Wi
door Willy Jansen Jan 30, 2019 om 22:39
Huishouden & energie

Elga hybride warmtepomp optimaliseren

Sinds iets meer dan een jaar heb ik een Elga warmtepomp. Er is nauwelijks instructie om deze warmtepomp optimaal te laten werken. Sinds enige tijd weet ik dat het het beste om de thermostaat op 20 graden te zetten 7 dagen 24 uur tijdens koude periodes (wij willen tussen 09.00 uur en 23.00 uur 20 graden in onze woonkamer).  Echter door het geluid van de buitenunit, welke buren stoort tijdens de nachtelijke uren, zet ik om 23.00 uur de thermostaat op 16 graden. Tevens is mij verteld om s'morgens de temperatuur per 1 graad op te laten hopen dus om 09.00 uur 18 graden, om10.00 uur 19 graden en om 11.00 uur 20 uur. Voor zover ik kan zien heeft de gas/CV ongeveer 4 uur nodig om de 20 graden te bereiken. Hoe kan ik de 4 uur gas cv kosten voorkomen ? Ik ben sinds kort begonnen om electrisch met 2kw unit te verwarmen. Deze electrische kachel heeft ongeveer 2 uur nodig om de 20 graden te bereiken, zodat daarna de warmtepomp het overneemt. Tevens wil ik vermelden dat deze elektriciteit van mijn overproductie van mijn zonnepanelen komt, dus kost niets. Wat is de beste methodiek om zo weinig mogelijk gas/CV in te zetten met maximale gebruik Elga warmtepomp met tevens overcapaciteit van mijn zonnepanelen?

23865 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2019 om 22:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem eens contact op met de leverancier van die warntepomp.

Volgens mij zijn mensen helemaal doorgedraaid door dat warmte gedoen.

gerbera
door gerbera - Jan 31, 2019 om 14:56
7358 Antwoorden / 14 Vragen

U bent abuis wat die 1 graad per uur betreft. U kunt de thermostaat op nachtverlaging zetten, is dat ingesteld op 1 graad zal de CVketel niet inschakelen. Om dan op de 20 graden te komen heeft uw warmtepomp 4 uur nodig. Wilt u een kortere opwarmtijd zal u de nachtverlaging anders moeten instellen zodat de CVketel mee gaat verwarmen. Dit geldt ook als u verlaagde temperatuur heeft ingesteld. Heeft u die bv op 20 graden ingesteld dan zal alleen de warmtepomp deze temperatuur regelen zonder meewerking van de cvketel. Niet uw CVketel heeft 4 uur nodig maar de warmtepomp zonder gebruik van de CVketel.

luppo
door luppo - Feb 1, 2019 om 13:33
69 Antwoorden / 0 Vragen

Warmtepomp is weggegooid geld
Het geeft weinig warmte en geluidsoverlast bij de buren.
Mijn advies is gooi dat ding er uit en stook op gas verder en laat u niet beinvloeden door die hersenloze millieudrammers.

jo
door jorisw Feb 3, 2019 om 20:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En laat de Groningers de t****g krijgen? Dat zeg je nu eigenlijk? Of wil je Poetin blijvend sponsoren?

Ik hoop echt dat de fossiele brandstoffen snel op zijn en dat hersenlozen zoals jij het stervenskoud krijgen.

koos verleg
door koos verleg - Feb 1, 2019 om 13:34
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het wordt nog veel erger, veel last zal er worden ondervonden door de herrie die die apparaten maken. Het belooft nog wat.

marianne
door marianne - Feb 1, 2019 om 13:47
3 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben (gelukkig) nog niemand met zo n pomp in de buurt. en ik hoop dat het ook zo mag blijven. Alleen ik heb als huurder niks te zeggen als de woningbouw vereniging besluit wel iet anders te gaan gebruiken als gas. Het is alleen nog niet bekend wat ze daarvoor willen in gaan zetten. Ik heb al zoveel mensen gehoord die overlast ondervinden van dat gebrom van dat apparaat. En vier uurtjes rust in de nacht, ik moet er niet aan denken, ja kan me dan oprapen!! Sorry dat u van mij eigenlijk geen antwoord krijgt op uw vraag. maar de overlast weegt zoveel meer . Misschien zouden ze daar eens wat aan moeten doen.

latevogel
door latevogel - Feb 1, 2019 om 14:43
86 Antwoorden / 0 Vragen

Zaterdag 12 mei
Maar in haar programma laat Kassa enkele (cruciale) aspecten zwaar onderbelicht. Ten eerste lijkt het erop dat de buren van Frans en Ria voor een zo goedkoop mogelijke oplossing hebben gekozen. Op de korte termijn is dat verstandig, maar bij warmtepompen is kwaliteit van enorm belang. Een goede warmtepomp van bijvoorbeeld Pico of Viessmann produceert bij
maximaalvermogen (dus in de winter) slechts 50 decibel, gemeten op 1 meter afstand. Dat lijkt op het geluid in een stil klaslokaal of het gefluit van vogels in de ochtend. Als je die aan de buitenmuur hangt, zullen de buren daar dus nooit over klagen.
https://www.anders-verwarmen.nl/blog/geluidsoverlast-door-warmtepomp/

Er wordt weer volop geklaagd over zaken waar de meesten van ons niet veel over hebben gelezen maar hebben gehoord. Informatie half binnengekregen en het oordeel is gevestigd. Jammer, een autoweg op 200 meter afstand hoor je niemand over of de drukke invalswag voor het huis langs in de stad maar iets nieuws en de gehele gemeenschap staat op zijn kop, wat ook komt door informatie van "gehoord en ......!

Open de link onderaan 1e alinea.

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2019 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zet uw reactie eens normaal neer.

1paul
door 1paul - Feb 1, 2019 om 14:58
3134 Antwoorden / 0 Vragen

wat ook van belang is is het volgende, heeft u vloerverming of radiatoren, zijn dit lage temperatuur radiatoren of zijn dit de normale radiatoren die hier voor geschikt gemaakt zijn?

Uw vraag is niet zomaar te beantwoorden zonder deze gegevens, van belang is bijvoorbeeld ook of de temperatuur tussen invoer van de radiatoir en uitvoer met elkaar in overeenstemming!!!

een te hoge uitvoer en de radiator verwarmt niet voldoende uit het water een te lage uitstroom temp en de radiator komt niet met voldoende warmte om de ruimte te verwarmen...

Overigens kunt u de buitenunit natuurlijk omkasten met een geluidsgeisoleerde kast zodat uw buren en uzelf veel minder last van het geluid hebben!!!

Wi
door Willy Jansen - Feb 1, 2019 om 16:41
6 Antwoorden / 6 Vragen

Toch even een samenvatting. Mijn huidige warmtepomp hybride Elga heeft mij over de laatste 12 maanden 800m3 gas bespaart dus 40%. Reeds vermeld laat ik deze warmtepomp alleen tussen 09.00 uur en 22.30 uur werken om s'nachts absolute rust te hebben in de buurt. Ik heb nooit klachten gehad van mijn buren over het geluid; alleen de opmerking dat ze de buitenunit niet mooi vonden. S'nachts met de huidige temperaturen heb ik geen verwarming nodig.Voor jullie informatie een goed geluidsdempende kast kost 1.500 euro. Op aangeven van jullie en andere experts heb ik mijn thermostaat nu ingesteld om 09.00 uur 18 graden, 10.00 uur 19 graden, 11.00 uur 20 graden, 18.00 uur 21 graden en om 22.30 uur 17 graden. Dat zou nog een extra besparing geven van 10%. Belangrijk is te weten, dat in matige en strenge vorst periodes de warmtepomp niet werkt, omdat dan de cv/gas veel efficiënter is. Als ik nog zaken over het hoofd heb gezien, hoor ik het graag. Bedankt.

Iv
door Ivo W Feb 3, 2019 om 17:18
729 Antwoorden / Vragen

Ah, uw oude gasverbruik was dus zo'n 2000m3 per jaar. Dat is behoorlijk fors en het Is logisch dat een Elga van 4,6Kw dat maar beperkt kan opvangen.

Enerzijds doordat bij lage buitentemperatuur de aanvoertemperatuur van uw verwarmingssysteem relatief hoog moet zijn. 2000m3 gasverbruik duidt immers op matige tot slechte isolatie.  Een hoge aanvoertemperatuur krijgt een warmtepomp niet goed voor elkaar, dus zal het meeste werk bij buitentemperaturen onder de 5 graden door de gasgestookte ketel worden gedaan.

Anderzijds is een warmtepomp van 4,6Kw gewoon niet krachtig genoeg om de benodigde hoeveelheid warmte op te wekken, ook al zou een lage aanvoertemperatuur goed genoeg zijn (bijvoorbeeld omdat u vloerverwarming heeft). Stelregel is dat voor elke 200m3 jaarlijks gasverbruik de warmtepomp 1Kw vermogen nodig heeft om "all electric" te gaan. Bij 2000m3 gas, heeft u dus een warmtepomp van zo'n 10Kw nodig om 80 tot 100% van het gasverbruik te verminderen.

Stappen die u nu kunt nemen is extra isoleren en zorgen voor betere warmteafgifte bij een lagere temperatuur van het cv-water door lage-temperatuur verwarming toe te passen. Beiden zullen er voor zorgen dat de Elga een nog (veel) groter deel van uw gasverbruik kan verminderen.

gerbera
door gerbera Feb 3, 2019 om 21:51
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Belangrijk is te weten, dat in matige en strenge vorst periodes de warmtepomp niet werkt,

bij lagere temperatuur dan +4 graden werkt de warmtepomp niet.

nu
door nuisje - Feb 3, 2019 om 16:56
6 Antwoorden / 2 Vragen

Niet moeten aanschafen kan het met extreme koude niet aan en zorgt ervoor dat je bonje met de buren krijg vanwege de herie die zo een apperaat voorbrengt ongeveer 95 dB  dus weg met dat ding en je niet gek laten maken door dat stel boeven wat er in den haag zit want die willen ons van het gas af hebben maar komen niet met de juiste oplossing dus dit wordt het niet.

Iv
door Ivo W Feb 3, 2019 om 17:09
729 Antwoorden / Vragen

95dB? Je bent een grappenmaker. Hier draait warmtepomp nu ook op volle toeren. De buitenunit staat op het platte dak van de (halfopen) keuken.

Het is nu stil in huis. Dat wel zeggen: ik kan in de voorkamer de keukenklok horen tikken en dat geluid overstemd het hele zachter gezoem van de warmtepomp ruimschoots. Toevallig sloeg tijdens het typen van dit bericht de compressor van de diepvries aan. Deze is vele malen beter hoorbaar dan de warmtepomp.

gerbera
door gerbera Feb 4, 2019 om 10:49
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@nuisje, u heeft blijkbaar een antieke warmtepomp of u bent de klepel kwijt. De Elga produceerd tussen de 47dB op 5 mtr afstand tot 62 dB als je er bovenop zit. ter vergelijking, Wasmachine gem. 75dB, vaatwasser 47dB, koelkast 35 dB en een afzuigkap 75dB