ge
door gemmagb Jan 24, 2009 om 22:37
Huishouden & energie

Eiken vloer zelf schuren en behandelen

Wij hebben een eiken vloer, die er al 30 jaar ligt. De vloer is afgelakt met Glitsa maar een deel is afgesleten. Ik wil de vloer nu zelf afschuren omdat ik het laten schuren erg duur vind. Wie heeft hier ervaring mee en wie kan mij zeggen waarmee dit het beste gaat.     Ik zag dat er verschillende schuurmachines zijn om te huren.       Boels verhuurbedrijf zou een machine hebben die minder schuursporen geeft.

En nu de afwerking, het is de vloer van de opkamer, waar we voornamelijk 's avonds zitten. Dus er is niet veel direkt inloopvuil. Ik wil graag een bijna witte transparante vloer. Wat is het mooist? Olie met zeep is dat goed zelf te doen? En een witte transparante vloerlak? Of gaat dit laatste veel op een laminaatvloer lijken?

Ik zou het fijn vinden als doe het zelvers of deskundigen mij advies kunnen geven. In ieder geval bij voorbaat dank.

34716 5 Rapporteer

mi
door miraltje - Jan 24, 2009 om 23:08
462 Antwoorden / 0 Vragen

dit is specialisten werk, en zeker niet aan te raden om zelf te doen.

even iets te lang op een plek met de machine en je een kuil in je houten vloer.

het schuren van zo'n vloer is lastiger dan het lijktr.

tonnieboy
door tonnieboy - Jan 25, 2009 om 01:24
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Het schuren is met enige voorzichtigheid en handigheid wel te doen, maar gebruik geen bandschuurmachine. Een roterende boen/schuur machine huren is goed te doen. Daarmee kun je geen schade aan de vloer veroorzaken. Wel de machine goed vasthouden en sturen, want door de roterende beweging maakt de machine een zijwaartse beweging. Het in de was zetten of olien van een vloer en impregneren is ook wel zelf te doen als de instructies goed opgevolgd worden.

pkalter
door pkalter - Feb 28, 2009 om 00:43
38 Antwoorden / 0 Vragen

Schuur een vloer altijd met een bandschuurmachine. Een roterende machine is om een vloer te poetsen of te polijsten. Er kan wel schuurpapier onder maar dit geeft krassen dwars op de houtnerf. Erg lelijk, vooral als u de vloer gaat kleuren. De dwarse krassen nemen dan meer kleurolie op. Een bandchuurmachine dus. Eerst afschuren met korrel 40, eerst diagonaal op de houtrichting en daarna met de nerf mee. Dan korrel 80 en aansluitend korrel 120, beide alleen recht. De kanten met een kantenschuurmachine eerst met korrel 40, daarna met 120 Dan de vloer met een roterende machine (16 inch schijf) met een slijpnet (soort gaas) polijsten en tweemaal in de WOCA olie zetten. De eerste keer met de Masterolie en de volgende dag een tweede keer met de onderhoudsolie. Beide eerst inpoetsen met een rode en uitpoetsen met een witte schijf. Gebruikte schijven en doeken naar buiten ivm brandgevaar! Onderhoud kan dan met WOCA zeep. Glitsa schuurt u er gelukkig erg makkelijk vanaf. Belangrijk: U kunt een vloer niet "licht"schuren. Alle oude lak en grondlak moet eruit zijn om een goed resultaat te krijgen. Succes!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 28, 2009 om 01:36
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Kalter:

Dit lijkt me een zeer goed en professioneel advies. Jammer dat de vraag al een maand oud is. Hopelijk is ze niet rondgeschuurd....;-(

Wij hebben in november j.l. onze Merbau vloer (Lecol finish) laten (band)schuren, nadat we die jaren geleden al een keer geschraapt (=gevangeniswerk) hadden. Thans zit er Dumby hardwax op. Lijkt mooi mat.

Rondschuren zou ik als leek zelfs nooit doen. Maar de Glitsa gaat er wel mee af. ;-)

Hardware ERror MAN

gs
door gstegeman - Mar 20, 2009 om 13:21
2 Antwoorden / 0 Vragen

Laat schuren alstublieft door een specialist doen, het is een verkeerde bezuiniging om dit zelf te gaan doen als u nog nooit met een bandschuurmachine gewerkt heeft.

Er zijn u vele voorgegaan die dachten dit klusje even te klaren, en hebben daarna of de specialist alsnog moeten inschakelen of een nieuwe vloer moeten aanschaffen.

Schoenmaker blijf bij je leest.