Po
door Porris Sep 24, 2022 om 16:40
Huishouden & energie

Energie

Essent geeft aan 100% groene stroom te leveren aan klanten. Hoe kan het dan zijn dat de levering in Kw/h toch berekend wordt aan de hand van de gasprijs. Groene energie heeft toch niets te maken met de gasprijs?

4066 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 24, 2022 om 16:47
16768 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, de prijs voor electra is tot op dit moment gekoppeld aan de gasprijs. Helaas, tot op dit monet is het nog niet anders. Er wordt wel gediscussieerd over het feit dat voor veel electrabronnen helemaal geen gas nodig is hetgeen zeker geldt voor zoone energie en wind- .

Zie o.a. deze info: https://radar.avrotros.nl/forum/onderzoek-f124/koppeling-prijs-elektra-en-gas-waarom-elektricitei-t199461.html

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 24, 2022 om 17:53
7155 Antwoorden / 3 Vragen

     Uit de link:
Als je groene stroom afneemt, krijg je dezelfde stroom uit het stopcontact als je buren die ‘gewone’ stroom hebben. Er is maar één stroomnet en hier gaat alle stroom doorheen. Elektriciteit die van bijvoorbeeld een windmolen komt, gaat niet via een aparte kabel naar degene die dat windcontract heeft.

https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/groene-stroom-5-misverstanden

Po
door Porris Sep 24, 2022 om 18:58
Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp dat de stroom door dezelfde kabel komt, maar wat ik niet begrijp is dat de energie die opgewekt is door wind en zonnepanelen (groene stroom dus) gekoppeld is aan de huidige gasprijs. Waarom groene stroom koppelen aan stroom die opgewekt wordt door het verbranden van gas? De wind en de zon zijn niet aan veranderingen onderhevig.

sjjoppy
door sjjoppy Sep 24, 2022 om 19:08
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Ik moet het ook van een  link  hebben want het wordt er niet makkelijker op om alles wat met stroom en koppeling te maken heeft te blijven volgen.

sira
door sira Sep 24, 2022 om 19:16
2287 Antwoorden / 24 Vragen

Anders zouden ze naar uw woning andere bekabeling moeten leggen dan naar de buren. Dat zou dus een vermogen kosten.

jewee
door jewee Sep 26, 2022 om 11:15
61 Antwoorden / Vragen

Hoezo andere bekabeling....???
Je energie leverancier weet toch of jij groen of grijs afneemt...!!

sira
door sira Sep 26, 2022 om 21:47
2287 Antwoorden / 24 Vragen

@Jewee
Ja dat weten ze en daar betaal je ook voor, maar dat wil niet zeggen dat ik groene stroom door de kabel krijg en mijn buren grijze, omdat we toevallig ieder een andere stroom afnemen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 24, 2022 om 19:36
2008 Antwoorden / Vragen

Groene stroom heeft in zoverre te maken met de gasprijs dat het beide energie betreft. Maar je hebt helemaal gelijk, als jij iemand vindt die jou groene stroom levert voor het tarief dat jij in gedachten hebt ben je klaar. Naar welke leverancier denk je over te stappen?

rj
door rjw - Sep 24, 2022 om 21:12
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Dat komt voornamelijk omdat er geen vrije markt is voor energie. Het is wettelijk geregeld dat elektriciteit en gas aan elkaar gekoppeld zijn. Het zou mooi zijn als we een echt vrije markt zouden krijgen waar aanbieders voor energie die wordt opgewekt met zon of wind voor een ander tarief mogen aanbieden (mits ze uiteraard kunnen aantonen dat ze de elektriciteit die ze leveren daadwerkelijk met zon of wind is opgewekt).

Ik kan me voorstellen dat er best wel energiebedrijven zijn die zich willen specialiseren in het leveren van uitsluitend energie uit alternatieve bronnen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 24, 2022 om 22:28
2008 Antwoorden / Vragen

Zeker, een èchte vrije markt waar aanbieders het gewoon aan iemand verkopen ook al kunnen ze ergens anders meer krijgen.
Is dat groene energie? Ja zeker en per kWh is die veel goedkoper dan die vervuilende energie. Dat niet iedereen dan die groene energie dan neemt? Ja, wij vragen ons ook af hoe goedkoop we onze groene energie moeten verkopen voordat mensen die willen hebben.

Iv
door Ivo W Sep 25, 2022 om 09:19
727 Antwoorden / Vragen

Er bestaat helemaal geen wettelijke koppeling tussen de prijs van elektriciteit en de prijs van gas.

koekeloer
door koekeloer Sep 26, 2022 om 11:50
562 Antwoorden / 18 Vragen

Inderdaad mogen bedrijven vragen wat ze willen, en eigen opgewekte (goedkope) groene  stroom met een superwinst verkopen. Net als de teruggeleverde energie door particulieren (via zonnepanelen) wordt weer veel duurder verkocht aan andere klanten. U en ik vinden dit als consument niet eerlijk, maar wat zou U doen als U leverancier was en veel winst kon maken? Ik denk niet dat U dan zou denken laat ik maar goedkoop leveren en weinig winst maken.

ro
door ronny530 - Sep 25, 2022 om 08:03
2751 Antwoorden / 41 Vragen

100% groene stroom is meer een reclame truc om klanten wijs te maken dat de stroom duurzaam wordt opgewekt. In een grijs verleden was er al veel om te doen geweest en toen bleek dat een deel van de in rekening gebrachte stroomprijs door enenergieleveranciers werd geinvesteerd in duurzame stroom opwekking maar ook dat bleek niet helemaal waar te zijn want er was een levendige handel in groencertificaten ontstaan. U krijgt grijze stroom geleverd en een deel van die stroomprijs die u betaald wordt geinvesteerd in de aanleg van wind en zonne stroom opwekking. De stroomprijs is echter niet gekoppeld aan de gasprijs want dan zouden beiden even duur zijn en dat is niet het geval, het is echter wel zo dat als de gasprijs veel duurder wordt het opwekken van stroom in een gasgestookte centrale in verhouding ook duurder en daarmee stijgt de kostprijs van stroom ook.

Iv
door Ivo W - Sep 25, 2022 om 09:18
727 Antwoorden / Vragen

Wat blijven veel mensen toch hardnekkig het fabeltje geloven en verspreiden dat er een formele koppeling is tussen de gasprijs en de prijs van elektriciteit.

Die koppeling is er niet in formele zin.

Maar waarom zijn de prijzen voor groene stroom nu dan ook zoveel gestegen?
Dat antwoord is vrij simpel: er wordt, zeker in Nederland, héél veel elektriciteit geproduceerd met behulp van gas. Doordat gas duur is geworden, zullen als de elektriciteit goedkoop blijft de gascentrales hun productie stoppen omdat ze anders verlies draaien.

Doordat gascentrales op dat moment even geen elektriciteit meer verkopen, gaan de energieleveranciers die wel aan hun klanten moeten leveren tegen elkaar opbieden voor de nog resterende elektriciteit die door producenten wordt aangeboden. Waaronder dus ook de groene stroom valt. En daardoor schiet de prijs van elektriciteit omhoog. Net zolang tot het voor de eigenaren van de elektriciteitscentrales op aardgas weer rendabel wordt om te gaan produceren.

De elektriciteitsprijs volgt dus niet de gasprijs. De elektriciteitsprijs volgt de marktprijs. En die ligt hoog omdat het aanbod vanuit andere bronnen dan gas niet groot genoeg is om de hele markt te voorzien.

Bij een energieleverancier met uurtarieven betaalt u trouwens héél weinig voor elektriciteit op het moment dat er veel groene stroom geproduceerd wordt. Soms is die stroom zelfs gratis. Maar daar tegenover staat wel dat bij zo'n leverancier de elektriciteit duur is in de uren dat er geen zon en weinig wind is.

mo
door mof - Sep 26, 2022 om 11:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat bepaalt de overheid.

koekeloer
door koekeloer Sep 26, 2022 om 11:51
562 Antwoorden / 18 Vragen

onzin

t.
door t.de.jager - Sep 26, 2022 om 12:07
9 Antwoorden / 0 Vragen

Jetten moet zorgen dat de gasprijs losgekoppeld wordt van de stroomprijs om de mensen sneller te laten verduurzamen.

Iv
door Ivo W Oct 8, 2022 om 10:10
727 Antwoorden / Vragen

Er is geen koppeling tussen de gasprijs en de elektriciteitsprijs.

andre vis
door andre vis - Sep 28, 2022 om 11:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als het kabinet een persoon als Jetten aan het roer zet, weet je dat zijn onbekwaamheid tot ellende zal lijden.
Net als het hele kabinet wordt er TE LAAT (als het kalf verdronken is) actie ondernomen en dat moet dan eerst
in debat behandeld worden. Zo blijven wij altijd achter de feiten aanlopen. Steeds weer discussie uitlokken binnen de coalitie kost te veel tijd.
Ga eens met z'n allen achter de burger staan want die verzuipen en dat mag het kabinet (Rutte-Kaag) zich aantrekken.