... maar twijfel hier enorm over.

Grtz frank

ve
door verwijderd - Jan 2, 2009 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zal mijn vraag zelfs nog duidelijker stellen... iedereen kan er wel een mening over hebben en maar goed ook, maar ook dit is relatief. Als er iemand dus een link kan posten van een wetenschappelijk onderzoek of iets dergelijks dat zegt dat het schadelijk is, dan is er geen discussie/twijfel meer mogelijk.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2009 om 00:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ sensi:

Misschien vind je hier het antwoord op je vraag:

http://www.fritzonline.be/Goedkoopstoken/Petroleumkachel.html

Wetenschappelijk heb ik niets kunnen vinden. Mogelijk was er nog geen budget voor zo'n onderzoek. Alles is toch een geldkwestie.

Succes.

H.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2009 om 03:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman zei het ook al; het probleem bij dit kacheltje is dat het geen afvoer naar buiten heeft.

Roet wil ik ook nog even apart noemen wat vrij komt bij dit soort kachels...

Roet is erg slecht voor de gezondheid... zoek maar met Goolge op: roet en gezondheidsschade

U zei: "Zelf redeneer ik dat als het echt ongezond is, dan zou het ook wel verboden zijn...".

Helaas de realiteit is anders; immers ook in Nederland worden b.v. de ZEER SCHADELIJKE houtkachels/openhaarden nog steeds verkocht en toegestaan, ondanks dat de overheid haar mond vol heeft over het milieu. Gezien de bevolkingsdichtheid in Nederland is het onbegrijpelijk dat hiet geen verbod op komt. Economische belangen zijn helaas vaak belangrijker dan het welzijn van de bevolking...

ve
door verwijderd - Jan 3, 2009 om 09:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hrdwerrorman: bedankt voor het handige linkje.

Ik weet het nu echt niet meer... we gebruiken het zibro kacheltjes in een ruimte die 90m3 is, dus dit is al best groot voor dit kacheltje. Daarnaast zetten we altijd een raam op kiepstand open en is onze ruimte ook nog eens verbonden met een extra ruimte van 75m3.

Daarnaast lees je van zibro (en dus ook Tectro) kacheltjes dat ze een dubbelverbrander hebben, dus normaal gezien lijkt het me dat het niet echt een probleem is. Het is trouwens maar voor een jaartje.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2009 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

desnuffelaar, merk is inverter.

maar ik stook niet met lampenolie zoals sommigen melden!  je moet toch goed olie gebruiken. ik gebruik olie die 1.40 de liter kost.deze olie is idem als zibro kamin olie! ik koop deze olie ook bij de handelaar klimaathuis (kijk bij marktplaats)zibro kamin olie kost ruim 2 euro de liter!

ve
door verwijderd - Jan 5, 2009 om 11:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zojuist even met Zibro zelf gebeld, deze geven aan dat het absoluut geen kwaad kan om een een zibro kacheltje in de leefruimte te gebruiken.

De reden hiervoor is dat er deze kachels voldoende beveiligingen hebben om de luchtkwaliteit/zuurstofgehalte/co2 gehalte in de gaten te houden.

Daarnaast gaven zij aan dat er van overblijvende uitlaatgassen nagenoeg geen sprake kan zijn, aangezien praktisch alles verbrand wordt door de laserkachel.

ve
door verwijderd - Jan 5, 2009 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Frank,

U zei: "Zojuist even met Zibro zelf gebeld, deze geven aan dat het absoluut geen kwaad kan om een een zibro kacheltje in de leefruimte te gebruiken".

Natuurlijk!  Wij van WC-eend adviseren... WC-EEND!!! Begrijpelijk dat Zibro dit zegt; laat u door de feiten overtuigen...

Heel even Google en je krijgt o.a. dit:

http://www.ggd.net/pool/gezondheidspublicaties/gasfornuizen_geisers.pdf

http://www.rivm.nl/gezondheidenmilieu/themas/Binnenmilieu/verbrandingsproducten/

http://www.rivm.nl/milieuportaal/images/gezondwonen.pdf  (zie bladzijde 45)

ve
door verwijderd - Jan 5, 2009 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bladzijde 45 moet zijn: bladzijde 56

http://www.rivm.nl/milieuportaal/images/gezondwonen.pdf

(zie bladzijde 56)

ve
door verwijderd - Jan 5, 2009 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry voor deze mededelingen, helaas.

Misschien is er op uw Zibro kachel wel een afvoer te plaatsen.

Succes!

ve
door verwijderd - Jan 5, 2009 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja... ik moet wel toegeven dat dit verontrustende artikels zijn, misschien moet ik dan toch maar mijn kacheltje verkopen/niet meer gebruiken.

Iemands gezondheid is veel duurder en veel meer waard!

ve
door verwijderd - Jan 5, 2009 om 23:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch nog even verder gezocht met google en kwam bij de onderstaande wikipedia pagina terecht. Zal hier onder een stukje posten van het artikel:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Petroleumkachel

Bij sommige modellen worden de hete gassen in een tweede verbrandingsruimte nogmaals gemengd met lucht. De hete gassen die als een wervelende kolom naar boven bewegen komen uit in een tweede, cilindervormige verbrandingskamer, met aan de onderkant luchtgaten. Door de schoorsteenwerking van de stijgende gaskolom wordt lucht aangezogen. De hete gaskolom wordt door een cirkelvormige plaat naar buiten verspreid, waardoor intensieve menging met de aangezogen lucht plaatsvindt en de temperatuur oploopt tot zo'n 1200 graden Celsius. Hierdoor is in de praktijk sprake van een zeer schone, en reukloze verbranding, met als restproducten waterdamp en kooldioxide gas. Geur is uitsluitend waarneembaar bij een te lage verbrandingstemperatuur, dus bij het aansteken en het doven van de kachel

M.a.w. bij een schone verbranding zijn de restproducten waterdamp (vocht) en kooldioxide (CO2), deze kunnen bij mijn weten nog altijd geen kwaad aanrichten. Als we de kachel hebben aanstaan, dan heb we altijd een raam op kiepstand staan... dus ook van te vochtige lucht hebben wij geen last, deze is altijd rond de 45 a 50%

Ps. Nu herinner ik mij trouwens dat die gast bij Zibro ook zei dat waterdamp en kooldioxide de enige restproducten zijn.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2009 om 00:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Frank:

De story die je weergaf vanuit Wikipedia is 1:1 een verhaal dat ik op de site van Zibro heb gelezen.
Iedereen kan bij Wikipedia wat invoegen. Daarom is Wikipedia niet in alle gevallen als waarheid te beschouwen. Let zelf goed op.

Bij de Laser typen schijnt de 2-e trap een verbrandingstemperatuur te kunnen hebben van rond 1200° C. Daar komen nagenoeg geen schadelijke gassen bij vrij. Dit geldt echter alleen bij de testcondities van Zibro.
Zodra je andere testcondities hebt hoeven deze gegevens niet meer te gelden.
Te denken is b.v. aan andere brandstof (mindere kwaliteit/zuiverheid), andere vertrektemperatuur, zuurstofgehalte van de aangevoerde lucht enz.
Zibro zegt zelf dat er CO2 (koolzuurgas) en waterdamp bij de verbranding vrijkomt.
Bij verbranding heb je zuurstof nodig. Door in een vertrek langdurig (over de tijd praat Zibro niet!) met Zibro te verwarmen zonder gasafvoer en beperkte zuurstof toevoer (raam op kier) kun je:

A. last krijgen van te hoge rel. luchtvochtigheid waardoor schimmelvorming kan ontstaan. Dat is bewezen ongezond!
B. minder zuurstof in de lucht. Waar extra koolzuurgas zit kan geen zuurstof zitten.
Wanneer de CO2 detector alarm geeft is het feitelijk te laat.

Hoofdpijn zal een eerdere indicatie zijn dat er iets met de lucht in de leefruimte mis is.

Verder zou de kachel altijd op de hoogste stand moeten branden om de 1200° C. verbrandingstemperatuur in de 2-e trap te bereiken, anders zijn er nog meer ongewenste verbrandingsproducten.

Resumerend kan met geen mogelijkheid gezegd worden dat het gebruik van een Zibro in een leefruimte gezond is.

Dat was toch uw vraag?

H.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2013 om 05:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik de zibro al 4 jaar als hoofdverwarming. Als er iemand binnen een sigaret opsteekt dan heb je veel meer vervuiling.
Als ik de zibro aanzet, zet ik ook de ventiltor aan in de badkamer(geen open raam daar komt bij vriezend weer veel te veel kou uit). anders klaagd hij voor verse lucht of een vento luchtreiniger als je geen ventilator hebt en het raam op een kierstand. Als er vier personen op visite zijn zullen die net zo veel vochtuitschijden dan de zibro.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2013 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@rob511;

Dit topic is ruim 4 jaar oud...degene die het topic is gestart heeft inmiddels de oplossing al.
Als u wilt reageren op een topic, kijk dan even naar de startdatum en vraag u af of aanvullende 'info" wel zinvol is....