rm
door rmar1982 Jan 24, 2019 om 03:43
Huishouden & energie

Eindafrekening Innova na faillissement Energieflex

Na het faillissement van Energieflex werden klanten gedwongen overgezet naar Innova energie. In eerste instantie dacht ik ach, boeiend. Energie van A of B, zolang het tarief hetzelfde blijft.

Tot ik er verder over nadacht en erachter kwam dat ik en alle andere klanten kunnen fluiten naar hun welkomstbonus. Ook het teveel betaalde aan maandbedragen kun je naar fluiten.

Uiteraard kun je een claim indienen bij de curator, echter is de kans dat je meer als 4% van de vordering terug ziet is klein.

Ik heb er niet voor gekozen om gebruik te maken van het aanbod van Innova energie. Ik heb er, na het lezen van de vele klachten over dit bedrijf, ook niet veel aandacht aan besteed.

Sinds 14 januari 2019 ontvang ik mijn energie van mijn nieuwe leverancier en hiermee had ik gedacht van de financiële tegenvallers af te zijn. Dit bleek niet zo te zijn.

Onlangs ontving ik mijn eindafrekening van Innova over 2 maanden en 14 dagen, en dat was behoorlijk schrikken.

Mijn inziens had Innova energie namelijk bedacht even flink te cashen  door het huidige contract dat klanten met Energieflex hadden niet voort te zetten maar deze mensen over te zetten naar een variabel tarief. Wij als klanten hadden immers geen keuze, wij moesten maar genoegen nemen met de leverancier die de curator voor ons uitkoos, wat voor tarief daar ook aan vast hing.

Sinds de energie markt voor alle partijen open is heb ik slechts 1x bij moeten betalen. Het was toen duidelijk waarvoor dit was, dat was vooraf dus ook ingecalculeerd. Sinds die tijd zit ik altijd onder mijn maandbedrag en krijg ik altijd geld terug. Ook in de periode bij Energieflex bleef ik qua verbruik onder mijn maandbedrag en verwachte dan ook een behoorlijk bedrag terug te krijgen. Daarnaast heb ik in mijn woning in september ook een HR ketel geïnstalleerd in plaats van de VR ketel die er tot dan toe hing.

Ondanks dat lukt het met de tarieven die Innova ons heeft opgedrongen blijkbaar om €80 bij te moeten betalen, en dat in slechts 2 maanden en 14 dagen. €80 euro lijkt misschien niet veel echter op een WIA uitkering van €800,- is het 10% van van mijn maandelijkse inkomen + daarbij m'n normale energie kosten.

Wat ik vooral met deze post duidelijk wil maken is kijk uit bij wie je je energie afsluit. Uiteraard valt een faillissement meestal niet te voorspellen maar zorg dat je je huiswerk doet en neem niet altijd de goedkoopste als een bekendere naam slechts een aantal euro scheelt per maand.

1612 8 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 24, 2019 om 08:06
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is een tip waar men iets aan heeft, bedankt daarvoor.

diumenge
door diumenge - Jan 24, 2019 om 08:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lees het artikel van FTM hierover eens door, dan begrijp je het een stuk beter. Link naar artikel / klik hier.

diumenge
door diumenge - Jan 24, 2019 om 08:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nb. Mogelijk werkt de link niet, omdat je lid moet zijn van Follow The Money. Daarom een klein stukje uit het artikel geplaatst.

Ge
door Genee - Jan 24, 2019 om 08:32
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U zit met die 2 maanden en 14 dagen natuurlijk wel in het stookseizoen en is uw gasverbruik een stuk hoger dan in de zomermaanden.
Dus dat u moet bijbetalen is niet zo verwonderlijk, lijkt me.

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2019 om 09:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die hele toestand met Energieflex en Innova natuurlijk uitermate vervelend en zonde van het geld wat u kwijt bent aan Energieflex. Veel mensen gebruiken een energieleverancier als spaarpot, blijkt maar weer dat dat onverstandig is.

Maar uw verwijt aan Innova is onterecht. Uiteraard is het tarief bij Innova een stuk hoger, logisch want aan dat lage tarief is Energieflex onder meer failliet gegaan. Innova zal u beslist geen welkomsbonus beloofd hebben.

U hebt bij Innova juist in de maanden afgenomen dat men veel verbruikt, het is tenslotte winter. En omdat u daar gestopt bent, kunt u het overschot wat u in de zomermaanden zou betalen nu niet verrekenen.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 24, 2019 om 09:50
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Klik op de tekst die @diumenge neergezet heeft voor vergroting.

Jo
door JoostdeWit - Jan 24, 2019 om 10:01
2 Antwoorden / Vragen

Beste,

Om hier Innova even af te branden is niet eerlijk. Die moesten ook improviseren om te zorgen dat bij u het licht en de verwarming niet uit gingen

Een paar regels theorie in de hoop dat ik een ingewikkeld verhaal begrijpelijk kan maken:
De meeste energieleveranciers kopen hun energie in op de 'lange termijn markt' om stabiele prijzen te kunnen garanderen.
Op deze manier betaald u in de zomer dus eigenlijk te veel voor uw energie, omdat u minder stookt, en in de winter te weinig, maar over een heel jaar gezien een stabiel bedrag.
Energieflex kocht alleen in op de 'korte termijn markt' ofwel 'spotmarkt', omdat ze zagen dat die prijzen lager stonden dan de lange termijn markt. Wat ze hiermee eigelijk deden was gokken met geld van consumenten. Deze praktijken gingen een aantal jaar goed, maar door omstandigheden begonnen de prijzen te stijgen en toen was het voor EnergieFlex snel einde verhaal.

Helaas voor u moest Innova voor alle klanten die van EnergieFlex kwamen op precies die spotmarkt, waar de prijzen dus de pan uit rezen, energie gaan inkopen om aan die plotselinge toename in vraag te voldoen.

Dat u veel meer ging betalen dan u gewend was is natuurlijk heel vervelend, maar het is niet zo dat Innova even makkelijk dacht te cashen over de rug van de EnergieFlex klanten.