rudilobo
door rudilobo Sep 16, 2022 om 16:38
Huishouden & energie

Energie

Kan ik ook zelf of met meerdere mensen gas en elektriciteit inkopen in het buitenland. De Nederlandse maatschappijen zijn mij veel te duur. We zijn toch 1 Europa zegt de minister

1437 10 Rapporteer

ju
door juliomariner - Sep 16, 2022 om 16:45
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk niet dat u een buitenlands bedrijf zult vinden dat in Nederland wil leveren

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 16, 2022 om 16:50
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Uiteraard zal dat kunnen maar dan zult u wel een organisatie moeten starten waarvan u kunt aantonen dat die ook voldoende geld heeft resp. kan verkrijgen om energie in het buitenland te kopen. Daarbij zal ook van belang zijn dat u dan toch een kleine parij zult zijn met dan uiteraard de vraag of die partij dan inderdaad voordeliger ziu kunnen kopen. Het lijkt mij dat dat niet het geval zal zijn, dat afgezien van de organsiastie die u als koper(s) zult moeten opzetten.

Heeft u een eigen huis, zie dan dit van een al bestaand inkoop coörperatie: https://www.eigenhuis.nl/collectieve-inkoop-energie#/  Ik zie inmiddsels dat ieder huishouden zich daar kan inschrijven. Dus ook indien u huurt.

tenormin
door tenormin Sep 17, 2022 om 01:41
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@heremiet, hoezo uiteraard zal dat kunnen? Je maakt vast een grapje. hoewle... Meen je dat nu serieus?

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 17, 2022 om 09:30
16827 Antwoorden / 202 Vragen

In zekere zin ja indien hetgeen aan de orde is als ik stel in de gehele zij En ook de zin daaropvolgend. Het zou kunnen maar er zal dan wel heel wat moeten gebeuren als dat kan. En een mogelijkheid is dan toch ook echt gaan  deelnemen aan een collectief of inkoopcoörperatie.

Thecla58
door Thecla58 - Sep 16, 2022 om 16:50
853 Antwoorden / 3 Vragen

Denk jij dat het echt voordeliger is om in, zeg Duitsland waar ook een energiecrisis heerst, elektriciteit en gas te kopen? Stel, ik zeg stel, dat je 25 personen bereid vindt  om mee te doen, denk je dan werkelijk dat de buitenlandse energieleverancier jullie gaan bevoorraden? Hoe stel je je dat voor? Een speciale transportlijn naar jullie aansluitingen?
Heb je wel enig idee wat voor infrastructuur (pijpleiding en zo) er nodig is om energie van A naar B te krijgen.

Sorry hoor, maar keep on dreaming...

Oh ja... je kunt natuurlijk ook nog met flessen gas of op een petroleumstelletje koken. Verwarmen kun je met een houtkachel doen, denk wel aan de uitstoot van fijnstof.

tenormin
door tenormin Sep 16, 2022 om 17:01
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@thecla58, begrijp überhaupt niet dat iemand denkt met "een paar mensen" gas in te kopen. En hoe dat dan voor die groep naar hun huizen te kunnen transporteren. Zeker niet door de bestaande buizen, moet er eigenlijk wel om grinniken.

atlas1302
door atlas1302 Sep 16, 2022 om 20:16
341 Antwoorden / 13 Vragen

U wilt uw rijtjeshuis of wat dan ook, standalone maken. Loskoppelen van het net gas en electra net, en zelf aan de slag met een gasfles en zonnepanelen met batterij opslag. U heeft dat idee opgedaan van een huisje in de bergen, naast een stromend beekje met helder spa water.

Goed plan, en dat met een hele wijk of zo? Houd u ons op de hoogte als het van de grond komt, lijkt me echt spannend.

ne
door neodutchio Sep 16, 2022 om 22:46
5148 Antwoorden / 12 Vragen

@Atlas1302, gas is in principe niet nodig en stroom kan voldoende opgewekt worden. Er zijn al woonwijken waar opslagcapaciteit is voor meerdere woonhuizen. Het overschot van die dag gaat daarheen en word door dezelfde buren en in de donkere uren weer afgehaald. Het kan dus al.
Ook voor water bestaan er oplossingen. Regenwater voor het toilet, of een pomp in de tuin.

marita5
door marita5 - Sep 16, 2022 om 17:27
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rudilobo ,

Energieleverancier kiezen

In de EU kunt u vrij kiezen uit alle elektriciteits- en gasleveranciers die in uw regio actief zijn .

U kunt een elektriciteits- of gasleverancier kiezen die in een andere lidstaat is geregistreerd, als die leverancier ook in uw regio diensten aanbiedt en bereid is een contract met u te sluiten.

Waarschuwing

Er is een verschil tussen de energieleverancier en de netbeheerder. U kunt de leverancier in uw gebied kiezen, maar niet de netbeheerder. De netbeheerder kan zelf geen energie leveren. Soms maakt de netbeheerder deel uit van een groter bedrijf dat wel energie levert. In dat geval moet de netbeheerder duidelijk te onderscheiden zijn van het zelfstandige bedrijf dat energie levert, om verwarring te vermijden.

me
door mein33 - Sep 16, 2022 om 17:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De Nederlandse energieleveranciers zijn niet duurder dan die in het buitenland, aangezien zij inkopen op de internationale energiemarkt.
Wat het hier beduidend duurder maakt zijn de belastingen (op belasting) welke de Rijksoverheid in rekening brengt.

En wat betreft uw vraag, nee u kunt als particulier geen energie importeren.
(Als dat wel zo zou zijn, dan zou u daarover ook de hogere belastingen in Nederland moeten betalen en er zo niets mee opschieten,)

ne
door neodutchio - Sep 16, 2022 om 18:09
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het liefste rijd ik ook op goedkope Duitse brandstoffen. Maar ja, het moet op de een of andere manier hier komen. En dan nog de vraag wat de overheid doet.

Iv
door Ivo W Sep 16, 2022 om 22:24
729 Antwoorden / Vragen

Brandstoffen voor auto's zijn in Duitsland momenteel duurder dan in Nederland.

Als je goedkoop wilt tanken, kun je beter bij onze zuiderburen terecht.

sira
door sira Sep 17, 2022 om 10:07
2322 Antwoorden / 24 Vragen

De huidige (gemiddelde) benzineprijzen in Spanje, jammer dat het zo'n eind rijden is.
https://www.spanjevandaag.com/15/09/2022/benzine-en-diesel-goedkoper-geworden-in-spanje/

sw
door swat1500 - Sep 16, 2022 om 19:54
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Zodra de goedkopere brandstoffen in Nederland worden afgeleverd dient er ook de Nederlandse energieheffing worden betaald en ben je waarschijnlijk duurder uit.

rj
door rjw - Sep 16, 2022 om 22:46
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Lees eens een buitenlandse krant. Dan zul je zien dat het overal hetzelfde is. Zelfs in Noorwegen zijn de hoge energieprijzen een probleem.

justmeagain
door justmeagain - Sep 17, 2022 om 00:11
623 Antwoorden / 8 Vragen

Als u morgen begint met graven, de juiste installatie aanlegt en een internationaal netwerk creërt dan kan het vast. Indient dan wel honderden miljoenen voor te financieren.

ro
door ronny530 - Sep 17, 2022 om 09:11
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Het kan wel maar kost een boel werk en centen, als eerste zal u medestanders moeten gaan vinden die zich verenigen in een soort van medestanders collectief. In dat medestanders collectief dient een startkapitaal gestort te worden en de nodige licenties dienen ook aangevraagd te worden en voordat het geregeld is bent u een jaar verder en is het startkapitaal als sneeuw voor de zon verdwenen. De medestanders dienen nogmaals een boel geld in te leggen want u dient energie in te gaan kopen en dat kan op de korte termijn markt per megawatt uur tegen de dagprijs die niet te voorspellen is. Het medestanders collectief is een kleine speler op de korte termijn markt en gedoemd failliet te gaan omdat de kosten voor de baten uit gaan. Geen goed plan om het zo te gaan doen maar het kan wel. In heel Europa zijn de energieprijzen gestegen maar de belastingen die geheven worden zijn per land verschillend en enkel inwoners van dat land profiteren daarvan dus als u van die lagere tarieven gebruik wenst te maken zit er maar één ding op naar dat land verhuizen.