an
door ankmaxtom Sep 28, 2022 om 19:39
Huishouden & energie

Eneco tarieven met terugwerkende kracht verhoogd

hallo,
Ik ben klant bij eneco. Op 15 september een mail over fikse tariefverhoging per 27 september. Dat is erg laat, zoals bekend.

Echter, sinds gisteren zie ik in zowel de app als ook online dat de verhoogde tarieven met terugwerkende kracht voor de hele maand september al zijn toegepast.
En dat niet alleen, ook met terugwerkende kracht voor alle maanden t/m januari 2022

Ik heb mails van maandelijkse energierapporten van eneco bewaard. (en met de telefoon ook regelmatig screenshots gemaakt van div data in de app, m.n. verbruiksdata).
Daarin staan heel andere bedragen (laag, want ik ben extreem zuinig geweest met zowel gas als elektra, nu het kouder wordt zal dat lastiger worden).
In de app kreeg ik maandenlang te lezen dat ik goed bezig was, ver onder mijn maandbudget zat en ook herhaaldelijk advies mijn termijnbedrag omlaag bij te stellen. Ik heb hier screenshotjes van.

Maar ook de online energierapporten zijn nu in bedrag naar boven bijgesteld, zo te zien berekend op basis van de nieuwe hoge tarieven.

dat mag toch niet zomaar?
Eneco is vrijwel onbereikbaar,  heb mijn vragen hierover in een webformulier verstuurd, maar kreeg automatische reactie dat antwood tot 20 werkdagen kon duren wegens drukte dus dat kan 3 weken duren.

Vandaar mijn vraag hier: heeft eneco dit recht? Of zijn de maandelijkse energierapporten die ze me stuurden  en de prijzen/gegevens in de app bindend voor hen?

5596 14 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 28, 2022 om 19:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, het mag niet maar zowel Eneco als de andere Energiebedrijven doen het. Vanavond in het nieuws iemand te zien die trachtte te bellen: 2 uur in de wacht, eenmaal verbinden met.... werd het verbroken. Frustratie voor iedereen.

panter22
door panter22 - Sep 28, 2022 om 20:03
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt je termijnbedrag wijzigen in Mijn Eneco of de App.

getty
door getty - Sep 28, 2022 om 20:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk dat het een doorrekening op jaarbasis van het gemiddelde maandbedrag betreft, niet perse dat voor die maanden ook met een hoger tarief wordt gerekend.

an
door ankmaxtom Sep 28, 2022 om 20:35
7 Antwoorden / 6 Vragen

Maar, de bedragen in het app overzicht zijn geen gemiddelden, het zijn per maand verschillende bedragen. Daar had ik ook al energierapporten van onvangen per mail, met bijbehorende bedragen wat ik die maanden had verbruikt.
Die bedragen zijn dus sinds gisteren ongeveer 2.5  x hoger berekend.

Het is alsof je in april een tv koopt van 800 euro en de leverancier in september ineens zegt: onee wacht het was geen 800 maar 2200 euro,...'

mahadma
door mahadma - Sep 28, 2022 om 20:30
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Lijkt mij niet mogen, dit is achteraf prijsverhogen. Protesteer en stuur de meterstanden van begin jan tot 27 sept in en eis het "lage" tarief.

an
door ankmaxtom Sep 28, 2022 om 20:42
7 Antwoorden / 6 Vragen

Ja ik heb in webformulier geprotesteerd maar antwoord kan tot 20 werkdagen = 4 weken duren...

ne
door neodutchio - Sep 28, 2022 om 20:56
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als u in de app kijkt, dan ziet u het huidige tarief. Hier zijn al meer vragen online over gesteld. Systemen zijn niet zo slim dat ze oude tarieven opslaan en dat laten zien in de app.
U ziet nu het tarief van nu, echter op de jaarnota zult u zien dat de juiste bedragen berekend word. Het is dus niet zo dat u met terugwerkende kracht het hoge tarief gaat betalen.

an
door ankmaxtom Sep 28, 2022 om 21:17
7 Antwoorden / 6 Vragen

Oh dat hoop ik echt.

Want de energierapporten in de app laten ook die hoge bedragen zien, in tegenstelling tot de energierapporten in de maandmails.

Niet alleen in de app, ook als ik inlog op 'mijneneco' zijn deze verhoogde maandkosten te zien.

Dus dan weet ik pas in januari (jaarafrekening) waar ik aan toe ben, want het totale jaarbedrag is ook onbetrouwbaar dan in de app. Dan heeft die app toch ook geen zin meer, om je verbruik te monitoren?:-(

ne
door neodutchio Sep 28, 2022 om 22:35
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Klopt, er zijn meer mensen die daar over klagen. Het nadeel daarbij is is dat het voorschot ook helemaal scheef gaat lopen. Doordat je history aan een hoger bedrag gekoppeld word krijg je ineens dat je flink achterloopt met je voorschotten. Terwijl je wellicht al meer betaald hebt dan nodig.
Beter is om alles goed per maand bij te houden zodat u voor uzelf de berekening kan maken of u nog goed zit met uw voorschot.

sira
door sira - Sep 29, 2022 om 00:47
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Eigenlijk heb ik hier maar 1 woord voor en dat is schandalig. En onze regering dronk een glas, deed een plas en alles bleef zoals het was.
Ze zijn alleen maar druk met de stikstof en we worden hier geregeerd door Kaag. De Kaag die ons vertelde dat we allemaal een stukje armer zouden worden.

Wat ik helemaal schandalig vind, maar me ook uitermate bevreemdt, is dat niemand de (grote) invloed van de zon op de aarde benoemd.

Ik ben geen klimaatontkenner, integendaal, want Professor Kees de Jager, zonne-fysicus en hoogleraar aan de Universiteit van Utrecht en de Universiteit van Brussel (vorig jaar op 101-jarige leeftijd overleden) kwam 15 à 20 jaar geleden al op tv en vertelde dat we er rekening mee moesten houden dat de temperatuur op aarde zou gaan stijgen, omdat het aantal zonnevlekken en de zonne explosies (sterrenvlammen) groter waren dan ooit en dat die zelfs het magnetisch veld van de aarde konden beschadigen. Alles (elektriciteit etc.) zou dan plat komen te liggen, zelfs tot aan vele jaren toe, iets dat in 1859 al eens is gebeurd, maar het meest recent in 1989 in Quebec - Canada en men vreest dat dit weer kan plaatsvinden. Deze supervlammen komen om de paar duizend jaar voor, maar iedere 11 jaar heeft de zon een cyclus van een rustige periode en een actieve periode.

Inmiddels zijn de zonne explosies, sinds het moment dat Professor Kees de Jager op tv kwam, nog weer groter geworden.

Wij zijn hier op aarde niet alleen overgeleverd aan de nukken van de zon, maar we zijn er ook afhankelijk van. Als de zon er mee stopt, is er op aarde geen enkel leven meer mogelijk.

Google op Kees de Jager, zonne explosies etc., het is allemaal te vinden. Er zijn video's en zelfs wetenschappelijke artikelen van hem te vinden.

va
door vanlotjegetikt Sep 29, 2022 om 08:53
809 Antwoorden / Vragen

Dat van Quebec was vreselijk, al die ijspriemen aan ongevallen hoogspanningsmasten.
Ik kijk daar in tegen naar de Warme Golfstroom en zijn cyclus.

sira
door sira Sep 29, 2022 om 09:14
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, dat was toen rampzalig in Quebec, maar ook de zon heeft invloed op de Golfstroom, zoals de maan invloed heeft op onze eb en vloed.

Wat trouwens Professor Kees de Jager ook benoemde in dat interview op tv was dat de grootste hitte c.q. opwarming op aarde veroorzaakt zou worden door verdamping en dat hebben we dit jaar heel goed kunnen merken. O.a. rivieren en stuwmeren hebben nog nooit zo laag gestaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 29, 2022 om 09:08
16774 Antwoorden / 202 Vragen
an
door ankmaxtom Sep 29, 2022 om 10:32
7 Antwoorden / 6 Vragen

Hartelijk dank voor de link, heb nu voorbeeldbrief gemaakt met protest tegen de snelle tariefverhoging.

In het webformulier mn uitleg en herstel gevraagd van de tariefverhoging met terugwerkende kracht.

Nu maar hopen op een duidelijke reactie/verklaring/oplossing.

Ze hebben het loeidruk, enige duidelijke uitleg op hun website en app zou ze veel reacties en tijd schelen lijkt me.
Want juist nu willen mensen weten waar ze aan toe zijn. Al is dat een redelijke schatting

an
door ankmaxtom - Sep 29, 2022 om 14:56
7 Antwoorden / 6 Vragen

Kleine update: ik heb via de 'app-robot' van eneco mijn 'historische dagstanden' opgevraagd.
Kreeg automatische mailbevestiging:

'We hebben jouw historische dagstanden aangevraagd bij de netbeheerder. Binnen 3 werkdagen krijg je van ons het overzicht van jouw verbruik.'

Dat lijkt me wel handig.

panter22
door panter22 Sep 29, 2022 om 15:03
6599 Antwoorden / Vragen

De dagstanden kun je altijd al inzien via de app. Je moet alleen toestemming geven.
Wat maak je je druk. Het is stoken of in de kou zitten.

an
door ankmaxtom Sep 29, 2022 om 16:17
7 Antwoorden / 6 Vragen

Het is stoken of gestookt worden;-)

panter22
door panter22 Sep 29, 2022 om 18:38
6599 Antwoorden / Vragen

Ik las net op teletekst van de tariefsverhoging per 1 oktober niet doorgaat. Scheelt weer een brief sturen. Pagina 106

an
door ankmaxtom Sep 29, 2022 om 19:23
7 Antwoorden / 6 Vragen

Ja ik las het ook. Heel goed.

Bij mij is de tariefverhoging al per 27 september (mail 15 september).
Een afwijkende datum dus en ook al ingegaan. Ik neem aan dat ze dat dan terugdraaien.

rj
door rjw - Sep 29, 2022 om 16:42
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Nog niet alle software is aangepast op de huidige, bijzondere situatie. De app geeft slechts een indicatie. De uiteindelijk jaarnota moet uiteraard wel goed zijn. Je zult daar meerdere regels vinden ieder met andere tarieven. Dat was voorgaande jaren ook het geval omdat vaak gedurende het jaar heffingen e.d. veranderen.

M2
door M2022 - Oct 3, 2022 om 20:33
32 Antwoorden / 3 Vragen

Ter geruststelling...ik denk dat dit echt alleen n foutje is in de app. Die kan maar met 1 tarief rekenen, en past dus de verhoging toe op alle voorgaande maanden. Volgens mij staat daar tegenwoordig ook een melding over op de app. Mij hebben ze verteld dat ze bezig zijn om dat te verbeteren, wat wel zo handig is natuurlijk want hier schrikken de mensen enorm van.
Maar goed, als je op de website de maandelijkse rappporten inkijkt zou het wel moeten kloppen toch, heb je dat gecheckt?

an
door ankmaxtom Oct 4, 2022 om 10:57
7 Antwoorden / 6 Vragen

Dank, ja ik begrijp inmiddels ook van de uitleg op website en app dat ze daarmee nog bezig zijn.

Er is ook uitleg over tariefverandering in okt en nov, dat ze vanaf dan de termijn van 30 dagen zullen gaan aanhouden/herberekenen.
Ik kan echter nergens terugvinden wat er gebeurt met tariefverhoging per 27 september, zoals in mijn geval, of eerder, zoals misschien bij anderen.
Gisteren via chat eneco deze vraag gesteld, dat ging snel en correct. Zij wist dat zo niet, maar heeft er een melding van gemaakt en ik zou antwoord via de mail krijgen.

De energierapporten op website kloppen inderdaad nog (met de rapporten die ik per mail kreeg). Ik ben wel benieuwd hoe en of ze het komende rapport over september al kunnen aanpassen (met de laatste 3 dagen hoog tarief ging ik op dag 1 al over mijn geadviseerde maandtarief heen, terwijl ik er daarvóór ruim onder zat!).

Inge V
door Inge V - Oct 4, 2022 om 19:23
1 Antwoorden / Vragen

Hier idem...
Kreeg ik tot 28 September nog een flink bedrag terug. Moet ik nu bijbetalen i.d.d. €3,40 per kuub over half Januari tot nu toe... En i.d.d. onbereikbaar of 20 dagen wachten op een antwoord.
Ik vind het nogal wat om mensen met zoveel zorgen op te zadelen.

Tmdj078
door Tmdj078 - Nov 1, 2022 om 20:16
1 Antwoorden / Vragen

Beste,

mag ik vragen hoe het vervolg is geweest na dit bericht? Wij hebben vandaag exact hetzelfde ervaren

Whatever96
door Whatever96 - Dec 14, 2022 om 12:40
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb hetzelfde probleem gehad bij Eneco. Ik kreeg mijn jaarafrekening in april, ik zou veel geld terug krijgen volgens de app want ik was zuinig geweest.. ineens alles met terugwerkende kracht omhoog terwijl ik maandelijks veel meer betaalde dan  mijn verbruik aangaf. Heb bij moeten betalen en voel me keihard genaaid.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 14, 2022 om 13:09
2010 Antwoorden / Vragen

Het feit dat iets tegenvalt wil niet zeggen dat het dan ook oneerlijk is, laat staan dat het betekent dat je benadeeld bent. Tarieven worden niet met terugwerkende kracht verhoogd, de juiste informatie heeft met vertraging bereikt.