Eneco tarieven met terugwerkende kracht verhoogd
hallo,
Ik ben klant bij eneco. Op 15 september een mail over fikse tariefverhoging per 27 september. Dat is erg laat, zoals bekend.
Echter, sinds gisteren zie ik in zowel de app als ook online dat de verhoogde tarieven met terugwerkende kracht voor de hele maand september al zijn toegepast.
En dat niet alleen, ook met terugwerkende kracht voor alle maanden t/m januari 2022
Ik heb mails van maandelijkse energierapporten van eneco bewaard. (en met de telefoon ook regelmatig screenshots gemaakt van div data in de app, m.n. verbruiksdata).
Daarin staan heel andere bedragen (laag, want ik ben extreem zuinig geweest met zowel gas als elektra, nu het kouder wordt zal dat lastiger worden).
In de app kreeg ik maandenlang te lezen dat ik goed bezig was, ver onder mijn maandbudget zat en ook herhaaldelijk advies mijn termijnbedrag omlaag bij te stellen. Ik heb hier screenshotjes van.
Maar ook de online energierapporten zijn nu in bedrag naar boven bijgesteld, zo te zien berekend op basis van de nieuwe hoge tarieven.
dat mag toch niet zomaar?
Eneco is vrijwel onbereikbaar, heb mijn vragen hierover in een webformulier verstuurd, maar kreeg automatische reactie dat antwood tot 20 werkdagen kon duren wegens drukte dus dat kan 3 weken duren.
Vandaar mijn vraag hier: heeft eneco dit recht? Of zijn de maandelijkse energierapporten die ze me stuurden en de prijzen/gegevens in de app bindend voor hen?
Nee, het mag niet maar zowel Eneco als de andere Energiebedrijven doen het. Vanavond in het nieuws iemand te zien die trachtte te bellen: 2 uur in de wacht, eenmaal verbinden met.... werd het verbroken. Frustratie voor iedereen.
Ik denk dat het een doorrekening op jaarbasis van het gemiddelde maandbedrag betreft, niet perse dat voor die maanden ook met een hoger tarief wordt gerekend.
Maar, de bedragen in het app overzicht zijn geen gemiddelden, het zijn per maand verschillende bedragen. Daar had ik ook al energierapporten van onvangen per mail, met bijbehorende bedragen wat ik die maanden had verbruikt.
Die bedragen zijn dus sinds gisteren ongeveer 2.5 x hoger berekend.
Het is alsof je in april een tv koopt van 800 euro en de leverancier in september ineens zegt: onee wacht het was geen 800 maar 2200 euro,...'
Lijkt mij niet mogen, dit is achteraf prijsverhogen. Protesteer en stuur de meterstanden van begin jan tot 27 sept in en eis het "lage" tarief.
Ja ik heb in webformulier geprotesteerd maar antwoord kan tot 20 werkdagen = 4 weken duren...
Als u in de app kijkt, dan ziet u het huidige tarief. Hier zijn al meer vragen online over gesteld. Systemen zijn niet zo slim dat ze oude tarieven opslaan en dat laten zien in de app.
U ziet nu het tarief van nu, echter op de jaarnota zult u zien dat de juiste bedragen berekend word. Het is dus niet zo dat u met terugwerkende kracht het hoge tarief gaat betalen.
Oh dat hoop ik echt.
Want de energierapporten in de app laten ook die hoge bedragen zien, in tegenstelling tot de energierapporten in de maandmails.
Niet alleen in de app, ook als ik inlog op 'mijneneco' zijn deze verhoogde maandkosten te zien.
Dus dan weet ik pas in januari (jaarafrekening) waar ik aan toe ben, want het totale jaarbedrag is ook onbetrouwbaar dan in de app. Dan heeft die app toch ook geen zin meer, om je verbruik te monitoren?:-(
Klopt, er zijn meer mensen die daar over klagen. Het nadeel daarbij is is dat het voorschot ook helemaal scheef gaat lopen. Doordat je history aan een hoger bedrag gekoppeld word krijg je ineens dat je flink achterloopt met je voorschotten. Terwijl je wellicht al meer betaald hebt dan nodig.
Beter is om alles goed per maand bij te houden zodat u voor uzelf de berekening kan maken of u nog goed zit met uw voorschot.
Eigenlijk heb ik hier maar 1 woord voor en dat is schandalig. En onze regering dronk een glas, deed een plas en alles bleef zoals het was.
Ze zijn alleen maar druk met de stikstof en we worden hier geregeerd door Kaag. De Kaag die ons vertelde dat we allemaal een stukje armer zouden worden.
Wat ik helemaal schandalig vind, maar me ook uitermate bevreemdt, is dat niemand de (grote) invloed van de zon op de aarde benoemd.
Ik ben geen klimaatontkenner, integendaal, want Professor Kees de Jager, zonne-fysicus en hoogleraar aan de Universiteit van Utrecht en de Universiteit van Brussel (vorig jaar op 101-jarige leeftijd overleden) kwam 15 à 20 jaar geleden al op tv en vertelde dat we er rekening mee moesten houden dat de temperatuur op aarde zou gaan stijgen, omdat het aantal zonnevlekken en de zonne explosies (sterrenvlammen) groter waren dan ooit en dat die zelfs het magnetisch veld van de aarde konden beschadigen. Alles (elektriciteit etc.) zou dan plat komen te liggen, zelfs tot aan vele jaren toe, iets dat in 1859 al eens is gebeurd, maar het meest recent in 1989 in Quebec - Canada en men vreest dat dit weer kan plaatsvinden. Deze supervlammen komen om de paar duizend jaar voor, maar iedere 11 jaar heeft de zon een cyclus van een rustige periode en een actieve periode.
Inmiddels zijn de zonne explosies, sinds het moment dat Professor Kees de Jager op tv kwam, nog weer groter geworden.
Wij zijn hier op aarde niet alleen overgeleverd aan de nukken van de zon, maar we zijn er ook afhankelijk van. Als de zon er mee stopt, is er op aarde geen enkel leven meer mogelijk.
Google op Kees de Jager, zonne explosies etc., het is allemaal te vinden. Er zijn video's en zelfs wetenschappelijke artikelen van hem te vinden.
Dat van Quebec was vreselijk, al die ijspriemen aan ongevallen hoogspanningsmasten.
Ik kijk daar in tegen naar de Warme Golfstroom en zijn cyclus.
Ja, dat was toen rampzalig in Quebec, maar ook de zon heeft invloed op de Golfstroom, zoals de maan invloed heeft op onze eb en vloed.
Wat trouwens Professor Kees de Jager ook benoemde in dat interview op tv was dat de grootste hitte c.q. opwarming op aarde veroorzaakt zou worden door verdamping en dat hebben we dit jaar heel goed kunnen merken. O.a. rivieren en stuwmeren hebben nog nooit zo laag gestaan.
Heeft u dit gezien inzajke de mogelijkheid van bezwaar maken:
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/tariefswijziging-van-eneco-greenchoice-en-essent-is-te-kort-dag-zo-vecht-je-hem-aan/?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=dmd-radar&utm_campaign=Nieuwsbrief%20zondag%2025%20september&at_medium=email&at_emailtype=retention&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=20220925#at_emailtype=retention&at_medium=email&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=Nieuwsbrief+zondag+25+september
en deze https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/mijn-energieleverancier-wil-tarieven-verhogen-of-levering-stoppen-mag-dat
Hartelijk dank voor de link, heb nu voorbeeldbrief gemaakt met protest tegen de snelle tariefverhoging.
In het webformulier mn uitleg en herstel gevraagd van de tariefverhoging met terugwerkende kracht.
Nu maar hopen op een duidelijke reactie/verklaring/oplossing.
Ze hebben het loeidruk, enige duidelijke uitleg op hun website en app zou ze veel reacties en tijd schelen lijkt me.
Want juist nu willen mensen weten waar ze aan toe zijn. Al is dat een redelijke schatting
Kleine update: ik heb via de 'app-robot' van eneco mijn 'historische dagstanden' opgevraagd.
Kreeg automatische mailbevestiging:
'We hebben jouw historische dagstanden aangevraagd bij de netbeheerder. Binnen 3 werkdagen krijg je van ons het overzicht van jouw verbruik.'
Dat lijkt me wel handig.
De dagstanden kun je altijd al inzien via de app. Je moet alleen toestemming geven.
Wat maak je je druk. Het is stoken of in de kou zitten.
Het is stoken of gestookt worden;-)
Ik las net op teletekst van de tariefsverhoging per 1 oktober niet doorgaat. Scheelt weer een brief sturen. Pagina 106
Ja ik las het ook. Heel goed.
Bij mij is de tariefverhoging al per 27 september (mail 15 september).
Een afwijkende datum dus en ook al ingegaan. Ik neem aan dat ze dat dan terugdraaien.
Nog niet alle software is aangepast op de huidige, bijzondere situatie. De app geeft slechts een indicatie. De uiteindelijk jaarnota moet uiteraard wel goed zijn. Je zult daar meerdere regels vinden ieder met andere tarieven. Dat was voorgaande jaren ook het geval omdat vaak gedurende het jaar heffingen e.d. veranderen.
Ter geruststelling...ik denk dat dit echt alleen n foutje is in de app. Die kan maar met 1 tarief rekenen, en past dus de verhoging toe op alle voorgaande maanden. Volgens mij staat daar tegenwoordig ook een melding over op de app. Mij hebben ze verteld dat ze bezig zijn om dat te verbeteren, wat wel zo handig is natuurlijk want hier schrikken de mensen enorm van.
Maar goed, als je op de website de maandelijkse rappporten inkijkt zou het wel moeten kloppen toch, heb je dat gecheckt?
Dank, ja ik begrijp inmiddels ook van de uitleg op website en app dat ze daarmee nog bezig zijn.
Er is ook uitleg over tariefverandering in okt en nov, dat ze vanaf dan de termijn van 30 dagen zullen gaan aanhouden/herberekenen.
Ik kan echter nergens terugvinden wat er gebeurt met tariefverhoging per 27 september, zoals in mijn geval, of eerder, zoals misschien bij anderen.
Gisteren via chat eneco deze vraag gesteld, dat ging snel en correct. Zij wist dat zo niet, maar heeft er een melding van gemaakt en ik zou antwoord via de mail krijgen.
De energierapporten op website kloppen inderdaad nog (met de rapporten die ik per mail kreeg). Ik ben wel benieuwd hoe en of ze het komende rapport over september al kunnen aanpassen (met de laatste 3 dagen hoog tarief ging ik op dag 1 al over mijn geadviseerde maandtarief heen, terwijl ik er daarvóór ruim onder zat!).
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer